VYBERTE SI REGION

Díl 11.: Proč končit? Vždyť běhání mi prospělo

Brno /JAK VYZRÁT NA MARATON/ - Sportovní redaktor Brněnského deníku Rovnost Jaroslav Kára se připravoval na Pražský mezinárodní maraton.

18.5.2011
SDÍLEJ:

Sportovní redaktor Brněnského deníku Rovnost Jaroslav Kára se připravuje na Pražský mezinárodní maraton.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Spousta lidí se mě stále ještě ptá, jestli chodím, zda jsem přežil bez újmy, jak se cítím. Můj maratonský počin v nich vyvolal jakýsi pocit sounáležitosti, společného utrpení nebo jen zájmu.

Moje odpověď je většinou zarazí: nic mi totiž není. Netvrdím, že byl Pražský mezinárodní maraton pohodověji stráveným nedělním dopolednem než ležení na kanapi před televizí, ale krize, před níž mě všichni varovali, mě nepostihla. „Podle předchozího času z půlmaratonu je patrné, že jsi nešel úplně na maximum, a pokud s tréninkem neskončíš, můžeš klidně zaběhnout čas okolo 3:20,“ hodnotil můj maratonský výkon 4:07:16 hodiny atletický odborník z Fakulty sportovních studií brněnské Masarykovy univerzity Jan Cacek.

Přece jen jsem na počátku dubna běžel Pražský půlmaraton za 1 hodinu, 47 minut a 24 sekund, zatímco při maratonu jsem se na kótě 21,097 kilometru objevil skoro o dvacet minut později. Chtěl jsem si rozumně rozvrhnout tempo, abych se svým prvním maratonem neprotrápil a hlavně doběhl.

Výsledkem byly pouze bolesti nohou především v oblasti kloubů, žádné dechové potíže, nevolnost, kolabující stavy. „Největší problémy mívají běžci právě s kloubním systémem. Pokud navíc člověk podcení přípravu, může se jeho tělo z maratonu sbírat i několik měsíců, v opačném případě druhý týden klidně zvládne normální trénink či závod na úrovni městského přeboru. V prvních dnech ovšem žádnou velkou intenzitu,“ varoval Cacek, který zároveň vede kondiční přípravu fotbalistů Zbrojovky Brno.

Až na nepříjemnosti většinou při chůzi ze schodů, které mě provázely dva až tři dny po maratonu, a při spaní, kdy jsem nevěděl, zda mám nohy natáhnout nebo skrčit, jsem si ze 42,175 kilometru neodnesl žádné následky. Ani nevím, co jsou puchýře.

A už čtvrtý den jsem si zahrál malou kopanou. „Doporučuju co nejdřív po závodě mírnější pohybovou aktivitu, klidně hned druhý den. Je lepší se aspoň trochu hýbat než pouze ležet. Osobně volím pomalejší běhání, ale špatná není ani jízda na kole, plavání. Záleží na každém běžci, aby se nedostal do únavy, někdo potřebuje čtrnáct dní. Já jsem třetí den závodil, i když mě bolely nohy,“ povídal brněnský ultramaratonec Daniel Orálek, který absolvoval letošní Pražský mezinárodní maraton za 2:29:54 hodiny.

Žádnou speciální úpravu jídelníčku po maratonu ani jeden z expertů neprosazuje. Po závodě je důležité rychlé doplnění tekutin a iontů. „Tělo samozřejmě potřebuje také cukry a škroby k rychlejší regeneraci a jídlo s obsahem bílkovin, aby se obalily svaly,“ dodal Orálek.

To já po maratonu neměl chuť skoro na nic a říkal jsem si, že mi jedna účast nadobro stačila. Teď už mě zase svrbí chodidla a vyhlížím, jakou další trať zdolám. Nejblíže mě čeká v polovině června půlmaratonská v Olomouci.

Holt s běháním neseknu, zvlášť když podle fyzioterapeutky Jany Fraňkové mi pravidelný trénink a trocha strečinku prospěla. „Po třech měsících od původního měření došlo k uvolnění celkové pohyblivosti páteře, nejvíc v oblasti hrudní, zmenšila se pravolevá asymetrie napětí svalů. Upravilo se i svalové napětí v oblastech, které byly původně zvýšené, ať už prsní a hýžďové svaly, přímý sval stehenní, zevní a prostřední hlavy čtyřhlavého stehenního svalu, zevní a vnitřní části trojhlavého svalu lýtkového,“ provedla Fraňková výčet změn, které se udály za tři měsíce, kdy jsem běhal přibližně dvakrát týdně.

K tomu mi za pouhý měsíc od Pražského půlmaratonu narostlo levé lýtko o centimetr a o čtyři pravé stehno a povolily do začátku tréninku ztuhlé Achillovy šlachy. „Z regeneračních možností je vhodná vířivka na celé dolní končetiny, masáže, relaxace nebo aktivní odpočinek ve formě plavání či celotělové cvičení jako jóga,“ naordinovala další plán fyzioterapeutka.

Tak snad mému tělu změny vydrží a neopustí mě ani nadšení z běhání, když mě momentálně lákají velké evropské maratony. Uvidíme. Mistr světa ze mě sice už asi nebude, ale sen jsem si splnil…

3 měsíce tréninku

- uvolnění celkové pohyblivosti páteře, nejvíce v oblasti hrudní

- zmenšení pravolevé asymetrie napětí svalů

- upravení svalového napětí u svalů, které byly původně v napětí zvýšeném: prsní svaly, hýžďové svaly, stehenní svaly – přímý stehenní, zevní a prostřední hlavy čtyřhlavého stehenního svalu, zevní a vnitřní části trojhlavého svalu lýtkového

- zmírnění svalového napětí napínače povázky stehenní a hamstringů

- uvolnění původně výrazně ztuhlých Achillových šlach

-  zvýšení svalového napětí u svalů, které byly původně v napětí normálním: krátké přitahovače stehenní, zevní hlava čtyřhlavého svalu stehenního a zevní hlavy trojhlavého svalu lýtkového

Pozn: Změny mezi začátkem přípravy a po maratonu dle měření fyzioterapeutky Jany Fraňkové.

Autor: Jaroslav Kára

18.5.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Jízdárna u rybníku Srpek? V rozporu se stavebním zákonem, tvrdí členové spolku

Kuřim – Záměr postavit v rekreační oblasti poblíž rybníka Srpek jezdecký klub vzbuzuje už více než rok nevoli některých Kuřimanů. Snahu zachovat v okolí rybníka rekreační prostředí teď obnovil ekologický spolek Nechceme uložiště Kraví hora a poslal na stavební úřad dokument s mnoha připomínkami.

Podzim? Nastává doba pivních speciálů. Sládci chystají novinky

Brno - Nejvíc piva se vypije v horkém létě, s podzimními měsíci a chladnějším počasím přichází propad. Sládci však chystají speciály.

Fotbalový stadion: na parkoviště nejsou peníze, termín otevření se posouvá

Brno - Soudní spory o pozemky, jejich výkup a vyvlastňování. Komplikace, které vedení města zná třeba ze stavby velkého městského okruhu. U stadionu za Lužánkami jim chce předejít odkoupením podzemních garáží v sousedství. Přesto podle primátora Petra Vokřála je původní termín otevření stadionu v roce 2020 spíše nepravděpodobný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies