VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tramvajáci v Brně bourají hlavně kvůli nepozornosti

Brno – Drážní inspekce vyšetřovala za poslední dva týdny tři vážné nehody tramvají. Škody přesáhly dva miliony korun.

16.6.2008 1
SDÍLEJ:

Nehoda tramvají ve smyčce v brněnském Starém Lískovci.Foto: Drážní inspekce

Nepozornost. Taková je podle vyšetřovatelů příčina vážných nehod tramvají brněnského dopravního podniku. V červnu se jich podle inspektorů Drážní inspekce stalo víc než dost. Konečná bilance havárií tramvají je tragická. Jeden člověk při nehodách zemřel, šest lidí se zranilo a škody přesáhly dva miliony korun.

Za poslední nehodu ve smyčce tramvají v brněnském Starém Lískovci, kde se v neděli dopoledne srazily dvě soupravy linky číslo osm, může řidič. Nedobrzdil totiž rozjetou tramvaj a narazil do stojící soupravy před ním. Při kolizi se naštěstí nikomu nic nestalo, v tramvajích totiž nebyli cestující.

Chyba za milion a čtvrt

„Pochybení je v tomto případě na straně řidiče, který krátce po půl jedenácté dopoledne narazil do stojící tramvaje. Nedobrzdil totiž soupravu,“ potvrdil mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar. Při havárii vykolejila tramvaj, kterou řídil viník nehody. Ani on nebyl při střetu s druhou tramvají zraněný. Vyvázl bez jediného škrábance.

Už v neděli odhadovalo vedení brněnského dopravního podniku vysoké škody na havarovaných vozech. „Tramvaj má totiž v předních částech všechnu elektroniku,“ uvedla mluvčí městské firmy Hana Pohanová. Obě soupravy jsou tříčlánkové obousměrné tramvaje typu KT8D5. Řízení a elektroinstalace je tak na obou koncích. „Škoda se vyšplhala na jeden a čtvrt milionu korun,“ upřesnil Neusar.

Mrtvá žena, šest zraněných

Za poslední dva týdny je srážka tramvají na konečné zastávce už třetí havárií. „Nepamatuji se, že by toho bylo v Brně tolik, opravdu ne,“ řekl po nedělním karambolu tramvají inspektor Jaroslav Kalus. První karambol se stal 5. června. Mezi zastávkami Osová a Švermova v brněnských Bohunicích opravovali dělníci koleje. Řidič tramvaje linky číslo osm muže v kolejišti viděl a včas před nimi zastavil. Řidička linky číslo pět ovšem „vystartovala“ ze zastávky Osová rychleji a před stojící osmičkou už nestihla dobrzdit a narazila do ní. A jen o pár hodin později smetla „dvojka“ ve Vídeňské ulici osmapadesátiletou ženu. Ta sbírala u kolejí odpadky. Její nepozornost ji stála život.

Při havárii v Bohunicích se zranilo šest lidí, škoda se přiblížila čtvrt milionu korun. Při vyšetřování nehody se objevily spekulace, zda za karambol nemohou pracovníci firmy, kteří na kolejích pracovali. Jejich vinu se však inspektorům Drážní inspekce prokázat nepodařilo. „Na místo, kde praskly koleje, nás poslal dopravní podnik. Byli jsme řádně označeni jak reflexními vestami, tak kuželem, který řidiče upozorňoval na snížení rychlosti,“ zdůraznil stavbyvedoucí firmy Renoweld Jiří Paták, který na místě srážky tehdy osobně byl.

Muži, kteří opravují koleje, jsou podle něj v ohrožení života dnes a denně. Přestože mají taková opatření, aby případnému zranění předešli. „Jeden člověk pracuje a minimálně dva lidé hlídají blížící se tramvaje. Těm navíc dávají pracovníci znamení, aby buď zpomalily nebo úplně zastavily,“ vysvětlil stavbyvedoucí. Jednou ho málem zajela rozjetá tramvajová souprava. Naštěstí mu pomohli kolegové. „Před více než deseti lety jsem svařoval koleje. Najednou se přiřítila tramvaj, a kdyby mě tehdy kolega nestrhl z kolejiště, bůhví jak bych dopadl. Šalina přejela jen svářečku,“ zavzpomínal Paták na dramatické chvilky.

Řidič musí být ve střehu

Vedení brněnského dopravního podniku nyní hledá cestu, jak podobným nehodám předejít. „Na školení budeme řidičům zdůrazňovat, aby byli ve střehu,“ řekl provozní ředitel Dopravního podniku města Brna Jiří Valníček. Podnik prý uvažoval i nad technickým řešením, kterým by mohl být například zvukový signál. „Ten by řidiče upozornil, že je blízko jiné soupravě. Jenže například na hlavním nádraží i na jiných zastávkách k sobě najíždějí tramvaje na doraz, a to by v kabině řidiče pořád hvízdalo. Proto jsme toto řešení zavrhli,“ posteskl si Valníček.

Autor: Pavel Mokrý

16.6.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Brno dům ulice Vranovská č.p. 22
6 10

Na chodbách jim vadí lidská moč a výkaly. Obyvatelé domu si stěžují

Ilustrační foto.

Kometa půjde do další bitvy, prověří ji "Bedýnka"

AKTUALIZOVÁNO

Zavadil zůstal na tribuně a Zbrojovka bez něj zklamala, v poháru končí

Opava /FOTOGALERIE/ – Měli dokázat, že se zvedají, jenže ani tohle se jim nepovedlo. Fotbalisté Zbrojovky po nevýrazných výkonech v nejvyšší soutěži nepřesvědčili ani v domácím poháru. Ve čtvrtfinále se utkali jako jediní s druholigovým protivníkem, jenže v Opavě prohráli 1:2 a v Mol Cupu končí. „Opava podala velice dobrý výkon. Její postup je zasloužený," uznal brněnský trenér Svatopluk Habanec.

Odpadky vedle onkologie? Absurdní, tvrdí ředitel ústavu

Brno - Na nový parkovací dům čekají lékaři, návštěvníci a pacienti Masarykova onkologického ústavu zoufale. Kromě něj ale u zařízení může vyrůst také sběrné středisko odpadu. Radní Brna se v úterý rozhodli nechat tuto možnost prověřit úředníky.

Muž, co bojoval proti šmejdům: Někdo mi zapálil auto, tak jsem raději skončil

Brno /ROZHOVOR/ - Výhrůžné zprávy, rozbité okno nebo zapálené auto. Podobná překvapení zpestřují od Nového roku život Brňana Víta Kalvody. Muže, který se až do letoška věnoval boji proti takzvaným finančním šmejdům, kteří své klienty díky poplatkům připravují o peníze. O problematice natočil i dokument. „Čekal jsem, že to bude studentský šuplíkový film," říká Kalvoda. Netušil, že dokument bude oblíbený a vzbudí pozornost kritizovaných firem.

OBRAZEM: Dětské zboží? Lidé ho vybírali na veletrhu ProDítě

Brno – Petra Moučková s přítelem čekají první dítě. „Vybíráme právě kočárek a tady na veletrhu jich je docela dost. Možná tu jeden i koupíme," vysvětlila Moučková, proč na veletrh ProDítě přišla.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies