Kolik hodin musí žadatel o řidičský průkaz na auto absolvovat?

Stanovených je osmadvacet vyučovacích hodin jízd plus další hodiny teorie. Nikdo si ale nemůže myslet, že poté je z žáka hotový řidič. To je utopie. Člověk dostane naprostý základ a pak je na něm, aby získával zkušenosti. Navíc v dnešní době je autoškol moc a ne každá svoji práci dělá poctivě.

Můžete být konkrétnější?

Když se například podíváme na cenu kurzu. Za osm tisíc korun za skupinu B žadatel dostane jízdy, teorii a závěrečnou zkoušku. Celkem asi padesát vyučovacích hodin služeb, což vychází asi sto šedesát korun na jednu hodinu. Za to provozovatel musí zaplatit veškeré náklady, mzdu, sociální či zdravotní. A pak je někdo schopný nabídnout ještě daleko nižší cenu a děje se to, že některé autoškoly výuku i šidí. Žák třeba neodjezdí to, co má odjezdit nebo nechodí na teorii. Instruktoři mu řeknou, že se testy naučí doma.

Instruktor marně oživoval mladou řidičku. Buďte opatrní, prosí
O přípradu si přečtěte ZDE

Je rozdíl v přístupu studentů v porovnání s minulými lety za dobu, co učíte?

Je to hrozně individuální. Někdo je v osmnácti rozumově vyspělý, další jsou ale stále děti, které by možná ani za volant sednout neměly. My osobnost a charakter člověka nezměníme. Každému se snažím vtloukat do hlavy, aby nad jízdou přemýšlel a nejezdil riskantně. Ale jakmile autoškolu úspěšně dokončí, je na něm, co udělá. Někdo si koupí starý bavorák, samozřejmě co nejvýkonnější. A to ještě nejlépe přečipovaný, aby jel co nejrychleji. Auto je technicky zastaralé, mladý řidič s ním jezdí na hranici možností. To s sebou nese velké riziko.

K bezpečnosti ale nepřispívá ani kvalita silnic…

Najezdil jsem tisíce kilometrů, na motorce jsem projel čtrnáct zemí Evropy. Jižní Morava, a převážně hodonínský okres, má snad nejhorší silnice, co jsem poznal. Jsou úzké, nezpevněné krajnice jsou nebezpečné, a na mnohých ani nejsou čáry. Než vyrazím s naprosto nezkušeným žákem na cestu, tak přemýšlím, kam vlastně pojedeme. Bojím se, aby to zvládl, nebyl stresovaný obrovským provozem, a aby nás tam někdo nesmetl. Provoz stále narůstá, nároky na mladého řidiče jsou opravdu vysoké, není to jednoduché.

Máte nějaká doporučení, která by mohla pomoci? Například úprava zákona nebo psychologické posudky, jestli jsou žadatelé o průkaz vůbec zralí?

V prvé řadě je potřeba se zamyslet, jestli je počet jízd v autoškolách opravdu dostačující. Hlavně pro toho, kdo v životě neseděl za volantem. Připadá mi, že mladí řidiči jsou dneska i méně šikovní. Mají problémy zvládnout něco rukama a nohama, zkoordinovat své pohyby. Stále jim musíme vysvětlovat, ať nepostupují silou, že musí opatrně. Laik si myslí, že učitel jen sedí a dívá se z okna. Je to ale obrovský stres.

Jsou ostatní řidiči, které na cestách potkáváte, k autoškole ohleduplní?

Jaký je průřez současné společnosti, takové lidi najdeme i za volantem. Na silnicích je hodně agresivity a bezohlednosti. Zažívám situa-ce, které mne opravdu rozčilují. Třeba když nezkušený student zastaví na stopce a chvíli mu trvá, než se znovu rozjede. Mezitím auto za námi začne troubit jen kvůli tomu, že se nerozjel stejně rychle jako běžný řidič. To je na psychologické vyšetření. Každopádně je i spousta slušných a rozumných řidičů.