VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dva tábory dráhařů: svaly proti vytrvalosti

Apeldoorn /OD ZVLÁŠTNÍHO ZPRAVODAJE/ - Dráhoví cyklisté se rozdělují na urostlé sprintery a hubené vytrvalce, kteří zvládají i silniční Tour de France.

21.10.2011
SDÍLEJ:

Brněnský sprinter Denis Špička.Foto: archiv

Jedni postavou připomínají dvojníky herce Arnolda Schwarzeneggera, druzí spíš slavného etiopského atleta a nyní maratónce Haileho Gebrselassieho. Přitom jde v obou případech o dráhové cyklisty. Jenže i na stejném velodromu se pohybují jezdci dvou různých specializací – sprinteři a vytrvalci.

Až na drobné výjimky jsou na první pohled rozpoznatelní především podle muskulatury, napumpované svaly vystihují rychlíky. „Sprinter potřebuje výbušnost a dynamiku, my vytrvalost a trpělivost,“ popisuje oba tábory reprezentační kouč vytrvalců dříve označovaných za stíhače Josef Kratina.

Zatímco pro vytrvalce bývá nejkratší disciplína stíhačka jednotlivců na 4 kilometry (3 pro ženy), sprinteři jsou na dráze nejdéle při závodě na kilometr s pevným startem (500 metrů ženy). „Ve sprinterských disciplínách je většina situací dílem okamžiku, kdo v něm zaváhá byť na jeden moment, stojí ho vítězství. Naopak v bodovačce má cyklista šanci chybu napravit. Nám se hodí bystrost a vyčůranost,“ usmívá se sprinterský trenér národního týmu Petr Klimeš. „Když se na správného sprintera někdo špatně podívá, tak mu jí bez okolků natankuje,“ říká s nadsázkou.

Značný rozdíl spočívá především v přípravě obou dráhařských táborů. „Když sprinteři najíždějí největší objemy, pro nás jde o poklidné vyjetí. Naopak při nabírání síly od začátku zvedají váhy, s nimiž mi posilujeme až na úplný závěr,“ objasňuje Kratina.

Značně se také liší roční cyklus cyklistů. „Naše sezona začíná právě teď elitním mistrovstvím Evropy a vrcholí přibližně v březnu světovým šampionátem. Po něm mámě měsíc volno a ve zbytku jara do začátku podzimu jen trénujeme. V přípravě dlouho pracujeme na síle a na závěr přichází dynamika. Nepotřebujeme vyjížďky na160 kilometrů,“ upozorňuje Klimeš.

Součástí vytrvaleckého ročníku jsou zase zcela běžně silniční závody, výjimku netvoří ani etapové. „Nám sezona nekončí skoro nikdy, dráhová trvá od podzimu do jara, hned po ní objíždíme silniční podniky. Není prostor na klasickou přípravu, nemůžeme si tolik dáchnout,“ sděluje Kratina.

Velké množství elitních vytrvalců také přechází mezi profesionály na silnici, což u sprinterů neplatí – třeba Britové Wiggins a Cavendish, Francouz Riblon, Němec Zabel nebo Autralan Bobridge. „Všichni dráhaři vytrvalci jsou schopní objet silniční závod na dvě stě kilometrů, osmdesát procent tempa totiž získávají právě na silnici,“ podotýká Kratina.

Oba druhy dráhových cyklistů se liší také druhy kol nebo rozjížděním. Vytrvalci našlapou ještě před startem dlouhé kilometry, sprinteři se pouze zahřejí. Sprinteři také dozrávají dříve než vytrvalci. Vždyť elitní český bodovačkář Milan Kadlec nedávno oslavil sedmatřicáté narozeniny. „Vytrvalost s věkem přichází, rychlost odchází. Vytrvalost je po třicítce nejvíce trénovatelná,“ líčí Kratina.

Autor: Jaroslav Kára

21.10.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační fotografie.

O stávce řidičů autobusů rozhodnou odbory ve středu

Rudy Kovanda a Franta Kocourek (vpravo).
1

Lamželezo i Boris Tyger. Před 70 lety se narodil silák a bavič Franta Kocourek

Poslanec Tejc asi povede brněnskou sociální demokracii do voleb

Brno - Poslanec Jeroným Tejc zřejmě povede brněnskou sociální demokracii do voleb v Poslanecké sněmovně. V pondělí jej na pozici lídra schválilo užší vedení brněnské ČSSD. Návrh ještě musí potvrdit za týden konference okresní organizace strany, řekl Tejc.

Švancara na Jizerské padesátce ujel jen dva kilometry. Selhaly mu lyže

Brno – Na běžky nemá dobré vzpomínky, v neděli však na svou nechuť zapomněl. Brněnský fotbalista a známý bavič Petr Švancara společně se svým kamarádem, bývalým ligovým fotbalistou a nyní televizním komentátorem Luďkem Zelenkou, odstartovali do jubilejní Jizerské padesátky, ujeli však jen dva kilometry a pak ze slavného závodu odstoupili. „Mám rád rozhovory s běžkaři a řeknu to podobně. S Luďkem nám jednoduše selhaly lyže, promazali jsme," směje se Švancara.

Smogové jízdné zdarma: lidovci jsou proti, opatření vnímají jako populismus

Brno – Červenou dostane projekt městské hromadné dopravy při smogové situaci od brněnských křesťanských demokratů. „Lidovci nepodpoří populistická opatření na jízdné zdarma. Nezlepší to ovzduší ve městě, takže nemáme potřebu podobnou věc zavést," prohlásil v pondělí lidovecký náměstek primátora a člen rady města Petr Hladík. Téma protismogových opatření v úterý projedná jedenáctičlenná rada města, ve které lidovci mají kromě Hladíka ještě jednoho dalšího radního.

Podnikatel Zadeh zůstane ve vazbě, soud stížnost zamítl

Brno – Podnikatel Shahram Abdullah Zadeh obžalovaný z daňových úniků zůstane ve vazbě, Krajský soud v Brně stížnost proti ní zamítl. Zadehovi právníci se proto obrátí na Ústavní soud. V pondělí o tom informovala Zadehova obhájkyně Alena Kojzarová. Zadeh je od začátku prosince ve vazbě kvůli údajnému ovlivňování svědka.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies