VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Šéf záchranky Schwarz: Nehody autobusů? Horší jen snad už jen válka

Praha - Nehody autobusů hromadné dopravy patří podle šéfa pražské záchranky Zdeňka Schwarze k nejhorším případům vůbec. Horší by podle něj byla už jen válka.

23.6.2012
SDÍLEJ:

Zdeněk SchwarzFoto: DENÍK/archiv

Příčinami takových nehod bývají podle koordinátora BESIP Jaroslava Kučery mikrospánek, technický stav auta či silnice a podle Schwarze i zdravotní problémy řidiče. Předseda Sdružení řidičů CZ Pavel Lukáš také připustil, že dopravci nutí řidiče porušovat předepsané doby odpočinku. Právě mikrospánek mohl být podle silničářů příčinou dnešní havárie českého autobusu v Chorvatsku, při níž zemřelo osm lidí a desítky jich byly zraněny.

"Je to vždycky velice dramatická situace. Autobus je jako skleník, nemá moc bezpečnostních prvků. Někdy nemá ani u všech sedadel bezpečnostní pásy. Většinou to dobře přežijí kufry, ale o ty zas tolik nejde," sdělil  Schwarz. Autobus se podle Schwarze obvykle převrátí, vysklí se okna, a cestující pak jimi vypadávají ven.

Ti, kteří  z autobusů  vypadnou, obvykle nepřežijí

Ti, kteří vypadnou z autobusu, podle Schwarze obvykle nepřežijí. A pokud ano, tak mají devastující poranění, jsou rozmačkaní, mají utrhané končetiny. Lidé v autobuse jsou zase v několika vrstvách na sobě, namačkaní pod sedadla a je obtížné je z deformovaného autobusu vůbec dostat. Problémem bývá i příjezd k místu nehody. Pro záchranáře je to většinou poprvé, kdy se s podobnou situací setkávají, a mají z toho doživotní trauma.

Zdravotníci také musí zajistit dostatečné množství sanitek, které zraněné odvážejí do nemocnice. Operativně se navíc musí rozhodovat, koho odvezou dříve a koho později. "Kterým se stalo nejméně, většinou nejvíc křičí. Lidé obtížně chápou, že se nejprve odvážejí cestující s těžším zraněním," uvedl Schwarz.

Dálnice jsou nejhorší

Ještě horší situace je podle něj na dálnici, kde se zastaví doprava. Záchranáři se musí postarat o desítky lidí, hlavně o nemocné, ale i o zvířata, která lidé vozí s sebou. Rozvážet se jim musí hlavně voda. Zásobování řidičů uvízlých v koloně bylo obtížné i během odstraňování dnešní nehody v Chorvatsku, kde kolona v silném předprázdninovém provozu dosáhla 18 kilometrů. Podle informací z Chorvatska, vykoupil tamní regionální úřad balenou vodu v širokém okolí, aby měli dobrovolníci Červeného kříže co rozdávat posádkám aut.

Těžko se také podle Schwarze daří za takové situace informovat příbuzné. Záchranáři se nejprve zajímají o zranění cestujících, a až v poslední řadě o to, jak se jmenují.

Důvěřujte místním zdravotníkům

S návratem pacientů do vlasti naopak podle Schwarze není třeba spěchat. "Důvěřoval bych zdravotnictví té země. Prvotní chirurgické úkony zvládne každý chirurg na celém světě," uvedl. "Snad je dobře, že se to stalo na začátku sezóny. Nyní budou cestovní kanceláře dbát více na to, komu svěřují cestující," uzavřel ředitel záchranky.

Podle BESIP bývá mnohdy příčinou podobných nehod mikrospánek. Předseda Sdružení řidičů CZ Lukáš řekl.  že někteří dopravci řidiče nutí porušovat předepsané doby řízení a odpočinku. Ani digitální karty, které vše zaznamenávají, tomu prý zcela nezabrání. "Obchází se to tak, že řidič dá například magnet na převodovku, aby se údaje nezapsaly. Někteří zase jezdí na více karet," popsal některé praktiky. Předpokládá ale, že řidiči autobusu jsou kvůli zodpovědnosti za cestující opatrnější než řidiči kamionů.
Ani dodržení doby odpočinku, ale nemusí znamenat, že je řidič odpočatý. "Stává se často, že řidič má odpočívat, ale doma třeba celý den seká trávu. Podle papírů je odpočinutý, ale ve skutečnosti je to naopak," uvedl Lukáš.

Autor: ČTK

23.6.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Zbrojovka porazila v prvním domácím zápase jarní části ligy Slovan Liberec těsně 1:0.
AKTUALIZOVÁNO
1 20

Zbrojovka zvládla domácí premiéru, spasila ji vítězná hlavička Řezníčka

Masopust v brněnských Kníničkách.
16

Ulicemi se proháněla pirátská loď. V Kníničkách slavili masopust

AKTUALIZOVÁNO

Legendární baron Trenck se projde Špilberkem. Vědci tvoří 3D model podle mumie

Brno – Přesnou podobu jednoho z nejznámějších vězňů držených v brněnské pevnosti Špilberk, legendami opředeného barona Trencka, uvidí lidé již za dva roky. Trojrozměrný model baronova těla i obličeje připravuje vědecký tým. V sobotu baronovu mumii, která se nachází v Kapucínské hrobce, poprvé skenovali a měřili. Výzkum zatím ukázal, že jedna z legend je lživá. Baron totiž nemá v těle žádnou uvízlou střelu.

AKTUALIZOVÁNO

Na dálnici u Popůvek se srazilo několik aut. Tvořily se kolony

Popůvky – Se zdržením museli počítat řidiči, kteří chtěli jet dálnicí D1 ve směru na Brno v sobotu odpoledne. Nedaleko Popůvek se totiž stala dopravní nehoda, kvůli které se tvořily kolony.

Účet za lety do Mnichova dělá 60 milionů. Letiště Brno už linku dotovat nechce

Brno – Z vlastní kapsy dotuje Letiště Brno provoz letecké linky z Brna do Mnichova. Celkem ho spojení, které využívá v průměru padesát lidí denně, stálo doposud šedesát milionů korun. Jihomoravský kraj a město Brno přitom slíbili linku podpořit celkem pětačtyřiceti miliony korun. Zatím nedali nic.

V parku na bývalém hřbitově v Líšni rozkvetou magnólie

Brno – Dříve tam k odpočinku ukládali mrtvé, dnes tam nachází klid živí. Park v líšeňské Trnkově ulici se už na podzim možná dočká rekonstrukce. Růst v něm mají nové stromy a návštěvníkům posvítí lampy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies