VYBERTE SI REGION

Strojvůdce: Příliš se spoléháme na techniku

Jižní Morava - Ostrý hvizd píšťalky a mávnutí výpravkou. Dvě věci, které by podle bývalého strojvůdce Martina Kopeckého zabránily vykolejení a srážkám vlaků po špatném projetí návěstidel, která přikazují soupravám zastavit. Nejčastější příčina těchto nehod je totiž lidská chyba.

11.7.2016 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Podobně jako před dvěma týdny v Brně, kde se bočně srazil vlak s posunující lokomotivou. „Strojvůdce vlaku projel návěstidlo a jeho lokomotiva vykolejila. Jeden ze strojvůdců se navíc zranil," vzpomněl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

V Jihomoravském kraji podobných nepozorností už pět let přibývá, oproti loňskému roku Drážní inspekce zaznamenala nárůst o sto šedesát procent. „Nevíme, co je příčinou takového množství případů. Může to být i tím, že mají strojvedoucí mnoho povinností," zdůvodnil Drápal.

Situaci by podle něj pomohlo, kdyby společně se strojvůdcem odjezd vlaku kontroloval i výpravčí. To v současnosti ale běžnou praxí není. „Byla by to velmi dobrá pojistka a my ji doporučujeme. V poslední době ale spíše výpravčích ubývá. Žádná technika je přitom nenahrazuje," po-ukázal Drápal na problém s modernizací drah.

Zakázané jízdy• v roce 2015 v kraji projelo návěst zakazující jízdu osm vlaků
• do konce června 2015 takto projelo pět vlaků
• letos do konce června pak třináct vlaků

Za posledních deset let přitom projel vlak bez povolení návěstidlo po chybě výpravčího pouze ve dvou případech. To, že jsou výpravčí důležití, potvrzuje i Kopecký. „Nepamatuji si případ, kdy by se stala nějaká taková nehoda, když to kontroloval výpravčí. Teď se spoléhá jen na stroje, to není správně," poznamenal strojvůdce v důchodu.

České dráhy ale se zapojením výpravčích nesouhlasí a pokouší se lidských chyb zbavit úplně. „K nehodám dochází, i když strojvůdce a výpravčí spolupracují. Navíc v zahraničí ve stanicích obvykle výpravčí neasistuje vůbec. Řešením je tak především zdokonalování zabezpečení, které eliminuje lidskou chybu obecně," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Jednou z možností, jak bezpečnost zvýšit, je i takzvaný radiostop. „Systém umožňuje výpravčímu na dálku zastavit vlaky, když strojvůdce projede nedovolenou návěst," dodal Šťáhlavský.

Do zabezpečení vlaků hodlají České dráhy investovat více než šest miliard korun. Kromě toho chtějí své strojvůdce i stále školit a poučovat je z chyb, které udělali jejich předchůdci. To je podle Kopeckého nejlepší řešení. „Nemůžeme se spolehnout jen na techniku. Zkušený strojvůdce dokáže situaci předvídat, musí se předtím ale trochu vyjezdit. Pokud za něj budou všechno dělat přístroje, těžko se naučí sám správně reagovat," zakončil Kopecký.

Autor: Monika Krylová

11.7.2016 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

O Seniorbus je enormní zájem. Na jízdu lidé čekají i šest týdnů

Brno /FOTOGALERIE/ – Seniorbus, který usnadňuje cestování brněnským seniorům či lidem s postižením, jezdí už půl roku. Měsíčně přepraví okolo devíti stovek lidí. „U pětaosmdesáti procent cestujících jde o seniory, zbylých patnáct tvoří lidé se zdravotním postižením," vyčíslila mluvčí brněnského dopravního podniku Barbora Lukšová.

Učí děti zpívat, celému souboru ušila kroje

Bílovice nad Svitavou - Osmnáctým rokem zpívají děti koledy ve folklorním souboru Bystrouška pod vedením Bohuslavy Hamákové. Letos se zpěvem a tancem připojí k akci Česko zpívá koledy pořádané Deníkem po celé republice. Společně s pěveckým sborem Bach a divadelním spolkem Bota rozezní Bystrouška své hlasy v Bílovicích nad Svitavou na Brněnsku potřetí.

Odejde Zbrojovce snajpr? Útočník Škoda je v kurzu

Brno - Na podzim nastřílel deset branek, vyšvihl se do čela pořadí kanonýrů vedle renomovaného Davida Lafaty. Brněnský fotbalista Michal Škoda se v zimním přestupovém období patrně stane horkým zbožím. Už kolem něj také někteří zájemci krouží. „Mám nějaké informace od manažera, ale spíš čekám na něco konkrétního, zatím je to jen oťukávání, což moc neřeším," odvětil Deníku Rovnost útočník Zbrojovky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies