VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Abraham o sezoně: Myslel jsem si, že už nemůže být hůř. A bylo

Brno /ROZHOVOR/ – 2013. Rok, ve kterém teprve dvacetiletý mladíček Marc Márquez zázračně ovládl prestižní šampionát MotoGP. Mnohem horší vzpomínky bude mít na letošní sezonu v královské kubatuře motocyklového mistrovství světa jeho konkurent Karel Abraham. Brňan odjel kvůli zdravotním problémům pouze polovinu závodů, posbíral nejmíň bodů za posledních sedm let a ročník ukončil předčasně operací.

16.11.2013
SDÍLEJ:

Motocyklový jezdec Karel Abraham.Foto: DENÍK/Attila Racek

Hrál v jeho případě roli smolný letopočet s číslovkou třináct na konci? „Všichni říkali, že je to kvůli tomu, ale já nejsem pověrčivý. Přesto se už těším, až bude rok 2013 pryč," říká třiadvacetiletý jezdec týmu Cardion AB Motoracing.

Po Silvestru si oddechnete?

Letos jsem měl hodně práce se zdravím, takže příchod Nového roku pro mě bude znamenat převrat. Co bylo špatné, se zahojí, a už se snad nebudou se opakovat negativní události.

Říkáte si, že už nemůže být hůř?

Před rokem jsem to taky tvrdil, ale po katastrofální sezoně přišla ještě horší. Proto to nechci ještě zakřiknout, ale pevně doufám a věřím, že bude lépe.

Váš český konkurent v šampionátu Lukáš Pešek říkal, že jste byl kvůli němu pod tlakem. Hrálo to nějakou roli?

Jen úplně minimálně. Pravda je, že mě pár věcmi štval. Nemyslím to špatně, ale třeba jsme byli na testech, kde jsem pravidelně jezdil o dvě vteřiny rychleji než on. A když jsme se balili, dvě minuty před koncem najednou zajel o dvě vteřiny rychlejší čas, což téměř nejde, a skočil v pořadí přede mě. To mě teda hodně štvalo. Ale nemyslím si, že by to mělo vliv na to, jak se mi letos dařilo.

Místo po závodech jste trávil hodně času u doktorů.

Zdravotních problémů jsem měl fakt hodně. Zlomená klíční kost nebo nemoc, o které doteď nikdo neví, proč přišla a co byla zač. Ještě musím zajít na imunologii, protože kvůli ní mám stále ještě určité zdravotní dohry. Snad se na něco přijde.

Je pro jezdce frustrující dívat se na závody pouze v televizi?

Cítil jsem, že ztrácím. Mohl jsem dál jezdit, získávat zkušenosti a místo toho jsem byl jen doma. Bude to skoro půl rok, co nebudu sedět na motorce, což je opravdu dost času. Z toho jsem nervózní.

Našel jste si díky tomu víc času na kamarády nebo věci, které jste jinak zanedbával?

Ba naopak, stihl jsem toho ještě míň než normálně. Měsíc jsem koukal na televizi a internet, takže teď už vím vše, co se kde šustlo. (smích) Chodily ke mně i návštěvy, ale přesto šlo o nudné období.

Sezonu jste předčasně ukončil operací ramena. Nebylo vám to líto?

Cítil jsem se nepříjemně, protože jsem měl chuť ještě závodit, urvat body, ale bohužel to nešlo. Musel jsem zvolit operaci, i když… Na jednu stranu jsem chtěl, abych zažehnal zdravotní trable, na druhou stranu kdo by do sebe chtěl nechat řezat? Teď se už cítím lépe, takže doufám, že to byla správná volba.

Kdy bude ruka plně provozuschopná?

Doufám, že zhruba za měsíc a půl už začnu trénovat, abych začátkem února na testech v Malajsii byl připravený. Nemyslím stoprocentně, závod bych ještě asi nezvládl, ale aspoň si sednout na motorku a poprvé se s ní seznámit. Pak budu mít ještě dva měsíce na to, abych ruku vyšperkoval.

V nové sezoně už bude svírat řidítka produkční hondy, jejíž jezdec Márquez letos ovládl šampionát. Bude to výhoda?

Snad bude lepší než aprilia. Už se na novou motorku moc těším, protože vypadá brutálně, jako super závodní stroj. Značka Honda je záruka toho, že nebude špatná, ale perfektní.

Při testech byla prý pomalejší jen o tři desetiny než tovární stroj…

To je asi trochu přemrštěné. Vždyť proč by byla produkční motorka třikrát levnější, kdyby měla jen tak malou ztrátu? To by postrádalo smysl. Předpokládám, že bude zaostávat víc, ale doufám, že co nejméně. (úsměv)

Budou se s ní body sbírat lépe?

Měly by, ale to uvidíme až po prvních testech. Teď to opravdu nikdo nedokáže odhadnout.

Japonští konstruktéři si svůj „poklad" hodně střeží, takže při Velkých cenách mohou být v boxech pouze lidé z vašeho týmu. Máte zakázáno prozrazovat technické detaily třeba svým motocyklovým kamarádům?

Lidé z Hondy by na to stejně nikdy nepřišli. (úsměv) Ale bylo by blbé, kdybych přišel třeba za dobrým kamarádem třeba od konkurenční Yamahy a začal mu povídat, co a jak máme udělané. Technické detaily ale ani neznám a říkat otevřeně názor na stroj není problém.

PRODUKČNÍ VS. TOVÁRNÍ MOTORKA

Rozdíl Abrahamovy produkční hondy oproti továrnímu stroji, s nímž jezdí například mistr světa Márquez:

elektronika: jednotná Magneti Marelli vs. speciální tovární

systém válců: starší model vs. novější uspořádání

nádrž: větší 24 litrů vs. menší 20 litrů

pneumatiky: větší počet včetně superměkké směsi vs. standardní počet bez superměkké směsi

Autor: Tomáš Valaškovčák

16.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kníničská ulice v Brně.
3

V Kníničské ulici už jen padesátkou. Snížení povolené rychlosti řidičům vadí

Brněnský kapitán Pavel Zavadil v zápase proti Mladé Boleslavi.

Nemůžeme doma dostat tři góly, zlobil se Zavadil po prohře Zbrojovky

OBRAZEM: Vrátili se v čase. Na palubě historických autobusů

Brno – Padesát korun musel zaplatit prvorepublikový řidič autobusu či nákladního auta, pokud ho nachytali četníci když jel mimo obec více než padesát kilometrů v hodině. Do těchto časů se mohli alespoň na chvíli vrátit návštěvníci akce To bude jízda. Otevřely se jim brány depozitáře brněnského technického muzea a zájemci se projeli dobovými autobusy.

Památek je v kraji stále víc. Nově i soubor sarkofágů nebo statek

Jižní Morava – Větší komplikace při opravách, ale taky snazší cesta k dotacím. Takové jsou pro vlastníky důsledky toho, když se jejich majetek stane kulturní památkou. Na jižní Moravě takových budov nebo věcí od začátku loňského roku přibylo několik desítek. Některé z nich opakovaně.

Besední dům v Ivančicích získává zpět lesk. Na tanec v něm si lidé počkají

Ivančice – Do víc než sto let starých trámů podlahy půdního sálu zapustí sondy a zjistí, jestli jsou v pořádku nosné konstrukce. I tím letos začne další etapa oprav novorenesančního Besedního domu v Ivančicích na Brněnsku.

Mužští učitelé ve školce? Rodiče jim mají problém věřit

Jižní Morava /ANKETA/ – Jeden muž na 250 žen. Jihomoravské mateřské školy trpí obrovským nedostatkem učitelů. Mohou za to nízké platy i nepřízeň rodičů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies