VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cyklistická královna Kozlíková kroužila na dráze i s Lukašenkem

Repechy, Brno /KDYŽ TADY ZÁŘILA…/ – Vyškovská cyklistka Lada Kozlíková jako první Češka oblékla duhový trikot pro mistryni světa a teď relaxuje ve vlastním penzionu.

19.2.2013
SDÍLEJ:

Lada KozlíkováFoto: Denik/David Mach

Česká republika ani předtím Československo neměly úspěšnější cyklistku, která tak umně kombinovala silnici a dráhu. Za vše mluví fakt, že vyškovská rodačka Lada Kozlíková jako jediná žena v historii ovládla anketu o Krále české cyklistiky.

Posbírala úctyhodných 46 domácích titulů, zúčastnila se tří olympijských her v řadě, vybojovala čtyři tituly mistryně Evropy a hlavně jako jediná česká cyklistka v historii, navlékla duhový dres pro světovou šampionku.

V roce 2002 v dánské Kodani vyhrála scratch, tedy hladký závod bez bodových bonifikací. A přidala ještě stříbro v bodovačce. „Duhový dres pro mě znamená nejvíc, i když páté místo na olympiádě v Aténách má také svou váhu," povídá nyní už bývalá cyklistka, která se svým trenérem a partnerem Břetislavem Usnulem loni otevřela Penzion Lada.

Ten leží uprostřed Drahanské vrchoviny na Olomoucku. „Nejsem velký příznivec vystavování pohárů, ovšem dres tam má svoje místo. Visí u stropu, aby na něj návštěvníci viděli," doplňuje třiatřicetiletá Kozlíková.

Poslední velký závod absolvovala na mistrovství světa v Kodani v roce 2010. Pak ji dostihly zdravotní potíže. „Dohnala mě borelióza, kterou jsem chytila o tři roky dřív na Mallorce. Asi mě štípl hmyz. Půl roku jsem úplně vypadla, bolely mě svaly, klouby, pořád jsem měla teploty. Nemohla jsem z postele ani dojít na záchod," říká. „Pokoušela jsem se o olympiádu v Londýně, jenže při každém pokusu o návrat se potíže zhoršovaly. Musela jsem se na to podívat s nadhledem," říká.

Královna definitivně opustila českou cyklistiku před rokem a půl. V tichosti místo s ovacemi. „Nechtěla jsem dělat rozruch. Cyklistika byla můj životní styl a nedokázala jsem si představit, že někdy skončím. Závody jsem milovala. Jenže to nešlo jinak. Konec pro mě znamenal spíš úlevu," popisuje.

Za sebou zanechala nesmazatelnou stopu jak v dráhové, tak v silniční cyklistice. „Mrzel mě přístup ze strany české federace, se kterou ne všechno fungovalo. Zbytečné neshody mě možná připravily o lepší výkony. I tak děkuju Bohu, že mě obdařil výsledky. Nemusel mi třeba vyjít den v Kodani a nemám světový titul. Cyklistika mi hodně dala," ohlíží se za kariérou Kozlíková, která původně začínala s běžeckým lyžováním.

U kola přitom vydržela až díky olympiádě v Sydney. „V osmnácti jsem se rozhodovala mezi školou a cyklistikou. Do her scházely dva roky. Řekla jsem si, že ty kolu dám a buď se někam posunu, nebo se vrátím do školy," usmívá se žena, jíž přesvědčily tři tituly mistryně Evropy do 23 let.

Imponovala dřina

Ač je to možná k nevíře, na cyklistice jí imponovala právě dřina. „Vždycky mě přitahovaly vytrvalostní sporty, proto mám raději běžky než sjezdovky. Příjemná fyzická zátěž mě motivovala a dobíjela," líčí Kozlíková, která ve vrcholné formě najezdila za sezonu 27 tisíc kilometrů a připsala si až 150 startů.

Na silnici vyjela další z primátů, když jako první česká cyklistka přestoupila do profesionální stáje. V pětadvaceti letech se upsala nizozemské stáji Buitenpoort/Flex­point, kterou vedl vítěz několika etap Tour de France Jean-Paul van Poppel. „Měly jsme hvězdné složení a byly jsme jedničky na světovém žebříčku. Okusila jsem, jak funguje profesionální tým a jela jsem s ním například Giro d'Italia. I ženským závodem Italové žijí," popisuje cyklistka.

V roce 2002 jela dokonce ženskou Tour de France. „Šlo snad o nejtěžší ročník, dlouhé etapy vedly přes Alpy. Závod trval dva týdny a měly jsme jen den volna. Taky jsme končily na slavném Champs-Élysées," vzpomíná.

Absolvovala troje olympijské hry v Sydney, Aténách a Pekingu. V Řecku se blýskla pátým místem v časovce, což je nejlepší český výsledek v individuálním silničním závodě na hrách. „V Aténách na nás dýchala historie na každém kroku. Pohled na Akropoli byl impozantní. Ale organizačně šlo o nejslabší olympiádu, pořadatelé dodělávali sportoviště narychlo. A v závodě jsem měla kolizi s doprovodnou motorkou, která mě nejspíš připravila o čtvrté místo," přibližuje.

S koncem kariéry se sešlo i otevření penzionu a pobyt ve vesnici Repechy si užívá. „Vždycky jsem se těšila na to, až se dostanu pryč z města. V létě nás ráno budí ptáci, večer uspávají žáby. Tempo života je pomalejší a člověk si ho víc užívá," rozplývá se.

Na kolo se moc často nedostane. „Zanedbávám ho, což musím zlepšit. Párkrát se dostanu na běžky, ale jinak je to bída," uznává.

I když po zanechání aktivní činnosti své následovnice příliš nesledovala, teď se o cyklistiku zase zajímá. „Nikdy jsem na kolo nezanevřela, pořád je to moje srdeční záležitost, ale zpočátku jsem neměla sílu ji sledovat," povídá.

Ve středu startuje v běloruském Minsku mistrovství světa, na které se aspoň v televizi podívá. „Na tamní dráhu vzpomínám ráda. Byla jsem tam na národních závodech, kterými se otevírala, a při tréninku jsem se potkala s prezidentem Lukašenkem. Chtěl se projet a všichni ostatní museli slézt. Mě tam po přímluvě nechali trénovat, protože jsem dorazila pozdě. Takže jsem na dráze kroužila jen s ním a raději jsem se držela dál, protože všude na vrchu haly stáli ostřelovači," culí se Kozlíková.

Lada Kozlíková

Narozena: 8. října 1979 ve Vyškově (33 let) Sport: dráhová a silniční cyklistika

Momentální profese: spolumajitelka penzionu v Repechách

Týmy: Rostex Vyškov, Buitenpoort/Flex­point (Nizozemsko), Dukla Praha

Největší úspěchy dráha:

1. místo na MS ve scratchi (2002), 2. místo na MS v bodovacím závodě (2002), 1. místo na ME v omniu (2006), 1. místo na ME do 23 let ve stíhacím závodě (2001), 1. místo na ME do 23 let v bodovacím závodě (2001). Silnice: 1. místo na ME do 23 let v časovce (2000), 2. místo na ME do 23 let v časovce (2001), 5. místo na OH v časovce (2004).

Zajímavost: majitelka 46 titulů mistryně České republiky v roce 2002 jako jediná žena vyhrála domácí anketu o Krále cyklistiky

Autor: Jaroslav Kára

19.2.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Matěj Hollan.
2

Hollan vysvětloval jízdy. Kontrolní výbor chce metodiku používání služebních aut

Ilustrační foto
1

Na úřadě našli projekt akvaparku za Lužánkami. Díky tomu bude stát dřív

Třídní ponižuje děti, tvrdí někteří rodiče. Pochybení zjistila i inspekce

Brno – Zatímco ostatní žáci už mají diktát hotový, zůstává jeden z chlapců v lavici i přes přestávku. Psaní mu ztěžuje ochrnutá ruka po úrazu. Místo pochopení se však u vyučující setkává s neochotou a občasnými nadávkami, stěžují si rodiče. Přestože některé jejich výtky potvrdila i Česká školní inspekce, brněnská škola v Labské ulici problém podle nich neřeší.

AUTOMIX.CZ

OBRAZEM: Tyhle české sporťáky uměly i přes 300 km/h. A měly motory z tatrovek

Přestože má většina z nás kopřivnickou tatrovku zafixovanou z minulosti jako automobilku zaměřenou na luxusní "papalášské" limuzíny, případně jako výrobce nákladních aut, v historii najdeme i několik vozů, které se těmto definicím naprosto vymykají.

Poprask u strážníků: žena přišla odevzdat výbušku, část stanice vyklidili

Brno – Evakuaci z budovy a čekání na pyrotechniky zažili v pondělí ráno strážníci na svém ředitelství ve Štefánikově ulici. Osmdesátiletá žena jim přišla odevzdat nález ze svého sklepa. „V igelitové tašce měla vojenskou výbušku. Při kontaktu s lidským tělem přitom může způsobit vážná zranění a jak ukázaly případy z minulosti, dokonce i smrt," popsal případ mluvčí strážníků Jakub Ghanem.

Poškozený orloj? Vše napovídá tomu, že video je falešné

Brno - Někdo šikovně narušil hodinový mechanismus a z orloje vypadly desítky kuliček. Tato zpráva se v neděli večer šířila českým internetem. Vše však napovídá tomu, že jde o hoax.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies