VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Abraham o sezoně: Myslel jsem si, že už nemůže být hůř. A bylo

Brno /ROZHOVOR/ – 2013. Rok, ve kterém teprve dvacetiletý mladíček Marc Márquez zázračně ovládl prestižní šampionát MotoGP. Mnohem horší vzpomínky bude mít na letošní sezonu v královské kubatuře motocyklového mistrovství světa jeho konkurent Karel Abraham. Brňan odjel kvůli zdravotním problémům pouze polovinu závodů, posbíral nejmíň bodů za posledních sedm let a ročník ukončil předčasně operací.

16.11.2013
SDÍLEJ:

Motocyklový jezdec Karel Abraham.Foto: DENÍK/Attila Racek

Hrál v jeho případě roli smolný letopočet s číslovkou třináct na konci? „Všichni říkali, že je to kvůli tomu, ale já nejsem pověrčivý. Přesto se už těším, až bude rok 2013 pryč," říká třiadvacetiletý jezdec týmu Cardion AB Motoracing.

Po Silvestru si oddechnete?

Letos jsem měl hodně práce se zdravím, takže příchod Nového roku pro mě bude znamenat převrat. Co bylo špatné, se zahojí, a už se snad nebudou se opakovat negativní události.

Říkáte si, že už nemůže být hůř?

Před rokem jsem to taky tvrdil, ale po katastrofální sezoně přišla ještě horší. Proto to nechci ještě zakřiknout, ale pevně doufám a věřím, že bude lépe.

Váš český konkurent v šampionátu Lukáš Pešek říkal, že jste byl kvůli němu pod tlakem. Hrálo to nějakou roli?

Jen úplně minimálně. Pravda je, že mě pár věcmi štval. Nemyslím to špatně, ale třeba jsme byli na testech, kde jsem pravidelně jezdil o dvě vteřiny rychleji než on. A když jsme se balili, dvě minuty před koncem najednou zajel o dvě vteřiny rychlejší čas, což téměř nejde, a skočil v pořadí přede mě. To mě teda hodně štvalo. Ale nemyslím si, že by to mělo vliv na to, jak se mi letos dařilo.

Místo po závodech jste trávil hodně času u doktorů.

Zdravotních problémů jsem měl fakt hodně. Zlomená klíční kost nebo nemoc, o které doteď nikdo neví, proč přišla a co byla zač. Ještě musím zajít na imunologii, protože kvůli ní mám stále ještě určité zdravotní dohry. Snad se na něco přijde.

Je pro jezdce frustrující dívat se na závody pouze v televizi?

Cítil jsem, že ztrácím. Mohl jsem dál jezdit, získávat zkušenosti a místo toho jsem byl jen doma. Bude to skoro půl rok, co nebudu sedět na motorce, což je opravdu dost času. Z toho jsem nervózní.

Našel jste si díky tomu víc času na kamarády nebo věci, které jste jinak zanedbával?

Ba naopak, stihl jsem toho ještě míň než normálně. Měsíc jsem koukal na televizi a internet, takže teď už vím vše, co se kde šustlo. (smích) Chodily ke mně i návštěvy, ale přesto šlo o nudné období.

Sezonu jste předčasně ukončil operací ramena. Nebylo vám to líto?

Cítil jsem se nepříjemně, protože jsem měl chuť ještě závodit, urvat body, ale bohužel to nešlo. Musel jsem zvolit operaci, i když… Na jednu stranu jsem chtěl, abych zažehnal zdravotní trable, na druhou stranu kdo by do sebe chtěl nechat řezat? Teď se už cítím lépe, takže doufám, že to byla správná volba.

Kdy bude ruka plně provozuschopná?

Doufám, že zhruba za měsíc a půl už začnu trénovat, abych začátkem února na testech v Malajsii byl připravený. Nemyslím stoprocentně, závod bych ještě asi nezvládl, ale aspoň si sednout na motorku a poprvé se s ní seznámit. Pak budu mít ještě dva měsíce na to, abych ruku vyšperkoval.

V nové sezoně už bude svírat řidítka produkční hondy, jejíž jezdec Márquez letos ovládl šampionát. Bude to výhoda?

Snad bude lepší než aprilia. Už se na novou motorku moc těším, protože vypadá brutálně, jako super závodní stroj. Značka Honda je záruka toho, že nebude špatná, ale perfektní.

Při testech byla prý pomalejší jen o tři desetiny než tovární stroj…

To je asi trochu přemrštěné. Vždyť proč by byla produkční motorka třikrát levnější, kdyby měla jen tak malou ztrátu? To by postrádalo smysl. Předpokládám, že bude zaostávat víc, ale doufám, že co nejméně. (úsměv)

Budou se s ní body sbírat lépe?

Měly by, ale to uvidíme až po prvních testech. Teď to opravdu nikdo nedokáže odhadnout.

Japonští konstruktéři si svůj „poklad" hodně střeží, takže při Velkých cenách mohou být v boxech pouze lidé z vašeho týmu. Máte zakázáno prozrazovat technické detaily třeba svým motocyklovým kamarádům?

Lidé z Hondy by na to stejně nikdy nepřišli. (úsměv) Ale bylo by blbé, kdybych přišel třeba za dobrým kamarádem třeba od konkurenční Yamahy a začal mu povídat, co a jak máme udělané. Technické detaily ale ani neznám a říkat otevřeně názor na stroj není problém.

PRODUKČNÍ VS. TOVÁRNÍ MOTORKA

Rozdíl Abrahamovy produkční hondy oproti továrnímu stroji, s nímž jezdí například mistr světa Márquez:

elektronika: jednotná Magneti Marelli vs. speciální tovární

systém válců: starší model vs. novější uspořádání

nádrž: větší 24 litrů vs. menší 20 litrů

pneumatiky: větší počet včetně superměkké směsi vs. standardní počet bez superměkké směsi

Autor: Tomáš Valaškovčák

16.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

V Líšni našli padesátikilovou bombu. Pozůstatek z války pyrotechnik odpálil

Vizualizace plánovaného komunitního centra.
8 12

Teplárenské objekty ožívají. Mění se na centra i parky

Přes pět tisíc obyvatel bez teplé vody. V Bystrci vymění potrubní rozvody

Brno – Bez teplé vody bude od úterý do pátku mezi osmou hodinou ráno a šestou hodin večer přes pět tisíc obyvatel brněnské Bystrce. Brněnské teplárny odstaví výtopnu v Teyschlově ulici. Bez teplé vody tak bude celé sídliště Kamechy. 

Chcete lístky na Zbrojovku? Soutěžte s Deníkem Rovnost

Soutěžte s Deníkem Rovnost o vstupenky na domácí zápasy fotbalové Zbrojovky Brno v sezoně 2017/2018!

Půldruhého roku povinných reflexních prvků? Ubylo usmrcených chodců

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Povinnost nosit při chůzi po neosvětlených silnicích mimo obec reflexní prvky platí rok a půl. Smyslem novely zákona, která novou povinnosti zavedla, bylo zvýšit bezpečnost chodců. Jak se jí to podařilo, je vidět na číslech. Minulý rok bylo v Jihomoravském kraji devět usmrcených chodců, o šest méně než předloni. Stejný trend hlásí policie i celostátně. „Podíl na tom nepochybně mají i reflexní prvky,“ řekla Zuzana Ambrožová z oddělení BESIP Ministerstva dopravy.

Káňa: V ruce jsem měl dva měsíce dráty

Brno - Bojovník je zpět. Hokejista brněnské Komety Jan Káňa na ledě většinou jezdí s elánem a nevypustí žádný souboj. Svou aktivitu musel na delší čas utlumit. Přesně po pěti měsících od zranění zápěstí si pak zahrál přípravný zápas proti Jihlavě, který Brňané vyhráli 3:1. „Tréninků už bylo hodně, určitě chci hrát a budu se snažit s rukou pracovat, aby byla dobrá,“ slíbil pětadvacetiletý útočník.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení