VYBERTE SI REGION

Nehod na přejezdech přibylo. Proti loňsku o třetinu

Jižní Morava /ANKETA/ – O třetinu. Tak moc stoupl za tři čtvrtiny roku počet nehod na železničních přejezdech v kraji oproti loňsku. Ve srovnání se stejným obdobím roku 2008 je nárůst dokonce dvojnásobný. Informoval o tom mluvčí drážní inspekce Martin Drápal.

6.10.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK

Vážení čtenáři, hlasujte v pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí ve středu ve 20:00, najdete ve čtvrtečním vydání jihomoravských deníků Rovnost.

Do konce září museli pracovníci drážní inspekce v kraji řešit dvanáct nehod vlaku a jiného vozidla. „To je nejvíc od roku 2007, kdy jsme evidovali za tři čtvrtiny roku čtrnáct takových havárií,“ upozornil Drápal.

Při nehodách navíc zemřeli tři lidé a osm se jich zranilo. To je nejhorší bilance za poslední čtyři roky. Podle mluvčího inspekce za nehody většinou mohou řidiči aut a motorek. „Strojvůdci jsou v tom v drtivé většině případů zcela nevinně. Řidiči si často myslí, že to ještě stihnou projet nebo prostě nedávají pozor,“ řekl mluvčí.

Souhlasí s ním i brněnský policejní mluvčí Pavel Šváb. „Často se dá mluvit o naprostém ignorování pravidel. Zvlášť, když takhle řidič jezdí na přejezdech se světelnou signalizací,“ podotkl policista. Upozornil zároveň na to, že na nehodách se může podepsat i počasí. „Stává se třeba, že někdo v zimě uklouzne na ledě a skončí pod vlakem,“ dodal Šváb.

Špatné počasí

Na vliv špatného počasí na nehody upozorňuje i drážní inspekce. „Většina nehod, které jsme řešili, se stala v prvním čtvrtletí roku. Jen v lednu jsme na jižní Moravě měli šest takových havárií, při kterých dva lidé zemřeli a čtyři se zranili,“ sdělil mluvčí inspekce Drápal.

Počet nehod v kraji stoupá už tři roky. „Polovinu jich dlouhodobě evidujeme na přejezdech se světelným zabezpečením. Má ho přitom jen čtvrtina všech železničních přejezdů,“ upozornil mluvčí inspekce.

Drážní inspekce se proto spolu se Správou železniční dopravní cesty snaží světelné přejezdy doplňovat závorami. „Je to ale drahé. Dáváme je proto především na hlavní koridory, kde jezdí vlaky nejrychleji. Týká se to například tratě z Prahy do Brna,“ dodal Drápal.

Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Pavla Hally navíc ani závory nemusí vždy pomoci. „Loni jsme do zabezpečení přejezdů investovali víc než miliardu korun. Jenže když jsou na jednom přejezdu světla i závory, řidiči pak často reagují jen na závory a světelnou signalizaci ignorují. Je to ale stejné, jako kdyby projeli na červenou křižovatku,“ upozornil Halla.

Podotkl, že na zajištění přejezdů často tolik nezáleží. „Jde spíš o přístup řidičů a o to, co se naučili v autoškole,“ řekl mluvčí správy.

Výchova řidičů

Správa železniční dopravní cesty proto připravuje pro řidiče pět videoklipů, které je mají upozornit na následky nehod na přejezdech. Podobně se snaží řidiče vychovávat i pracovníci drážní inspekce. „Loni jsme připravili preventivní DVD a o rok dřív film o nehodách na přejezdech. Dávali jsme ho do autoškol a je zdarma ke stažení na našich internetových stránkách. Na větší projekty bohužel nemáme peníze,“ uvedl mluvčí inspekce Drápal.

Kromě neukázněných řidičů navíc komplikují železničářům život také nevychovaní chodci. „Často vstupují do kolejiště tam, kde nesmějí. My je na to ale můžeme jen upozornit. Nesmíme je zadržet ani jim dát pokutu, to může jen policie,“ uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Podle policistů jsou takové prohřešky chodců poměrně obvyklé. „Průměrně jich řešíme asi pět denně. Lidé pak musí sáhnout do peněženky pro pět set až tisíc korun na zaplacení pokuty,“ uvedl policejní mluvčí Šváb.

Autor: Jan Němec

ANKETA

Jsou přejezdy na jižní Moravě bezpečné?

Ano

63 %

Ne

38 %

Hlasovalo: 24     Anketa byla ukončena

6.10.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

OBRAZEM: Nejvíce potíží v rozjezdech mají revizoři mezi druhou a třetí ranní

Brno – Až devět set lidí dokáží zkontrolovat revizoři brněnského dopravního podniku při rozsáhlém zátahu v nočních linkách, takzvaných rozjezdech. Podobné akce dělají přibližně dva až třikrát měsíčně. Naposledy jízdenky cestujících kontrolovali v noci na neděli.

Divočina v lomu Hády. Studentka navrhla les místo odkladiště

Brno – Jako malá chodívala s rodiči na procházky přírodou. Záliba spolu s touhou měnit svět okolo sebe nakonec rozhodla při výběru oboru studia. Díky tomu se nyní sedmadvacetiletá Pavla Kratochvílová dostala k zahradní a krajinářské architektuře na Mendelově univerzitě. V závěru studia zvítězila v soutěži diplomových prací s tématy životního prostředí. Jako tu nejlepší z dvaceti přihlášených ji ocenila odborná porota minulý měsíc.

Trať mezi Brnem a Prahou? V zisku budeme do dvou měsíců, říká Jančura

Brno /ROZHOVOR/ – Pět let uplynulo od doby, kdy žluté vlaky společnosti RegioJet podnikatele Radima Jančury začaly dělat konkurenci Českým drahám na trati mezi Prahou a Ostravou. Nyní vyjedou i mezi Prahou a Brnem. „Než rozhodnutí Správy železniční dopravní cesty o našem začátku přišlo, trnuli jsme, protože politická moc Českých drah je velká. Ale právo bylo na naší straně," říká o svém vítězství nad státním dopravcem Jančura.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies