VYBERTE SI REGION

Jezdecky jsem vyzrál, těší talentovaného jezdce Frieda

Brno /ROZHOVOR/ – Dědečkovi manželka zakázala závodit, vnukovu vášeň už nezkrotila. I díky tomu jeden z nejúspěšnějších současných českých automobilových závodníků nese jméno Marek Fried.

13.12.2011
SDÍLEJ:

Automobilový závodník Marek Fried.Foto: Josef Fait

Třiadvacetiletý Brňan za volantem vozu BMW M3 GTR týmu Šenkýř Motorsport letos válel. Stal se na okruzích v třiapůllitrové třídě divize 4 sprintérským mistrem České republiky, Slovenska a středoevropské zóny FIA. Navíc v rámci těchto seriálů, s výjimkou českého šampionátu, triumfoval po boku svého stájového bosse Roberta Šenkýře i ve vytrvalostních závodech. „Auto bylo perfektně připravené a já jezdecky vyzrál,“ rozebírá Fried příčiny mimořádné úspěšné sezony.

Čekal jste, že rok bude tak úspěšný?
Rozhodně ne, protože do mistrovství republiky jsem nastoupil se zpožděním jednoho závodu. Po Slovakiaringu, kde jsem vlastní chybou vypadl z prvního místa, jsem se začal soustředit na sezonu jako celek. V jejím dalším vývoji to byly pořádné nervy.

V čem vidíte příčiinu vašich letošních výsledků?
Velkou zásluhu má stoprocentně připravené auto, které odjelo celou sezonu bez poruchy. Je také pravda, že jako pilot jsem vyzrál. Důležité ale hlavně bylo, že jsme dokázali na všechny okruhy optimálně nastavit auto.

V čem spočívají silné a naopak slabší stránky vozu BMW M3 GTR, který jste letos s Robertem Šenkýřem pilotoval?
Kladem je celkové vyvážení vozu, který sice není už nejmladší, ale má za ty roky vychytané mouchy. Víme co kde čekat a jak vůz optimálně naladit, což je hlavně u vytrvalostních závodů důležité. Oproti konkurenci je naše auto slabší hlavně motoricky, protože stále jezdíme na starý motor z typu M3 o objemu 3201 ccm. Předpisy povolují motory do tři a půl litru a konkurence této možnosti využívá vyvložkováním větších motorů. Vozy Ferrari mají i mírnou výhodu v brzdách.

Zejména ve vytrvalostních závodech jste sváděli hodně vyrovnané souboje i se silnějšími vozy Porsche a Ferrari. Překvapilo vás to?
Ani ne, znám to už z předešlých sezon. Někdy je fajn, když se člověk nenudí a má pořád s kým bojovat. Problém nastává, když víte, že soupeři na vás tlačí a vy jim nemůžete odskočit, protože auto před vámi je sice pomalejší v zatáčkách, ale na rovince nebo do kopce vám ujede o světelný rok.

Ročník jste zahájil v Jarní ceně Masarykova okruhu vítězstvím s americkým vozem Saleen, který předloni vodil expilot formule 1 Karl Wendlinger. Nestýskalo se vám pak po něm v dalších závodech?
Saleena jsem před sezonou testoval, což zajistil děda, můj skvělý manažer. Po testování se domluvil i první vytrvalostní závod v Brně, který jsme spolu s Jakubem Kubasem vyhráli absolutně. Jako závodní auto je Saleen úžasný a měl jsem ještě hodně na sobě co zlepšovat, abych mu vnikl pod kůži. Ale ve zbytku sezony se mi po Saleenu stýskalo snad jen ve chvílích, kdy jsem se s bavorákem dral do kopce a pociťoval nedostatek výkonu.

Zmiňujete se pochvalně o manažérském umu vašeho dědečka. Závodnické geny v rodině jsou jeho dílo?
Dědův brácha kdysi zkoušel závody do vrchu s trabantem. Děda chtěl také závodit, ale babičce se to moc nelíbilo, a tak se dostal k závodům alespoň takhle.

Přes svůj mladý věk jste vystřídal už hodně kokpitů. Jaké máte vysněné auto?
Mám rád hlavně soupeření. Takže mi nejde ani tak o to, s čím se jede. Důležité pro mě je, aby závody byly vyrovnané a člověk se musel na sto procent soustředit. Každopádně rád bych zkusil mistrovství světa cestovních vozů i německý šampionát DTM. Hlavně, aby auto mělo zadní náhon, jinak to není ono.

Můžete z plejády letošních úspěchů vypíchnout váš nejlepší závod?
Hodně pohárů jsme posbírali v Poznani, nejlepší však byl Pannoniaring, kam jsme se vydali poprvé. Na zamotané trati téměř bez rovinek jsme se po prvních tréninkových jízdách ztráceli někde v polovině startovního pole, ale po zapamatování tratě a nastavení auta jsem do vítězného závodu nastoupil z pole position.

Přemýšlíte v předvánočním čase už o sezóně 2012?
Nikdy jsem dopředu nevěděl, jak to bude v dalším roce s mým závoděním vypadat. Je pěkné si naplánovat třeba obhajobu titulů, ale pokud nebude dostatek financí, je možné, že se ani nesvezu.

AMOS KREJČÍ

13.12.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Nemocní z léčebny se přestěhují do Úrazové nemocnice. V březnu

Brno – Pětadvacet lidí z Léčebny dlouhodobě nemocných na Červeném kopci přesídlí vedení města do Úrazové nemocnice v Brně. Současné budovy totiž podle náměstka primátora Petra Hladíka nevyhovují dnešním potřebám. „Pacienti si zaslouží prostředí, které odpovídá jednadvacátému století," vysvětlil.

Ideální teplota pro výrobu čokolády? Patnáct až dvacet stupňů

Kuřim /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Žena v bílém oblečení s čepicí na hlavě obsluhuje stroj, ve kterém se čokoláda nahřívá, aby se z pevných kuliček stala tekutina pro nalévání do forem. K přístroji si musí vylézt na štafle, odkud kousky belgické čokolády sype dovnitř. Hmota se musí neustále míchat. Další zaměstnankyně obsluhuje stroj s mnoha tryskami, ze kterých neustále v intervalech asi třiceti sekund vytéká čokoláda. Umisťuje pod ně formy a poté dává na váhu. Ve formě je podle velikosti vždy několik stejných tvarů. Třeba stromky se vyrábí po dvou, zato malá autíčka po patnácti. Výrobě čokolád ve firmě Fikar se věnuje další díl seriálu Rovnosti nazvaného Za zavřenými dveřmi.

AKTUALIZOVÁNO

Doprava na Zvonařce zkolabovala. Autobusy se opožďovaly i o hodinu

Brno – I desítky minut v kolonách. S takovým zdržením museli počítat řidiči, kteří ve středu odpoledne projížděli ulicemi Zvonařka a Plotní. Kvůli vážné dopravní nehodě a jejímu následnému vyšetřování doprava v ulicích zkolabovala. Auta, autobusy i tramvaje linky 12 uvízly v kolonách. Situace se zlepšila až před půl sedmou hodinou večer.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies