VYBERTE SI REGION

Abrahama čeká výzva. Dojet na Sachsenringu

Oberlungwitz, Brno /UVNITŘ ROZHOVOR/ - Brněnský motocyklový jezdec světového šampionátu třídy MotoGP nedojel do cíle Velké ceny Německa čtyřikrát z šesti pokusů. Naposledy ale slavil páté místo.

16.7.2011 1
SDÍLEJ:

Karel Abrahám.Foto: Roman Vlačiha

101 absolvovaných závodů, 31 nedokončil. S takovou statistikou odjíždí na další Velkou cenu motocyklový závodník Karel Abraham. V téměř třetině klání mistrovství světa silničních motocyklů tedy brněnský jezdec neviděl cíl.

A o víkendu si statistiku možná ještě zhorší. Na německém okruhu Sachsenring ze šesti pokusů čtyřikrát skončil předčasně. „Snad mi pomůžou zkušenosti z předchozích závodů. Ale na stroji MotoGP může být také všechno úplně jinak než na slabších motorkách. Více budu vědět až po úvodních trénincích,“ sdělil Abraham, kterého v pátek čekaly dvě jízdy.

Přestože podnik blízko hranic s Českou republikou, kam tradičně jezdí početné skupiny jeho fanoušků, ve dvou třetinách účastí nedojel, na loňskou Velkou cenu má příjemné vzpomínky. Tehdy skončil ještě ve třídě Moto2 na pátém místě a také byl oficiálně potvrzen jeho přestup do královské kubatury MotoGP.

V ní se mu zatím daří, s 37 body je na dvanáctém místě celkového pořadí. Před dvěma týdny vyrazil na testy do Itálie, které mají přispět k rozšíření jeho bodové sbírky. „Zkoušeli jsme nějaké novinky na motorce, ale nešlo o něco zásadního. Navíc jsme se nakonec rozhodli, že novinky nebudeme dál používat,“ vysvětlil jedenadvacetiletý jezdec.

„Nastavení podvozku ale vyšlo a jelo se mi mnohem lépe. Svoje časy z kvalifikace tamější Velké ceny jsem při testech o hodně zlepšil,“ pochvaloval si.

Kromě celkově pátého času zažil i krušné chvíle, když do něj úmyslně naboural konkurent a vedoucí muž šampionátu Casey Stoner. Kvůli tomu, že Abraham kopíroval jeho styl jízdy. „Takové chování na trať nepatří,“ řekl po incidentu mladý brněnský závodník.

Opět s tovární motorkou vyrazí na německou trať i druhý český jezdec mistrovství světa Jakub Kornfeil. Rodák z Rohatce na Hodonínsku touží na tovární aprilii vylepšit desáté místo z poslední Velké ceny a jedenáctou příčku celkového pořadí. „Mám mnohem lepší materiál, navíc tuhle trať miluji, takže když se zadaří, třeba vyjde i elitní pětka,“ přál si.

Závod na německém Sachsenringu letos slaví kulaté jubileum. Poprvé se tam proháněli motocykloví jezdci už v roce 1961.

TOMÁŠ VALAŠKOVČÁK

Abaja v Německu
Výsledky motocyklového jezdce Karla Abrahama na Velkých cenách Německa na Sachsenringu

třída 125 ccm:

2005 17. místo
2006 nedojel

třída do 250 ccm, Moto2:

2007 nedojel
2008 nedojel
2009 nedojel
2010 5. místo
Pozn.: ze 101 absolvovaných závodů v MS nedokončil Abraham 31 Velkých cen

Abraham: Rossi i já testujeme vlastní motorku

Brno /ROZHOVOR/ – V neděli ještě zaujatě přihlížel na Masarykově okruhu soubojům světové superbikové elity v čele s „brněnským králem“ Italem Maxem Biaggim. Nyní už je Karel Abraham myšlenkami zpátky u „svého“ mistrovství světa silničních motocyklů třídy MotoGP, které pokračuje o tomto víkendu na německém Sachsenringu. Nepříliš oblíbeném okruhu jedenadvacetiletého Brňana, který tam ze šesti pokusů čtyřikrát nedojel do cíle.

Inspiroval jste se nějak výkony superbikových závodníků?
To ani ne. Spíš bylo pro mne zajímavé sledovat veškeré dění z jiného pohledu, než jaký znám z tratě.

Valentino Rossi kdysi řekl, že v okamžiku, kdy skončí v MotoGP, přejde rád do mistrovství světa superbiků. Dovedete si také představit stejnou změnu?
V tuto chvíli ne, protože třídu MotoGP jezdím teprve první rok. A ještě aspoň pár bych rád přidal. (úsměv) Ale někdy později proč ne, superbiky jsou zajímavé závody.

V minulém týdnu jste den po závodě v italském Mugellu svůj stroj testoval. Přihlíželi jste k poznatkům Valentina Rossiho, který se vývoji podvozku stroje Ducati, se nímž také jezdíte, pečlivě věnuje?
On testuje svoji motorku, my zase tu moji. Informačně nejsme s techniky Rossiho nijak propojeni.

Už v několika Velkých cenách byly u Rossiho patrné velké rozdíly mezi výsledky v kvalifikaci a v závodě. Čím si vysvětlujete, že v časech na jedno kolo zaostává i za vámi?
V kvalifikačním tréninku to Rossimu opravdu jaksi nejde. Ani jeho výsledky v závodech nejsou nic světoborného. Rossi chce jezdit na bednu a ne dělat pátá šestá místa. Řekl bych, že po příchodu od Yamahy se s motorkou ještě úplně nesžil.

V týmu Ducati vystřídal Rossi exmistra světa Casey Stonera. Ten je už rozhádaný s kdekým a při testech v Mugellu se dostal do rozepře i s vámi…
Vjížděl jsem do poslední zatáčky a věděl jsem, že Stoner je za mnou. Když mě předjížděl vnitřkem, jel jsem vnější stranou a podle mého názoru jsem mu vůbec nepřekážel. Pak jsme najížděli do první zatáčky za boxy, Stoner se otočil a začal na mě mávat. Tak jsem mu také cosi naznačil a předjel ho venkem.

To ale nebyl konec.
Ohlédl jsem se a v tom mi Stoner najel předkem kapotáže do boku motorky tak, že jsem málem šel na hubu. Žďuchanec jsem mu vrátil a on pak do mne ještě dvakrát dost brutálně bouchnul. Musela to být pořádná rána, protože elektronika na mém motocyklu hned signalizovala poruchu. V boxu jsem za Stonerem zašel a ptal se ho, o co mu vlastně jde. Tvrdil, že má se mnou problémy při každé Velké ceně. Potom jsem už jen mávl rukou, že se s ním nebudu hádat.

Co se podle vás musí ještě stát, aby promotér mistrovství světa toto chování začal řešit?
Stonerovi se divím. Jede o titul a místo toho, aby si získával přízeň fanoušků, dělá takové blbosti. Po incidentu přišel za námi jeho manažer. Chvíli jsme si povídali, ale to bylo už v pohodě.

Neodkoukal jste aspoň od Stonera, jak na starty? Ty vám zatím dělají největší problémy.
Když se hromada velkých motorek hrne do první zatáčky, není to jednoduché. Vím, že začátky se mi stále nedaří tak, jak by měly. Určitě hraje roli i psychika.

Podle předběžných informací se má jezdecké pole královské třídy v příštím roce rozšířit, takže okamžiky krátce po startu budou ještě dramatičtější. Neděsíte se toho?
Právě naopak, těším se. Závody budou zajímavější a boje o body těžší. Jezdit má prý dvaadvacet závodníků, takže jsem zvědavý.

O víkendu vás čeká Velká cena Německa na Sachsenringu, který dobře znáte z minulých sezon. Budou vám na stroji MotoGP předcházející zkušenosti užitečné?
To teď vůbec nevím. První polovina Sachsenringu je taková motokárová, druhá část zase rychlá. Na džípíčku se může jevit všechno jinak než na slabších motorkách.

Po závodě téměř okamžitě letíte do Laguny Seca, kde tradičně jezdí pouze třída MotoGP. Těšíte se na svoji americkou premiéru?
Byl jsem tam třikrát jako divák, teď konečně pojedu Velkou cenu. Okruh jsem si loni projel na skútru, což samozřejmě nebylo nic rychlého. (smích)

Jaké jste si z „průzkumu“ přivezl důležité poznatky?
Trať tam není jednoduchá, čímž nemyslím jen pověstnou „vývrtku“. Jde také o jiné úseky, například do první zatáčky po startu se najíždí téměř poslepu. Už teď se těším na svou premiéru.

AMOS KREJČÍ

16.7.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Na Orlí v nákupní galerii vyrostl Strom splněných přání

Brno – Malá Rozálie z Domova svaté Markéty pro matky a děti v tísni si přeje letos k Vánocům mluvícího medvídka. Splnit přání jí a dalším třiašedesáti dětem z tohoto domova mohou zájemci prostřednictvím Stromu splněných přání v Obchodní Galerii Orlí. „Lidé, kteří přicházejí do galerie, mohou přáníčko ze stromu vzít a zakoupit na jeho základě dárky dětem z rodin, které si je nemohou dovolit. Dárky pak přinesou zpět pod stromeček," uvedla vedoucí domova Monika Žewucká.

Sjezdovka u přehrady: pozemek stále chybí

Brno - Lyžařská sjezdovka snadno dostupná z Brna a sportovní vyžití pro děti a mládež versus snaha zachovat lesní porost v už tak přetížené rekreační oblasti v době boje se suchem. Podnikatel Pavel Trčala plánující vybudovat lyžařský areál na kopci Chochola nad Roklí u Brněnské přehrady a majitel pozemku Lesy České republiky ani více než rok od představení záměru nenašli společnou řeč. Brňané se tak sjezdovky u přehrady zatím nedočkají. Trčala se snaží získat podporu Brna i kraje.

Řidiči budou muset přibrzdit. Do dvou let v Brně přibudou radary

Brno – Nohu z plynového pedálu budou muset už možná v příštím roce sundat řidiči v Brně. Ani ne měsíc po odstranění radarů z opravovaného úseku dálnice D1 mezi Ostrovačicemi a Kývalkou se už diskutuje o novém úsekovém měření přímo v Brně. „Nechali jsme si zpracovat průzkum z testovacího měření v několika lokalitách ve městě. Obecně z deseti řidičů tři neví, co jsou pravidla silničního provozu, nebo je nehodlají respektovat," popsal důvody, proč o úsekovém měření město uvažuje, vedoucí brněnského odboru dopravy Vladimír Bielko.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies