VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bábka pozvali na keirin do Japonska. Na cyklisty tam sází jako na chrty

Brno – S obrovskými helmami vypadají jako kulečníkové koule, jedou na železných kolech a dopředu si určí taktiku, podle které lidé sází. „Pak se rozčilují, nebo radují, přesně jako na dostizích v Chuchli nebo na závodech chrtů," popsal vedoucí trenér dráhových cyklistů brněnské Dukly Svatopluk Buchta mezinárodní keirinové závody v Japonsku. V zemi, kde populární odvětví vzniklo, se každý rok koná profesionální turné jen pro zvané. A které si v ničem nezadá s hazardem. V květnu se na něj vydá brněnský dráhař Tomáš Bábek.

16.3.2017
SDÍLEJ:

Brněnský dráhový cyklista Tomáš Bábek.Foto: Wim Hoste

„Obdržel jsem e-mail z Japonska. Sledovali mě a pozvali díky tomu, že jsem vyhrál Světový pohár. Byl můj sen jednou se tam dostat a mám strašnou radost,“ uvedl Bábek.

Vedoucí muž světového žebříčku v keirinu je také úřadující evropský šampion. Nyní se v italském Montichiari chystá na dubnové mistrovství světa, které hostí Hongkong. Do Japonska vyrazí v květnu. „Minimálně tam budu tři měsíce, maximálně šest,“ informoval devětadvacetiletý Bábek.

Mezi vybranou smetánkou se v Japonsku před ním představili pouze dva čeští sprinteři. Také z Brna. Čtyřikrát Pavel Buráň a naposledy před jedenácti lety Ivan Vrba. „Japonci si každý rok vyberou čtyři až šest nejlepších závodníků ze světa,“ řekl Bábek.

Co je keirin?
Keirin vznikl v Japonsku kolem roku 1948 jako sport vhodný pro sázení. Obvykle šest cyklistů jezdí seřazených podle losu za motorovým vodičem zvaným derna, která za tři kola zvyšuje rychlost až na 50 kilometrů v hodině. Dráhu vodič opouští 750 metrů před cílem a následuje sprint jezdců do cíle.

V Japonsku si tato disciplína drží stejnou podobu od poloviny minulého století. Proto nejprve pozvaní účastníci absolvují školu keirinu. „Nesmí se závodit na jiných než staromódních železných kolech, které mají vpředu i vzadu drátový výplet, i když jsou nově vyrobená. Do toho velká helma a jednoduché dresy s jedním číslem,“ připomněl závodník.

Buchta viděl tradiční keirin na olympijském velodromu v jihokorejském Soulu. „Byl plný lidí, uvnitř sázková okénka a obrazovky, kde měl každý závodník podobiznu, číslo, povídání o něm a taktiku, kterou zvolí pro závod,“ uvedl.

Té se cyklista musí držet. Buď vsadí na „senko“, která sedí vytrvalejším, a od začátku se dere dopředu, což je případ Bábka. Nebo na „makuri“ či „oikomi“, určené pro silovější jezdce, kteří vyčkávají na závěrečné zrychlení. Závodníci při turné objedou 47 velodromů.

Začátek provází slavnostní nástup s údery do velkého zvonu. „Když poprvé bouchnou, závodníci nastoupí z podchodu jako armáda a drží si kola. Podruhé vyjdou stejně oblečení rozhodčí. Při třetím zazvonění jezdci nasednou na kola a napočtvrté valí. Je to super zážitek,“ vzpomínal Buchta.

V Japonsku si závodníci můžou vydělat slušné peníze, ale taky nemusejí. „Člověk hodně zainvestuje ze svého, musí si koupit letenky, ubytování, kolo. Peníze si vydělá závody, což je trošku frustrující, ale snad se mi tam bude dařit,“ usmál se Bábek.

Autor: Jaroslav Kára

16.3.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miloš Kratochvíl.

Zbrojovka zvládla generálku, střelecky jí vyšel úvod duelu s Kayserisporem

Hromadná nehoda na dálnici D1. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Dálnice D1 na Vyškov je průjezdná. Hromadnou nehodu už odklidili

Brno chystá výstavu k výročí 100 let od vzniku první republiky

Brno – Století od vzniku samostatného československého státu a devadesát let od první výstavy na brněnském výstavišti. Dvě velká výročí, která se příští rok v květnu dočkají oslav. Představitelé Brna v pátek  schválili první přibližný návrh, jak by expozice mohla vypadat.

Hráz dokáže vypustit celou Brněnskou přehradu za tři dny

Brno /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Hráz Brněnské přehrady, kterou nacisté za druhé světové války chtěli odpálit, zadržuje až jednadvacet milionů kubických metrů vody. Do nitra stavby dokončené v roce 1940 a přilehlé zmodernizované vodní elektrárny vyrazili redaktoři Brněnského deníku Rovnost v dalším díle seriálu Za zavřenými dveřmi.

AUTOMIX.CZ

Toužíte po klasické škodovce? Na prodej jich je řada. Tyhle jsou nejzajímavější

Aut mladoboleslavské značky se na české inzerci povalují přímo hordy, v drtivé většině případů jde ale o běžné modely moderní éry. Co když ale sháníte škodováckou klasiku? I v tomhle případě je bohatý výběr.

Víc než na vojenské misi se bojím na D1, říká armádní lékař

Brno – Vidět mladé americké kluky, jak přichází třeba i o obě nohy, je těžké, říká armádní lékař Radek Uher. Pětatřicetiletý rodák z Břeclavi se v červnu po více než šesti měsících vrátil se svým týmem z polní nemocnice v Iráku. „Člověk musí být srdcař, aby tam jezdil,“ říká lékař.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení