Vážení čtenáři, hlasujte v pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí v pátek ve 20:00, najdete v sobotním vydání jihomoravských deníků Rovnost.

Minus třiadvacet milionů korun. Tak brněnský Automotodrom loni v létě popsal výsledek svého hospodaření v roce 2009. Už tehdy pohrozil zrušením většiny velkých akcí. Oproti číslu, se kterým přišel ve čtvrtek, ale předloňská ztráta vypadá jako nedochůdče. Pohodlně se do něj vejde třikrát.

Vedení firmy totiž spočítalo, že Automotodrom je po uplynulém roce ve ztrátě bezmála osmdesáti milionů korun. Důvod? „Zalistovací poplatek na Mistrovství světa silničních motocyklů. Pokud jej společnost nebude platit, bude hospodaření vyrovnané,“ uvádí Automotodrom v předběžné zprávě o loňských hospodářských výsledcích.

Společnost připouští i to, že Velká cena Brna se na Masarykově okruhu kvůli ekonomickým problémům může letos konat naposledy. Závod, který mají fandové motorismu v diáři zakroužkovaný jako nejprestižnější akci v zemi, totiž Automotodrom pouze hostí. Pořadatelství je výsadou španělské společnosti Dorna. Za to, že nejlepší motocyklisté světa o stupně vítězů Grand Prix bojují právě v Brně, jí Automotodrom platí.

Nová strategie

Ne málo, takzvaný zalistovací poplatek se loni téměř zdvojnásobil. Dosáhl skoro sedmdesáti milionů korun. A po sečtení výnosů s náklady se poslední ročník akce propadl do víc než osmdesátimilionové ztráty. „Ani při seškrtání nákladů na minimum ji nepokryjeme,“ konstatovala šéfka představenstva Automotodromu Ivana Ulmanová.

Skousnout představu, že Velká cena na Masarykově okruhu končí, je pro závodníky těžké. „Byla by to strašná škoda. Pro většinu jezdců mistrovství světa je to symbol tradičního závodu,“ litoval motocyklista Jakub Kornfeil.

Seškrtání důležitých akcí ale Automotodrom avizoval už loni. Za červená čísla dával vinu státu, který na pořádání šampionátů narozdíl od jiných zemí nepřispívá. „Reklama, jakou taková akce republice dělá, má přitom cenu nesrovnatelně vyšší,“ postavil se Automodrom brněnský primátor Roman Onderka.

Město společnosti každoročně dává deset milionů korun, o dva miliony méně jí posílá kraj. Automotodrom o podporu žádal i stát. Kvůli údajným nerovnalostem v hospodaření se ale loni nepohodl s Autoklubem, který peníze pro různá mistrovství světa přerozděluje. A teď raději žádá o pomoc přímo z ministerstva školství.

Spásný má být právě příspěvek na zalistovací poplatek Grand Prix. Kvůli naprosté transparentnosti má putovat rovnou na účet Dorny. „Je to klíčové. Pokud tak prestižní závod udržíme, stoupnou příjmy z komerčního pronájmu dráhy. Ostatní šampionáty pak zvládneme zabezpečit,“ řekl mluvčí Automotodromu Jiří Smetana.

Ministerstvo zatím jen potvrdilo, že o řešení s Automotodromem jedná. „Máme zájem, aby Velká cena v Brně zůstala. Čekáme však na podklady Autoklubu a dalších autorit v této oblasti,“ řekl mluvčí resortu Václav Koukolíček.

TOMÁŠ VALAŠKOVČÁK
LUCIE HRABCOVÁ