VYBERTE SI REGION

Abraham před Brnem: Mám problém s důvěrou v motorku

Brno /INFOGRAFIKA/ – Brněnský motocyklový závodník Karel Abraham chce v Brně navázat na předchozí dva úspěchy ze Spojených států, jenže jej trápí Ducati.

24.8.2012
SDÍLEJ:

Motocyklový závodník Karel Abraham.Foto: DENÍK/Attila Racek

Autogramiády, tiskovky, rozhovory, charita… Brněnský motocyklový závodník Karel Abraham má rok co rok před domácí Velkou cenou plné ruce práce. I humbuku přikládá své špatné výsledky na brněnském Masarykově okruhu. Letos kromě víkendu řeší i vzdálenější budoucnost. „Musíme se zamyslet, co dál," říká dvaadvacetiletý borec, který sedlá netovární motorku Ducati.

Ani ta mu rozhodně nepřidala při letošní rozpačité sezoně. Kvůli různým problémům jej v královské kubatuře MotoGP porážejí i jezdci na slabších strojích typu CRT.

Hodně vás to štve?

Samozřejmě. Třetinu sezony jsem v podstatě neodjel. Do cíle jsem dorazil jen ve třech závodech. Pořád mám problém s důvěrou v motorku. Co se týče srovnání se stroji CRT (používají slabší, speciálně upravené superbikové motory – pozn. red.), udělaly pár kroků dopředu. V zatáčkách ani na rovinkách nejsou o moc pomalejší. Ztrácejí jen na konci pátého a celého šestého rychlostního stupně. Bohužel Ducati je v letošní sezoně takový mezikus mezi motorkami MotoGP a CRT. Nebojuje s ostatními fabrikami, které pravidelně jezdí vepředu.

Můžete pojmenovat největší problém letošní Ducati?

Jednoduše ho popsat nejde. Je jich víc. Motorka se občas chová nepředvídatelně.

Jezdci Hayden a Rossi závodí na továrních motorkách Ducati, zatímco vy máte produkční typ. Bude to platit až do konce sezony?

Bohužel. Ducati jsme pošťouchli, abychom lepší motorky dostali taky. Továrna je sice našemu týmu nabídla, ale za docela velké peníze na to, že jim už platíme MotoGP motorku. Je to velká škoda. Když jezdíme na různých typech, nemáme žádný vývoj a oni v Ducati jen poloviční. Kdyby dávali tovární motorky i nám, mají k dispozici další dva stroje, díky nimž se dozvědí spoustu dalších informací z trati.

Hayden v Brně nestartuje. Jeden italský novinář navrhl, že byste na Masarykově okruhu mohl sedlat tovární motorku…

Ano, občas se to tak dělá. Nicméně Ducati řekla, že v žádném případě. Nevím, jestli mě nemají rádi. Trochu mě to mrzí. Chtěl jsem vyzkoušet, na čem jezdí Valentino Rossi a jak v továrním týmu vypadá závodní víkend.

Přemýšlíte už o změně v příští sezoně?

Pořád nevím, co bude.

Jste z nejistoty nervózní?

Je to alarmující. Musíme se už zamyslet a popřemýšlet, co v dalším roce udělat.

Můžete do budoucnosti mluvit jako jezdec?

Domlouvám se s taťkou (majitel stáje Cardion AB Motoracing Karel Abraham starší – pozn. red.) i celým týmem.

Uvažujete i o změně značky?

Získat Hondu nebo Yamahu je kvůli pravidlům prakticky nemožné.

Mluví se o tom, že by do šampionátu mohlo vstoupit i BMW…

Zatím o ničem nevím. Co jsem slyšel, většina firem včetně Suzuki nebo Kawasaki by razila jedině cestu typů CRT. Vývoj MotoGP motorky je natolik drahý, že se jim nevyplatí. Stroje CRT mají být v blízké době v podstatě stejné.

A nemůžete najít nějaké přechodné řešení?

Ducati, Yamaha a Honda určitě nepustí motorky tak, abychom mohli odkoupit jejich licenci. Pokud bychom odešli od Ducati, budeme se složitě vracet. Přechodná změna nic neřeší.

Teď se soustředíte především na závod doma v Brně, kde se vám v posledních letech nedaří…

Neřekl bych v posledních letech. Nikdy se mně tady extra nedařilo. Nechci to nějak komentovat, řešit. Stalo se. Přichází na řadu další závod sezony, která taky není úplně vydařená. Pojedu, jako by to bylo kdekoli jinde. Nebudu myslet na to, že závodím doma v Brně.

Povzbudily vás dva poslední výsledky ze Spojených států, kde jste ve velkých cenách skončil desátý a osmý?

Hodně. V Laguně Seca jsem potřeboval hlavně dojet a desáté místo nebyla až taková katastrofa. V Indianapolis jsem ani neměl velkou ztrátu na Valentina Rossiho. A navíc jsem ji nabral už na startu a v prvních kolech. Kdybych jel od začátku u něj, asi bych s ním závod dojel, což vnímám jako další pozitivní věc. Snad na Ameriku v Brně navážu.

Vrátil jste se teprve v pondělí večer. Jak se vypořádat s velkým časovým posunem?

Není dobré, že máme týden po sobě závody na druhé straně zeměkoule. Změna je značná a nepříjemná pro organismus. Nesmíte jít spát, když jste unavený, ale musíte vydržet do večera a pak se vyspat celou noc. Zdřímnout si po obědě je ta největší chyba.

Skončil jste desátý, osmý, takže teď dojedete šestý?

To říkal můj mechanik. Bylo by to úžasné, ale musíme přemýšlet reálně. Chci v poli bojovat s určitými jezdci.

Letos závodíte na silnějších motorkách. Padne na okruhu v Brně rychlostní rekord?

Částečné zrychlení určitě přijde, ale netroufnu si říct, jak bude velké.

Sestava závodního týmu Karla Abrahama.
PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE

Autor: Tomáš Valaškovčák, Tomáš Svoboda

24.8.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Chytali papouška v hale, museli jej pokropit vodou

Jižní Morava - Nečekanou sprchu dostal papoušek, který minulý týden vletěl do haly ve Vídeňské ulici v Brně. „Měl přibližně třicet centimetrů a museli jsme ho pokropit vodou. Chytili jsme ho pak asi za dvacet minut," uvedl mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Mikoška.

Špatné ovzduší loni zahubilo 5540 Čechů

Celkem 5540 předčasných úmrtí si v loňském roce vyžádalo nadměrné znečištění ovzduší v České republice. Jde o odhad, který bere v úvahu objem emisí zdraví škodlivých látek – jemných prachových částic (známé pod zkratkou PM10), rakovinotvorného benzo(a)pyrenu a dalších. Problém se týká hlavně severovýchodní Moravy a středního Polabí, nejmenší znečištění naopak má Jihomoravský a Karlovarský kraj.

Brno zavedlo strážníky kvůli útěku úředníků. Dnes už je to 150 let

Brno - Jeden zlatý denně a služební uniforma k tomu. Výdělek, za který bylo možné koupit například půl kila masa, nabízelo v roce 1866 vedení města zájemcům o práci strážníka. Městská policie v Brně si letos připomíná 150 let od svého založení. Historii svého zaměstnání přiblíží i na speciální retroakci.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies