VYBERTE SI REGION

Grand Prix udrží zrušení jiných akcí

Brno /AKTUALIZOVÁNO, ANKETA/ - Brněnská motocyklová Velká cena je nejspíš na čas zachráněná. Ale jen na úkor jiných závodů. Vedení Masarykova okruhu kvůli doplácení na tuto sportovní akci už nebude mít v příštím roce peníze na pořádání dalších mezinárodních podniků.

11.8.2011 21
SDÍLEJ:

Valentino Rossi na automotodromu v Brně.Foto: DENÍK/Atilla Racek

Definitivně se proto na jihu Moravy nepojede mistrovství světa cestovních vozů. V ohrožení jsou i Superbiky. „Pokud letos skončí šampionát v minusu, zrušíme ho a na trať vyjedou za rok pouze česká mistrovství a Grand Prix. I nad ní ale stále visí otazník,“ sdělila ředitelka Automotodromu Brno Ivana Ulmanová.

Zachování mistrovství světa silničních motocyklů, které se letos jede o tomto víkendu, si přejí i fanoušci. Těch každoročně do Brna dorazí za tři dny téměř čtvrt milionu. „Od roku 1987 jsem nevynechal žádný ročník. Velká cena by mi hodně chyběla,“ svěřil se Petr Stejskal.

Vedení okruhu platí za souboje světových jezdců i brněnského Karla Abrahama každoročně kolem 150 milionů korun. Polovinu z nich dostane pořadatel, španělská společnost Dorna, za zapsání do šampionátu.

Okruh ve ztrátě

Právě kvůli placení takzvaného zalistovacího poplatku má Automotodrom největší ztráty. Jeho hospodaření proto v roce 2009 skončilo osmdesát milionů v minusu. „Ideální bude, když zalistovací poplatek zaplatí stát, protože děláme reklamu a prestiž České republice. Ale stačí, když nám přispěje alespoň poměrnou částku, kterou státní pokladna podporuje podobné akce,“ podotkla Ulmanová.

O tom ale nechce ministerstvo financí ani slyšet. „Automobilový sport stejně jako první fotbalová liga není charita, ale byznys. Státní rozpočet tu není od toho, aby je sponzoroval,“ tvrdí ministr financí Miroslav Kalousek.

Brněnský ekonom společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský s ním ale nesouhlasí. „Spojení Brno a Velká cena je dobře známé, podobně jako Pardubice s dostihy. Konec závodů bude ekonomická i společenská ztráta,“ myslí si Moravanský.

Na letošní ročník dostal okruh dvacet milionů korun od ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, deseti přispělo město Brno a osmi Jihomoravský kraj. O podpoře na příští rok bude Automotodrom teprve jednat.

Podpora ministerstva je zatím nejasná, město už přislíbilo, že pošle stejnou částku, a kraj připravuje dokonce dvoumilionové navýšení příspěvku. „Při Velké ceně jenom na dani z přidané hodnoty vydělá stát sto milionů korun, proto má na zalistovací poplatek přispět,“ myslí si jihomoravský hejtman Michal Hašek.

Definitivní rozhodnutí, zda se v Brně Velká cena za rok pojede, musí padnout do Vánoc. Vedení okruhu však prestižní závod bude chtít zatím zachovat, i když se podpora státu nezmění. „Pokud Grand Prix skončí po stránce peněz lépe než loni, tak závody opět přivítáme,“ dodala ředitelka.

Na Velkou cenu dohlédnou stovky policistů. I z Rakouska

Desetitisíce návštěvníků, stovky policistů a osmdesát autobusů městské hromadné dopravy. Tak bude o víkendu vypadat okolí brněnského Masarykova okruhu. Jede se tam závod Cardion ab Grand Prix České republiky. Letos má Česká republika v motocyklovém šampionátu zástupce v nejsilnější kubatuře MotoGP. Karla Abrahama. I proto organizátoři očekávají větší návštěvnost než v minulých letech.

Klidný průběh Velké ceny zaštítí v okolí automotodromu policisté. „Mužů v uniformách se bude u okruhu pohybovat po celý víkend asi třináct set. Několik stovek policistů se tam objeví i v civilu,“ konstatoval vedoucí brněnské dopravní policie Jindřich Rybka.

Z takového počtu strážců zákona budou jen necelé dvě stovky z dopravní policie. „Požádali jsme o pomoc i sedm policistů z Rakouska. Budou nám pomáhat komunikovat se zahraničními návštěvníky,“ řekl Rybka.

Policisté dohlédnou nejen na dopravu a parkování, ale také na bezpečnost v kempech. „Hlídky budou procházet davy lidí a starat se o to, aby návštěvníky někdo neokradl,“ konstatoval brněnský policista.

Velkou komplikací pro přijíždějící auta a motorky je kvůli rekonstrukci uzavřený úsek silnice II 602 mezi Popůvkami a odbočkou k Masarykovu okruhu. „Projedou tudy jen autobusy městské hromadné dopravy,“ informovala ředitelka brněnského Masarykova okruhu Ivana Ulmanová.

Policisté proto doporučují využít pro příjezd a odjezd dálnici D1, z níž jsou nejbližší sjezdy exit 182 – Kývalka a exit 178 – Ostrovačice. Příjezdové cesty k parkovištím a kempům budou na místě ukazovat dopravní značky.

Vedoucí dopravního odboru brněnského dopravního podniku Jan Seitl Brňanům doporučuje využít zdarma hromadnou dopravu, která pojede od pátku do neděle na linkách 400 a X. „Autobus s číslem 400 zamíří z Mendlova náměstí až na okruh. Kyvadlová linka X tam odveze řidiče, kteří zaparkují své auto nebo motorku v Žebětíně,“ přiblížil trasy bezplatných linek Seitl.

Majitel hotelu Nový Dvůr Patrik Nentvich si dokáže představit konec závodů. Říká: Závody? Příjemné přilepšení

Veverská Bítýška /ROZHOVOR/ – Pro hotel Nový Dvůr ve Veverské Bítýšce je Velká cena synonymem vyšších tržeb. Přesto na ni majitel Patrik Nentvich přispívat nechce a nebojí se fungování bez ní. „Je to příjemné přilepšení, ale podnikání na této akci nestavíme,“ tvrdí Nentvich.

Co pro vás jako hoteliéra znamená brněnská Velká cena?
Velká cena je pro nás vždy o větším byznysu. Během ní nám samozřejmě podnikání vynáší víc než obvykle.

Kolikrát se vám zvýší počet ubytovaných návštěvníků oproti jiným běžným dnům?
Náš hotel bývá v porovnání s běžnými dny zaplněný trojnásobně. Ubytovává se tu spousta cizinců. Čechů není ani zdaleka tolik co Maďarů nebo Němců.

Znamená pro vás příliv cizinců na Velkou cenu nějakou speciální přípravu zaměstnanců? Například jazykovou?
Ne. Máme zaměstnance, kteří cizími jazyky perfektně mluví. Personál, který s cizinci přichází do styku a hovoří s nimi, u nás bez znalosti cizích jazyků nezaměstnáváme.

Nabízíte i kempování. Je to specialita Velké ceny?
Ano, na našich pozemcích stanují především motorkáři navštěvující závody.

Spekuluje se o případném konci Velké ceny. Dokážete si představit existenci bez ní?
Určitě. Je jen jednou za rok a sama rozhodně nedokáže hotel uživit.

Ředitelka okruhu Ulmanová se nechala slyšet, že firmy, které na Velké ceně vydělávají, mají na její konání přispět. Jste k tomu ochotný?
Ne. Každá organizace se má starat sama o sebe. Jestli okruh na pořádání nemá peníze, tak bohužel. Jeho dotování si vůbec nedokážu představit.

Víc než hluk lidem vadí nepořádek

Žebětín – Velká cena nejsou jen motorky, adrenalin a radost z vítězství. Opačnou tvář v podobě zvýšeného provozu, hluku a občasných potíží s alkoholem posilněnými fanoušky poznávají obyvatelé obcí sousedících s okruhem.

S problémy, snad i díky zvyku, se vyrovnávají překvapivě dobře. „Teď už je to dobré, motorky slyším jen když fouká vítr od automotodromu a to mi vůbec nevadí,“ libuje si osmdesátiletý Stanislav Bezrouk ze Žebětína. Dodává, že dřív to bývalo horší. „Když vedla trať obcí, bylo hluku mnohem víc. Všude stála zaparkovaná auta, skoro se nedalo projet. S nynějškem se to nedá vůbec srovnat,“ vzpomíná na dávné časy starousedlík.

Podobný názor má i dvaatřicetiletá Radka Pavlovská, která bydlí nedaleko okruhu. „Hluk ze závodů mi nevadí. Je slabý a jednou za čas se to dá v klidu přežít,“ říká. Vadí jí ale chování některých fanoušků. „Zvlášť v lese po nich zůstává až neuvěřitelný nepořádek. Nejhorší je rozbité sklo, o které se snadno mohou zranit děti nebo zvířata,“ říká rozzlobeně. Zastává názor, že úklid mají zajistit pořadatelé závodů.

Nadávají v hospodě

Podle starosty Žebětína Víta Berana stížnosti nejsou. „V hospodě si možná někdo zanadává. Lidé však vědí, že je to nakrátko, tak to většinou pochopí,“ říká. Obec navíc od pořadatelů dostává jako odškodnění za určitá omezení od pořadatelů závodů peníze. „Použijeme je třeba na opravu chodníků nebo vylepšení dětských hřišť,“ odhaluje plány starosta.

Opilými fanoušky se také nemusí moc zabývat. „Snažíme se je odklonit do kempů, takže jich tu tolik nebývá. Navíc máme dohodu se strážníky, že k nám při závodech posílají víc hlídek,“ dodává Beran.

Podle důchodce Bezrouka drobné problémy k podobným událostem patří. „Je to jednou za rok a obci to také nějaké peníze přinese. Proč bychom to nemohli přežít? Myslím, že je to v našich silách,“ říká.

Informační servis

CENY VSTUPENEK
Přední tribuna (kdekoliv):
víkend – 1850 Kč
jen sobota – 1250 Kč
jen neděle – 1650 Kč

Sedadla:
Víkend od 3100 Kč do 4600 Kč
Neděle od 2700 Kč do 3900 Kč

Čtvrtek – možnost vstupu do paddocku:
Do prodeje šlo 400 vstupenek (zbylo jich už jen 100)
Cena: 1000 Kč
Výtěžek půjde na výstavbu infrastruktury v afrických zemích.

CENA PARKOVÁNÍ
Motorky: 200 Kč na víkend
Auta: 150 Kč na den
Autobusy: 400 Kč na den

Úschovna helem a kombinéz:
(sportovní střelnice v areálu Masarykova okruhu)
50 Kč za kus na den

HROMADNÁ DOPRAVA
Zdarma:
Linka 400 z Mendlova náměstí.
Linka X ze Žebětína.

KEMPY
Tranzit Ostrovačice
Exit 178 z dálnice D1.
Nocleh ve vlastních stanech a karavanech. Vzdálenost od Masarykova okruhu 2 km, od centra Brna 16 km. Sociální zařízení, sprchy, občerstvení.

Start – Kývalka
Exit 182 z dálnice D1.
Nocleh ve vlastních stanech a karavanech. Vzdálenost od Masarykova okruhu 0,5 km, od centra Brna 14 km. Sociální zařízení, sprchy, občerstvení.

Žebětín
Příjezd od Svitav a Blanska, od městských částí Bystrc a Kohoutovice.
Vzdálenost od Masarykova okruhu 1,5 km, od centra Brna 7 km. Nocleh ve vlastních stanech a karavanech. Sociální zařízení, občerstvení. Dopravu na okruh zajistí linka X.

PARKOVÁNÍ
Velkokapacitní parkoviště:
U hlavních tribun T2, T3, T5.

Sportovní střelnice:
V areálu Masarykova okruhu (pouze přes den a jen motorky).

Okraj městské části Žebětín:
Ve směru na Masarykův okruh.

Záložní parkoviště Stará dálnice: Mezi městskou částí Bystrc a křižovatkou pod Farinovou zatáčkou na starém Masarykově okruhu. V provozu bude v případě nepříznivého počasí nebo naplnění kapacity kmenových parkovišť.

CESTA NA OKRUH
Dálnicí D1:
Exit 178 nebo exit 182 Kývalka.

Silnicí od Ostrovačic k parkovišti Hájenka, respektive k Hotelu Motorsport.

Úsek silnice II 602 mezi Popůvkami a a odbočkou k Masarykovu okruhu je kvůli rekonstrukci uzavřený. Projede jím jen hromadná doprava.

HROMADNÁ DOPRAVA
Linka 400 z Mendlova náměstí:
V provozu od 6.30 do 21 hodin (v neděli do 18 hodin).
Základní páteční a sobotní interval 30 minut bude aktuálně krácený. Interval v době nedělní špičky 2 až 5 minut.

Linka X ze Žebětína:
V provozu od 7 do 13 hodin.
Z Masarykova okruhu do Žebětína bude linka X zajíždět v době od 14 do 18.30 hodin.

BEZPEČNOST
Počet nasazených dopravních policistů:
Pátek 32
Sobota 70
Neděle 72

TRÉNINKY A ZÁVOD MotoGP
Pátek trénink: 10.10 a 14.10
Sobota kvalifikace: 13.55
Neděle Warm Up: 9.40
Neděle závod: 14.00

HELENA ČTVRTEČKOVÁ
TOMÁŠ VALAŠKOVČÁK
PETR JEŘÁBEK
MAREK LAJTKEP

ANKETA

Hlasujte: Je správné zachovat Velkou cenu na úkor ostatních?

ANO

68 %

NE

32 %

Hlasovalo: 72     Anketa byla ukončena

11.8.2011 VSTUP DO DISKUSE 21
SDÍLEJ:

Divočina v lomu Hády. Studentka navrhla les místo odkladiště

Brno – Jako malá chodívala s rodiči na procházky přírodou. Záliba spolu s touhou měnit svět okolo sebe nakonec rozhodla při výběru oboru studia. Díky tomu se nyní sedmadvacetiletá Pavla Kratochvílová dostala k zahradní a krajinářské architektuře na Mendelově univerzitě. V závěru studia zvítězila v soutěži diplomových prací s tématy životního prostředí. Jako tu nejlepší z dvaceti přihlášených ji ocenila odborná porota minulý měsíc.

Trať mezi Brnem a Prahou? V zisku budeme do dvou měsíců, říká Jančura

Brno /ROZHOVOR/ – Pět let uplynulo od doby, kdy žluté vlaky společnosti RegioJet podnikatele Radima Jančury začaly dělat konkurenci Českým drahám na trati mezi Prahou a Ostravou. Nyní vyjedou i mezi Prahou a Brnem. „Než rozhodnutí Správy železniční dopravní cesty o našem začátku přišlo, trnuli jsme, protože politická moc Českých drah je velká. Ale právo bylo na naší straně," říká o svém vítězství nad státním dopravcem Jančura.

Nový Moravák svlaží vodotrysky. Vítězný návrh počítá v zimě i s kluzištěm

Brno /VIZUALIZACE/ – Ochlazení v horké letní dny nebo jízdu na bruslích v zimě nabídne po rekonstrukci Moravské náměstí v Brně. Radnice Brna-středu chce vytvořit prostor s vodní plochou a kavárnou, který lidi naláká k odpočinku. V pátek oznámila výsledky architektonické soutěže na podobu náměstí. Z dvaceti návrhů zvítězil v soutěži projekt kanceláře Consequence forma.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies