VYBERTE SI REGION

Klidné okresky v okolí Le Mans určují sportovní nesmrtelnost

Le Mans, Brno – Slavný čtyřiadvaceti­hodinový závod sportovních vozů v okolí Le Mans se pojede už poosmdesáté. Trať tvoří i silnice pro běžný provoz.

22.5.2012
SDÍLEJ:

Čtyřiadvacetihodinové klání sportovních vozů v okolí Le Mans využívá běžných silnic i závodního okruhu. Na ten se trať napojuje před cílovou rovinkou (na snímku za motorkou). Foto: DENÍK/Tomáš Valaškovčák

Kalendářní rok se skládá téměř z 8800 hodin. Drtivá většina z nich ubíhá na jižním předměstí francouzského Le Mans v poklidu narušeném nanejvýš tak kolonami vozů jako při víkendové motocyklové Grand Prix.

Okresní silnice tam ale slouží nejen k dopravě. Každoročně na jeden den se z obyčejného asfaltu stane horká půda, kde automobiloví závodníci usilují o sportovní nesmrtelnost. O zapsání do dějin jednoho z nejstarších závodů na světě – 24 hodin Le Mans. „Považuji ho za vrchol roku pro milovníky sportovních vozů. Když tam jedete, cítíte zvláštní pocit, který si nesmírně užívám. Vítězství je obrovská zkušenost na celý život," uvedl pro server Crash.net osminásobný vítěz Tom Kristensen.

Část víc než třináctikilome­trového okruhu vede shodně se současnou cílovou rovinkou motocyklových závodů mistrovství světa. „Vím, že tady jezdíme na kousku legendární trati podobné té v americkém Indianapolis (slavný závod na 500 mil  – pozn. red.)," řekl brněnský silničář třídy MotoGP Karel Abraham.

Stejně jako pro jeho kolegu z kubatury Moto3 Jakuba Kornfeila ale neznamená trať v Le Mans speciální výzvu. „Cítím se tady stejně jako kdekoli jinde," naznačil Kornfeil motocyklový pohled na francouzskou automobilovou­ pýchu.

Nový typ závodů

Trať odstartovala svou dlouhou historii narušenou pouze válečnými lety v roce 1923. Pořadatelé tehdy přišli s novým typem závodů, který nepreferoval pouze rychlost účastníků, ale také jejich schopnost zajíždět pravidelné a hlavně spolehlivé časy.

Trať zpočátku vedla i blízkým městem Le Mans, ale z důvodu bezpečnosti diváků byla zkrácena. Proto došlo pár set metrů po startu k vybudování nejslavnější zatáčky okruhu Dunlop Curve.

Fenomenální čtyřiadvaceti­hodinovka zasáhla svou tradicí i do kinematografie. V roce 1971 dobyl světová kina snímek Le Mans v hlavní roli se světoznámým Stevem McQuennem. Film je mnohými odborníky stále považovaný za dosud nejlepší snímek z motoristického prostředí.

Letošní osmdesátý ročník se pojede ve dnech od 16. do 17. června. Pravidelně pozoruje závody v okolí tratě kolem 250 tisíc diváků. Další miliony jej sledují v televizi.

Autor: Tomáš Valaškovčák

22.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Chřipka. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Chřipková epidemie je v plném proudu. Nemocných výrazně přibylo

Michal Škoda.
1

Německé Aue láká Škodu a už jedná se Zbrojovkou

Soud rozhodl: Kohoutovický zpravodaj musí vydat článek opoziční zastupitelky

Brno – Opoziční zastupitelka v Kohoutovicích Dana Kalčíková měla nárok na zveřejnění článku, který ji opakovaně redakční rada místního zpravodaje odmítala vydat. Zastupitelka za zelené a nezávislé se loni v březnu s žalobou obrátila na brněnský městský soud. Ten jí v pátek vyhověl.

Útočník podle obžaloby zrovna znásilňoval jeho přítelkyni. On jen seděl vedle

Brno - Svazování, bití, dušení a znásilnění si podle obžaloby v březnu loňského roku prožila oběť šestatřicetiletého Jana Eliáše v jednom z brněnských bytů. Případ v pátek znovu projednával Krajský soud v Brně. Celé události měla přihlížet trojice mužů, včetně přítele oběti. Ten vypověděl, že všichni se naprosto báli ženu jakkoli bránit a celou noc raději seděli na pohovce a sledovali, co se děje.

Nové trolejbusy překonají i místa bez trolejí. Na baterie ujedou až 10 kilometrů

Brno – Až dělníci rozkopou a přeruší elektrické vedení ve Veveří nebo Údolní ulici, cestující městskou hromadnou dopravou nemusí omezovat pohyb trolejbusy. Brněnský dopravní podnik totiž plánuje koupit deset vozů, které využívají k pohonu také energii z baterií. Cestující v nich tak projedou i místy, kde nevedou troleje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies