Když dojde k náhlému postižení zdraví, je výhodné volat přímo na linku 155.

Tísňovou výzvu přijme operátor záchranné služby – zdravotní sestra a zatímco k vám vysílá záchranný tým, bude vám po telefonu radit, jak postiženému poskytovat první pomoc. Zejména v kritických situacích, jako je například zástava oběhu, je rada a podpora od profesionála velmi cenná.

Operátoři jsou zdravotní sestry se specializací v akutní péči a pomohou vám zvládnout náročnou situaci, se kterou se nesetkáváte každý den.

Při hovoru je postupně třeba odpovídat na dotazy :
• co se přesně stalo
• kolik je postižených
• kde postižený je (v kterém městě nebo obci, ulici, číslo domu, patro, označení domovního zvonku); při dopravních nehodách a jiných událostech mimo obydlenou oblast místo co nejvíce upřesněte (číslo silnice, kilometrovník na dálnici, směr na sousední obec, nápadný orientační bod v blízkém okolí atp.)
•jaký je stav postiženého (je při vědomí, dýchá …?)
•víte-li, pak jméno a alespoň přibližný věk postiženého
•kdo volá

Pokud operátor chce vyslat tým letecké záchranné služby (LZS), ověří si od vás, zda-li je v blízkosti prostor k přistání (rovná nepodmáčená plocha o velikosti 30 x 30 metrů, bez vyššího porostu, drátů elektrického vedení apod.). Dále vyzve, abyste na okraji vytipované plochy mávali viditelným předmětem, jakmile uvidíte vrtulník přilétat (např. bílý ručník, prostěradlo).
Nemějte obavy, že na něco zapomenete. Operátor se vás vždy na vše potřebné vyptá. Hovor ukončuje on.

Budete-li vyzváni, abyste nezavěšovali, vyčkejte navázání dalšího kontaktu poté, co operátor vyšle lékaře nebo záchranáře do akce.

Na místě nejvíc pomůžete poskytnutím první pomoci. Je-li vás na místě víc, je vhodné poslat někoho na příjezdovou cestu, aby čekal na přijíždějící sanitku. Dojezd záchranné služby na místo bývá do patnácti minut.

Rozhodující je ale praktické dosažení pacienta přímo týmem záchranné služby. Mnohdy bývá událost vzdálená od příjezdové komunikace a záchranáři musí s plným vybavením dojít k pacientovi i stovky metrů. Na záchranáře často čekají mnohé nástrahy v podobě zamčených vchodových dveří, neočíslované domy, spletité chodby či neprostupný terén. Pokud tedy můžete, zajistěte někoho, kdo bude čekat na příjezdové cestě, mávat na přijíždějící sanitku a pak zavede záchranáře přímo k pacientovi. Je-li událost v místě s domácími zvířaty, zavřete je. Není to proto, že by záchranáři neměli rádi zvířata, je to kvůli možnému nečekanému napadení týmů ZZS.

Je pochopitelné, že pro každého, kdo se denně nesetkává s řešením akutních stavů, jde o velký stres. Byť je to obtížné, tak nejdůležitější je zachovat klid, volat tísňovou linku 155 a řídit se radami operátora.

Seriál Deníku Rovnost: záchranáři radí

Nevíte, jak se chovat v určitých situacích? Nestačí vám, co je napsáno v článku o záchranářích? Zažili jste jinou situaci? Chcete záchranářům poděkovat?

Napište nám na adresu redakce nebo na mail zachranari.jm@denik.cz a dostanete radu přímo od mluvčí jihomoravských záchranářů Barbory Zuchové, která připravuje podklady i pro jednotlivé díly seriálu.