VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jakub Smrž: Suberbiky, to je opravdové závodění

Brno /ROZHOVOR/ - Ještě nikdy v historii závodů Mistrovství světa superbiků na Masarykově okruhu nepřitahovalo diváky magnetickou silou jméno českého jezdce jako letos.

24.7.2009
SDÍLEJ:

Jakub Smrž.Foto: DENÍK/Attila Racek

Šestadvacetiletý Jakub Smrž, dřívější aktér tříd 125 a 250 ccm, bojuje mezi superbikovou elitou od roku 2007, ale až v letošní sezoně se mu podařilo protlačit do desítky nejlepších.

S dvanáctistovkou Ducati italského týmu Guandalini nastoupí k nedělnímu závodu s puncem osmého jezdce průběžného pořadí.

Čekal jste před startem šampionátu tak vysokou příčku?
Určitě jsem si přál být tak vysoko, ale popravdě řečeno, současné postavení mě samotného překvapuje. Sezona ovšem ještě není u konce a v celkovém pořadí mistrovství světa mohu být sedmý, ale také třeba třináctý.

Čemu svoje letošní výsledky přisuzujete? Sobě, motorce, týmu, štěstí?
Myslím, že souvisí jedno s druhým. Motorka se sice oproti loňsku trošku zlepšila, ale nijak zásadně. Přikládám to hlavně zkušenostem a psychické pohodě.

Pohodově vyhlížíte jako už dlouho ne. Čím to?
Těžko říct, zřejmě je to týmem, kde vládne dobrá atmosféra, což je pro závodníka nejdůležitější.

Takže odchod vašeho oblíbeného mechanika z týmu už přebolel?
Nešlo o mechanika, to by mě ani tolik nemrzelo. Maurizio Perlini byl hlavní inženýr, který měl na starosti veškeré technické věci týkající se motorky. Měli jsme spolu výborný vztah a dobře se nám spolupracovalo. Ale bylo to rozhodnutí týmu, s čímž nemohu moc dělat. Momentálně mám technika přímo od Ducati Corse, s nímž se mi spolupracuje také velmi dobře.

Sedláte privátní stroj Ducati. Kam byste jej mezi ostatními superbiky soukromých týmů řadil?
Přesto, že se jedná jen o privátní motorku, myslím, že je hodně konkurenceschopná. Těžko se dá někam řadit, ale rozhodující je, že se s ní dá jezdit i vpředu.

Často se hovoří o rozdílech mezi továrními a privátními superbiky. V čem spočívají největší odlišnosti?
Největší rozdíl je samozřejmě v tom, že továrna má podstatně větší rozpočet a může si dovolit přísun nových náhradních dílů téměř bez omezení. A také samotná motorka má určité výhody. Tovární Ducati má například více otáček, ride by wire i větší možnost nastavení elektroniky.

Jak se tohle všechno projevuje na trati?
To neumím posoudit, nikdy jsem na tovární motorce nejel. Ale určitě to mají jezdci o něco jednodušší. Například systém ride by wire jim umožňuje otevřít plný plyn bez obavy z pádu.

Přesto, zejména v poslední době, patříte do skupiny nejrychlejších. Jak k tomu došlo?
Dobrá otázka, sám nevím… Ale jak jsem řekl, jsem v pohodě, mám dobrou motorku i tým, takže není důvod, aby něco nefungovalo.

Nemůžeme pominout atraktivní Superpole. V něm nastupujete pravidelně, v Misanu jste dokonce vyhrál.
Superpole mi opravdu jde a kromě dvou závodů se mi v něm vždycky daří. Letos jsem byl na startovním roštu čtyřikrát v první a třikrát ve druhé řadě.

Můžete čtenářům stručně vysvětlit, v čem princip Superpole spočívá?
Z kvalifikačního tréninku postupuje dvacet jezdců do Superpole. Jede se 12 minut a čtyři nejpomalejší vypadnou. Pak se jede dalších 12 minut a vypadne osm nejpomalejších jezdců a zbývající osmička pokračuje posledních dvanáct minut, které rozhodnou o postavení v prvních dvou řadách. Nový systém je oproti předcházejícímu Superpole na jedno kolo zajímavější, hodně rozhoduje taktika a tím, že každý jezdec má k dispozici jen dvě kvalifikační pneumatiky, se to hodně míchá.

Co je pro úspěch v Superpole nejdůležitější?
Asi správné načasování použití kvalifikačních pneumatik, a pak především rychlé tempo.

Kdybyste měl srovnat superbikera Jakuba Smrže z minulých dvou sezon a z letoška?
Asi největší rozdíl je v tom, že letos podávám stabilní výkony a opakovaně dojíždím mezi nejlepšími. Letošní sezona je hodně zlomová. Na všech tratích se jede hodně rychle s pravidelným překonáváním traťových rekordů. Startovní pole je velice vyrovnané, a proto mě těší, že se mi povedlo být na stupních vítězů nebo získat pole position.

Jaké byly vaše pocity na třetím stupínku po druhé jízdě v nizozemském Assenu?
Assen byl super. Samozřejmě je paráda být na bedně, ale to rychle pomine a člověk by chtěl znovu a znovu…

Myslíte, že Assen můžete letos ještě zopakovat?
Doufám, rozhodně bych to letos rád ještě zopakoval. Ale není jednoduché jezdit v privátním týmu pořád na bednu, i když třeba v Misanu k tomu moc nechybělo.

Jaké to je, honit se na špici v jednom houfu s Hagou, Spiesem, Fabrtiziem, Biaggim, Haslamem?
Ani mi to nepřijde. Nejlepší na tom asi je skutečnost, že se jede rychle (smích).

Čím trávíte pauzu mezi Doningtonem a Brnem? Nemáte momentálně motorek a závodů plné zuby?
Chci si hlavně odpočinout, protože v poslední době toho bylo hodně. A podle toho, jak se mi zrovna chce, občas trochu trénuji.

Jak dlouho potrvá, než se v Brně na okruhu dostanete do správné provozní teploty?
Nevím, co je správná provozní teplota, ale řekl bych, že jakmile se tam ocitnu, budu hned v provozní teplotě.

V minulých dvou letech se vám v Brně nedařilo podle představ. Nedusí vás na Masarykově okruhu psychický blok z domácího prostředí?
Domácí závod nikdy není výhoda. Ale spíš je to o tom, že Brno se mi jako trať moc nelíbí a samozřejmě je tam vždy velký tlak okolí. Snad to letos bude jiné a přijde hodně fanoušků.

Vrabci si cvrlikají, že po sezoně vás budou lákat do továrního týmu Ducati. Je to tak?
Tyhle vrabce jsem ještě neslyšel. Bylo by to fajn, jenže šance jet na tovární Ducati je momentálně minimální. V superbikách to bohužel není tak, jako třeba v mistrovství světa stopětadvacítek a dvěstěpadesátek, že na tovární motorce jede kdokoliv, kdo má peníze. Výkonnost sice na to mám, ale tým Ducati Xerox má v současné době dva jezdce. Samozřejmě řeším všechny možnosti, jak se do továrního týmu dostat.

Většinou to chodí tak , že jezdci do superbiků přecházejí ze třídy MotoGP. Je vám teprve šestadvacet – líbilo by se vám závodění v MotoGP?
Upřímně řečeno, nelíbilo, protože v MotoGP se momentálně moc nezávodí. Stačí se podívat na rozestupy v jednotlivých závodech a na početnost startovního pole. V mistrovství světa superbiků se mi líbí to, že je to více o samotném závodění.

Hypoteticky vzato: Kdybyste měl nabídky, dal byste přednost superbikům nebo třídě MotoGP?
Určitě superbikům. Jsou hodně na vzestupu, byť mediálně pořád vede MotoGP. Mám závody rád kvůli závodění, a to je to, co nacházím u superbiků.

AMOS KREJČÍ

24.7.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Kauzu podezřelých zakázek v domově důchodců znovu řeší brněnský soud

Brokový střelec David Kostelecký.

Kostelecký získal podruhé evropský titul v trapu, navázal na 15 let starý triumf

OBRAZEM: Lamy vikuňa v brněnské zoo mají nový přírůstek

Brno – Je na světě jen pár hodin, ale už zkoumá výběh a pije mléko od své matky. V brněnské zoo se ve čtvrtek odpoledne narodilo mládě lamy vikuňa.

AKTUALIZUJEME

Za dvojnásobnou vraždu dostal 20 let se zvýšenou ostrahou

Brno, Jihlava – Krajský soud v Brně rozhodl, že šestadvacetiletý Marek Č. z Jihlavy půjde za dvojnásobnou vraždu na 20 let do vězení se zvýšenou ostrahou.

Černá Hora: auta pojedou třicítkou, jedná se o objížďce pro kamiony

Brno, Černá Hora – Cestu z Brna na Svitavy po přetížené silnici I/43 zkomplikuje nově nejen uzavřený most v Černé Hoře na Blanensku. O situaci v této obci, kterou nyní denně jezdí tisíce automobilů, ve středu jednali zástupci policie, ředitelství silnic a dálnic a vedení Černé Hory. „V nejbližších dnech policie v obci sníží nejvyšší povolenou rychlost na třicet kilometrů v hodině,“ informoval o jednom z opatření mluvčí ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

AKTUALIZOVÁNO

V sezoně chci dát aspoň 12 gólů, řekl Michal Škoda v online rozhovoru Deníku

Brno /VIDEO/ – Zkusil si vysněné zahraniční angažmá, ale z norského Lilleströmu se fotbalista Michal Škoda vrátil zpět do Zbrojovky. Hostování na severu Evropy si představoval určitě jinak, ze třinácti utkání nastoupil pouze třikrát v základní sestavě a jedinou branku vstřelil hned při své premiéře.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení