VYBERTE SI REGION

Klidné okresky v okolí Le Mans určují sportovní nesmrtelnost

Le Mans, Brno – Slavný čtyřiadvaceti­hodinový závod sportovních vozů v okolí Le Mans se pojede už poosmdesáté. Trať tvoří i silnice pro běžný provoz.

22.5.2012
SDÍLEJ:

Čtyřiadvacetihodinové klání sportovních vozů v okolí Le Mans využívá běžných silnic i závodního okruhu. Na ten se trať napojuje před cílovou rovinkou (na snímku za motorkou). Foto: DENÍK/Tomáš Valaškovčák

Kalendářní rok se skládá téměř z 8800 hodin. Drtivá většina z nich ubíhá na jižním předměstí francouzského Le Mans v poklidu narušeném nanejvýš tak kolonami vozů jako při víkendové motocyklové Grand Prix.

Okresní silnice tam ale slouží nejen k dopravě. Každoročně na jeden den se z obyčejného asfaltu stane horká půda, kde automobiloví závodníci usilují o sportovní nesmrtelnost. O zapsání do dějin jednoho z nejstarších závodů na světě – 24 hodin Le Mans. „Považuji ho za vrchol roku pro milovníky sportovních vozů. Když tam jedete, cítíte zvláštní pocit, který si nesmírně užívám. Vítězství je obrovská zkušenost na celý život," uvedl pro server Crash.net osminásobný vítěz Tom Kristensen.

Část víc než třináctikilome­trového okruhu vede shodně se současnou cílovou rovinkou motocyklových závodů mistrovství světa. „Vím, že tady jezdíme na kousku legendární trati podobné té v americkém Indianapolis (slavný závod na 500 mil  – pozn. red.)," řekl brněnský silničář třídy MotoGP Karel Abraham.

Stejně jako pro jeho kolegu z kubatury Moto3 Jakuba Kornfeila ale neznamená trať v Le Mans speciální výzvu. „Cítím se tady stejně jako kdekoli jinde," naznačil Kornfeil motocyklový pohled na francouzskou automobilovou­ pýchu.

Nový typ závodů

Trať odstartovala svou dlouhou historii narušenou pouze válečnými lety v roce 1923. Pořadatelé tehdy přišli s novým typem závodů, který nepreferoval pouze rychlost účastníků, ale také jejich schopnost zajíždět pravidelné a hlavně spolehlivé časy.

Trať zpočátku vedla i blízkým městem Le Mans, ale z důvodu bezpečnosti diváků byla zkrácena. Proto došlo pár set metrů po startu k vybudování nejslavnější zatáčky okruhu Dunlop Curve.

Fenomenální čtyřiadvaceti­hodinovka zasáhla svou tradicí i do kinematografie. V roce 1971 dobyl světová kina snímek Le Mans v hlavní roli se světoznámým Stevem McQuennem. Film je mnohými odborníky stále považovaný za dosud nejlepší snímek z motoristického prostředí.

Letošní osmdesátý ročník se pojede ve dnech od 16. do 17. června. Pravidelně pozoruje závody v okolí tratě kolem 250 tisíc diváků. Další miliony jej sledují v televizi.

Autor: Tomáš Valaškovčák

22.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Dvacet let v UNESCO. Lednicko-valtický areál je světovou pýchou

Břeclavsko – Vzala přítele za ruku a společně vyrazili vstříc procházce parkem u zámku v Lednici na Břeclavsku. Studentka gymnázia Hana Sýkorová se stala jedním z mnoha set tisíců lidí, kteří si pro strávení volného času vybrali Lednicko-valtický areál. „O víkendu v létě bývá plno, ale v listopadovém pátečním dopoledni je to lepší," řekla studentka k obrovskému zájmu turistů o celý areál. Místo s rozlohou přesahující 280 kilometrů čtverečních za posledních dvacet let rozkvetlo. V prosinci 1996 se stalo součástí Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO – organizace OSN pro vzdělání, vědu a kulturu.

Kempného přerod. V kádru Jestřábů vévodí statistice hitů

Chicago, Brno – Kariéru v NHL si staví trpělivě od základů. Hokejový obránce Michal Kempný při angažmá v brněnské Kometě či ruském Avangardu Omsk platil za ofenzivního beka. V dresu Chicaga Blackhawks za 22 zápasů získal dvě asistence a snaží se především odvést bezchybně práci směrem dozadu. „Kdyby se hnal za body, nebude to úplně ono. Má jinou úlohu než v Evropě. Soustředí se na obrannou černou práci. V současné chvíli je to správná cesta," pozoruje Štěpán Sokol, komentátor NHL na televizní stanici Nova Sport.

Souboj dopravců začíná. V neděli poprvé vyrazí z Brna do Prahy vlaky RegioJetu

Jižní Morava – Až bude Brňanka Alena Nepilová příště plánovat cestu do Prahy, bude se muset rozhodovat, s kým vůbec pojede. „Jezdím obvykle dvakrát měsíčně. Protože nemám ráda autobusy, byly pro mě vlaky Českých drah jasná volba. Teď ještě nevím, s kým budu jezdit. Určitě vyzkouším i nováčka," zauvažovala Nepilová. Už v neděli na trať mezi Prahou a Brnem totiž kromě Českých drah vyjede také soukromý dopravce RegioJet. Provozovat bude tři páry vlaků. Dva na trase mezi Prahou, Brnem a Bratislavou, jeden místo hlavního města Slovenska obslouží Hodonín a Staré Město na Uherskohradišťsku. Jeden pár přidají i České dráhy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies