VYBERTE SI REGION

Abraham: Při premiéře jsem byl nervózní já, přítelkyně i mechanici

Brno /ROZHOVOR/ – Jako první Čech dosáhl „motocyklového“ Mount Everestu, jako první Čech se představil v kategorii MotoGP. Brněnský jezdec Karel Abraham si splnil dávný sen, když jel v Kataru závod mistrovství světa silničních motocyklů po boku hvězd typu devítinásobného mistra světa Valentina Rossiho nebo úřadujícího šampiona Jorge Lorenza.

29.3.2011
SDÍLEJ:

Karel AbrahamFoto: archiv

Jedenadvacetiletý student práv přiznává, že před nočním kláním ním i jeho okolím lomcovalo napětí. „Nervózní jsme byli všichni, i když každý trochu jinak. Já kvůli tomu, aby závod dobře dopadl, mamka s přítelkyní Nikčou proto, aby se mi něco nestalo. Napjatí byli určitě i mechanici,“ povídá Abraham, který zítra odcestuje do dějiště druhého závodu sezony, španělského Jerezu.

Po víkendové pauze se šampionát přesouvá do Evropy. Už se těšíte do španělského Jerezu?
Moc. Doufám, že budu těžit ze zkušeností z předsezonních testů, snad využiji nabraných znalostí. Jen na Pyrenejském poloostrově teď panují trochu jiné teploty. Ale jak budou podmínky odlišné poznám až v závodě.

V čem se okruh liší oproti Kataru, dějišti prvního závodu?
Jerez patří k jedné z nejtvrdších a nejtechničtějších tratí šampionátu.

Po minulém klání jste přiznal, že s novou motorkou ducati zatím ještě nejste v pomalých zatáčkách ve svém živlu…
Dělají mi hodně starosti vracečky, ztrácím při brzdění i na výjezdech. S typem těchto zatáček jsem se pral ve všech třídách, které jsem dosud jezdil. Musím dál zkoušet různé typy průjezdů a zvolit pro mě ten nejvýhodnější. Přesný důvod mých problémů ale neznám, přestože na tom pracujeme už sedm let.

Absolvoval jste i závodnické školy v zámoří. Ani tam jste recept nenašel?
V tomto mi nepomohly. Problém tkví ve mně a musím na řešení přijít sám. Každý jezdec má v sobě minusy a plusy. Mým minusem jsou vracečky, při kterých dost ztrácím. Potvrdilo se to i v Kataru.

Jak po opadnutí prvních emocí vnímáte svůj výsledek v prvním závodě kariéry v MotoGP?
Pocity mám smíšené. Dokončit závod na bodované pozici je perfektní. Jen mě mrzí, že Loris Capirossi skončil v boxech a za mnou jezdící Toni Elias spadl. Také mě štve, že ke konci závodu jsem nedojel skupinku, které jsem se v úvodu držel.

Ředitelka Masarykova okruhu Ulmanová před závodem naznačila, že úspěch bude, když vás soupeři nepředjedou o kolo.
(smích) Naštěstí se to nestalo. Těžko ale říct, jak by to vypadalo, kdybych první závod třídy MotoGP jel třeba na německém Sachsenringu, který je kratší. Měl jsem spíš obavy, abych závod vydržel fyzicky. Dal mi opravdu zabrat, hlavně na předloktí. Ke konci už mě opravdu dost bolelo.

Co s tím budete dělat?
Existují nějaké cviky na posílení problémových svalů, něco jde natrénovat i v tělocvičně a na horolezecké stěně. Určitě se musím nad tímto problémem zamyslet a vyřešit ho. Co nejdřív.

Poslední hodiny před startem jste trávil v soukromí, pouze ve společnosti vaší maminky a přítelkyně. Do koho se nervozita zakusovala nejhlouběji?
Těžko říct, nervózní jsme byli všichni, i když každý trochu jinak. Já kvůli tomu, aby závod dobře dopadl, mamka s přítelkyní Nikčou proto, aby se mi něco nestalo. Napjatí byli určitě i mechanici.

Nastupoval jste na rošt s pocitem, že vaše motorka je v dobré kondici?
Stroj byl připravený dobře, ale na startu mě rozhodilo pár jiných věcí. Nejistota, co udělají v první zatáčce pneumatiky a brzdy, jak se mi pojede v chumlu s ostatními. Ve druhém kole jsem ustál highsidera, přesto toho využili Hayden s Eliasem stačili mě předjet. V dalším kole jsem se dostal zpátky před Eliase, ale když jsem pak sáhl po brzdě, promáčkl jsem ji a nic. Naštěstí vedle tratě byl místo kačírku beton, na kterém se dokázal vrátit zpátky do stopy, ale strašně moc jsem ztratil. O míň než na tři vteřiny jsem ale mezeru na skupinku přede mnou už nestáhl.

Překvapilo vás, že Španěl Elias před svým pádem nabíral za vašimi zády čím dál větší ztrátu? Džípíčka už jezdíval a navíc je to loňský mistr světa třídy Moto2, na konci sezony měl před vámi náskok 175 bodů.
Nevím, možná neměl dobře nastavenou motorku, možná mu nesedla trať, možná měl nějaké úplně jiné problémy. Po závodě jsme se s ním o tom nebavili. Když to tak ale půjde dál, opravdu se nebudu zlobit. (úsměv)

V Kataru vyhrál třídu MotoGP favorizovaný Australan Casey Stoner na hondě. V testech měl časy o více než dvě vteřiny rychlejší než vy, pouze o chloupek lepší to bylo v tréninku a kvalifikaci. V závodě však takové rozdíly už nebyly. To se tak raketově zlepšujete?
Spíš to bylo tím, že Stoner umí zajet v kvalifikaci superrychlé kolo, kdežto já ještě ne. Jenže v závodě pak jede střídá pomalé časy s rychlejšími, zatímco já zajíždím v podstatě pořád stejné časy jako v kvalifikaci. Takže příčina menšího rozdílu byla podle mě asi v této věci.

Jak si vysvětlujete, že na startu z šesti motocyklů v posledních dvou řadách byly právě čtyři stroje ducati?
Nevím, asi zatím nejedou, jak by měly. Doufám, že se to brzy změní. Nic jiného k tomu teď nemohu říct.

Neznamená to, že továrna i satelitní týmy nyní toužebně očekávají, co s tímto problémem vymyslí devítinásobný mistr světa Valentino Rossi? Vždyť yamahu také výkonnostně zvedl.
Něco na tom asi je. Když Rossi a jeho technik Burgess naučili jezdit hondu a yamahu, snad to stejné dokáží i s ducati. Jestli se tak opravdu stane, se ukáže časem. Snad to pomůže i nám.

AMOS KREJČÍ
TOMÁŠ VALAŠKOVČÁK

29.3.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Při nehodě dvou aut v Rajhradě se zranil kojenec

Rajhrad – Čtyři zraněné včetně jednoho kojence si vyžádala nehoda dvou osobních aut. Ta se střetla v sobotu dopoledne v Rajhradě na Brněnsku.

Měl podpírat německou dálnici. Místo mostu stojí u přehrady jen osamělé torzo

Brno – Zakázaná výzva lákala před lety horolezce u brněnské přehrady. Ještě v devadesátých letech minulého století mohli lézt na opuštěný pilíř Hitlerovy dálnice, dnes už zde ale platí zákaz. Právě pozůstatku po nikdy nedostavěné dálnici je věnován další díl pravidelného seriálu Brněnského deníku Rovnost Brněnské mosty.

Nové jízdní řády? Změny čekají cestující už od neděle. Přibude nová linka

Brno – Z bohunické nemocnice do Technologického parku za pětadvacet minut a bez přestupů. Od neděle platí nový jízdní řád brněnské hromadné dopravy. Jak už Brněnský deník Rovnost informoval, cestující v něm najdou i novou expresní linku E56, která propojí Univerzitní kampus a Technologický park.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies