VYBERTE SI REGION

Dračí lodě? Dřina a dávka emocí

Brno – Přístav, dvaadvacetičlenná posádka a halasný pokřik. Málem to vypadá, jako příprava řecké triéry před vyplutím do bitvy proti Peršanům u Salamíny.

24.6.2010
SDÍLEJ:

Jana Tučková.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

Nejde ale o třířadou starověkou veslici. Každý na molu totiž drží dřevěné pádlo a dvanáct a půl metru dlouhá loď do antiky vážně nepatří. Na klidné hladině Brněnské přehrady se pohupují dračí lodě a na palubě na svá místa usedá posádka brněnských Fei Argonautů. Mezi nimi rovná pod lavici dlouhé štíhlé nohy i Jana Tučková. „Na závody dračích lodí mě nalákali kolegové z práce. Sport mám ráda, takže jsem nadšeně kývla,“ usmívá se šestadvacetiletá Argonautka.

Dračí lodě mají tradici v Číně, kde se objevily před dvěma tisíci lety. Pestrobarevná plavidla s dračí hlavou na špici a ocasem na zádi prožívají už třicet let novou epochu své existence. Zástupy lidí všech věkových skupin se hrnou, aby si poměřili síly při závodech na řekách i nádržích. „Člověk se musí stoprocentně soustředit a držet rytmus. Nemyslíte na nic jiného, protože když někdo pokazí záběr, rozhodí pohyb celé lodi. Po pracovním týdnu si na vodě úžasně pročistíte hlavu,“ pochvaluje si Tučková sport, kterému se věnuje dvě sezony.

V České republice se jezdí ve dvou hlavních kategoriích. Profesionálové bojují v Českém poháru, amatérské lodě v Grand Prix ve východní a západní divizi. „Na východě je 132 týmů, ale většinou se na závody sjede čtyřicet lodí. My jsme průběžně třináctí,“ říká sympatická absolventka Vysokého učení technického v Brně.

Brněnský tým pojmenovaný po slavné výpravě hrdiny Jásona za zlatým rounem se co čtrnáct dní rve na trati dvousetmetrového sprintu a na kilometru. „Pádlování je náročné na záda. Krev neplivu, ale na závodě si člověk vždycky hrábne. Odměna je ale super. Když se jízda podaří a zahulákáme si vítězný pokřik, cítím výjimečné emoce,“ pochvaluje si atmosféru dračí party.

Na první pohled křehká dívka se dřiny nebojí. Na levoboku neúnavně zasazuje pádlo pod vodu od prvního po poslední záběr. „Od minulého roku jsme se hodně zlepšili. V květnu jsme jeli v Pasohlávkách poprvé velké finále. Naše bubenice jezdila profesionálně, takže nám radí s technikou. Má to zmáknuté,“ chválí Tučková nepostradatelnou součást posádky, která údery do bubnu udává rytmus celé lodi.

Mladý brněnský tým se prodírá startovním polem k vrcholu, ale zatím Argonautům chybí zkušenosti. „Veteráni, jedna z nejlepších amatérských posádek, mají v sestavě několik sedmdesátníků. Ve sprintu je porazíme, ale na kilometru nás v pohodě přejedou,“ ukazuje Tučková na molo, kde se právě Veteráni připravují na svou rozjížďku.

Dračí lodě si může vyzkoušet každý. Zápis na závody stojí pět tisíc korun, hodina tréninku dvě tisícovky. „Každý zaplatí stovku nebo dvě. Vlastní loď stojí čtvrt milionu, což je drahá legrace, ale loď i kormidelníka s licencí každé posádce pořadatelé půjčí,“ vysvětluje mladá inženýrka ekonomie.

A kolik energie brněnská „dračice“ lodím věnuje? „Přes týden jeden trénink, trošku posilovny nebo squash. Člověk pro sebe přece musí něco dělat i bez dračích lodí,“ dodává a odbíhá se nachystat na novodobou výpravu Argonautů.

Autor: Marek Těšík

24.6.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Odejde Zbrojovce snajpr? Útočník Škoda je v kurzu

Brno - Na podzim nastřílel deset branek, vyšvihl se do čela pořadí kanonýrů vedle renomovaného Davida Lafaty. Brněnský fotbalista Michal Škoda se v zimním přestupovém období patrně stane horkým zbožím. Už kolem něj také někteří zájemci krouží. „Mám nějaké informace od manažera, ale spíš čekám na něco konkrétního, zatím je to jen oťukávání, což moc neřeším," odvětil Deníku Rovnost útočník Zbrojovky.

Předvánoční brigády? Je jich více. A za lepší platy

Brno - Vánoce rodiny stojí mnoho peněz, velká část lidí si tak hledá alespoň dočasný přivýdělek. Je to i případ Lukáše Nezhyby. „Mám sice svoji stálou práci, ale chceme s přítelkyní strávit Vánoce v zahraničí na horách, proto máme oba od začátku prosince ještě brigádu," vysvětlil Nezhyba.

Vyhnou se kolonám při cestě do Bystrce. Na dvojité fazoli

Brno /INFOGRAFIKA/ – Klidnější jízda a méně dopravních nehod, to čeká v budoucnu řidiče na cestě z centra Brna do Bystrce. Nebezpečnou křižovatku Bystrcké a Kníničské u tamního hobymarketu chtějí starostové městských částí přestavět na mimoúrovňové křížení. Cesta na přehradu, do zoo, či na bystrcké sídliště díky tomu bude plynulejší.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies