Idylická plavba oblohou se změnila v tragédii. Na louce u Brněnské přehrady zemřel v sobotu odpoledne paraglidista. Příčiny nehody zatím nejsou známé. Brněnský deník Rovnost včera na případ upozornil Brňan Lubomír Strážnický. Informaci potvrdili i policisté a záchranáři.

Milovník adrenalinového sportu byl Strážnického známý. „Myslím, že ještě neměl ani čtyřicet let. Létal dost často. Nevím o tom, že by se někdy předtím zranil. Přišlo to jako blesk z čistého nebe," uvedl Brňan.

Paraglidista se zabil při střetu se zemí přibližně o půl čtvrté odpoledne nedaleko Sokolského koupaliště. Zatím není ani jasné, jestli se v té chvíli pokoušel o přistání. „Případem se zabýváme. Zatím mohu říct jen to, že podobnou nehodu v Brně nepamatuji," uvedla policejní mluvčí Andrea Straková.

Událostí se zabývá i Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod. „Letos jde o první takovou tragédii v České republice. Bližší informace zatím nemáme. Šetření může trvat týdny nebo i dva až tři měsíce," konstatoval Stanislav Suchý z ústavu. Dodal, že nejčastější příčiny nehod paraglidů jsou stejné jako u letadel. Chyby pilota.

Své o tom ví například Vít Říha z Brněnska. „S paraglidem jsme dřív létali já i táta. Otec pak měl nehodu. Naštěstí si jen vykloubil rameno. Padákové kluzáky i výbavu jsme ale prodali," řekl mladík. K adrenalinové zábavě má respekt. „Většinou jde o bezpečný sport. Stát se ale může cokoliv," tvrdí.

Pád větroně

Jednu z posledních leteckých nehod řešili policisté na jihu Moravy před dvěma lety. V dubnu 2011 odstartoval z brněnských Medlánek větroň. Po deseti minutách ve vzduchu se u Jinačovic na Brněnsku zřítil. Pilot z pádu vyvázl s těžkými zraněními. Žena, která letěla s ním, se zranila lehce. Vyšetřovatelé zjistili, že nehodu způsobil svou nedbalostí čtyřiačtyřicetiletý pilot.

Vyplynulo to ze závěrečné zprávy z vyšetřování nehody, zveřejněné několik týdnů po pádu větroně. „Muž letěl v kluzáku L23 Super Blaník. Na palubě měl navíc dalšího člověka. S tímto typem letadla přitom neodlétal dost hodin na to, aby s ním někdo mohl letět," upozornil tehdy ve zprávě ústavu pro vyšetřování leteckých nehod Lubomír Stříhavka.

Pilot větroně navíc při získávání zdravotního osvědčení zatajil zdravotní potíže. Vyšetřovatelé se domnívali, že nezvládl nouzové přistání. Později se však ukázalo, že v kokpitu omdlel.

Problémy začaly několik minut po startu. „Pilot vlečného letounu vypověděl, že po chvíli se začal kluzák stáčet doleva a jeho příď se sklápěla k zemi. Když se snažil od pilota větroně vysílačkou zjistit, co se děje, nedostal odpověď. Protože hrozilo, že kvůli potížím kluzáku spadne i vlečný letoun, jeho pilot se rozhodl druhé letadlo odpojit," uvedl vedoucí vyšetřovací komise.

Padající větroň pak těsně minul blízký les a dopadl na pole. Pilot vlečného letounu proto zavolal záchranku.