VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Klidné okresky v okolí Le Mans určují sportovní nesmrtelnost

Le Mans, Brno – Slavný čtyřiadvaceti­hodinový závod sportovních vozů v okolí Le Mans se pojede už poosmdesáté. Trať tvoří i silnice pro běžný provoz.

22.5.2012
SDÍLEJ:

Čtyřiadvacetihodinové klání sportovních vozů v okolí Le Mans využívá běžných silnic i závodního okruhu. Na ten se trať napojuje před cílovou rovinkou (na snímku za motorkou). Foto: DENÍK/Tomáš Valaškovčák

Kalendářní rok se skládá téměř z 8800 hodin. Drtivá většina z nich ubíhá na jižním předměstí francouzského Le Mans v poklidu narušeném nanejvýš tak kolonami vozů jako při víkendové motocyklové Grand Prix.

Okresní silnice tam ale slouží nejen k dopravě. Každoročně na jeden den se z obyčejného asfaltu stane horká půda, kde automobiloví závodníci usilují o sportovní nesmrtelnost. O zapsání do dějin jednoho z nejstarších závodů na světě – 24 hodin Le Mans. „Považuji ho za vrchol roku pro milovníky sportovních vozů. Když tam jedete, cítíte zvláštní pocit, který si nesmírně užívám. Vítězství je obrovská zkušenost na celý život," uvedl pro server Crash.net osminásobný vítěz Tom Kristensen.

Část víc než třináctikilome­trového okruhu vede shodně se současnou cílovou rovinkou motocyklových závodů mistrovství světa. „Vím, že tady jezdíme na kousku legendární trati podobné té v americkém Indianapolis (slavný závod na 500 mil  – pozn. red.)," řekl brněnský silničář třídy MotoGP Karel Abraham.

Stejně jako pro jeho kolegu z kubatury Moto3 Jakuba Kornfeila ale neznamená trať v Le Mans speciální výzvu. „Cítím se tady stejně jako kdekoli jinde," naznačil Kornfeil motocyklový pohled na francouzskou automobilovou­ pýchu.

Nový typ závodů

Trať odstartovala svou dlouhou historii narušenou pouze válečnými lety v roce 1923. Pořadatelé tehdy přišli s novým typem závodů, který nepreferoval pouze rychlost účastníků, ale také jejich schopnost zajíždět pravidelné a hlavně spolehlivé časy.

Trať zpočátku vedla i blízkým městem Le Mans, ale z důvodu bezpečnosti diváků byla zkrácena. Proto došlo pár set metrů po startu k vybudování nejslavnější zatáčky okruhu Dunlop Curve.

Fenomenální čtyřiadvaceti­hodinovka zasáhla svou tradicí i do kinematografie. V roce 1971 dobyl světová kina snímek Le Mans v hlavní roli se světoznámým Stevem McQuennem. Film je mnohými odborníky stále považovaný za dosud nejlepší snímek z motoristického prostředí.

Letošní osmdesátý ročník se pojede ve dnech od 16. do 17. června. Pravidelně pozoruje závody v okolí tratě kolem 250 tisíc diváků. Další miliony jej sledují v televizi.

Autor: Tomáš Valaškovčák

22.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
1

Studie o poloze vlakového nádraží v Brně se zpozdí o dva měsíce. Kvůli přestupům

Ilustrační foto

Na jihu Moravy padly rekordní teploty. Meteorologové naměřili přes 21 stupňů

Kometa má samá skvělá jména, říká před semifinále proti mateřskému klubu Jarůšek

Hradec Králové, Brno - Poprvé v historii si hokejisté Hradce Králové zahrají semifinále play-off extraligy. Ve středu se na svém ledě v prvním utkání série postaví Kometě Brno. Útočníka Richarda Jarůška čeká zajímavý souboj proti mateřskému klubu, za který ale v prvním týmu nikdy nehrál.

Hodina cvičení denně? Po skákání na trampolínách sotva udržela kartáček na zuby

Brno /NA VLASTNÍ KŮŽI/ - Dva měsíce. Každý den hodina cvičení. Bez přestávky. Jako asistentka v redakci Brněnského deníku Rovnost jsem se rozhodla sedavé zaměstnání vyvážit dvouměsíční výzvou v tělocvičně a bojovat o změnu postavy.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Brno – Ve středu odstartuje v královéhradecké hokejové aréně semifinálová série Tipsport extraligy. Domácí Mountfield HK poprvé hostí Kometu a v Brně po delší pauze znovu začíná hokejová horečka. Brněnský deník Rovnost zjišťoval, jestli budou fanoušci moct podpořit brněnský tým před velkoplošnými obrazovkami, které byly v minulých sezonách na náměstí Svobody či na Moravském náměstí.

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Na dnešním jednání se na tom shodli ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilními operátory.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies