VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Loni zemřelo na silnicích rekordních 81 lidí. Boj s nehodami? Třeba víc radarů

Jižní Morava – Sedmnáctého září 2015, dálnice D1, kolona aut kvůli uzavírce. Tradiční obrázek po poledni zkomplikuje nejtragičtější nehoda roku. Polský řidič nedobrzdí dodávku a šest lidí umírá. I tato nehoda ovlivnila černou statistiku na jihomoravských silnicích. V kraji na nich loni zemřelo rekordních jedenaosmdesát lidí, o patnáct víc než předloni.

5.2.2016 AKTUALIZOVÁNO 5.2.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Karel Pech

Bilanci v pátek zveřejnili jihomoravští policisté. „Významně ji zkreslují především hromadné nehody, jako ta z Vyškovska. Nárůst přičítám hlavně velkému počtu uzavírek a s nimi spojených kolon," upozornil krajský koordinátor Besipu Pavel Čížek.

Řidiči si loni stěžovali na nekoordinované opravy správců silnic a dálnic. To se má letos zlepšit, policisté navíc plánují několik bezpečnostních opatření. „Především na dálnicích D1 a D2 budeme na informačních tabulích častěji ohlašovat kolony. Plánujeme také využívat speciální auto takzvaný traffic manager. Bude se posouvat a asi půl kilometru předem upozorňovat na kolonu," představil plánovanou novinku šéf jihomoravské dopravní policie Jindřich Rybka.

Policie chce předcházet nehodám také pomocí četnějších měření rychlosti. „V místech uzavírek se budou více používat radary," potvrdil záměr policistů Čížek.

Odborníci upozorňují, že se řidiči v kolonách chovají neukázněně. „Někteří z nich potřebují neustále připomínat, že je nutné dodržovat předpisy. To samozřejmě platí dvojnásob, pokud se blíží k uzavírce," upozornil na hlavní příčinu dopravních nehod Jindřich Frič z Centra dopravního výzkumu.

Lidé za volantem často přecení své schopnosti. „Mnoho z nich se snaží zvládnout cestu na jediný zátah. Nedávají si potřebné přestávky," zdůraznil Čížek.

To potvrzuje také Frič. „Nejenže se řidiči nechovají podle předpisů, ale jezdí unavení. Jakmile se v jednom směru začne něco dít, zaujme to řidiče v protisměru. I tak dochází k bouračkám. Je to provázaná záležitost," zdůraznil Frič.

Řidiči však namítají, že na jihomoravských silnicích a dálnicích stále chybí dostatek míst na odpočinek. „Platí, že zdaleka nejhorší situace je na dálnicích D1 a D2. Dálniční poplatky zdaleka neodpovídají tomu, jaké služby cesty nabízejí. Hlavní problém vidím v nedostatečném množství odpočívadel," posteskl si majitel brněnské přepravní firmy Josef Distl.

Přestože by letos mělo být na jižní Moravě uzavírek méně, řidiči se musejí připravit na další komplikace v kritickém úseku dálnice D1 na Vyškovsku. „Uzavírka u Vyškova ještě nezmizí," uvedl ředitel jihomoravských policistů Leoš Tržil.

Letos se Ředitelství silnic a dálnic chystá na úseky od 199. do 204. a od 220. do 230. kilometru směrem na Ostravu. Loňské úpravy silnic a dálnic v kraji spolkly asi deset miliard korun. Jejich správci chtěli využít končící dotační období v Evropské unii.

MICHAL KIRŠ
DAVID VONDRA

Autor: Redakce

5.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
4 5

Čtyři velké letní uzavírky potrápí Brňany. Největší omezení se čeká v Křenové

Český reprezentant a bývalý hráč brněnské Komety Michal Kempný.

Proti Finsku už za českou reprezentaci naskočí i obránce Chicaga Kempný

Pršet bude dál. Počasí se zlepší až o víkendu

Jižní Morava – Ani ve čtvrtek Jihomoravané neodloží deštníky a bundy. Podle meteorologů bude dál pršet a nejvyšší teploty vystoupají jen k deseti stupňům.

Sebevrah skočil z mostu na D1. Náraz přežil, je ale těžce zraněný

Brněnsko – O sebevraždu skokem z mostu se ve středu v osm hodin večer pokusil starší muž na dálnici u Devíti křížů na Brněnsku. „Jednalo se o muže, který se narodil v roce 1962," uvedla mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová. Dodala, že auta místem projedou jedním pruhem a velké kolony se na místě netvoří.

Naše práce lidi hřeje, zní z výrobny kotlů. Ročně jich zhotoví 15 tisíc

Rapotice /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Všechno, co děláme, hřeje. Výstižné motto používá společnost Thermona v Rapoticích, které patří další díl seriálu Deníku Rovnost Za zavřenými dveřmi.

AKTUALIZOVÁNO

Šnečí tempo budování dálnic? Hlavně kvůli zpožděnému územnímu plánu, tvrdí

Jižní Morava – Hlavní příčinou současných průtahů při přípravě stavby nových dálnic a silnic první třídy v Jihomoravském kraji je zrušení schválených zásad územního rozvoje před téměř pěti lety. Shodují se na tom zástupci Ředitelství silnic a dálnic i poslanec a místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu Jaroslav Klaška.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies