VYBERTE SI REGION

Konstruktér Felgr: Uvažuji s FGR o vstupu do MS

Brno /ROZHOVOR/ - Stroj Miroslava Felgra FGR je na světových okruzích jediným českým závodním motocyklem. Ovíkendu se na něm při Velké ceně představí jezdec Ladislav Chmelík.

10.8.2010
SDÍLEJ:

Miroslav Felgr.Foto: archiv

Díky divoké kartě se už podruhé za sebou objeví v závodě mistrovství světa silničních motocyklů na Masarykově okruhu mladý jezdec Ladislav Chmelík. Pozoruhodnější však je, že sedlá ojedinělý český závodní stroj FGR, s nimž zasáhne do kvalifikace třídy 125 ccm.

Autorem už několik let fungujícího projektu je osmapadesátiletý Miroslav Felgr z Ústí nad Orlicí. „O vstupu do světového šampionátu uvažuji už od začátku, co tuto motorku děláme,“ přiznává majitel akciové společnosti FPOS ne zrovna přízemní cíle.

Co má vaše firma společného s motocykly?
Zabýváme se výrobou jednoúčelových strojů pro automobilový, elektrotechnický a potravinářský průmysl a kusovou výrobou na přání zákazníka. Ale vyrábíme i komponenty na závodní motocykly různých týmů.

Jawa, ČZ, Eso, Ravo, Ahra, Juventa jsou bývalé slavné české značky. Jedinou současnou v závodech silničních motocyklů je stroj FGR, dílo vaší firmy. Jak vás vůbec napadlo dělat závodní motorky?
Kolem nich se motám už více než čtyřicet let a mým snem vždy bylo sestrojení vlastního stroje. Chtěl jsem mít svůj tým a užívat si napětí při závodech.

Kdy začala vaše závodní stopětadvacítka vznikat?
Když u nás začal Michal Březina v roce 2003 závodit, motocykl měl rám Honda, ale motor už tehdy byl naší značky FGR. Hned v první sezoně jsme slavili titul vicemistra České republiky za Markétou Janákovou. Od roku 2004 už byl náš stroj kompletní. Měli jsme rám, kyvnou vidlici, motor a dalších asi šest set komponentů, vše made in FGR. Pět let jezdíme se svými kapotážemi, které do letoška prošly už třemi úpravami.

Rám vašeho motocyklu obdivují i cizinci…
Před pár lety na Masarykově okruhu mohli Italové na FGR nechat oči. Nebojím se říct, že máme zřejmě nejlepší podvozek ze všech motocyklů. Soudím tak z reakce našich jezdců, kteří závodili na strojích Honda, Aprilia a KTM a nás si chválili.

Co vašemu motocyklu chybí k tomu, aby stačil na závody mistrovství světa dojíždět pro body?
Před letošní sezonou jsme připravili zbrusu nový motor, se kterým je patnácté místo reálné. V Brně to například znamená jet kolo zhruba za dvě minuty a deset vteřin.

Jakub Kornfeil startoval loni v několika Velkých cenách na stroji firmy Loncin, která také není žádným výrobním kolosem. Uvažujete tedy také o vstupu do mistrovství světa?
Přemýšlím o tom už od začátku projektu. Jinak bych do něj vůbec ani nešel. To by mi všechny nervy, čas a peníze za to nestály. Měli jsme předjednanou účast už na letošní sezonu, ovšem domluva s hlavním mecenášem nedopadla, jak měla.

Kolik lidí na vývoji stopětadvacítky FGR pracuje?
V současné době je vývoj u konce. Pracovalo na něm pět lidí a několik firem. Nebudu uvádět kolik vývoj stál, ale bylo to moc peněz. Prozradím jen, že jeden závodní víkend nás přijde se vším všudy asi na padesát tisíc korun. Pro lidi, kteří se kolem tohoto sportu točí, to není žádná novinka.

Tuto sezonu máte ekonomicky zajištěnou?
Letos se celkem daří, i když máme jen jednoho jezdce. Bohužel nikdo jiný nesehnal peníze na pokrytí všech nákladů a teď zrovna není moc vhodná doba, abychom někoho dotovali. Co bude v příštím roce, s jakým jezdcem pojedeme a jaký mistrák, je zatím ve hvězdách. Uvidíme až podle možností a aktuální situace.

S čím byste byl o víkendu na Masarykově okruhu spokojený?
Naše stopětadvacítka jede na divokou kartu v Brně už potřetí. Čekám, že Láďa Chmelík se s atmosférou světového šampionátu i s vlastní nervozitou vyrovná lépe než loni a zajede čas do dvou minut a patnácti vteřin.

Jakou vidíte perspektivu svého stroje, když třída do 125 ccm má brzy skončit a nahradí ji čtyřtaktní jednoválce MotoGP 3?
Naším cílem je jet alespoň jeden kompletní ročník mistrovství světa, než stopětadvacítky skončí. Samozřejmě víme, co bude po nich následovat. Na vavřínech nespíme a budeme na změnu připraveni.

Vaše firma se pustí i do výroby supersilného cestovního motocyklu. Jsou už nějaké výsledky?
Máme projekt exkluzivního motocyklu s šestiválcovým dvouapůllitrovým motorem. V současnosti ho testujeme, doděláváme motorovou brzdu, čeká nás ještě několik úprav a domazlování. Nejpozději v prosinci dojde u nás v Ústí nad Orlicí k představení výrobku. Příští rok už hodláme vyrobit nultou sérii, která by měla obnášet šest kousků.

AMOS KREJČÍ

10.8.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Knihkupectví Ryšavý v centru města končí. Může za to vysoký nájem

Brno – Po čtvrt století mizí z brněnského náměstí Svobody poslední rodinné knihkupectví v centru města – knihkupectví Ryšavý. Podle majitele za to může vysoký nájem. Lidé v budově naposled nakoupí knihy o Štědrém dni.

Nové kanceláře pro tisíc lidí otevřeli ve Slatině. Investor už plánuje další

Brno – Další kancelářský komplex se otevřel ve čtvrtek firmám i živnostníkům v Brně. Zájemci jej najdou v městské části Slatina kousek od brněnského letiště. Nové kanceláře ve městě rostou díky nízkým nájmům.

AKTUALIZOVÁNO

Zbrojovka po podzimu pouští Lacka či Vávru, přichází rychlonohý Nigerijec

Brno – Nechtějí navázat na bídný podzim. Nejvyšší představitelé brněnské Zbrojovky po skončení podzimní části první fotbalové ligy intenzivně pracují na obměně kádru. V pátek se čtveřice stávajících hráčů dozvěděla, že s nimi klub už dál nepočítá.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies