VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tramvajáci v Brně bourají hlavně kvůli nepozornosti

Brno – Drážní inspekce vyšetřovala za poslední dva týdny tři vážné nehody tramvají. Škody přesáhly dva miliony korun.

16.6.2008 1
SDÍLEJ:

Nehoda tramvají ve smyčce v brněnském Starém Lískovci.Foto: Drážní inspekce

Nepozornost. Taková je podle vyšetřovatelů příčina vážných nehod tramvají brněnského dopravního podniku. V červnu se jich podle inspektorů Drážní inspekce stalo víc než dost. Konečná bilance havárií tramvají je tragická. Jeden člověk při nehodách zemřel, šest lidí se zranilo a škody přesáhly dva miliony korun.

Za poslední nehodu ve smyčce tramvají v brněnském Starém Lískovci, kde se v neděli dopoledne srazily dvě soupravy linky číslo osm, může řidič. Nedobrzdil totiž rozjetou tramvaj a narazil do stojící soupravy před ním. Při kolizi se naštěstí nikomu nic nestalo, v tramvajích totiž nebyli cestující.

Chyba za milion a čtvrt

„Pochybení je v tomto případě na straně řidiče, který krátce po půl jedenácté dopoledne narazil do stojící tramvaje. Nedobrzdil totiž soupravu,“ potvrdil mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar. Při havárii vykolejila tramvaj, kterou řídil viník nehody. Ani on nebyl při střetu s druhou tramvají zraněný. Vyvázl bez jediného škrábance.

Už v neděli odhadovalo vedení brněnského dopravního podniku vysoké škody na havarovaných vozech. „Tramvaj má totiž v předních částech všechnu elektroniku,“ uvedla mluvčí městské firmy Hana Pohanová. Obě soupravy jsou tříčlánkové obousměrné tramvaje typu KT8D5. Řízení a elektroinstalace je tak na obou koncích. „Škoda se vyšplhala na jeden a čtvrt milionu korun,“ upřesnil Neusar.

Mrtvá žena, šest zraněných

Za poslední dva týdny je srážka tramvají na konečné zastávce už třetí havárií. „Nepamatuji se, že by toho bylo v Brně tolik, opravdu ne,“ řekl po nedělním karambolu tramvají inspektor Jaroslav Kalus. První karambol se stal 5. června. Mezi zastávkami Osová a Švermova v brněnských Bohunicích opravovali dělníci koleje. Řidič tramvaje linky číslo osm muže v kolejišti viděl a včas před nimi zastavil. Řidička linky číslo pět ovšem „vystartovala“ ze zastávky Osová rychleji a před stojící osmičkou už nestihla dobrzdit a narazila do ní. A jen o pár hodin později smetla „dvojka“ ve Vídeňské ulici osmapadesátiletou ženu. Ta sbírala u kolejí odpadky. Její nepozornost ji stála život.

Při havárii v Bohunicích se zranilo šest lidí, škoda se přiblížila čtvrt milionu korun. Při vyšetřování nehody se objevily spekulace, zda za karambol nemohou pracovníci firmy, kteří na kolejích pracovali. Jejich vinu se však inspektorům Drážní inspekce prokázat nepodařilo. „Na místo, kde praskly koleje, nás poslal dopravní podnik. Byli jsme řádně označeni jak reflexními vestami, tak kuželem, který řidiče upozorňoval na snížení rychlosti,“ zdůraznil stavbyvedoucí firmy Renoweld Jiří Paták, který na místě srážky tehdy osobně byl.

Muži, kteří opravují koleje, jsou podle něj v ohrožení života dnes a denně. Přestože mají taková opatření, aby případnému zranění předešli. „Jeden člověk pracuje a minimálně dva lidé hlídají blížící se tramvaje. Těm navíc dávají pracovníci znamení, aby buď zpomalily nebo úplně zastavily,“ vysvětlil stavbyvedoucí. Jednou ho málem zajela rozjetá tramvajová souprava. Naštěstí mu pomohli kolegové. „Před více než deseti lety jsem svařoval koleje. Najednou se přiřítila tramvaj, a kdyby mě tehdy kolega nestrhl z kolejiště, bůhví jak bych dopadl. Šalina přejela jen svářečku,“ zavzpomínal Paták na dramatické chvilky.

Řidič musí být ve střehu

Vedení brněnského dopravního podniku nyní hledá cestu, jak podobným nehodám předejít. „Na školení budeme řidičům zdůrazňovat, aby byli ve střehu,“ řekl provozní ředitel Dopravního podniku města Brna Jiří Valníček. Podnik prý uvažoval i nad technickým řešením, kterým by mohl být například zvukový signál. „Ten by řidiče upozornil, že je blízko jiné soupravě. Jenže například na hlavním nádraží i na jiných zastávkách k sobě najíždějí tramvaje na doraz, a to by v kabině řidiče pořád hvízdalo. Proto jsme toto řešení zavrhli,“ posteskl si Valníček.

Autor: Pavel Mokrý

16.6.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Český reprezentant a bývalý hráč brněnské Komety Michal Kempný.

Proti Finsku už za českou reprezentaci naskočí i obránce Chicaga Kempný

Déšť. Ilustrační foto.

Pršet bude dál. Počasí se zlepší až o víkendu

Sebevrah skočil z mostu na D1. Náraz přežil, je ale těžce zraněný

Brněnsko – O sebevraždu skokem z mostu se ve středu v osm hodin večer pokusil starší muž na dálnici u Devíti křížů na Brněnsku. „Jednalo se o muže, který se narodil v roce 1962," uvedla mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová. Dodala, že auta místem projedou jedním pruhem a velké kolony se na místě netvoří.

Naše práce lidi hřeje, zní z výrobny kotlů. Ročně jich zhotoví 15 tisíc

Rapotice /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Všechno, co děláme, hřeje. Výstižné motto používá společnost Thermona v Rapoticích, které patří další díl seriálu Deníku Rovnost Za zavřenými dveřmi.

Šnečí tempo budování dálnic? Hlavně kvůli zpožděnému územnímu plánu, tvrdí

Jižní Morava – Hlavní příčinou současných průtahů při přípravě stavby nových dálnic a silnic první třídy v Jihomoravském kraji je zrušení schválených zásad územního rozvoje před téměř pěti lety. Shodují se na tom zástupci Ředitelství silnic a dálnic i poslanec a místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu Jaroslav Klaška.

Konec červených v noci na semaforech? Rozhodne analýza. Jedou kvůli bezpečnosti

Brno /ANKETA/ - Část řidičů i brněnských politiků chce prověřit celonoční provoz křižovatek řízených semafory. V Brně jich je čtyřiadvacet a zpomalují provoz. Semafory se nevypínají kvůli bezpečnosti.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies