Na vině podle nich může být nedokonale vyřešená preference tramvají na křižovatkách.

„Křižovatka dává tramvaji přednost, jakmile vyjede ze zastávky. Auta a trolejbusy křižující koleje v tu chvíli mají okamžitě červenou. A to i přesto, že s tím řidiči v tu chvíli třeba nepočítají,“ řekl pro Deník Rovnost brněnský řidič trolejbusu, který si přál zůstat v anonymitě. Redakce však jeho jméno zná.

Řidič sdělil, že kvůli tomu často vznikají nebezpečné situace. „Když jsou řidiči rozjetí a nestihnou bezpečně zastavit na oranžovou, ocitnou se v křižovatce v době, kdy by tam být neměli. Ale tak je nastavená většina křižovatek s preferencí,“ uvedl muž. Podle něj to může vyřešit blikání zelené na semaforu, které řidiče upozorní na to, že se blíží červená.

Podobné poznatky mají i další řidiči, kteří se Deníku Rovnost ozvali. Z diskuse na fóru na stránkách Brněnské městské hromadné dopravy vyplynulo i další hledisko. „Není to o tom, že by semafor pustil auta proti tramvaji. Signál volno pro tramvaj trvá jen krátce a skončí hned jak do křižovatky vjede. To je ještě minimálně druhým vozem v křižovatce, když už autu svítí zelená,“ napsal jeden z diskutujících na fóru.

Redaktoři Rovnosti ve čtvrtek od jedenácti dopoledne do jedné hodiny po poledni situaci na křižovatce sledovali a zjistili, že když vjede tramvaj do křižovatky a skončí jí signál volno, trvá někdy i dvě vteřiny, než křižovatku stihne úplně přejet. Mimo to zaznamenali nejméně tři nebezpečné situace, když před tramvají na oranžovou přejížděl směrem z Drobného ulice křižovatku řidič jednoho auta a motorky, a když autobus dopravního podniku odbočil z Lesnické ulice na Provazníkovu na červenou.

Pavel Zemánek z dispečinku Dopravního podniku města Brna potvrdil, že na křižovatce, kde se v pondělí nehoda stala, preference vozů dopravního podniku funguje. „Systém má všechny informace s dostatečným předstihem, aby bezpečně upravil signalizaci na křižovatce,“ řekl Zemánek. Dotaz na konkrétní situaci je podle něj potřeba směřovat na společnost Brněnské komunikace. Jejich ředitele Arne Žurka se ve čtvrtek redaktorům Rovnosti nepodařilo zastihnout.

Preference tramvají a částečně i trolejbusů je na nepřehledné křižovatce u hobbymarketu Obi v brněnské Bystrci. Tramvajové koleje se tam kolmo kříží se silnicí. Podle mluvčí brněnského dopravního podniku Lindy Škrancové nepřispívá ale preference městské hromadné dopravy nebezpečnosti tohoto místa. „Křižovatka je celkově technicky špatně vyřešená a stavebně nevyhovující. Nejlepším řešením by bylo postavit mimoúrovňovou křižovatku. Tramvaje pojedou po mostu a k žádnému křížení nedojde,“ tvrdí Škrancová.

Návrh je už podle ní zanesený i do konceptu nového územního plánu města Brna. V nejbližší době se ale nejspíš tato křižovatka řešit nebude.

Jedním z důvodů je i protahování stavby rychlostní silnice R43, která má spojit Brno a Svitavy. „Křižovatka je nebezpečná. Jediné řešení je postavit nadjezd. Zatím na to nejsou peníze. Kromě toho je nejdřív nutné vyřešit zda R43 povede přes Bystrc nebo ne,“ uvedl starosta Bystrce Vladimír Vetchý.

MICHAL FILÍPEK
ZPRAVODAJOVÉ ROVNOSTI