VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Klidné okresky v okolí Le Mans určují sportovní nesmrtelnost

Le Mans, Brno – Slavný čtyřiadvaceti­hodinový závod sportovních vozů v okolí Le Mans se pojede už poosmdesáté. Trať tvoří i silnice pro běžný provoz.

22.5.2012
SDÍLEJ:

Čtyřiadvacetihodinové klání sportovních vozů v okolí Le Mans využívá běžných silnic i závodního okruhu. Na ten se trať napojuje před cílovou rovinkou (na snímku za motorkou). Foto: DENÍK/Tomáš Valaškovčák

Kalendářní rok se skládá téměř z 8800 hodin. Drtivá většina z nich ubíhá na jižním předměstí francouzského Le Mans v poklidu narušeném nanejvýš tak kolonami vozů jako při víkendové motocyklové Grand Prix.

Okresní silnice tam ale slouží nejen k dopravě. Každoročně na jeden den se z obyčejného asfaltu stane horká půda, kde automobiloví závodníci usilují o sportovní nesmrtelnost. O zapsání do dějin jednoho z nejstarších závodů na světě – 24 hodin Le Mans. „Považuji ho za vrchol roku pro milovníky sportovních vozů. Když tam jedete, cítíte zvláštní pocit, který si nesmírně užívám. Vítězství je obrovská zkušenost na celý život," uvedl pro server Crash.net osminásobný vítěz Tom Kristensen.

Část víc než třináctikilome­trového okruhu vede shodně se současnou cílovou rovinkou motocyklových závodů mistrovství světa. „Vím, že tady jezdíme na kousku legendární trati podobné té v americkém Indianapolis (slavný závod na 500 mil  – pozn. red.)," řekl brněnský silničář třídy MotoGP Karel Abraham.

Stejně jako pro jeho kolegu z kubatury Moto3 Jakuba Kornfeila ale neznamená trať v Le Mans speciální výzvu. „Cítím se tady stejně jako kdekoli jinde," naznačil Kornfeil motocyklový pohled na francouzskou automobilovou­ pýchu.

Nový typ závodů

Trať odstartovala svou dlouhou historii narušenou pouze válečnými lety v roce 1923. Pořadatelé tehdy přišli s novým typem závodů, který nepreferoval pouze rychlost účastníků, ale také jejich schopnost zajíždět pravidelné a hlavně spolehlivé časy.

Trať zpočátku vedla i blízkým městem Le Mans, ale z důvodu bezpečnosti diváků byla zkrácena. Proto došlo pár set metrů po startu k vybudování nejslavnější zatáčky okruhu Dunlop Curve.

Fenomenální čtyřiadvaceti­hodinovka zasáhla svou tradicí i do kinematografie. V roce 1971 dobyl světová kina snímek Le Mans v hlavní roli se světoznámým Stevem McQuennem. Film je mnohými odborníky stále považovaný za dosud nejlepší snímek z motoristického prostředí.

Letošní osmdesátý ročník se pojede ve dnech od 16. do 17. června. Pravidelně pozoruje závody v okolí tratě kolem 250 tisíc diváků. Další miliony jej sledují v televizi.

Autor: Tomáš Valaškovčák

22.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Začínají Brněnské dny pro zdraví. Nabídnou lukostřelbu i masáže

Ilustrační foto.
1

Na fotbalový stadion dohlédne šest nových kamer. Časem jich bude přibývat

Skřeti na Špilberku. Temný fantasy svět láká na boj i rituální pohřeb šamana

Brno /FOTOGALERIE/ – Řev skřetů, střelba z kuše či rituální pohřeb šamana. Na to a mnohem více se mohou těšit Brňané již tuto sobotu na Špilberku. Začíná totiž zcela nová výstava pod názvem Jeden kmen, při níž se fanoušci fantasy ponoří do světa skřetího kmene Snaga.

Noční závod 5|10 mil Brnem zavede bežce s čelovkami na Špilberk

Brno – Při pohledu z dálky si nejspíš někdo řekne, že na hrad Špilberk útočí světlušky. Přitom se na brněnskou dominantu v sobotu večer budou škrábat pouze účastníci Nočního běhu 5|10 mil Brnem. Už čtvrtý ročník závodu opět provede aktéry historickým centrem města přes Špilberk, Petrov, Zelný trh i Starou a Novou radnici.

Výbuch v kasárnách: munice neměla v administrativní budově co dělat

Vyškov - Armáda ve čtvrtek potvrdila, že v ubytovně Jugo ve vyškovské vojenské posádce byla munice nelegálně. Při explozi tam v úterý zemřel jeden voják.

Zdravotnictví čeká velký třesk. Síť nemocnic prořídne

Nic podobného se prozatím žádnému z českých ministrů nepodařilo, přestože si to všichni přáli: koncentrovat lékařskou péči do velkých nemocnic. Zrušit část malých špitálů nebo je změnit na léčebny dlouhodobě nemocných je totiž politická sebevražda.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení