Klesl i celkový počet dopravních nehod s motocykly. Zatímco za letošní rok jich bylo 327, loni to bylo zhruba o padesát víc. Podle vedoucího samostatného oddělení Besipu Martina Faráře k tomu mohl přispět i nový systém získávání řidičského oprávnění. „Nejčastěji motorkáři tragicky umírají do dvou let od doby, kdy řidičák dostali. Nový systém důkladněji prověřuje jejich znalosti a dovednosti a lépe je připravuje na skutečný silniční provoz," zhodnotil sezonu Farář. Žadatelé se nově učí speciální úkony, například vyhýbací manévr nebo krizové brzdění.

Podle motocyklového instruktora Romana Kadlčíka za nehody často může nezvládnutí řízení motocyklu. „Řidiči přeceňují své schopnosti a neumí pak na nenadálou situaci správně reagovat," upozornil Kadlčík.

Častou chybou je podle něj způsob brzdění v krizových situacích. „Řidiči příliš zamáčknou přední brzdu, zablokuje se jim přední kolo a spadnou," dodal instruktor.

Motorkáři v kraji
2016 - 9 usmrcených, 327 dopravních nehod
2015 - 10 usmrcených, 376 dopravních nehod
2014 - 12 usmrcených, 346 dopravních nehod
Zdroj: Policie České republiky

Mezi stávajícími motorkáři tak roste zájem o takzvané kurzy bezpečných jízd a motoškoly, kde je tyto dovednosti učí. Jen na brněnském automotodromu uplynulou sezonu proškolili víc než šest set zájemců.

Zmírnit následky dopravních nehod pomáhá i vývoj motocyklových ochranných prvků. Správné oblečení zmírní poškození kůže po pádu, chrániče předchází zlomeninám a úrazům kloubů. „Pamatuji si doby, kdy řidiči jezdili bez chráničů. Po pádech na ramena téměř vždy následovaly zlomeniny klíčních kostí," připomněl výrobce motocyklového oblečení Libor Hubík. Současný vývojový trend jsou podle něj systémy speciálních airbagů pro motorkáře.

Nejrizikovější na jižní Moravě jsou pro řidiče trasy na Blanensku, ze Znojma do Pohořelic a hlavní tah na Svitavy. „Nejosudovější jsou motorkáři vyhledávaná místa, kde pak porušují předpisy. Tam zaznamenáváme víc nehod, než by bylo běžné," upozornil policejní mluvčí Pavel Šváb. Podle něj jsou nejčastější příčinou dopravních nehod na motorce rychlost, nedání přednosti a nesprávný způsob jízdy.

Poslední tragická letošní nehoda se stala začátkem října na dálnici D1 u Brna, kde motorkář zahynul po nárazu do bagru, který vyjížděl ze stavby.

SIMONA ZPĚVÁKOVÁ