Vážení čtenáři, hlasujte v pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí ve středu ve 20:00, najdete ve čtvrtečním vydání jihomoravských deníků Rovnost.

Do konce září museli pracovníci drážní inspekce v kraji řešit dvanáct nehod vlaku a jiného vozidla. „To je nejvíc od roku 2007, kdy jsme evidovali za tři čtvrtiny roku čtrnáct takových havárií,“ upozornil Drápal.

Při nehodách navíc zemřeli tři lidé a osm se jich zranilo. To je nejhorší bilance za poslední čtyři roky. Podle mluvčího inspekce za nehody většinou mohou řidiči aut a motorek. „Strojvůdci jsou v tom v drtivé většině případů zcela nevinně. Řidiči si často myslí, že to ještě stihnou projet nebo prostě nedávají pozor,“ řekl mluvčí.

Souhlasí s ním i brněnský policejní mluvčí Pavel Šváb. „Často se dá mluvit o naprostém ignorování pravidel. Zvlášť, když takhle řidič jezdí na přejezdech se světelnou signalizací,“ podotkl policista. Upozornil zároveň na to, že na nehodách se může podepsat i počasí. „Stává se třeba, že někdo v zimě uklouzne na ledě a skončí pod vlakem,“ dodal Šváb.

Špatné počasí

Na vliv špatného počasí na nehody upozorňuje i drážní inspekce. „Většina nehod, které jsme řešili, se stala v prvním čtvrtletí roku. Jen v lednu jsme na jižní Moravě měli šest takových havárií, při kterých dva lidé zemřeli a čtyři se zranili,“ sdělil mluvčí inspekce Drápal.

Počet nehod v kraji stoupá už tři roky. „Polovinu jich dlouhodobě evidujeme na přejezdech se světelným zabezpečením. Má ho přitom jen čtvrtina všech železničních přejezdů,“ upozornil mluvčí inspekce.

Drážní inspekce se proto spolu se Správou železniční dopravní cesty snaží světelné přejezdy doplňovat závorami. „Je to ale drahé. Dáváme je proto především na hlavní koridory, kde jezdí vlaky nejrychleji. Týká se to například tratě z Prahy do Brna,“ dodal Drápal.

Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Pavla Hally navíc ani závory nemusí vždy pomoci. „Loni jsme do zabezpečení přejezdů investovali víc než miliardu korun. Jenže když jsou na jednom přejezdu světla i závory, řidiči pak často reagují jen na závory a světelnou signalizaci ignorují. Je to ale stejné, jako kdyby projeli na červenou křižovatku,“ upozornil Halla.

Podotkl, že na zajištění přejezdů často tolik nezáleží. „Jde spíš o přístup řidičů a o to, co se naučili v autoškole,“ řekl mluvčí správy.

Výchova řidičů

Správa železniční dopravní cesty proto připravuje pro řidiče pět videoklipů, které je mají upozornit na následky nehod na přejezdech. Podobně se snaží řidiče vychovávat i pracovníci drážní inspekce. „Loni jsme připravili preventivní DVD a o rok dřív film o nehodách na přejezdech. Dávali jsme ho do autoškol a je zdarma ke stažení na našich internetových stránkách. Na větší projekty bohužel nemáme peníze,“ uvedl mluvčí inspekce Drápal.

Kromě neukázněných řidičů navíc komplikují železničářům život také nevychovaní chodci. „Často vstupují do kolejiště tam, kde nesmějí. My je na to ale můžeme jen upozornit. Nesmíme je zadržet ani jim dát pokutu, to může jen policie,“ uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Podle policistů jsou takové prohřešky chodců poměrně obvyklé. „Průměrně jich řešíme asi pět denně. Lidé pak musí sáhnout do peněženky pro pět set až tisíc korun na zaplacení pokuty,“ uvedl policejní mluvčí Šváb.