VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Svodidla, spánek a pásy. Osudné momenty chorvatské havárie

Gospič, Brno - Z tohoto přiznání zamrazí: "Naše dálnice mají slabinu. Svodidla nejsou dost pevná a nevyhovují, v podobných případech nedokáží plnit svou funkci. Tentokrát autobus prorazil obě středová svodidla a převrátil se na bok. Měli jsme štěstí, že tragédie nebyla ještě větší. Kdyby v protisměru jela nějaká auta, počet mrtvých by byl zřejmě vyšší."

25.6.2012
SDÍLEJ:

V Chorvatsku havaroval autobus brněnské CK, zemřelo osm lidí. Foto: ČTK/AP

Dopravní expert Željko Marušič poukázal v chorvatské televizi na možná osudovou věc (vedle nárazu do sloupu) celé sobotní tragédie.
Poučení pro budoucnost? Možná. Pomůže slib chorvatské policie, že se bude snažit o vyšší bezpečnost na silnicích,  že bude ještě více kontrolovat technický stav autobusů a zda řidiči dodržují povinné přestávky? Dá se jen doufat.

"Ať je důsledně vyšetřeno, proč svodidlo řidiče nezastavilo před tragickými střety s pevnými překážkami," tvrdí  právník a profesionální řidič autobusu Jiří Petrů.

Nehody autobusů patří podle šéfa pražské záchranky Zdeňka Schwarze k nejhorším případům vůbec. "Autobus je jako skleník, nemá moc bezpečnostních prvků. Někdy nemá ani u všech sedadel bezpečnostní pásy. Většinou to dobře přežijí kufry, ale o ty zas tolik nejde," říká.

Bez pásů

Dálkové autobusy už obvykle pásy mají, ale cestující přiznávají, že se s nimi častokrát nepoutají. A to i přesto, že je k tomu průvodci či stevardky opakovaně vyzývají.

Autobus se po nehodě obvykle převrátí, vysklí se okna a cestující pak jimi vypadávají ven. Ti, kteří vyletí z autobusu, podle Zdeňka Schwarze obvykle nepřežijí. A pokud ano, tak mají devastující poranění, obvykle i utrhané končetiny.

Podle BESIP bývá mnohdy příčinou podobných nehod mikrospánek. O tom se v souvislosti se sobotní tragédií spekuluje nejvíc.
Předseda Sdružení řidičů CZ Pavel Lukáš tvrdí, že někteří dopravci řidiče nutí porušovat předepsané doby řízení a odpočinku. Ani digitální karty, které vše zaznamenávají, tomu prý zcela nezabrání. "Obchází se to tak, že řidič dá například magnet na převodovku, aby se údaje nezapsaly. Někteří jezdí na více karet." 

Ani dodržení doby odpočinku ale nemusí znamenat, že je řidič odpočatý. "Často se stává, že řidič má odpočívat, ale doma třeba celý den seká trávu. Podle papírů je odpočinutý, ale ve skutečnosti je to naopak," dodal Pavel Lukáš.

Autor: Tomáš Procházka, ČTK

25.6.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Technika modrotisk. Ilustrační foto.

Modrotisk usiluje o zapsání na seznam UNESCO. Na jižní Moravě zůstaly dvě dílny

Ilustrační foto
7

Chodci přišli v Husově ulici o část podloubí. Kvůli prodejně

Kosti? Budoucí lékaři si pro ně chodí do školní půjčovny

Brno /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Kost křížovou, obratle a třeba i části lebky mají budoucí lékaři z brněnské Masarykovy univerzity k dispozici dvakrát týdně. Získávají je v takzvané kosťárně, půjčovně kostí ve škole. Studenti využívají také muzeum, kde mohou pozorovat orgány nebo části končetin i s tkáněmi. Útrobám anatomického ústavu lékařské fakulty se věnuje další díl seriálu Deníku Rovnost nazvaného Za zavřenými dveřmi.

Krajská koalice představila programové prohlášení. Chce řešit majetek i sucho

Brno, jižní Morava – Zlepšíme komfort dopravy, budeme prosazovat větší otevřenost vzdělávacího systému, podpoříme sport především u dětí a mládeže. Takovéto cíle a mnoho dalších uvádí krajská koalice ve svém programovém prohlášení. Představila ho přibližně pět měsíců od loňských voleb.

AKTUALIZOVÁNO

Kontrolní výbor projednává levné volání. Je to pokus o veřejné lynčování, tvrdí Bartík

Brno – Chtěl levné volání pro obyvatele Brna-středu, místo toho předvolali jeho samého – radního Svatopluka Bartíka. Kontrolní výbor městské části se začal věnovat tomu, jak radnice dojednala zakázku na služby PR agentury.

Platy řidičů autobusů: 11 dopravců kývlo na nabídku kraje, čtyři se nevyjádřili

Brno – Krajští radní na svém středečním zasedání schvalovali dodatky smluv s autobusovými dopravci. Ti si už dříve stěžovali, že nemají dostatek peněz na navýšení platů svých řidičů, které jim přikazuje loňské nařízení vlády. „Nabídli jsme dopravcům navýšení plateb o 2,85 korun na kilometr. Jedenáct firem z patnácti na nabídku přistoupilo, čtyři se ještě nevyjádřily," uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Roman Hanák.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies