VYBERTE SI REGION

Le Mans: legendární závod i tragédie

Le Mans, Brno – Letošní vytrvalostní čtyřiadvaceti­hodinovka se pojede už poosmdesáté. V roce 1955 umřelo při závodě 85 diváků.

15.6.2012 1
SDÍLEJ:

Slavný vytrvalostní závod v okolí francouzského Le Mans znamená pro jezdce enormní fyzické i psychické vypětí. Foto: Oldřich Březina

Ze stínu zapadajícího slunce se proti statisícům párů očí řítí roje světel provázené rykem vydrážděných šelem. Lidé však zděšeně neprchají, spíš nadšeně skandují…

Tak vypadá atmosféra 24 hodin Le Mans, nejproslulejšího závodu automobilů na světě. Francouzské město se o tomto víkendu už poosmdesáté stává centrem nevšední podívané. „Na závod se pokaždé těším, považuji ho za každoroční vrchol. Když se řítíte po těchto slavných silnicích, je to nepopsatelný zážitek," uvedl osminásobný šampion a dosud nejúspěšnější jezdec legendárního klání Tom Christensen, který bude stát s audi na startu i letos.

Právě tato značka s dieselovými motory v posledních letech jasně vládne. Její dominanci přerušily jen peugeoty v roce 2009. Tehdy zažily velké chvíle slávy i české barvy, když Tomáš Enge a Jan Charouz, který pojede i letos, přivedli sportovní prototyp Lola Aston Martin k čtvrté příčce absolutního pořadí a k zlatému postu mezi vozy vybavenými benzinovými motory. „Znamenalo to velký úspěch," ohlížel se Enge.

Překonal tak šesté místo českého emigranta Jaroslava Juhana z roku 1955. Skvělý úspěch mu tehdy zastínila dosud největší sportovní tragédie v dějinách automobilových závodů, při níž zahynulo 85 diváků.

Francouz Pierre Levegh tehdy reagoval na krizovou situaci před boxy bleskovým strhnutím volantu, napříč stojícímu vozu svého krajana se dokázal vyhnout, jeho mercedes však vlétl na tribunu, kde explodoval. „Levegh ještě stačil jezdce za sebou rukou varovat a tím mi zachránil život," vzpomínal dojatě pětinásobný mistr světa formule 1 Juan Manuel Fangio.

Od roku 1923

Myšlenka vytrvalostních automobilových závodů v okolí Le Mans vznikla v roce 1923. Vítězem prvního ročníku se stala posádka André Lagache – René Leonard na voze už neexistující francouzské značky Chenrad & Walcker. Vítězný automobil poháněl motor o výkonu 99 koní, zatímco sportovní prototyp Audi R8 TDI s šestiválcovým turbo dieselovým motorem přivezlo k loňskému triumfu stádo 532 koní.

Postupem času se délka klasického silničního okruhu zkracovala až na nynějších třináct a půl kilometru. Pořadatelskou šňůru přetrhla pouze druhá světová válka. Od roku 1949 začal závod psát novou kapitolu moderních dějin.

Ta přinesla československému automobilovému sportu i průmyslu pozoruhodný úspěch. František Sutnar a Otto Krattner obsadili s malým vozem Aero Minor 750 patnácté místo v absolutní klasifikaci, ale přepočet podle koeficientu by jim přinesl výbornou druhou příčku.

V seznamu vítězů postupně přibývala jména známá i ze startů na Masarykově okruhu. Začalo to v roce 1933 v Brně nesmírně populárním „rudým ďáblem" z italské Mantovy Tazio Nuvolarim. O osmnáct let později sprchovalo šampaňské Petera Whiteheada, vítěze Velké ceny Československa 1949, dosud jediného závodu formule 1 na našem území.

Celkový počet v Brně závodících vítězů čtyřiadvaceti­hodinovky Le Mans dosáhl k loňskému roku obdivuhodného čísla 37 jezdců.

HISTORICKÁ ČÍSLA 24 HODIN LE MANS

NEJVYŠŠÍ POČET VÍTĚZSTVÍ

Tom Kristensen (Dánsko) 8 vítězstvíJacky Ickx (Belgie) 6Derek Bell (Anglie), Frank Biela (Německo), Emanuele Pirro (Itálie) po 5Olivier Gendenbien (Belgie) 4Klaus Ludwig (Německo), Phil Hill (USA) po 3.NEJÚSPĚŠNĚJŠÍ ZNAČKY

Porsche (Německo) 16 vítězstvíAudi (Německo) 10Ferrari (Itálie) 9Jaguar (Velká Británie) 7Bentley (Velká Británie) 6Ford (USA), Alfa Romeo (Itálie) 4Matra (Francie), Peugeot (Francie) po 3.NEJVÍC STARTŮ

Henri Pescarolo (Francie) 33. Čeští jezdci: Tomáš Enge 9, Jan Charouz 5.

NEJVYŠŠÍ RYCHLOST

Roger Dorche (Francie, VW Peugeot P88) 405 km/h.

PRVNÍ A POSLEDNÍ VÍTĚZSTVÍ

1923 – André Lagache/René Leonard (Francie, Chenard & Walcker Sport) ujeli 2209,6536 km/­průměrnou rychlost 92,064 km/h.2011 – Marcel Fassler/André Lotterer/Benoit Tréluyer (Audi R18 TDI) ujeli 4838,29 km/prům. rychlost 201,60 km/h.NEJVĚTŠÍ ČESKÉ ÚSPĚCHY

1949 – František Sutnar/Otto Krattner (Aero Minor) celkově 15. místo, 2. místo podle koeficientu.1955 – František Juhan (Porsche 550) 3. místo ve třídě 1500 ccm, celkově 6. místo.2003 – Tomáš Enge (Ferrari 550 Maranello) 1. místo ve třídě GTS, celkově 10. místo.2009 – Tomáš Enge/Jan Charouz (Lola Aston Martin) celkově 4. místo, 1. místo mezi vozy s benzinovým motorem.VÍTĚZOVÉ LE MANS V BRNĚ

Tazio Nuvolari, Peter Whitehead, Maurice Trintignant, Jochen Rindt, Derek Bell, Klaus Ludwig, Hans Stuck, Jan Lammers, Johny Dumfries, Martin Brundle, Mauro Baldi, Alex Wurz, Tom Kristensen, Emanuele Pirro, Frank Biela, Marc Gené, Mike Rockenfeller a dalších 20 jezdců.

Přelud zavinil smrtelnou nehodu

Le Mans, Brno – Velkým rizikem při dlouhé čtyřiadvaceti­hodinovce v Le Mans je noční fáze, na kterou doplatil v roce 1986 i talentovaný Rakušan Jo Gartner. Jeho život vyhasl v černém prototypu Porsche dvě hodiny a deset po půlnoci na pověstné pětikilometrové rovince Hunadieres.

„Gartner několikrát do vysílačky hlásil, že mu něco přebíhá přes silnici. Po vystřídání se svým pocitům jen smál. Po dvou hodinách opět nasedl do vozu a pokračoval. Jenže pak se to znovu opakovalo a nakonec Gartner do dalšího kola už ani neprojel. Asi se stal obětí nějakého přeludu a když se chtěl čemusi fiktivnímu vyhnout, jeho auto vyletělo do lesa," vyprávěl Gartnerův kolega Němec Jürgen Barth.

Rovinku Hunadieres i proto organizátoři v následujících letech z bezpečnostních důvodů zpomalili dvěma retardéry. Ještě předtím tam Francouz Roger Dorche dosáhl s továrním speciálem VW Peugeot P88 rekordní rychlosti 405 kilometrů v hodině.

Jak i mnohamilionová příprava může přijít vniveč nechtěně dokázal v roce 1999 automobilový gigant Mercedes. Vystoupení značky v podobě trojcípé hvězdy se víc než závodění podobalo leteckému dni.

Nejprve ve warm upu ztratil přilnavost vůz v současnosti pilota formule 1 Australana Marka Webbera, což byl ještě drobný problém proti tomu, co potkalo v závodě skotského jezdce Petera Dumbrecka. Jeho mercedes v třistapadesá­tikilometrové rychlosti bez jakéhokoli varování vystartoval z tratě vysoko do vzduchu.

Dodnes zůstává záhadou, že jezdec ze vzdušného tance mezi korunami stromů vyvázl bez jakéhokoliv zranění. „Sám tomu nerozumím. Jasné je pouze to, že jsem se podruhé narodil," hlesl Dumbreck, po jehož šílené nehodě Mercedes svůj třetí vůz raději ze závodu odvolal. (am)

Závodní zelenáč Rindt zazářil s brněnskou jedenadvacítkou

Le Mans, Brno – Mezi hrdiny Le Mans závodícími na Masarykově okruhu byl i Rakušan Jochen Rindt, budoucí mistr světa formule 1. Coby neznámý zelenáč dojel v roce 1963 v brněnském závodě tehdejší formule Junior na druhém místě a jeho kariéra začala zářit stále jasněji.

Ještě dva týdny před startem Le Mans v roce 1965 Rindt ani ve snu netušil, že čtyřiadvaceti­hodinovku pojede. Bývalý jezdec a americký dovozce vozů Ferrari Luigi Chinetti se však při nominaci svého týmu dostal do potíží a za napínavých okolností ulovil na poslední chvíli Rindta.

Mladík se ve voze Ferrari 275 LM střídal se zkušeným americkým efjedničkovým pilotem Mastenem Gregorym a po závodě plném zvratů vybojovali Chinettimu nečekané vítězství. Shodou okolností nesl Rindtův vůz v Brně i Le Mans startovní číslo 21.

Zajímavou postavou je také Angličan Graham Hill, dosud jediný závodník na zeměkouli, který vyhrál 500 mil Indianapolis, 24 hodin Le Mans a slavil i titul mistra světa formule 1.

Výsledkový prim Čechů dlouho držel emigrant Jaroslav Juhan díky vynikajícímu šestému stupínku v sezoně 1955.

AMOS KREJČÍ

Autor: Tomáš Valaškovčák

15.6.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

OBRAZEM: Mikuláš rozdával dobroty odvážným dětem na náměstí Svobody

Brno – Děti v centru Brna po roce opět přivítaly Mikuláše spolu s jejich pomocníky anděly a čerty, kteří dorazili na náměstí Svobody v pondělí krátce po setmění. „Akce začala na Zelném trhu, kde byl velký sraz Mikulášů. Odtud se spolu vydali na náměstí Svobody, kde farář Tomáš Koumal dětem vysvětlil třeba to, proč si svatého Mikuláše připomínáme," řekla mluvčí brněnského turistického informačního centra Gabriela Peringerová.

Na Orlí v nákupní galerii vyrostl Strom splněných přání

Brno – Malá Rozálie z Domova svaté Markéty pro matky a děti v tísni si přeje letos k Vánocům mluvícího medvídka. Splnit přání jí a dalším třiašedesáti dětem z tohoto domova mohou zájemci prostřednictvím Stromu splněných přání v Obchodní Galerii Orlí. „Lidé, kteří přicházejí do galerie, mohou přáníčko ze stromu vzít a zakoupit na jeho základě dárky dětem z rodin, které si je nemohou dovolit. Dárky pak přinesou zpět pod stromeček," uvedla vedoucí domova Monika Žewucká.

Sjezdovka u přehrady: pozemek stále chybí

Brno - Lyžařská sjezdovka snadno dostupná z Brna a sportovní vyžití pro děti a mládež versus snaha zachovat lesní porost v už tak přetížené rekreační oblasti v době boje se suchem. Podnikatel Pavel Trčala plánující vybudovat lyžařský areál na kopci Chochola nad Roklí u Brněnské přehrady a majitel pozemku Lesy České republiky ani více než rok od představení záměru nenašli společnou řeč. Brňané se tak sjezdovky u přehrady zatím nedočkají. Trčala se snaží získat podporu Brna i kraje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies