VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Král okruhů i vrchů utekl z vojny na závody

Brno /KDYŽ TADY ZÁŘIL/ - Bývalý automobilový jezdec Jiří Mičánek starší absolvoval při vojenské službě okruhovou školu. V kariéře posbíral dohromady 25 titulů.

19.5.2011
SDÍLEJ:

Bývalý automobilový jezdec Jiří Mičánek.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Porucha motoru, havárie, nebo déšť? Samá voda… Největším postrachem českých jezdců na okruzích a ve vrchařských kláních poslední čtvrtiny minulého století nebyly technické problémy, karamboly ani nepřízeň počasí. Ale když přijel „brněnský drak“…

Jiří Mičánek starší trápil tehdejší závodníky ze všeho nejvíc. Jak psal s trochou nadsázky v roce 1978 tehdejší tisk: Kam přijel, tam vyhrál. „Jel jsem se dvěma formulemi ve čtyřech kategoriích. Do vrchu jsem vyhrál oba tituly, na okruzích jen se škodovkou. I přesto se to nikomu jinému nepodařilo,“ říká dohromady pětadvacetinásobný český mistr, který dominoval tuzemským tratím a jméno si udělal také v Evropě.

Nyní se osmapadesátiletý majitel stáje Mičánek Motorsport stará o nastupující českou generaci jezdců včetně svých dvou synů Jiřího a Tomáše.

K „vůni“ benzinu, oleje nebo převodovek přičichl poprvé u souseda v brněnských Židenicích. „Do mých jedenácti let jsme bydleli naproti lázním a vedle měl dílnu opravář tatrovek. Místo toho, abych kopal do balonu, chodil jsem se válet pod auta. Tam mě motorismus asi poprvé očoudil, protože rodiče se závoděním neměli vůbec nic společného,“ vzpomíná.

První ostruhy na okruzích získával v patnácti letech jako mechanik brněnských jezdců. U pouhého opravování ale dlouho nezůstal. „Cesta na okruhy trvala tři roky, protože fungovaly ligy jako teď ve fotbale. Při službě ve slovenské Dukle Nitra jsem si tajně udělal okruhovou školu, když jsem na chvíli zdrhnul,“ směje se.

Rád vzpomíná na slova svého velitele majora Záruby, se kterými opouštěl povinnou službu. „Na dobu sedmdesátých let řekl velice odvážnou větu: Kdyby Mičánek mohl jezdit formuli 1, vstoupil by klidně do Bundeswehru (ozbrojené síly Spolkové republiky Německo – pozn. red.),“ vystihuje svou tehdejší vášeň pro motoristické závody. Po konci branné povinnosti se už naplno věnoval soubojům na okruzích a vrších.

První úspěchy si připsal v roce 1977, o rok později už suverénně dominoval třem ze čtyř kategorií formulí Škoda a Easter. „Tu sezonu považuji za jednu z nejúspěšnějších. Dařilo se mi opravdu všude, kam jsem přijel,“ přiznává. „Pak ale přišly i ročníky, kdy jsem si zachraňoval první výkonnostní třídu v posledním závodě,“ hned dodává.

Vítězství si nepřipisoval pouze v tehdejším Československu. Například v roce 1989 vyhrál i mezinárodní alpsko-dunajský pohár. „Považuji to za další velký úspěch, protože do té doby se to žádnému krajanovi nepodařilo. Dominoval jsem v konkurenci více než stovky aut,“ těší osmapadesátiletého Brňana.

Až do roku 1989 byl Mičánek pravidelně motoristický „obojživelník“. Bojoval jak na okruzích, tak ve vrchařských kláních. „Jedná se o dvě naprosto rozdílné disciplíny, které jsem měl rád stejně. Na okruhu můžete udělat chybu, protože se dá napravit ve zbytku závodu. To je jako když běžíte maraton, zakopnete a spadnete. V tomto případě ještě stále můžete vyhrát. V případě zakolísání v běhu na sto metr, nemá cenu ani vstávat. Kopce jsou podobné, závodí se na nich o desetiny a setiny,“ upozorňuje.

V roce 1983 například přišel v posledním klání republikového šampionátu o titul, když v rozhodujícím souboji skončil druhý o pouhou setinu vteřiny.

V devadesátých letech si ještě kromě domácích úspěchů připsal také dva tituly vicemistra Evropy třídy prototypů. „Koupili jsme novou placku Lucchini. Na okruzích jsem s ní nemohl závodit, protože pro ni neexistovala třída. V poslední třetině kariéry jsem proto jezdil spíše po kopcích,“ vybavuje si.

Poslední aktivní sezonu si připsal v roce 2000, který zakončil ziskem prestižního ocenění Zlatý volant pro tehdejšího krále českých vrchařů. „Jak říkám, kapitola závodění se jednou dočte, což tehdy pro mě platilo. Vyhrál jsem český šampionát i Zlatý volant po několika druhých a třetích místech. Důležité bylo, že jsem odešel zdravý a neporažený. Zažil jsem několik havárií, které vždy skončily nejhůře naraženým kotníkem. Byl ideální čas odejít,“ vysvětluje Mičánek.

Definitivní tečku udělal účastí v šestihodinovém Epilogu po boku modřického kolegy Jana Vonky. „Jel jsem s novým porsche, což byla vždy moje srdeční záležitost. Jako dítě jsem i psal do německé fabriky, aby mi poslali nějaké prospekty, což se povedlo,“ usmívá se.

Jeho odchodem si většina konkurentů s radostí oddechla. „Je pravda, že mě soupeři asi nezbožňovali, když se mi dařilo. Hodně jsem také trénoval na vodě, takže mi mokrá silnice nevadila. Když jsem viděl, že prší, hned jsem věděl, že mám o pár soupeřů míň,“ přiznává.

Od Mičánkova odchodu už uplynulo více než deset let. Za tu dobu jej ani jednou nenapadlo vrátit se zpět za závodní volant. „Kdysi jsem dostal radu od kamaráda Zdeňka Strnada, které se držím: Táhni to tak dlouho, dokud to půjde. Pak skonči a už se k tomu nikdy nevracej,“ přeříkává. „Bojoval jsem třicet let, vyhrál 25 titulů a Zlatý volant. Teď mě závodění baví v manažerské pozici,“ vysvětluje Mičánek, který se stará o své syny Jiřího a Tomáše. Ti jdou v jeho stopách. „Jura je klidnější, víc u závodění přemýšlí. Tomáš je naopak dravější. Jezdí ale podobné časy,“ popisuje čtyřiadvacetiletého a devatenáctiletého nástupce jezdeckého klanu Mičánkových, kteří jsou úřadujícími českými mistry ve vytrvalostním okruhovém závodě třídy do 3500 ccm.

Místo točení volantu tak otec Mičánek spíše shání peníze na závodění svých synů. „Dotovat závodění bylo složité i dříve, ale po revoluci je to ještě výrazně těžší. Situaci českého motorismu nevidím růžově. Vstupní náklady jsou vysoké. Pokud chcete jezdit na úrovni, firmy nemají peníze, a je to poznat. I obecně na zdejším sportu. Zažil jsem doby úspěchů, ale teď… Skončila už i dominance basketbalových Žabin, které jako poslední tým v Brně něco dokazovaly,“ konstatuje závodnická legenda.

JIŘÍ MIČÁNEK STARŠÍ

Narozen: 1. února 1953

Bydliště: Brno

Sport: bývalý okruhový a vrchařský závodník, v současnosti majitel automobilové stáje Mičánek Motorsport

Úspěch: 25× mistr České republiky v letech 1978–2000 v závodech do vrchu a na okruzích
Zajímavost: v jezdeckých stopách pokračují i jeho dva synové Jiří a Tomáš, kteří jsou úřadujícími mistry České republiky ve vytrvalostních závodech na okruzích ve třídě do 3500 ccm

Autor: Tomáš Valaškovčák

19.5.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Záchytné parkoviště v Bílovicích vznikne pravděpodobně na místě současných stavebnin (na snímku).
4 7

Záchytné parkoviště? V Bílovicích jsou pro

Dvě hodiny zůstali v neděli na dálnici D1 stát řidiči, kteří se rozhodli pro noční cestu do Prahy nebo Brna. Na 169. kilometru ve směru na Prahu totiž skončila dodávka po dopravní nehodě na boku.
AKTUALIZOVÁNO
3

Nehody na D1: šest vybouraných vozidel a šest zraněných

Děti na internetu prodávají své nahé fotky a nabízí i sex, říká policistka

Jižní Morava /ROZHOVOR/ - Internetový fenomén Modrá velryba, který skrze sérii úkolů, jež mohou vést až k sebevraždám, ovlivňuje děti a teenagery, se objevil i v České republice. Tvrdí to policisté, konkrétní případy ale nechtějí zveřejnit. Medializace fenoménu, který mezi lidmi vyvolal velký ohlas, nebyl dobrý krok podle jihomoravské policejní koordinátorky prevence Zdeňky Procházkové. „Už je to moc nafouknuté. Podobná nebezpečí jsou na internetu pořád, jen se pokaždé jinak nazývají," tvrdí.

Brno v roce 2050? Podobu určí obyvatelé i akademici

Brno - V Brně je na 350 tisíc obyvatel. Za třicet let jich může být o 50 tisíc méně. Radní se rozhodli shromáždit data o obyvatelstvu, dopravě a dalších oblastech, aby pomocí nich vytvořili Strategii Brno 2050.

Glyfosát? Povolujeme jej, sdělila Unie. Zemědělce to potěšilo

Jižní Morava - Herbicidní látka glyfosát, která se používá například na hubení plevele, není rakovinotvorná a zemědělci ji mohou dál používat. Definitivně to potvrdila Evropská agentura pro chemické látky.

Pomohla mi odhodlanost, věří úspěšná žena

Brno - Ve svých osmatřiceti letech pracuje jako ředitelka největšího prodejce německé automobilky Mercedes Benz v Česku a na Slovensku Hošek Motor. Příběh Brňanky Andrey Ungerové si ve středu vyslechli hosté jedné z přednášek Ladies Business Week v Brně. Události, na které vystupují úspěšné ženy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies