VYBERTE SI REGION

Bezpečnost rallye závisí i na respektu diváků, říká závodník Rada

Hustopeče, Brno /ROZHOVOR/ – Zkušený rallyeový závodník a zároveň pořadatel Rally Hustopeče Martin Rada po tragické nehodě, při které v sobotu zahynuly čtyři dívky, apeluje i na obezřetnost fanoušků.

14.11.2012
SDÍLEJ:

Martin Rada.Foto: DENÍK/Michal Čejka

Svou první rallye jel už v roce 1987. Vedle domácích titulů má ve sbírce letošní triumf ve třídě 8 na slavné Rallye Monte Carlo, kterou dokončil už potřetí. Hustopečský pilot Martin Rada patří mezi nejzkušenější české aktivní jezdce. Tak tragický rok však ještě nezažil.

Nešťastná česká sezona vyvrcholila v sobotu při RallyShow Uherský Brod, kdy při nehodě brněnského právníka Michaela Bartoníčka zahynuly čtyři dívky. Počet obětí letošních závodů tak vzrostl na sedm. „Nepamatuju rok, kdy tolikrát vlétlo auto mezi diváky," smutní pětačtyřicetiletý jezdec Agrotec Racing Teamu a pořadatel Rally Hustopeče.

Znáte místo, kde havarovala posádka v Uherském Brodě?

Neznám. Nikdy jsem tam nejel. Proto nechci soudit, zda pochybili organizátoři, jezdec nebo diváci. Policie neštěstí vyšetřuje, hledá se viník, ale životy to nikomu nevrátí.

A s bratry Bartončíky, kteří v autě seděli, jste se někdy setkal?

Znám je z rallye, startovali i v Hustopečích. Jezdí svým autem. Je pravda, že letos moc nestartovali.

Jako příčinu nehody řidič uvádí, že auto poslal mimo trať silný vítr. Je to možné?

Samozřejmě. Na rallye se častokrát stane, že kvůli větru auto vybočí ze směru. V závodě jedete na hraně a hledáte, jak nejrychleji úsek projet. Při každém druhém někdo vyletí z trati. Ať už překročí určitou hranici, nebo auto nadzvedne vítr. Poryvy byly silné, ale těžko odhadovat příčinu.

Troufnete si říct, jaký bude verdikt policie?

Netroufnu. Nemám vůbec žádné podklady, nebyl jsem tam a ani neznám žádné detaily. Pokud nebyl řidič opilý nebo něco přímo neporušil, bude složité dokázat, že v závodě zabil úmyslně.

Kde se podle vás stala chyba?

Bezpečnost rallye vždycky tvoří kombinace dvou věcí: jak odpovědně ji připraví pořadatelé a jak se tomu postaví diváci. Jsem vždy rád, když u nás v okolí Hustopečí dojedeme a nic se nikomu nestalo. Vnímám, že kombinace mezi organizací a respektem diváků dopadla dobře.

Setkal jste se někdy s neukázněností diváků?

Jistě. Víte, co je paradox? České rallye jsou jedny z nejzabezpeče­nějších, na každém kilometru vidíte dva tři pořadatele. Pak jedete do Rakouska, kde je na dvou kilometrech možná jeden. Přesto tam nemají problémy. Často jsem u nás zažil, že pořadatel upozorní lidi na nebezpečí, ti na něj kašlou a nadávají mu. V ten moment lidé rozhodují o své bezpečnosti sami.

Takže diváci taky dělají z rallye nebezpečný sport?

V Hustopečích se v okolí tratí pohybuje až patnáct tisíc diváků, kteří klidně zaplní velký fotbalový stadion. Ten hlídá čtyři sta policistů. Proč tam musí být? Protože diváci neumí jen jít na fotbal, pobavit se a odejít. Potíže dělá určitá skupina, takovou potkáte i na rallye. Někteří lidé vnímají, jak nebezpečný závod je, a najdou si místo, aby k nim auto skutečně nemohlo doletět. Počítají s tím a předvídají. A jsou lidé, kteří si myslí, že se jim v životě nemůže nic stát, když se jim nic nepřihodilo doteď.

Co vůbec láká diváky k návštěvám těchto závodů?

Je to motorsport, který jim dává určitý zážitek a adrenalin. Když však otevřu jakékoli pořadatelské stránky, jako první vidím upozornění pro diváky: berte na vědomí, že motorsport může být nebezpečný. Je potřeba opravdu uposlechnout, když pořadatel říká, kde jsou nebezpečná místa. Doprava je celkově nebezpečná, vždyť se podívejte na české silnice.

Myslíte velkou nehodovost?

Slýchám názory, proč se vůbec závody dělají? Jednoduše proto, aby si lidi nevybíjeli svoje choutky na běžných cestách. Pořád je lepší zorganizovat závod, který uzavřu a zabezpečím, než aby jej někdo provozoval na dálnici. Tam může zabít úplně nevinné lidi. Smutné je, že o víkendu o život přišly dívky, které se jen chtěly podívat.

Co tedy změnit, aby se bezpečnost zvýšila?

Nejdůležitější je výrazně zvýšit osvětu o bezpečnosti diváků. Aby si uvědomili, že ohrožují sami sebe. Když se jdu podívat na rallye, vždycky musím najít místo, kde budu před jakýmkoli nebezpečím ochráněný. Stoprocentně se však v životě neochráníte před ničím. Můžete jezdit jako bůh, podle pravidel, nikoho neohrožovat, a na dálnici vás někdo smete.

Autoklub České republiky zrušil poslední dvě letošní rallye. Považujete to za logický krok?

Získává oprávněně čas, aby se připravila nová sezona a nastavila se nová pravidla.

Počítáte s rušením některých soutěží?

K totálnímu zákazu asi nedojde. Patrně nastanou nějaká omezení, bude se mnohem víc prověřovat zabezpečení. Doufám, že se prokáže, že zabezpečení je u nás na vysoké úrovni. Já si to opravdu myslím. Čtyři lidi ztratili život a najednou vzniklo statisticky strašně velké číslo…

Protože jde o velké číslo na jeden závod…

Ano, ovšem emoce jitří spojitost s rallye. Například na Strakonicku se v pátek večer zabili tři mladí lidé po nárazu do stromu, když se vraceli z diskotéky. Taky určitě nevinní. Tím nic neznevažuji, ale nezakáže se kvůli tomu ježdění po silnicích. Věřím, že až se situace trochu uklidní, všichni se víc zaměří na kontroly. Já sám jako pořadatel se strašně bojím. Nechtěl bych, aby se mi taková situace někdy stala.

Autor: Jaroslav Kára

14.11.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Odstřelená katedrála a další zločiny rudého ateismu

Měl to být nejviditelnější triumf komunistického ateismu nad náboženstvím. Přesně před 85 lety – 2. prosince 1931 – zbořil Stalinův sovětský režim pravoslavnou katedrálu Krista Spasitele v Moskvě.

V Králově Poli opraví nádraží. Náklady se vyšplhají na téměř dvě miliardy korun

Brno /FOTOGALERIE/ – Růžové oprýskané zdi a zanedbaná autobusová nástupiště nyní vítají cestující, kteří z vlaku vystoupí na nádraží v brněnském Králově Poli. Změnit se to má po roce 2020. Správce železnic chce opravit koleje i výpravní budovu, město okolí nádraží.

Kamery ve městech? Pozor na ztrátu soukromí, varuje expert

Jižní Morava - Pomáhají policistům v chytání zločinců, strážníkům v ochraně lidí před kapsáři a třeba i brněnskému dopravnímu podniku a Brněnským komunikacím při rychlém řešení kolapsů. Zároveň ale vyvolávají otázky ohledně možnosti jejich zneužití. Řeč je o kamerových systémech, které čeká modernizace ve většině velkých jihomoravských měst.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies