Informace o výlukách České dráhy aktualizují na svém webu. „Není jasné, do kdy bude trať neprůjezdná. Nehoda ji však masivně poničila, takže odklízení potrvá zřejmě až do středy,“ uvedla regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Vlaky dálkové dopravy jsou vyloučené v úseku Vyškov – Kojetín a Vyškov – Nezamyslice. Zpoždění vlaků za úsekem s náhradní autobusovou dopravu bude asi čtvrt až půl hodiny.

Z pětadvaceti vagonů nákladního vlaku jich vykolejila polovina. „Vlak jel z Vyškova směrem na Ivanovice na Hané. Za železničním přejezdem v levém oblouku viděl strojvedoucí zvlněné koleje. Lokomotivě a šesti vagonům se podařilo bez problémů projet. Dalších třináct vagonů vykolejilo,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Vlak se při nehodě roztrhl a vykolejené vagony se převrátily. „Vagony pak totálně zdemolovaly šedesát metrů kolejí a poškodily sloupy trakčního vedení. Škodu jsme předběžně odhadli na milion čtyři sta tisíc korun,“ doplnil Drápal.

Příčinu nehody inspekce šetří. Podle jedné z variant je viníkem slunce, které rozpálilo koleje tak, že se zdeformovaly. Před Drážní inspekcí je však kromě určení příčiny nehody ještě důležitější úkol. „Vyšetřování potvrdilo, že provozovatel trati o problémech věděl už v pátek. Strojvedoucí hlásili, že vlak tam má neklidnou jízdu a nechová se normálně,“ upozornil náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera.

Vyšetřovatelé tak musí zjistit, proč provozovatel, tedy Správa železniční dopravní cesty, problém neřešil hned po jeho zjištění. „Musíme zjistit, co přesně o problému s tratí věděli, jaká přijali opatření, jestli vůbec, a proč nechali situaci dojít tak daleko,“ dodal Kučera.

Správa železniční dopravní cesty tuto informaci popírá. „Odmítáme jakákoliv nařčení Drážní inspekce. Celou věc vyšetřujeme. Nikdo nás na žádné závady na trati neupozorňoval. Pokud nám někdo závady nahlásí, trať vždy kontrolujeme a minimálně na ní snížíme rychlost,“ řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.