Dalším místem, kam devětapadesátiletý dobrodruh zapíchl prst na mapě světa, je tentokrát Jižní Amerika. „Cílem našeho tentokrát pětičlenného Tatra 805 Historic Teamu je navštívit další kontinent. Chceme jít ve stopách našich předchůdců, kteří tudy cestovali,“ vysvětluje náplň dvouměsíčního putování osmi státy z argentinského Buenos Aires přes okolí And až do Caracasu ve Venezuele. „Jižní Amerika je specifická tím, že pojedeme i ve dvouapůltisícových výškách,“ povídá.

Jedním z cílů je i navštívit vzpomínkové místo a uctít památku umrtí třinácti československých horolezců pod peruánským Huascaránem v roce 1970. Kromě toho plánuje Kopečný setkat se i s účastníky letošní Dakarské rallye. „Počítáme s tím, že bychom se s českými jezdci mohli potkat před závěrečnou etapou v Córdobě. Snad nám to vyjde,“ přeje si Brňan. Start akce začátkem nového roku neplánoval kvůli slavnému vytrvalostnímu závodu, ale počasí.

„Nyní začíná jediné období, kdy můžeme Jižní Amerikou procestovat. V Kolumbii a Venezuele totiž pravidelně odeznívají ohromné záplavy,“ vysvětluje. Na jihoamerickém kontinentě už má expedice lodí dovezenou třiapadesát let starou Tatru 805, se kterou brázdila i předchozí akce. Kopečný a další čtyři členové odlétají do Argentny dnes. „Nechci dopředu nic zakřiknout, ale snad nám to konečně už vyjde,“ přeje si.

Stejnou akci totiž plánoval už před rokem, nakonec ale do Ameriky ani neodcestoval. Místo několikaměsíční expedice skončil na přístavišti v německém Hamburku. „Neměl jsem jistotu, že bych se i s autem dokázal vrátit zpět. Vše se zhroutilo kvůli dopravci, který nám nebyl schopný garantovat cenu, za kterou bych se vrátil zpět. Zhatily to peníze a arogantní přístup přepravců,“ vzpomíná.

Neúspěch jej ale neodradil. „Bral jsem to jako osobní prohru, ale od té chvíle jsem nad novou možností přemýšlel a spřádal plány. Nevzdal jsem se,“ ubezpečuje cestovatel, který na expedici šetřil pět let.

BRNĚNSKÁ EXPEDICE

START
:
6. ledna 2011 z argentin­ského Buenos Aires

CÍL:
začátkem března 2011 ve venezuelském Caracasu

TRASA:
více než 11 000 kilometrů tropickým terénem (Buenos Aires –> Foz de Iguazú –> Paraguay –> argentinské Gran Chaco – > pohoří Andy –> poušť Atacama –> Bolívie –> jezero Titicaca –> Arequipa –> Cuzco –> Machu Picchu –> Lima –> Ekvádor –> Kolumbie –> Venezuela)

ČLENOVÉ (očima Kopečného):

Petr Kopečný – řidič, mechanik, kameraman
Roman Fiala – mechanik a udržovatel dobré nálady
Luboš Dostál – pokladník a expedicí titulovaný „doktor“
Martin Falc – komunikační spojka
Marta Šimonová – nezbytná složka ženského pohlaví k snižování testosteronové­ho napětí