Jediným na obzoru, kdo by mohl starty českých pilotů v královně motorsportu rozšířit, je dvaadvacetiletý Jan Charouz. „Doufám, že jednou se mi to povede,“ zasní se při otázce jezdec, který je od letošní sezony testovacím pilotem stáje Renault F1. To mu zaručuje minimálně jeden testovací den. Pražský rodák je kromě toho stálým jezdcem v šampionátu Světové série Renault, která se o víkendu jede na Kývalce. „Strašně moc se těším na závody. Trať považuji za svou domácí. Masarykův okruh patří navíc k jedné z mých nejoblíbenějších tratí na světě,“ svěřuje se Charouz.

Kolikrát na ní jel? To ani nedokáže spočítat. „Každý rok tak aspoň jednou nebo dvakrát,“ vypočítává a přidává. „Je fajn závodit před domácím publikem, protože se to často nedaří v našich kategoriích. Proto jsem moc rád, že se to tentokrát povedlo,“ dodává. A má proč se těšit. Pořadatelé už rozdali více než sto tisíc volných vstupenek a další si zájemci mohou stáhnout na internetu. „V zahraničí přijde běžně kolem sta tisíc diváků. Tady v České republice trend chození na motoristické závody není tak velký jako v ostatních zemích. I přesto doufám, že zaplní tribuny a přijde jich velký počet,“ přeje si.

Přitáhnout na brněnský okruh je chce i představením síly loňského monopostu formule 1, se kterým se čtyřikrát prožene po trati. „Je to neuvěřitelný zážitek. Ve všem je o level dál. Brzdí víc, jede víc, drží víc v zatáčkách. A dělá větší randál,“ porovnává ho s monopostem Světové série Renault, se kterým se o víkendu bude bít o další body do seriálu.

Úspěch bude potřebovat, neboť po pěti letošních závodech u jeho jména svítí stále jen pět bodů. A to je pro jezdce, který má ambice dostat se do šampionátu vedle Michaela Schumachera nebo Fernanda Alonsa, málo. „Cílem jsou stupně vítězů. Jestli je to reálné, to ještě nevím. Vědět budu spíš až po volných trénincích a kvalifikacích,“ vysvětluje.

Do pátečních tréninků vstoupil nad očekávání dobře, když zajel v jednom z nich nejrychlejší čas. „Mám velkou radost. Začali jsme opravdu dobře a uděláme teď maximum, abychom se na špičce pohybovali i přes víkend. Doufám, že na nás nezapomenou ani fanoušci a přijdou v co nejhojnějším počtu,“ povídá Charouz.

Formulové závody Světové série jsou jednou ze vstupních bran do formule 1. „Chci se v Renaultech naučit pracovat s technikou a sbírat zkušenosti s formulema. Předchozí tři roky jsem totiž jezdil jen s automobilovými prototypy,“ vysvětluje. Tam zaznamenal v loňské sezoně také dosud svůj největší motoristický úspěch v kariéře. Celkové vítězství v prestižní Le Mans Series, kde jezdil spolu s… Engem.