VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Strojvůdce: Příliš se spoléháme na techniku

Jižní Morava - Ostrý hvizd píšťalky a mávnutí výpravkou. Dvě věci, které by podle bývalého strojvůdce Martina Kopeckého zabránily vykolejení a srážkám vlaků po špatném projetí návěstidel, která přikazují soupravám zastavit. Nejčastější příčina těchto nehod je totiž lidská chyba.

11.7.2016 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Podobně jako před dvěma týdny v Brně, kde se bočně srazil vlak s posunující lokomotivou. „Strojvůdce vlaku projel návěstidlo a jeho lokomotiva vykolejila. Jeden ze strojvůdců se navíc zranil," vzpomněl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

V Jihomoravském kraji podobných nepozorností už pět let přibývá, oproti loňskému roku Drážní inspekce zaznamenala nárůst o sto šedesát procent. „Nevíme, co je příčinou takového množství případů. Může to být i tím, že mají strojvedoucí mnoho povinností," zdůvodnil Drápal.

Situaci by podle něj pomohlo, kdyby společně se strojvůdcem odjezd vlaku kontroloval i výpravčí. To v současnosti ale běžnou praxí není. „Byla by to velmi dobrá pojistka a my ji doporučujeme. V poslední době ale spíše výpravčích ubývá. Žádná technika je přitom nenahrazuje," po-ukázal Drápal na problém s modernizací drah.

Zakázané jízdy• v roce 2015 v kraji projelo návěst zakazující jízdu osm vlaků
• do konce června 2015 takto projelo pět vlaků
• letos do konce června pak třináct vlaků

Za posledních deset let přitom projel vlak bez povolení návěstidlo po chybě výpravčího pouze ve dvou případech. To, že jsou výpravčí důležití, potvrzuje i Kopecký. „Nepamatuji si případ, kdy by se stala nějaká taková nehoda, když to kontroloval výpravčí. Teď se spoléhá jen na stroje, to není správně," poznamenal strojvůdce v důchodu.

České dráhy ale se zapojením výpravčích nesouhlasí a pokouší se lidských chyb zbavit úplně. „K nehodám dochází, i když strojvůdce a výpravčí spolupracují. Navíc v zahraničí ve stanicích obvykle výpravčí neasistuje vůbec. Řešením je tak především zdokonalování zabezpečení, které eliminuje lidskou chybu obecně," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Jednou z možností, jak bezpečnost zvýšit, je i takzvaný radiostop. „Systém umožňuje výpravčímu na dálku zastavit vlaky, když strojvůdce projede nedovolenou návěst," dodal Šťáhlavský.

Do zabezpečení vlaků hodlají České dráhy investovat více než šest miliard korun. Kromě toho chtějí své strojvůdce i stále školit a poučovat je z chyb, které udělali jejich předchůdci. To je podle Kopeckého nejlepší řešení. „Nemůžeme se spolehnout jen na techniku. Zkušený strojvůdce dokáže situaci předvídat, musí se předtím ale trochu vyjezdit. Pokud za něj budou všechno dělat přístroje, těžko se naučí sám správně reagovat," zakončil Kopecký.

Autor: Monika Krylová

11.7.2016 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Brněnská Zbrojovka ve 26. kole nejvyšší fotbalové ligy před domácími fanoušky porazila Příbram 2:0.

Z Norska se vrací nejlepší střelec. Útočník Škoda pomůže Zbrojovce

Bez střihání pásky, jen zvednutí dopravního kuželu. Tak ve čtvrtek vypadalo zprovoznění sedmého zmodernizovaného úseku dálnice D1 u Devíti křížů na pomezí Jihomoravského kraje a Vysočiny.
24

Dálnice u Devíti křížů je hotová. Silničáři dokončili modernizaci

Brněnská zoo spustila online přenos ze lví ubikace

Brno – Brněnská zoologická zahrada nabízí novou zvířecí reality show. Díky online kamerám mohou lidé nahlédnout do soukromí lvího páru.

Císařský řez? Na jižní Moravě se tak narodí každé páté dítě. Ženy se bojí porodu

Brno – Bojí se obtížného porodu a bolesti. Proto ženy upřednostňují porody císařským řezem před přirozenými. Počet rodiček, které volí chirurgickou metodu, se podle národního registru novorozenců od počátku tisíciletí více než zdvojnásobil. Na jižní Moravě se tak narodí každé páté dítě.

AUTOMIX.CZ / AKTUALIZOVÁNO

10 dostupných aut, ve kterých budete vypadat bohatší, než ve skutečnosti jste

Ruku na srdce, každý z nás chce tu a tam vypadat před ostatními dobře – a dobře v tomto případě znamená „zámožně“. Samozřejmě jen málokterý movitý majetek poukazuje na stav konta tak, jako luxusní auto.

Rok registru: smlouvy pod drobnohledem, úřady jich odkryly tisíce

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ – Nejvíc peněz od kraje dostává charita, od Brna technické sítě. Registr smluv odkryl firmy, které získávají veřejné zakázky. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení