VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Historie MS v basketbalu žen: Češky mají šest medailí

Brno – Už jen posledních pár dní! Ve čtvrtek odstartuje prvními zápasy v Brně a Ostravě šestnácté mistrovství světa basketbalistek. Sice teprve popáté v Evropě, z toho však už podruhé v České republice.

18.9.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Nejen tím se malá země uprostřed „starého kontinentu“ zapsala do dějin nejprestižnějšího ženského šampionátu. Vždyť v historické tabulce podle medailí figuruje na šestém místě. Samozřejmě ještě pod hlavičkou Československa.

První mistrovství v Chile se uskutečnilo v roce 1953 v Chile, z následných šesti turnajů si reprezentantky s lvíčkem na prsou odvezly pokaždé medaili – dvě stříbrné a čtyři bronzové. „Tehdy se hrál převážně chytrý, technický basketbal. Až časem přišlo zaměření na fyzickou sílu. Dneska je to úplně jiný sport,“ usmívá se Milena Jindrová, která slavila „stříbrnou placku“ na brazilském šampionátu v roce 1971.

Ženský basketbal byl dříve populárnější než v současné době. „Tehdy na zápasy chodily desetitisíce lidí, na to se nedá zapomenout. Ještě teď mi běhá mráz po zádech, když si tu atmosféru představím,“ vypráví Jindrová, která byla vyhlášena nejlepší českou basketbalistkou uplynulého století.

O vládkyních ženského sportu pod bezednými koši nemůže být pochyb. USA sedm zlatých, Rusko potažmo Sovětský svaz jen o jednu méně. Pouze dva týmy dokázaly za devětapadesátiletou historii prolomit jejich hegemonii. V roce 1994 Brazílie a před čtyřmi roky Australanky, které letos obhajují titul.

Přestože největší úspěchy, tehdy ještě československého ženského basketbalu, spadají do šedesátých a sedmdesátých let, i současná generace má na čem stavět. Ostatně zlato z mistrovství Evropy 2005 je toho jasným důkazem. „Basketbal je chytrá hra a tohle naší mentalitě vyhovuje. Dřív jsme také musely soupeřky lidově řečeno přečůrat. To byla naše obrovská zbraň. A navíc jsme do zápasů dávaly srdce,“ přidává recept na úspěch Jindrová.

Medailové pořadí
Historická tabulka mistrovství světa v basketbalu žen:

1. USA (7/1/2)
2. Sovětský svaz (6/2/0)
3. Austrálie (1/0/2)
4. Brazílie (1/0/1)
5. Rusko (0/3/0)
6. Československo (0/2/4)
7. Bulharsko (0/2/0)
Korea (0/2/0)
8. Čína(0/1/1)
9. Chile (0/1/0)
Japonsko (0/1/0)
Jugoslávie (0/1/0)
10. Kanada (0/0/2)
11. Kuba (0/0/1)
Francie (0/0/1)
*Pozn. red. – Čísla v závorkách znamenají počet zlatých, stříbrných a bronzových medailí

Autor: Jiří Ševčík

18.9.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Na jihu Moravy padly rekordní teploty. Meteorologové naměřili přes 21 stupňů

Hokejista Richard Jarůšek.

Kometa má samá skvělá jména, říká před semifinále proti mateřskému klubu Jarůšek

Hodina cvičení denně? Po skákání na trampolínách sotva udržela kartáček na zuby

Brno /NA VLASTNÍ KŮŽI/ - Dva měsíce. Každý den hodina cvičení. Bez přestávky. Jako asistentka v redakci Brněnského deníku Rovnost jsem se rozhodla sedavé zaměstnání vyvážit dvouměsíční výzvou v tělocvičně a bojovat o změnu postavy.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Brno – Ve středu odstartuje v královéhradecké hokejové aréně semifinálová série Tipsport extraligy. Domácí Mountfield HK poprvé hostí Kometu a v Brně po delší pauze znovu začíná hokejová horečka. Brněnský deník Rovnost zjišťoval, jestli budou fanoušci moct podpořit brněnský tým před velkoplošnými obrazovkami, které byly v minulých sezonách na náměstí Svobody či na Moravském náměstí.

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Na dnešním jednání se na tom shodli ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilními operátory.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik koupí 60 autobusů na plyn. Cestující potěší klimatizace

Brno – Šedesát nových autobusů na stlačený zemní plyn nakoupí do konce příštího roku brněnský dopravní podnik. Příjemnou novinkou bude jejich klimatizace. „Chceme, aby každý nově pořízený trolejbus nebo autobus měl klimatizaci takzvaného salónu, čili prostoru pro cestující. Kromě toho, že jsme vyslyšeli jejich prosby, také usilujeme o moderní hromadnou dopravu, kterou bude lidé rádi jezdit," okomentovala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies