VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Chci být mechanikem, říká cyklista Simoni

Brno /ROZHOVOR/ – Brněnský veletrh Sport Life navštívil dvojnásobný vítěz Giro d’Italia Gilberto Simoni. Italský silniční cyklista se letos v devětatřiceti letech rozloučil s profipelotonem.

11.10.2010
SDÍLEJ:

Dvojnásobný vítěz Giro d’Italia Gilberto Simoni.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Když vstoupí do sálu, skoro ho přehlédnete. Pouze barevná klubová bunda napoví, o koho se nejspíš jedná. Drobný chlapík s širokým úsměvem je Gilberto Simoni. Dvojnásobný šampion cyklistického závodu Gira d’Italia, vítěz etap na Tour de France i Vueltě. Italský rodák letos ve svých devětatřiceti letech ukončil kariéru v profipelotonu. „Jsem potřetí v České republice, ale zatím jsem byl jen v Praze,“ začíná Simoni rozhovor na brněnském výstavišti, kde navštívil mezinárodní veletrh Sport Life.

V srpnu jste 69. místem na Giru ukončil závodní kariéru. Jaký je recept na cyklistickou dlouhověkost?
Začal jsem s kolem jako velmi mladý a vždy jsem dával cyklistice maximum, proto jsem v pelotonu vydržel doteď. I v budoucnu se chystám s cyklistikou spojit spoustu nových projektů.

Vrhnete se do obchodování, podobně jako třeba český jezdec Ján Svorada?
Otevřel jsem prodejnu kol v Palu di Giovo, kde jsem se narodil, takže pokračuju s cyklistikou jako většina ostatních závodníků, vztah k ní už zůstane trvalý. I když se cítím spíš jako mechanik než obchodník. Velmi rád bych v budoucnu dělal mechanika některému profesionálnímu týmu. To mě baví.

Sám jste třeba při závodech spravoval kolo?
To ne, v týmu jsem starost o ně přenechal našim mechanikům, protože jsem vždy narazil na fantastické chlapy. Za nejlepšího mechanika považuju Enrica Penga.

Podle čeho jste si vybíral kola?
Odmala jsem se kolům věnoval a nejraději mám ta, která jsem si stavěl sám. Nezáleží na značce, spíš mě zajímají detaily. Rozhodoval jsem třeba podle barvy, protože jsem emoční typ.

Přece jenom, až budete příští rok sledovat Giro d’Italia jako divák, nebude vám smutno?
Určitě ne. Rozhodl jsem se ukončit kariéru, což jednou muselo přijít. Už mi není dvacet.

Cítíte se tedy jako cyklistický důchodce?
Letošní Giro bylo sice můj poslední závod na silnici, ale teď jezdím na horském kole, takže rozhodně nebudu sedět doma.

Jak k bitvám v terénu přistupujete?
Horská kola pro mě začala existovat v roce 1987, kdy jsem dostal své první. Od té doby jsem na něm v zimě jezdil každý den. Líbí se mi projížďky v lesích, které jsou velice emocionální. Na horském kole závodím od roku 2005, o rok později jsem vyhrál první pohár v Itálii. Beru ho jako novou zkušenost, což mě uspokojuje.

Co vás přivedlo k cyklistice?
Mám rád atletiku a lyžování, ale od svých šesti let jsem propadl cyklistice. Fascinovalo mě vše, co se týkalo kola, takže jsem se rád přehrabával v jednotlivých dílech, závodění jsem se věnoval asi od deseti. Nejvíc mě ovlivnil Francesco Moser (vítěz Gira 1984 – pozn. red.), kvůli němu jsem měl odmalička sen jet Giro. Jsem rád, že se mi splnil a mohl jsem ho také vyhrát.

Které vítězství na Giru d’Italia bylo těžší, v roce 2001, či o dva roky později?
Pro mě byly mnohem těžší ročníky, které jsem nevyhrál.

Tak jaký závod byl pro vás nejnáročnější v kariéře?
Myslím si, že celá sezona 2005, kdy jsem jel Giro a potom Tour de France. Předtím jsem vyhrával a musel jsem bojovat o udržení ve velmi nabité konkurenci.

Jste vrchařský specialista. Slezl jste někdy z kola, abyste vyšel kopec?
Sice v Itálii máme extrémně těžké kopce jako Monte Zocolan, Terminillo nebo Aprica, ale nikdy jsem po svých nešel. Párkrát jsem chtěl, jenže jsem nenašel odvahu sesednout. (úsměv)

Mrzí vás, že ve sbírce nemáte triumf z Tour de France?
Samozřejmě jsem se o vítězství pokoušel, ale v mé éře jezdili Miguel Indurain nebo Lance Armstrong, kteří patří k nejlepším cyklistům historie. Navíc se zaměřovali pouze na Tour a volili mnohem intenzivnější trénink. Mě zajímalo i Giro a španělská Vuelta.

Jezdil jste několikrát všechny tři nejprestižnější závody. Dodržoval jste ve vrcholném období sexuální půst, jak říkají někteří profesionální cyklisté?
Doporučuje se, že šest měsíců před důležitým závodem se má sex vynechat, ovšem sám jsem na to moc nedbal (úsměv). Třeba Pippo Pozzato ale na půl roku vysadí, protože si myslí, že mu ubírá potřebnou sílu.

A co pivo po tréninku?
To ne. (odmlčí se) Dobře, občas ano, i když jen příležitostně. Po vítězství však chutná nejvíc.

Napsal jste vlastní autobiografii. Jak dlouho jste se k tomu odhodlával?
Přemýšlel jsem nad ní už několik let, až letos ovšem přišel správný čas. Svou rozlučkou jsem zkompletoval kariéru, takže jsem měl potřebný závěr.

Cyklistickým světem teď hýbe obvinění šampiona Tour de France Alberta Contadora z dopingu. Co si o něm myslíte?
Cyklistice se věnuju už pětadvacet let a Contador patřil delší dobu k mým kolegům. Profipeloton je velmi tvrdý sport, proto se v něm čas od času podobné kauzy objevují. Ale ke španělskému týmu se nemůžu vyjadřovat, protože nevím žádné podrobnosti. Přesto nevěřím, že by měl Contador s dopingem něco společného.

Jak vidíte budoucnost českého jezdce Romana Kreuzigera?
Když jsem začal závodní kariéru, jezdil jsem s jeho otcem, potom například s Jánem Svoradou. Myslím si, že Roman je velice nadaný cyklista a má na to, aby jednou vyhrál Tour de France.

Gilberto Simoni
Narozen: 25. srpna 1971 v Palu di Giovo, Itálie
Profese: silniční cyklistika
Výška/váha: 170 cm/62 kg
Úspěchy: dvojnásobný vítěz Giro d’Italia (2001, 2003). Na Giru startoval patnáctkrát (vyhrál 8 etap), na Tour de France pětkrát (1) a stejně tak na Vueltě (2).

Autor: Jaroslav Kára

11.10.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

V exekuci? Lidé dluží víc, než je roční rozpočet města

Ilustrační foto

Oteplení na jižní Moravě: bude přes dvacet stupňů

Tři mrtví mezi Závistí a Černou Horou: za tragickou nehodou stálo předjíždění

Blanensko – Předjíždění. To podle všeho stojí za tragickou dopravní nehodou dvou osobních aut, ke které došlo v sobotu na silnici I/43 mezi obcemi Závist a Černá Hora na Blanensku. Zemřeli při ní tři lidé. Dva muži na místě a třetí po převozu do nemocnice.

Hollan vysvětloval jízdy. Kontrolní výbor chce metodiku používání služebních aut

Brno – Jestli jezdil, nebo nejezdil náměstek primátora Matěj Hollan služebním autem na soukromé cesty, se snažil zjistit v pondělí kontrolní výbor brněnského zastupitelstva. Doporučil, aby rada města vytvořila metodiku pro používá služebních aut.

Na úřadě našli projekt akvaparku za Lužánkami. Díky tomu bude stát dřív

Brno – Nečekaný objev urychlí stavbu akvaparku v Brně za Lužánkami. Při přípravě studie na stavbu objevili úředníci na stavebním úřadě v Králově Poli již hotovou projektovou dokumentaci z roku 1994. Podle náměstka primátora Petra Hladíka může přípravu zrychlit to, že starý projekt má stavební povolení.

Třídní ponižuje děti, tvrdí někteří rodiče. Pochybení zjistila i inspekce

Brno – Zatímco ostatní žáci už mají diktát hotový, zůstává jeden z chlapců v lavici i přes přestávku. Psaní mu ztěžuje ochrnutá ruka po úrazu. Místo pochopení se však u vyučující setkává s neochotou a občasnými nadávkami, stěžují si rodiče. Přestože některé jejich výtky potvrdila i Česká školní inspekce, brněnská škola v Labské ulici problém podle nich neřeší.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies