VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jezdecky jsem vyzrál, těší talentovaného jezdce Frieda

Brno /ROZHOVOR/ – Dědečkovi manželka zakázala závodit, vnukovu vášeň už nezkrotila. I díky tomu jeden z nejúspěšnějších současných českých automobilových závodníků nese jméno Marek Fried.

13.12.2011
SDÍLEJ:

Automobilový závodník Marek Fried.Foto: Josef Fait

Třiadvacetiletý Brňan za volantem vozu BMW M3 GTR týmu Šenkýř Motorsport letos válel. Stal se na okruzích v třiapůllitrové třídě divize 4 sprintérským mistrem České republiky, Slovenska a středoevropské zóny FIA. Navíc v rámci těchto seriálů, s výjimkou českého šampionátu, triumfoval po boku svého stájového bosse Roberta Šenkýře i ve vytrvalostních závodech. „Auto bylo perfektně připravené a já jezdecky vyzrál,“ rozebírá Fried příčiny mimořádné úspěšné sezony.

Čekal jste, že rok bude tak úspěšný?
Rozhodně ne, protože do mistrovství republiky jsem nastoupil se zpožděním jednoho závodu. Po Slovakiaringu, kde jsem vlastní chybou vypadl z prvního místa, jsem se začal soustředit na sezonu jako celek. V jejím dalším vývoji to byly pořádné nervy.

V čem vidíte příčiinu vašich letošních výsledků?
Velkou zásluhu má stoprocentně připravené auto, které odjelo celou sezonu bez poruchy. Je také pravda, že jako pilot jsem vyzrál. Důležité ale hlavně bylo, že jsme dokázali na všechny okruhy optimálně nastavit auto.

V čem spočívají silné a naopak slabší stránky vozu BMW M3 GTR, který jste letos s Robertem Šenkýřem pilotoval?
Kladem je celkové vyvážení vozu, který sice není už nejmladší, ale má za ty roky vychytané mouchy. Víme co kde čekat a jak vůz optimálně naladit, což je hlavně u vytrvalostních závodů důležité. Oproti konkurenci je naše auto slabší hlavně motoricky, protože stále jezdíme na starý motor z typu M3 o objemu 3201 ccm. Předpisy povolují motory do tři a půl litru a konkurence této možnosti využívá vyvložkováním větších motorů. Vozy Ferrari mají i mírnou výhodu v brzdách.

Zejména ve vytrvalostních závodech jste sváděli hodně vyrovnané souboje i se silnějšími vozy Porsche a Ferrari. Překvapilo vás to?
Ani ne, znám to už z předešlých sezon. Někdy je fajn, když se člověk nenudí a má pořád s kým bojovat. Problém nastává, když víte, že soupeři na vás tlačí a vy jim nemůžete odskočit, protože auto před vámi je sice pomalejší v zatáčkách, ale na rovince nebo do kopce vám ujede o světelný rok.

Ročník jste zahájil v Jarní ceně Masarykova okruhu vítězstvím s americkým vozem Saleen, který předloni vodil expilot formule 1 Karl Wendlinger. Nestýskalo se vám pak po něm v dalších závodech?
Saleena jsem před sezonou testoval, což zajistil děda, můj skvělý manažer. Po testování se domluvil i první vytrvalostní závod v Brně, který jsme spolu s Jakubem Kubasem vyhráli absolutně. Jako závodní auto je Saleen úžasný a měl jsem ještě hodně na sobě co zlepšovat, abych mu vnikl pod kůži. Ale ve zbytku sezony se mi po Saleenu stýskalo snad jen ve chvílích, kdy jsem se s bavorákem dral do kopce a pociťoval nedostatek výkonu.

Zmiňujete se pochvalně o manažérském umu vašeho dědečka. Závodnické geny v rodině jsou jeho dílo?
Dědův brácha kdysi zkoušel závody do vrchu s trabantem. Děda chtěl také závodit, ale babičce se to moc nelíbilo, a tak se dostal k závodům alespoň takhle.

Přes svůj mladý věk jste vystřídal už hodně kokpitů. Jaké máte vysněné auto?
Mám rád hlavně soupeření. Takže mi nejde ani tak o to, s čím se jede. Důležité pro mě je, aby závody byly vyrovnané a člověk se musel na sto procent soustředit. Každopádně rád bych zkusil mistrovství světa cestovních vozů i německý šampionát DTM. Hlavně, aby auto mělo zadní náhon, jinak to není ono.

Můžete z plejády letošních úspěchů vypíchnout váš nejlepší závod?
Hodně pohárů jsme posbírali v Poznani, nejlepší však byl Pannoniaring, kam jsme se vydali poprvé. Na zamotané trati téměř bez rovinek jsme se po prvních tréninkových jízdách ztráceli někde v polovině startovního pole, ale po zapamatování tratě a nastavení auta jsem do vítězného závodu nastoupil z pole position.

Přemýšlíte v předvánočním čase už o sezóně 2012?
Nikdy jsem dopředu nevěděl, jak to bude v dalším roce s mým závoděním vypadat. Je pěkné si naplánovat třeba obhajobu titulů, ale pokud nebude dostatek financí, je možné, že se ani nesvezu.

AMOS KREJČÍ

13.12.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Oblohu nad Špilberkem v sobotu prozářil závěrečný nesoutěžní ohňostroj festivalu Ignis Brunensis. Podívaná nesla název Nebe na zemi podle slov známé skladby Jaroslava Ježka.
7 18

Jubilejní ohňostroje: ekologové chtějí raději světelnou show

Ilustrační foto.

Farmářské trhy? Málo problematické. Loni inspektoři zjistili jen dva nedostatky

AKTUALIZOVÁNO

Zamaštěná dálnice blokovala provoz 7 hodin. Při nehodě se vysypaly prasečí kůže

Rousínov /FOTOGALERIE/ – Kovové výlisky a vepřové kůže v úterý po čtvrté hodině odpoledne zkomplikovaly provoz na dálnici D1 u Rousínova. Vysypaly se ze dvou nákladních aut, která se tam srazila.

OBRAZEM: Nové hodiny v ulicích Brna konečně ukazují správný čas

Brno – Konec zmatků a nepřesného ukazování času. Nefunkční hodiny na deseti místech v Brně nahradily od úterního dopoledne nové. Zařízení nainstalovali zaměstnanci Technických sítí Brno.

Olomoucký vrchní soud zrušil předběžné opatření. Uber v Brně může jezdit

Olomouc, Brno – Vrchní soud v Olomouci v úterý zrušil takzvané velké předběžné opatření proti Uberu, které společnosti zakazovalo poskytovat své služby na území Brna. „Mohu potvrdit, že jej soudce zrušil. Vyjet do ulic ale mohou až ve chvíli, kdy rozhodnutí dostane společnost Uber písemně," řekl mluvčí soudu Vladimír Lichnovský.

AKTUALIZOVÁNO

Pod hladinou Brněnské přehrady zemřel starší muž

Brno – Na Brněnské přehradě v úterý krátce před jedenáctou hodinou utonul starší muž. Pomoci tonoucímu vyjeli hasiči ze základny ležící přímo na přehradě, na místo letěl i vrtulník. „Zavolali nás kvůli tomu, že muž se potopil a už se nevynořil. Po vytažení z vody jsme jej resuscitovali, ale neúspěšně," sdělil mluvčí hasičů Jaroslav Mikoška.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies