VYBERTE SI REGION

Svodidla, spánek a pásy. Osudné momenty chorvatské havárie

Gospič, Brno - Z tohoto přiznání zamrazí: "Naše dálnice mají slabinu. Svodidla nejsou dost pevná a nevyhovují, v podobných případech nedokáží plnit svou funkci. Tentokrát autobus prorazil obě středová svodidla a převrátil se na bok. Měli jsme štěstí, že tragédie nebyla ještě větší. Kdyby v protisměru jela nějaká auta, počet mrtvých by byl zřejmě vyšší."

25.6.2012
SDÍLEJ:

V Chorvatsku havaroval autobus brněnské CK, zemřelo osm lidí. Foto: ČTK/AP

Dopravní expert Željko Marušič poukázal v chorvatské televizi na možná osudovou věc (vedle nárazu do sloupu) celé sobotní tragédie.
Poučení pro budoucnost? Možná. Pomůže slib chorvatské policie, že se bude snažit o vyšší bezpečnost na silnicích,  že bude ještě více kontrolovat technický stav autobusů a zda řidiči dodržují povinné přestávky? Dá se jen doufat.

"Ať je důsledně vyšetřeno, proč svodidlo řidiče nezastavilo před tragickými střety s pevnými překážkami," tvrdí  právník a profesionální řidič autobusu Jiří Petrů.

Nehody autobusů patří podle šéfa pražské záchranky Zdeňka Schwarze k nejhorším případům vůbec. "Autobus je jako skleník, nemá moc bezpečnostních prvků. Někdy nemá ani u všech sedadel bezpečnostní pásy. Většinou to dobře přežijí kufry, ale o ty zas tolik nejde," říká.

Bez pásů

Dálkové autobusy už obvykle pásy mají, ale cestující přiznávají, že se s nimi častokrát nepoutají. A to i přesto, že je k tomu průvodci či stevardky opakovaně vyzývají.

Autobus se po nehodě obvykle převrátí, vysklí se okna a cestující pak jimi vypadávají ven. Ti, kteří vyletí z autobusu, podle Zdeňka Schwarze obvykle nepřežijí. A pokud ano, tak mají devastující poranění, obvykle i utrhané končetiny.

Podle BESIP bývá mnohdy příčinou podobných nehod mikrospánek. O tom se v souvislosti se sobotní tragédií spekuluje nejvíc.
Předseda Sdružení řidičů CZ Pavel Lukáš tvrdí, že někteří dopravci řidiče nutí porušovat předepsané doby řízení a odpočinku. Ani digitální karty, které vše zaznamenávají, tomu prý zcela nezabrání. "Obchází se to tak, že řidič dá například magnet na převodovku, aby se údaje nezapsaly. Někteří jezdí na více karet." 

Ani dodržení doby odpočinku ale nemusí znamenat, že je řidič odpočatý. "Často se stává, že řidič má odpočívat, ale doma třeba celý den seká trávu. Podle papírů je odpočinutý, ale ve skutečnosti je to naopak," dodal Pavel Lukáš.

Autor: Tomáš Procházka, ČTK

25.6.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Dokončují nové kluziště v Řícmanicích. Dostane ho obec

Brno – Na nové ledové ploše se projedou řícmaničtí zájemci o bruslení už po Novém roce. Plánované kluziště dělníci v současnosti dokončují. Mimo zimní sezonu poslouží prostor jako víceúčelové hřiště pro volejbal, fotbal, badminton, tenis a další sporty.

OBRAZEM: Nejvíce potíží v rozjezdech mají revizoři mezi druhou a třetí ranní

Brno – Až devět set lidí dokáží zkontrolovat revizoři brněnského dopravního podniku při rozsáhlém zátahu v nočních linkách, takzvaných rozjezdech. Podobné akce dělají přibližně dva až třikrát měsíčně. Naposledy jízdenky cestujících kontrolovali v noci na neděli.

Divočina v lomu Hády. Studentka navrhla les místo odkladiště

Brno – Jako malá chodívala s rodiči na procházky přírodou. Záliba spolu s touhou měnit svět okolo sebe nakonec rozhodla při výběru oboru studia. Díky tomu se nyní sedmadvacetiletá Pavla Kratochvílová dostala k zahradní a krajinářské architektuře na Mendelově univerzitě. V závěru studia zvítězila v soutěži diplomových prací s tématy životního prostředí. Jako tu nejlepší z dvaceti přihlášených ji ocenila odborná porota minulý měsíc.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies