VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tragické Vánoce 1953: zemřelo na sto lidí

Šakvice – Náraz zezadu, zvuky lámaného dřeva a praskání plechů. Lidé, kteří se z posledních sil snaží zachránit, namačkaní mezi lavice a kusy vagonů.

24.12.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

Tak si i po více než padesáti letech pamatuje neštěstí, kdy se u Šakvic na Břeclavsku srazily dva vlaky, sedmaosmdesátiletý Miroslav Otřísal z Hustopečí na Břeclavsku. Nehoda se stala brzy ráno na Štědrý den v roce 1953. Bylo to jedno z největších železničních neštěstí, které se na jižní Moravě, stalo. Na místě zemřelo sto šest obětí. Dalších sto dva jich vyvázlo s těžkým nebo lehčím zraněním.

Účastník nehody, který se pak byl na místě podívat i druhý den, si ale myslí, že jich bylo mnohem více. „Podle mého počítání rakví v nádražním skladišti a na hřbitově v Hustopečích jich bylo víc než dvě stě. Někteří však ještě zemřeli cestou do nemocnice a v nemocnici,“ doplnil Otřísal.

Osobní vlak z Brna do Břeclavi vyrážel kolem půl druhé ráno. „Před Šakvicemi zastavil a cestující se v domnění, že jsme ve stanici, chystali vystoupit. Zjistili však, že stojíme na trati. Mnozí Šakvičtí přesto vystoupili, po mezi vylezli nahoru a vydali se cestou přes pole domů. My jsme chtěli také vystoupit, ale po zjištění situace jsme zůstali v rohu vagonu s tím, že tu chvilku už tam vydržíme,“ popisuje Otřísal. Tím, že byli lidé netrpěliví a vystoupili, si nejspíš zachránili život.

Jen pár minut na to do vlaku zezadu narazil rychlík jedoucí z Brna do Bratislavy. „Stál jsem v rohu přímo v posledním vagonu,“ říká Otřísal. Byl to jediný vagon, kde i po nárazu zůstala rozsvícená světla. Viděl tedy vše. „Zezadu nám mohutný náraz podtrhl nohy a další tlak nás zase hodil nazpět. Jen pár metrů za námi do vlaku narazila lokomotiva rychlíku,“ vzpomíná sedmaosmdesáti­letý muž.

Měl štěstí, protože stál v uličce, přímý náraz ho jen odmrštil na bok. Na podlaze pak narazil hlavou do stěny, na hlavě měl silnou beranici, takže rána nebyla tak silná. Pomocí zapálených sirek našel svého přítele, který jel vlakem s ním. I jemu se nic nestalo.

Muže, který stál vedle nich už ale nikdy nenašli. “V hrůze, jak ustal rámus a hluk, se nějakým způsobem dostal ven. Byla tam díra v boku a dveře byly pokroucené a mírně pootevřené,“ dodává Otřísal. Po nehodě pak sám také vylezl z vlaku. Chtěl zjistit, co se vlastně stalo a jestli může někomu pomoci. Mezi tím už přijeli sanitky a hasiči z Hustopečí a muže z místa nehody vyhnali.

Při srážce jel okolo také kronikář Šakvic Jan Svoboda. „Nehodu jsem viděl z mostu, jel jsem zrovna na kole do práce. Jeden z vlaků stál a druhý do něj ve velké rychlosti narazil,“ popsal Svoboda.

Devět zadních vagonů osobního vlaku bylo převrácených. U rychlíku se převalily jen tři. První na jednu stranu a další na druhou. Podle svědků z nich vycházely nářky, steny a pláč.

Nehodu způsobil rychlík jedoucí do Bratislavy. Strojvedoucí, topič a vlakvedoucí se během své služby opili. Vypili asi dva a půl litru vína. „Při jízdě pak usnuli a nevšimli si červeného světla na oddílovém návěstidle. Plnou traťovou rychlostí pak najeli do před nimi stojícího osobního vlaku s cestujícími do Břeclavi,“ sdělil železniční historik Mojmír Krejčiřík.

Víno vypili, když měli při předchozí cestě na Slovensku pauzu a stavili se za svým známým, který bydlel v Nových Zámkách. Na cestě do Brna už byli střízliví. Alkohol je ale unavil, a proto usnuli.

„Za porušení své povinnosti, čímž způsobili nehodu a smrt stovky lidí, dostali u soudu strojvedoucí Ambrož Růžička pět let ve vězení, topič Štefan Adamec čtyři roky a vlakvedoucí Josef Hubač tři roky,“ uvedl Krejčiřík. Škodu na obou vlakových soupravách vyčíslil soud na pět milionů korun.

Autor: Zuzana Valíková

24.12.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
1

Studie o poloze vlakového nádraží v Brně se zpozdí o dva měsíce. Kvůli přestupům

Ilustrační foto

Na jihu Moravy padly rekordní teploty. Meteorologové naměřili přes 21 stupňů

Kometa má samá skvělá jména, říká před semifinále proti mateřskému klubu Jarůšek

Hradec Králové, Brno - Poprvé v historii si hokejisté Hradce Králové zahrají semifinále play-off extraligy. Ve středu se na svém ledě v prvním utkání série postaví Kometě Brno. Útočníka Richarda Jarůška čeká zajímavý souboj proti mateřskému klubu, za který ale v prvním týmu nikdy nehrál.

Hodina cvičení denně? Po skákání na trampolínách sotva udržela kartáček na zuby

Brno /NA VLASTNÍ KŮŽI/ - Dva měsíce. Každý den hodina cvičení. Bez přestávky. Jako asistentka v redakci Brněnského deníku Rovnost jsem se rozhodla sedavé zaměstnání vyvážit dvouměsíční výzvou v tělocvičně a bojovat o změnu postavy.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Brno – Ve středu odstartuje v královéhradecké hokejové aréně semifinálová série Tipsport extraligy. Domácí Mountfield HK poprvé hostí Kometu a v Brně po delší pauze znovu začíná hokejová horečka. Brněnský deník Rovnost zjišťoval, jestli budou fanoušci moct podpořit brněnský tým před velkoplošnými obrazovkami, které byly v minulých sezonách na náměstí Svobody či na Moravském náměstí.

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Na dnešním jednání se na tom shodli ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilními operátory.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies