VYBERTE SI REGION

Loni zemřelo na silnicích rekordních 81 lidí. Boj s nehodami? Třeba víc radarů

Jižní Morava – Sedmnáctého září 2015, dálnice D1, kolona aut kvůli uzavírce. Tradiční obrázek po poledni zkomplikuje nejtragičtější nehoda roku. Polský řidič nedobrzdí dodávku a šest lidí umírá. I tato nehoda ovlivnila černou statistiku na jihomoravských silnicích. V kraji na nich loni zemřelo rekordních jedenaosmdesát lidí, o patnáct víc než předloni.

5.2.2016 AKTUALIZOVÁNO 5.2.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Autor: DENÍK/Karel Pech

Bilanci v pátek zveřejnili jihomoravští policisté. „Významně ji zkreslují především hromadné nehody, jako ta z Vyškovska. Nárůst přičítám hlavně velkému počtu uzavírek a s nimi spojených kolon," upozornil krajský koordinátor Besipu Pavel Čížek.

Řidiči si loni stěžovali na nekoordinované opravy správců silnic a dálnic. To se má letos zlepšit, policisté navíc plánují několik bezpečnostních opatření. „Především na dálnicích D1 a D2 budeme na informačních tabulích častěji ohlašovat kolony. Plánujeme také využívat speciální auto takzvaný traffic manager. Bude se posouvat a asi půl kilometru předem upozorňovat na kolonu," představil plánovanou novinku šéf jihomoravské dopravní policie Jindřich Rybka.

Policie chce předcházet nehodám také pomocí četnějších měření rychlosti. „V místech uzavírek se budou více používat radary," potvrdil záměr policistů Čížek.

Odborníci upozorňují, že se řidiči v kolonách chovají neukázněně. „Někteří z nich potřebují neustále připomínat, že je nutné dodržovat předpisy. To samozřejmě platí dvojnásob, pokud se blíží k uzavírce," upozornil na hlavní příčinu dopravních nehod Jindřich Frič z Centra dopravního výzkumu.

Lidé za volantem často přecení své schopnosti. „Mnoho z nich se snaží zvládnout cestu na jediný zátah. Nedávají si potřebné přestávky," zdůraznil Čížek.

To potvrzuje také Frič. „Nejenže se řidiči nechovají podle předpisů, ale jezdí unavení. Jakmile se v jednom směru začne něco dít, zaujme to řidiče v protisměru. I tak dochází k bouračkám. Je to provázaná záležitost," zdůraznil Frič.

Řidiči však namítají, že na jihomoravských silnicích a dálnicích stále chybí dostatek míst na odpočinek. „Platí, že zdaleka nejhorší situace je na dálnicích D1 a D2. Dálniční poplatky zdaleka neodpovídají tomu, jaké služby cesty nabízejí. Hlavní problém vidím v nedostatečném množství odpočívadel," posteskl si majitel brněnské přepravní firmy Josef Distl.

Přestože by letos mělo být na jižní Moravě uzavírek méně, řidiči se musejí připravit na další komplikace v kritickém úseku dálnice D1 na Vyškovsku. „Uzavírka u Vyškova ještě nezmizí," uvedl ředitel jihomoravských policistů Leoš Tržil.

Letos se Ředitelství silnic a dálnic chystá na úseky od 199. do 204. a od 220. do 230. kilometru směrem na Ostravu. Loňské úpravy silnic a dálnic v kraji spolkly asi deset miliard korun. Jejich správci chtěli využít končící dotační období v Evropské unii.

MICHAL KIRŠ
DAVID VONDRA

Autor: Redakce

5.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

OBRAZEM: Berle i obinadla. Z Brna do Indie míří tuny zdravotnického materiálu

Brno - Téměř dvanáct tun zdravotnického materiálu v hodnotě necelých čtyř milionů korun odeslala ve středu brněnská Nadace sv. Františka z Assisi na pomoc malomocným v Indii. „Léčiva, doplňky stravy, obinadla nebo dezinfekce poputují do indického řeholního řádu, který založila Matka Tereza v Kalkatě," sdělil mluvčí nadace Petr Kříž.

Zdrogovaný muž na čtyřkolce ujížděl před policisty. Nakonec do nich naboural

Brno – Na honěnou si s policisty v úterý odpoledne asi chtěl hrát dvaatřicetiletý muž z Havířova. Hlídka se zastavila na semaforech v Brně na křižovatce ulic Cejl a Vranovská. V tom kolem nich zleva projel na červenou řidič na čtyřkolce a odbočil doprava. Policisté se zapnutým majákem vyrazili řidiče zastavit a zkontrolovat. „Ten nejdřív nereagoval a ujížděl, po několika metrech ale přibrzdil u kraje silnice. Když zastavila i hlídka, muž na čtyřkolce prudce vytočil kola a snažil se policejní auto objet. Při manévru ovšem do auta narazil," popsala pokus o ujetí policejní mluvčí Andrea Cejnková.

Němci debatují o regulaci nenávisti na internetu

Po sérii útoků v Mnichově, Würzburgu, Ansbachu a Reutlingenu německá společnost debatuje o možnosti cenzury sociálních sítí. Budou v budoucnu cenzurovány diskuse na největší sociální síti světa Facebook v celé Unii?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.