VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dráhová cyklistika trpí: schází dráha i vzory pro mládež

Minsk (Od zvláštního zpravodaje) – Když v roce 1973 vyjel brněnský tandem Vladimír Vačkář, Miroslav Vymazal první československé zlato na mistrovství světa v dráhové cyklistice, odstartoval pravidelnou šňůru sbírání titulů. O třináct let později přivezlo kvarteto ze stíhacího závodu družstev už čtrnácté zlato. Od té doby se česká dráhová cyklistika radovala jen ze dvou druhových dresů světových šampionů.

23.2.2013 1
SDÍLEJ:

Kvarteto mladíků skončilo na mistrovství světa v dráhové cyklistice v Bělorusku jedenácté ve stíhacím závodu družstev na čtyři kilometry.Foto: Dukla Brno/Lenka Valová

Důvody výsledkového propadu kdysi československé sportovní chlouby je víc. Hlavní tkví v mládeži, jejíž počet se oproti předrevolučním letům výrazně snížil. „Vzniklo mnoho nových sportů, mezi které se mládež rozpustí. Takže i když má někdo talent na cyklistiku, zvolí jiný sport, kde zapadne do průměru. Cyklistika je tvrdá řehole, což odradí i rodiče a mládež," sděluje hlavní kouč brněnské Dukly Svatopluk Buchta.

Mladým cyklistům schází i vzory, jakými byli olympijští medailisté Jiří Daler a Anton Tkáč. „Čekáme na velký úspěch, chybí nám světové jméno. Vždyť než vyjela Sáblíková, o rychlobruslení taky nikdo nevěděl," podotýká reprezentační kouč stíhačů Josef Kratina.

Jako jednu z největší překážek vidí oba absenci krytého velodromu s 250 metrů dlouhou dřevěnou dráhou. „Potřebujeme ji, abychom dělali atraktivní závody a bavili lidi. Přesto to s budoucností nevidím tak černě. V Motole pořádáme každou středu Pražský pohár, kde máme hodně dětí. Dokonce jezdí docela dost dívek," věří Kratina. „Věřím, že se to lepší," míní reprezentační trenér sprinterů Petr Klimeš.

Dráha přitom tvoří ideální základ pro ostatní cyklistická odvětví. „Technika šlapání a jízdy na kole se na dráze rozvíjí nejvíc. Kdo se naučil na dráze, umí jezdit na kole, což potvrzují Bradley Wiggins nebo Mark Cavendish," hlásí kouč stíhačů.

Česká dráha stále dohání propast, která nastala po roce 1992, kdy skončila tréninková centra mládeže a střediska vrcholového sportu. „To byl systém předurčený k produkování šampionů. Po jejich zrušení vzniklo obrovské vakuum v přípravě mládeže a talentovaných sportovců nejenom v cyklistice," přiznává Buchta.

Situace se zlepšila až o osm let později před olympijskými hrami v Sydney, kdy stát zvýšil podporu center mládeže, která nově vznikala při vybraných klubech. Po roce 2000 se podpory dočkala i resortní centra police a armády, mezi nimi Dukly. „Jenže mají omezený počet mladých závodníků. Bez středisek vrcholového sportu tak neumožňujeme jezdcům postupný růst výkonnosti a ani talentovaný junior se do resortních center nedostane. Uniká nám tak mnoho talentů na silnici, k horským kolům nebo končí s cyklistikou nadobro," posteskne si Buchta.

Autor: Jaroslav Kára

23.2.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Vnitřek karmy. Ilustrační foto.

Rodina v Brně se přiotrávila oxidem uhelnatým. Ženu se nepodařilo zachránit

Nočním brnem prošel žhář. Zapaloval kontejnery a popelnice, poničil i motorku.
1 10

Žhář v noci prošel Brnem. Způsobil škodu za pětačtyřicet tisíc

Účast v Miss nás naučila větší samostatnosti, říkají finalistky soutěže

Břeclav /ROZHOVOR/ – Jen dvanáct dívek se probojovalo do finále nejprestižnější soutěže krásy v České republice s mnohaletou tradicí Česká Miss. Mezi dvanáctkou jsou i dvě dívky z Břeclavi – jednadvacetiletá Silvie Hirtová a přesně v den finále pětadvacetiletá Monika Vrágová. „Finálový večer je v sobotu v DRFG Areně v Brně od osmi hodin,“ zvou Vrágová s Hirtovou.

Bazén na Riviéře vyloží nerezem, aby zabránili úniku vody. Přibyde tam i tobogán

Brno – Plážové osušky a plavčíky vystřídali v pátek dělníci se svými sbíječkami. Na brněnském koupališti Riviéra začala rekonstrukce. Opravovat se budou bazénové stěny, skrz které prosakovalo denně zhruba 200 tisíc litrů vody za přibližně čtrnáct tisíc korun. „Bazény vyložíme nerezem. Toho bude potřeba přes deset tisíc metrů čtverečních,” uvedl oblastní ředitel firmy Metrostav, která bude mít stavbu na starosti, Zdeněk Mička.

Po deseti letech končí vedoucí brněnského odboru dopravy Vladimír Bielko

Brno – Vladimír Bielko řídil deset let všechny důležité kroky, které brněnští radní v dopravě podnikli. Pod jeho vedením dohlížel odbor na provoz ve městě i stavbu nejdůležitějších dopravních staveb. K poslednímu zářijovému dnu však odchází.

Mají transplantované srdce. Na společném setkání k němu dostanou i rodný list

Brno, Mikulov – Díky srdcím dárců se znovu narodili. Šedesátka lidí, kteří si v minulosti prošli transplantací nejdůležitějšího orgánu, se tento víkend uvidí v Mikulově na společném setkání.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení