VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Strojvůdce: Příliš se spoléháme na techniku

Jižní Morava - Ostrý hvizd píšťalky a mávnutí výpravkou. Dvě věci, které by podle bývalého strojvůdce Martina Kopeckého zabránily vykolejení a srážkám vlaků po špatném projetí návěstidel, která přikazují soupravám zastavit. Nejčastější příčina těchto nehod je totiž lidská chyba.

11.7.2016 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Podobně jako před dvěma týdny v Brně, kde se bočně srazil vlak s posunující lokomotivou. „Strojvůdce vlaku projel návěstidlo a jeho lokomotiva vykolejila. Jeden ze strojvůdců se navíc zranil," vzpomněl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

V Jihomoravském kraji podobných nepozorností už pět let přibývá, oproti loňskému roku Drážní inspekce zaznamenala nárůst o sto šedesát procent. „Nevíme, co je příčinou takového množství případů. Může to být i tím, že mají strojvedoucí mnoho povinností," zdůvodnil Drápal.

Situaci by podle něj pomohlo, kdyby společně se strojvůdcem odjezd vlaku kontroloval i výpravčí. To v současnosti ale běžnou praxí není. „Byla by to velmi dobrá pojistka a my ji doporučujeme. V poslední době ale spíše výpravčích ubývá. Žádná technika je přitom nenahrazuje," po-ukázal Drápal na problém s modernizací drah.

Zakázané jízdy• v roce 2015 v kraji projelo návěst zakazující jízdu osm vlaků
• do konce června 2015 takto projelo pět vlaků
• letos do konce června pak třináct vlaků

Za posledních deset let přitom projel vlak bez povolení návěstidlo po chybě výpravčího pouze ve dvou případech. To, že jsou výpravčí důležití, potvrzuje i Kopecký. „Nepamatuji si případ, kdy by se stala nějaká taková nehoda, když to kontroloval výpravčí. Teď se spoléhá jen na stroje, to není správně," poznamenal strojvůdce v důchodu.

České dráhy ale se zapojením výpravčích nesouhlasí a pokouší se lidských chyb zbavit úplně. „K nehodám dochází, i když strojvůdce a výpravčí spolupracují. Navíc v zahraničí ve stanicích obvykle výpravčí neasistuje vůbec. Řešením je tak především zdokonalování zabezpečení, které eliminuje lidskou chybu obecně," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Jednou z možností, jak bezpečnost zvýšit, je i takzvaný radiostop. „Systém umožňuje výpravčímu na dálku zastavit vlaky, když strojvůdce projede nedovolenou návěst," dodal Šťáhlavský.

Do zabezpečení vlaků hodlají České dráhy investovat více než šest miliard korun. Kromě toho chtějí své strojvůdce i stále školit a poučovat je z chyb, které udělali jejich předchůdci. To je podle Kopeckého nejlepší řešení. „Nemůžeme se spolehnout jen na techniku. Zkušený strojvůdce dokáže situaci předvídat, musí se předtím ale trochu vyjezdit. Pokud za něj budou všechno dělat přístroje, těžko se naučí sám správně reagovat," zakončil Kopecký.

Autor: Monika Krylová

11.7.2016 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Stínily a chránily lidi před hlukem, nakonec se staly obětmi oprav kabelového vedení. Lidi žijící v brněnské Kounicově ulici přišli o čtyři vzrostlé stromy.
2

Stromy skáceli kvůli opravám. Přišli jsme o ochranu před hlukem, vadí obyvatelům

Slavný obraz Madona z Veveří, který získala farnost z Veverské Bítýšky jako součást církevních restitucí, muzeum na Petrově poprvé ukázalo veřejnosti. Obdivovat jej se vydaly stovky lidí z Brna i okolí.

Madona z Veveří patří bítýšské farnosti, potvrdil soud

Vandalové v tramvajích: vyčistit jeden čtvereční metr trvá dvěma lidem hodinu

Brno – Více než čtyři miliony korun ročně utratí brněnský dopravní podnik za opravu posprejovaných tramvají, autobusů a trolejbusů. „Od začátku roku evidujeme osmapadesát vozů, které vandalové poničili škrábanci, tagy nebo graffity," vyčíslila v pátek mluvčí podniku Barbora Lukšová.

Žena poslala podvodníkovi 110 milionů, proti rozsudku se odvolala

Brno – Případ jednapadesátileté Dany Niederlové, která vyvedla z firmy na Brněnsku více než 110 millionů korun a poslala je podvodníkovi, bude řešit Vrchní soud v Olomouci. Žena se odvolala proti rozsudku, kterým ji brněnský krajský soud poslal za finanční podvod značného rozsahu na devět let do vězení.

Oslaví symboly: mandle i víno. Unikátní stezka vede k rozhledně

Hustopeče /TIP NA VÍKEND/ – Stezkou protkanou několika stanovišti s úkoly se v sobotu vydají návštěvníci Hustopečí na Břeclavsku. Cíl? Tamní mandloňové sady.

Opravy silnic v kraji? Z dvaceti projektů je devět mostů

Jižní Morava – Mosty u Šakvic na Břeclavsku 123 milionů, v Hodoníně čtyřiapadesát, ve Lhotě Rapotina na Blanensku necelých devětadvacet milionů. Silničáři v kraji letos ze státního příspěvku 228 milionů korun opraví hlavně mosty. Mezi dvacítkou připravených oprav jich je devět.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies