VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bárta: Bílá čára na mokru pro cyklistu vždy znamená problém

Brno /BRAZILSKÝ SEN/ – Vrátil se z nejtěžšího cyklistického etapového závodu světa Tour de France. Pár dní si doma užije s tříměsíčním synem Tomášem a vyrazí vstříc svým druhým olympijským hrám. V Riu de Janeiro se profesionální silničář Jan Bárta ze Sobůlek na Hodonínsku představí v hromadném závodě, ale také ve své doméně časovce. „Už se na Rio a olympiádu moc těším," povídá jedenatřicetiletý Bárta.

3.8.2016
SDÍLEJ:

Cyklista Jan Bárta.Foto: DENÍK/Attila Racek

Z Tour de France jste se vrátil teprve v pondělí. Stihl jste si odpočinout?

Člověk musí odpočívat, ale na kole. V pondělí jsem cestoval, druhý den už jsem seděl hodinu a půl na kole. Nohy si potřebují odpočinout a zároveň se točit, aby neztratily rytmus.

Byla vaše třetí Tour náročnější než dvě předchozí?

Vždycky je náročná, i když letos jsem se nevrátil až tak zničený. Těžko se to srovnává, ale mám pocit, že letošní Tour byla bezpečnější, tolik se nepadalo jako roky předtím.

Do cíle sice dorazil rekordní počet 174 jezdců, ale v deštivých etapách spadli i Chris Froome či Alberto Contador…

Na začátku některou etapu trošku sprchlo, ale spíš jen přeháňka. Když spadl Chris Froome, taky v etapě pršelo chvilku, ani jsem nepoužil pláštěnku a vůbec mi nebyla zima. Jenže přeháňka vyšla na sjezd s novým asfaltem, tam lidi padali.

Bývá při dešti problém s čárami na silnici, kde právě Froomovi podklouzlo kolo?

Bílá barva znamená na mokru vždycky problém, ať je to středová čára, nebo přechody, šipky. Vždycky kloužou daleko víc než asfalt. Tam byl nový asfalt a nově namalované čáry, takže byly hladší a o to víc klouzaly, když je jezdec přejížděl, proto šel Froome k zemi a ještě někdo s ním.

Jan Bárta· Narodil se 7. prosince 1984 v Kyjově.
· Pochází z Milotic a žije
v Sobůlkách na Hodonínsku.
· Český profesionální cyklista, který závodí za německou kontinentální stáj Bora-Argon 18.
· Zúčastnil se všech tří Grand Tours, největších silničních cyklistických závodů. Jel Giro d'Italia, španělskou Vueltu a letos potřetí Tour de France.
· Vystudoval obor Regenerace a výživa ve sportu na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity v Brně.
· S přítelkyní Šárkou má tříměsíčního syna Tomáše.

Máte za deště větší obavy?

To má asi každý. Většinou když závodníci přejíždějí bílou čáru nebo přechod, kolo raději narovnají, protože vědí, že to klouže. Člověk musí dávat bacha, když není úplně koncentrovaný, čáru přejede jako normální asfalt, a pak mu kolo ujede, protože zdaleka tak nedrží. Závodník nesmí být nakloněný, je to nebezpečnější v zatáčkách, kde se nedá jet plynule na bílé barvě. Nebo lze jet naplno a pak třeba zůstat ležet. (úsměv)

Stane se vám, že kolo taky ustřelí?

To se stává asi každému. Na Tour jsem nespadl, ale můžu říct, že mi to párkrát ujelo. Člověk se snaží neztrácet rychlost a čas, k závodům to asi patří.

Dá se v rychlosti něco dělat, když kolo podklouzne?

Zadní kolo se dá ustát, ale přední se těžko srovnává, když ujede, není moc šancí. Jedině přejet čáru rychle, aby se na asfaltu kolo chytlo, ale spíš člověk čeká, jestli půjde k zemi, nebo ne.

Celkově jste na letošní Tour de France obsadil 88. místo. Jak vidíte své vystoupení?

Jeli jsme v týmu na jednoho Němce (Emanuel Buchmann – pozn. red.), který skončil jedenadvacátý. Asi jsme čekali trošku víc, ale ve finále to vypadalo, že jsou ve stáji spokojení.

Před rokem jste se víc dostával do úniků, letos jste měl jiné úkoly?

Loni jsme měli jiného lídra, který v půlce odstoupil (Dominik Nerz – pozn. red.). Pak jsme se celý tým snažili odjíždět a být vidět vepředu. Letos jsme měli člověka, na kterého jsme pracovali až do konce, takže šancí na úniky bylo míň než loni.

Co jste pro lídra týmu dělal?

Zachraňovali jsme ho na rovině, když zůstal dva dny na větru ve druhé skupině. V poslední etapě jsem ho táhl i v kopci. Nakonec skončil třetí mezi mladými, takže celkem spokojenost.

Letos fanoušci i experti ocenili vítězství Chrise Frooma a jeho atraktivní styl. Neměl konkurenci?

Vyhrál horskou časovku, předtím v časovce byl druhý. Říká se, že to je jízda pravdy, a předvedl, že na to má. Navíc odjel ve sjezdu, ačkoliv není až takový sjezdař, vždycky odjížděl do kopce. Celkově vypadá líp a asi vyhrál oprávněně.

Jak se na jeho triumfu podepsala síla týmu Sky?

Sky na Tour poskládala nejsilnější tým, což je další velké plus pro lídra. Když chcete vyhrát, nepotřebujete jenom nejsilnějšího lídra, ale taky jeden z nejsilnějších týmů. Tím to pro Frooma bylo jednodušší.

NEJVĚTŠÍ ÚSPĚCHY:· v letech 2012–2015 čtyřikrát vyhrál časovku na mistrovství republiky, v roce 2013 ovládl i závod s hromadným startem
· 7. místo na mistrovství světa v časovce 2012, loni obsadil 11. místo
· 1. místo v závodě Coppi 
e Bartali 2012
· 2. místo ve 14. etapě Giro d'Italia 2012 z Cherasca do Cervinie
· 3. místo v individuální časovce na Tour de France 2014
· 3. místo v závodě Kolem Británie 2011 a Kolem Irska 2009
· na olympiádě v roce 2012 obsadil v hromadném závodě 74. místo

Teď vás čeká olympiáda, přitom na mistrovství republiky v Hodoníně jste prohrál časovku s Leopoldem Königem a vypadalo to, že do Ria nepojedete. Věřil jste ještě v účast?

Nominační kritéria na svazu byla postavená hodně zvláštně, ale stálo tam, že o konečné nominaci rozhoduje trenér, který si vybral konkrétní lidi. Roman Kreuziger mu to dost ulehčil, že olympiádu odmítl, a zbyli jsme čtyři, takže neměl asi moc o čem přemýšlet.

Jedou čtyři Češi, zatímco v Londýně jste závodili jen dva. Pomýšlí česká cyklistika na úspěch v Riu?

Ambice můžou být nesrovnatelně vyšší než v Londýně. Na časovku máme hodně dobré šance, stejně tak v silničním závodě, kde pojedeme na Lea Königa. Myslím, že na tom bude dobře. Letos začal závodit poměrně pozdě, protože byl dlouho nemocný, o to bude čerstvější. Sice se rozbil v Polsku, ale doufám, že se dal už dohromady a bude stoprocentně připravený.

Časovka je vaše doména, na jakou příčku si věříte?

Jede se dvakrát na okruhu, kde jsou dva menší kopce, může mi vyhovovat. Chci se umístit hodně vysoko. Těžko se říká, do kolikátého místa, ale je pro mě cíl číslo jedna.

Máte obavy, jaké přivítání vás v Brazílii čeká?

Už jsem slyšel o drátech ve zdi, ucpané kanalizaci. Necháme se překvapit. Pamatuji si, když jsem jezdil ještě za tým KTM, na závody v Maďarsku a ubytování bylo otřesné. Říkám si, že horší to být nemůže. (smích)

Máte tříměsíčního syna Tomáše, jak zvládáte roli otce?

Řekl bych, že ji zvládám dobře. Byl jsem teď skoro měsíc pryč, což je těžké, ale to k cyklistice patří. Pak zase zůstanu celý den doma 
a nemusím na osm hodin do práce. Po sezoně jsem doma, v zimě taky. Když jedu na soustředění, kde není tým, můžu vzít rodinu s sebou. Je to trošku jiné než u lidí, kteří pracují normálně.

Změnily se vám po narození potomka priority?

Člověku se připomene, co je opravdu důležité, daleko víc než ježdění na kole.

Cesta do RiaJan Bárta jedenáctým místem na loňském mistrovství světa v časovce zajistil České republice účast v jízdě proti chronometru 
i na olympiádě v Riu de Janeiro. Letošním titulem v Hodoníně si ale účast v časovce pod pěti kruhy zajistil Leopold König, Bárta skončil druhý. Reprezentační trenér 
Tomáš Konečný však Bártu zařadil do čtyřčlenného týmu pro závod s hromadným startem a kyjovský rodák tak může startovat 
i v časovce.

Autor: Jaroslav Kára

3.8.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Šéfkuchař David Viktorin z brněnské restaurace Rynk.

Od sporáku chystá hokejový turnaj. Jednou ho chce pořádat i na náměstí Svobody

Lidem se v sobotu otevřel areál za Lužánkami, kde se uskuteční Hokejové hry.
AKTUALIZOVÁNO
1

Tribuny Hokejových her? Schválené jako cirkusový stan, vadí úřadu ombudsmanky

Zákaz vjezdu starým autům. Brno zvažuje nízkoemisní zónu uvnitř velkého okruhu

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ – Změnit trasu při cestování po Brně budou muset řidiči starých automobilů pokud magistrát zavede nízkoemisní zóny. Jejich studii v úterý brněnští radní schválili. Auta s vysokým množstvím škodlivin ve výfukových plynech podle plánu čeká zákaz vjezdu do významné části města.

Lepší podmínky pro starší lidi: v domovech přibude 200 míst, rozšíří Seniorbus

Brno - Zlepšení životních podmínek starších lidí slibují brněnští radní. Letos proto rozšíří Seniorbus, spustí službu Tísňové volání nebo proškolí praktické lékaře. V budoucnu navýší kapacity domovů důchodců o dvě stě míst. Shodli se na tom v úterý.

Zimní údržba lodí: téměř 300 kilogramů barvy. Na přehradu vyjedou 22. dubna

Brno /VIDEO/ – Devětačtyřicet kilogramů barvy spotřebuje brněnský dopravní podnik na zimní údržbu každé z šesti lodí plující v sezoně po hladině Brněnské přehrady. V zimním období plavidla natírají jejich posádky a lodě získají nátěr v bílé, černé, modré a červené barvě.

Byl jsem uťáplý, přiznává Nečas. Po pauze se konečně cítí takový jako předtím

Brno – Škola, autoškola, reprezentační a extraligový hokej. To je i pro osmnáctiletého mladíka zápřah. Útočník brněnské Komety Martin Nečas nyní zvládá několik věcí zároveň a do extraligových zápasů získal novou chuť, poté co v prvním únorovém týdnu před reprezentační přestávkou vynechal dvě utkání Komety.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies