VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Instruktor autoškoly: Každému do hlavy vtloukáme, aby v autě přemýšlel

Jižní Morava – V roce 2000 se Karel Weiss mladší ze Bzence na Hodonínsku připojil k autoškole svého otce. Od té doby studentům neustále opakuje, že na silnicích mají být ohleduplní a obezřetní. Někdy ale ani to nepomáhá. První školní den zastavoval u tragické dopravní nehody na Vyškovsku, při níž zemřela mladá řidička. Událost v něm zanechala silnou stopu.

4.9.2015 21 AKTUALIZOVÁNO 4.9.2015
SDÍLEJ:

Při nehodě u Holubic zemřela jednadvacetiletá dívka.Foto: DENÍK/Martina Hašková

Kolik hodin musí žadatel o řidičský průkaz na auto absolvovat?

Stanovených je osmadvacet vyučovacích hodin jízd plus další hodiny teorie. Nikdo si ale nemůže myslet, že poté je z žáka hotový řidič. To je utopie. Člověk dostane naprostý základ a pak je na něm, aby získával zkušenosti. Navíc v dnešní době je autoškol moc a ne každá svoji práci dělá poctivě.

Můžete být konkrétnější?

Když se například podíváme na cenu kurzu. Za osm tisíc korun za skupinu B žadatel dostane jízdy, teorii a závěrečnou zkoušku. Celkem asi padesát vyučovacích hodin služeb, což vychází asi sto šedesát korun na jednu hodinu. Za to provozovatel musí zaplatit veškeré náklady, mzdu, sociální či zdravotní. A pak je někdo schopný nabídnout ještě daleko nižší cenu a děje se to, že některé autoškoly výuku i šidí. Žák třeba neodjezdí to, co má odjezdit nebo nechodí na teorii. Instruktoři mu řeknou, že se testy naučí doma.

Instruktor marně oživoval mladou řidičku. Buďte opatrní, prosí
O přípradu si přečtěte ZDE

Je rozdíl v přístupu studentů v porovnání s minulými lety za dobu, co učíte?

Je to hrozně individuální. Někdo je v osmnácti rozumově vyspělý, další jsou ale stále děti, které by možná ani za volant sednout neměly. My osobnost a charakter člověka nezměníme. Každému se snažím vtloukat do hlavy, aby nad jízdou přemýšlel a nejezdil riskantně. Ale jakmile autoškolu úspěšně dokončí, je na něm, co udělá. Někdo si koupí starý bavorák, samozřejmě co nejvýkonnější. A to ještě nejlépe přečipovaný, aby jel co nejrychleji. Auto je technicky zastaralé, mladý řidič s ním jezdí na hranici možností. To s sebou nese velké riziko.

K bezpečnosti ale nepřispívá ani kvalita silnic…

Najezdil jsem tisíce kilometrů, na motorce jsem projel čtrnáct zemí Evropy. Jižní Morava, a převážně hodonínský okres, má snad nejhorší silnice, co jsem poznal. Jsou úzké, nezpevněné krajnice jsou nebezpečné, a na mnohých ani nejsou čáry. Než vyrazím s naprosto nezkušeným žákem na cestu, tak přemýšlím, kam vlastně pojedeme. Bojím se, aby to zvládl, nebyl stresovaný obrovským provozem, a aby nás tam někdo nesmetl. Provoz stále narůstá, nároky na mladého řidiče jsou opravdu vysoké, není to jednoduché.

Máte nějaká doporučení, která by mohla pomoci? Například úprava zákona nebo psychologické posudky, jestli jsou žadatelé o průkaz vůbec zralí?

V prvé řadě je potřeba se zamyslet, jestli je počet jízd v autoškolách opravdu dostačující. Hlavně pro toho, kdo v životě neseděl za volantem. Připadá mi, že mladí řidiči jsou dneska i méně šikovní. Mají problémy zvládnout něco rukama a nohama, zkoordinovat své pohyby. Stále jim musíme vysvětlovat, ať nepostupují silou, že musí opatrně. Laik si myslí, že učitel jen sedí a dívá se z okna. Je to ale obrovský stres.

Jsou ostatní řidiči, které na cestách potkáváte, k autoškole ohleduplní?

Jaký je průřez současné společnosti, takové lidi najdeme i za volantem. Na silnicích je hodně agresivity a bezohlednosti. Zažívám situa-ce, které mne opravdu rozčilují. Třeba když nezkušený student zastaví na stopce a chvíli mu trvá, než se znovu rozjede. Mezitím auto za námi začne troubit jen kvůli tomu, že se nerozjel stejně rychle jako běžný řidič. To je na psychologické vyšetření. Každopádně je i spousta slušných a rozumných řidičů.

Autor: Jiří Kosík

Měly by být v autoškole přísnější testy?

ANO

85 %

NE

15 %

Hlasovalo: 634

Anketa byla ukončena

4.9.2015 VSTUP DO DISKUSE 21
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Růžový tank výtvarníka Davida Černého v Brně. Technici jej postavili před Červený kostel na Komenského náměstí. Tank je součástí výstavy Moravské galerie Kmeny 90.
5 9

Ruské velvyslanectví: Růžový tank pošpiňuje vzpomínku. Podpořilo přemalování

Ilustrační foto
AKTUALIZOVÁNO

Dálnice D1 na Brno byla zavřená kvůli nehodě

AKTUALIZOVÁNO

Plzeň lanaří Řezníčka. Zatím jsem nic nepodepsal, říká brněnský forvard

Brno – Dost reálně vypadá, že Zbrojovka půjde do příští sezony bez střelců víc než poloviny branek v letošním ročníku nejvyšší fotbalové soutěže. Po odchodu autora deseti podzimních tref Michala Škody do norského Lilleströmu na hostování s opcí se schyluje také k přestupu Jakuba Řezníčka. Sedmigólového střelce aktuálního prvoligového ročníku lanaří plzeňská Viktoria.

VIDEO: Kachna s mláďaty zastavila dopravu u nákupního centra

Brno – Osobní stráž dostala ve středu odpoledne kachní rodina, která se vydala na cestu přes královopolskou Drobného ulici až k mokřadu pod Svitavskou radiálou nedaleko Nákupního centra Královo Pole. „Kolemjdoucí, kteří viděli, jak kachna s mláďaty přechází přes rušnou silnici a pokračuje kolem bývalého stadionu k benzínce ve Sportovní ulici, zavolali strážníky," řekl mluvčí městské policie Jakub Ghanem.

Brňan v Manchesteru: City a United se spojily

Manchester, Brno - Když se dozvěděl o tragédii, která se odehrála jen kousek od něj, hned díky aplikaci na sociálních sítích oznámil, že je v pořádku. „Jen aby doma neměli strach. Musel jsem dát rodině vědět, že jsem v pořádku," vysvětluje pětadvacetiletý Jan Kabourek.

Proti kasinům jsme nebyli, tvrdí náměstek primátora Matěj Hollan

Brno /PANEL DENÍKU/ - Bez Onderky, bez korupce, bez hazardu. Trojice hesel, se kterými uspělo hnutí Žít Brno v komunálních volbách před třemi lety. Přitom i zastupitelé tohoto hnutí minulý týden schválili výjimku, která v Brně umožní fungování dvou kasin. „Bojovali jsme proti tvrdému hazardu, jako jsou automaty. Proti kasinům jsme nikdy nebyli," tvrdí náměstek primátora za Žít Brno Matěj Hollan.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies