VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dračí lodě? Dřina a dávka emocí

Brno – Přístav, dvaadvacetičlenná posádka a halasný pokřik. Málem to vypadá, jako příprava řecké triéry před vyplutím do bitvy proti Peršanům u Salamíny.

24.6.2010
SDÍLEJ:

Jana Tučková.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

Nejde ale o třířadou starověkou veslici. Každý na molu totiž drží dřevěné pádlo a dvanáct a půl metru dlouhá loď do antiky vážně nepatří. Na klidné hladině Brněnské přehrady se pohupují dračí lodě a na palubě na svá místa usedá posádka brněnských Fei Argonautů. Mezi nimi rovná pod lavici dlouhé štíhlé nohy i Jana Tučková. „Na závody dračích lodí mě nalákali kolegové z práce. Sport mám ráda, takže jsem nadšeně kývla,“ usmívá se šestadvacetiletá Argonautka.

Dračí lodě mají tradici v Číně, kde se objevily před dvěma tisíci lety. Pestrobarevná plavidla s dračí hlavou na špici a ocasem na zádi prožívají už třicet let novou epochu své existence. Zástupy lidí všech věkových skupin se hrnou, aby si poměřili síly při závodech na řekách i nádržích. „Člověk se musí stoprocentně soustředit a držet rytmus. Nemyslíte na nic jiného, protože když někdo pokazí záběr, rozhodí pohyb celé lodi. Po pracovním týdnu si na vodě úžasně pročistíte hlavu,“ pochvaluje si Tučková sport, kterému se věnuje dvě sezony.

V České republice se jezdí ve dvou hlavních kategoriích. Profesionálové bojují v Českém poháru, amatérské lodě v Grand Prix ve východní a západní divizi. „Na východě je 132 týmů, ale většinou se na závody sjede čtyřicet lodí. My jsme průběžně třináctí,“ říká sympatická absolventka Vysokého učení technického v Brně.

Brněnský tým pojmenovaný po slavné výpravě hrdiny Jásona za zlatým rounem se co čtrnáct dní rve na trati dvousetmetrového sprintu a na kilometru. „Pádlování je náročné na záda. Krev neplivu, ale na závodě si člověk vždycky hrábne. Odměna je ale super. Když se jízda podaří a zahulákáme si vítězný pokřik, cítím výjimečné emoce,“ pochvaluje si atmosféru dračí party.

Na první pohled křehká dívka se dřiny nebojí. Na levoboku neúnavně zasazuje pádlo pod vodu od prvního po poslední záběr. „Od minulého roku jsme se hodně zlepšili. V květnu jsme jeli v Pasohlávkách poprvé velké finále. Naše bubenice jezdila profesionálně, takže nám radí s technikou. Má to zmáknuté,“ chválí Tučková nepostradatelnou součást posádky, která údery do bubnu udává rytmus celé lodi.

Mladý brněnský tým se prodírá startovním polem k vrcholu, ale zatím Argonautům chybí zkušenosti. „Veteráni, jedna z nejlepších amatérských posádek, mají v sestavě několik sedmdesátníků. Ve sprintu je porazíme, ale na kilometru nás v pohodě přejedou,“ ukazuje Tučková na molo, kde se právě Veteráni připravují na svou rozjížďku.

Dračí lodě si může vyzkoušet každý. Zápis na závody stojí pět tisíc korun, hodina tréninku dvě tisícovky. „Každý zaplatí stovku nebo dvě. Vlastní loď stojí čtvrt milionu, což je drahá legrace, ale loď i kormidelníka s licencí každé posádce pořadatelé půjčí,“ vysvětluje mladá inženýrka ekonomie.

A kolik energie brněnská „dračice“ lodím věnuje? „Přes týden jeden trénink, trošku posilovny nebo squash. Člověk pro sebe přece musí něco dělat i bez dračích lodí,“ dodává a odbíhá se nachystat na novodobou výpravu Argonautů.

Autor: Marek Těšík

24.6.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Závěrečný podnik Českého poháru a zároveň Mistrovství České republiky na brněnské trati nad Anthroposem.
21

Brněnská trať je rychlá a zábavná, řekl český šampion Kulhavý

Ilustrační foto
2

V autoškole neuspěje každý druhý. Na vině je i stres

Memoriál Marka Těšíka v beachvolejbalu vyhráli nováčkové Starý a Hojgr

Brno /FOTOGALERIE/ – Sedmnáct dvojic zasáhlo do čtvrtého ročníku Memoriálu Marka Těšíka v beachvolejbalu. Na brněnských kurtech Sport Centra Srbská se nejvíc dařilo nováčkům turnaje Bořivoji Hojgrovi s Petrem Starým, kteří ve finále porazili 2:1 na sety Jakuba Šeráka s Tomášem Kubáskem.

Místo stromů bytový dům. Lidé chtějí náhradní zeleň

Brno - Monstrum, kvůli kterému firma vykácela vzrostlé stromy. Tak označují lidé na internetu nový dům s padesáti byty, jehož stavbu připravuje developerská firma v Turgeněvově ulici v brněnských Černovicích. Stavební povolení na něj již vydal místní stavební úřad. Rozhodnutí ale znovu projednají úředníci brněnského magistrátu.

Jednou jsme nechtíc utopili rudl alkoholu, říká kapitán brněnské lodi Stuttgart

Brno /ROZHOVOR/ - Devětadvacet let. Tak dlouho už se po Brněnské přehradě plaví kapitán Josef Chládek, který velí lodi Stuttgart brněnského dopravního podniku. Ve firmě drží několik prvenství. Jako první kapitán jezdil na lodi s rodinou. Jeho syn mu na lodi dělal lodníka a dcera průvodčí. Ještě nikdo takový v podniku přitom nebyl. V současnosti je už ale ze syna kapitán další z brněnských lodí. S vodou je Chládek starší spojený už od mládí, dříve se plavíval na kanoích, kajaku či plachetnicích. „V dopravním podniku jsem začínal na lodi Veveří. Té ale končila v roce 2011 životnost, pak jsem přešel právě na Stuttgart,“ říká o své historii na lodích.

Legendární pravé křídlo Komety František Ševčík zemřel ve věku 75 let

Brno – Český hokej přišel o legendu. V sobotu ve věku 75 let po dlouhé a těžké nemoci zesnul bývalý skvělý útočník Komety František Ševčík. Hokejista, kterému se přezdívalo „Ježek“, vybojoval v brněnském dresu pět mistrovských titulů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení