VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Máca: Vyhřezlá ploténka? Doktoři vyhrožovali koncem kariéry

Brno /ROZHOVOR/ - Naděje českého motokrosu František Máca musel se závody předčasně skončit. Dal se na freestyle a za týden se představí v Brně.

27.1.2011
SDÍLEJ:

Naděje českého motokrosu František Máca.Foto: Agentura Forsage

Když mu bylo dvacet, experti věřili, že jednoho dne v elitních pozicích českého motokrosu vystřídá ikony tohoto sportu Kučírka, Žeravu nebo Čepeláka. Před čtyřmi lety skončil v mezinárodním mistrovství České republiky na čtvrtém místě, o rok později byl ve Slovinsku mezi světovou elitou třídy MX3 osmý.

Jenže přišly zdravotní problémy a lékaři prorokovali třebíčskému závodníkovi Františku Mácovi místo hvězdné kariéry možnost ochrnutí. „A tak jsem přehodil z motokrosu výhybku na automobilové rallye a freestyle,“ konstatuje pětadvacetiletý jezdec, který se příští sobotu pustí na brněnském výstavišti zúčastní tradiční Freestyle Motocross Race.

Není to tak dávno, kdy lékaři spráskli ruce nad vaším poničeným tělem…
Je fakt, že zdravotní problémy byly. Z těch největších za poslední rok bych zmínil vyhřezlou ploténku, těsně před její operací jsem měl navíc utržené vazy v koleni a poškozený meniskus. A když jsem v létě trénoval freestyle, odešly mi vazy ve druhém koleni.

Jiní by ve vaší situaci uvažovali o invalidním důchodu. Nechtěl jste přesedlat z motorek třeba k šachovnici?
Na základě vyhrožování doktorů o konci kariéry ve vrcholových závodech jsem o tom uvažoval. Zásluhou silných sponzorů jsem nakonec zkusil automobilové soutěže. V Horácké rallye jsem vyhrál třídu N2, ale při následujícím závodě jsem po havárii odpadl z druhého místa. Oprava vozu stála zbytek nasmlouvaných peněz na sezonu.

Potom přišel tedy na řadu motokrosový freestyle?
Už delší dobu jsem koketoval s možností, naučit se u mého dlouholetého kamaráda Libora Podmola back flip (salto vzad – pozn. red.). A protože neumím nic nedělat, začal jsem při této příležitosti trénovat freestyle. Dnes vidím létání na motorce jako svůj hlavní sportovní cíl, ale pokud vše vyjde s penězi, rád bych se zúčastnil i dílčích podniků mezinárodního mistrovství republiky ve sprintrallye.

Kde nyní sbíráte freestylové zkušenosti?
Zatím trénuji poměrně málo a nepravidelně, protože dojíždím až do Benešova k Liborovi. Ten je mým hlavním rádcem a freestylovým guru. Ale díky sponzorům už vlastním tréninkovou rampu a na motokrosové trati nedaleko Třebíče chceme vybudovat vlastní zázemí.

Jak se zatím vypořádává s freestylem vaše pochroumané tělo?
Zranění se bohužel nevyhýbají ani freestylu. Myslím si, že při pořádném tréninku je přesto daleko bezpečnější než motokros. Když vezmu v úvahu moje problémy se zády, tak při tricích cítím daleko menší tlak na páteř. Je to dáno tím, že ze skoků dopadám na nohy, kdežto v motokrosu při jízdě v sedle jde spousta nárazů přímo na páteř.

V čem jsou ještě hlavní rozdíly mezi oběma disciplínami?
Asi v náročnosti. Motokros je tvrdší na délku soustředěnosti, u freestylu musím daleko víc používat hlavu. V opačném případě to dost bolí. (usmívá se)

Jak se vám vedlo před týdnem při freestylovém mistrovství Evropy v rakouském Linci?
Bohužel jsem se nekvalifikoval do hlavního závodu. Po dotočeném saltu jsem ve stresu zapomněl udělat jeden trik, a tím pádem mi chyběly body. Naopak mě překvapilo, že se mi podařilo vyhrát High jump, tedy soutěž o nejvyšší skok. Můj vítězný výkon měřil téměř deset metrů.

Skáčete na čtyřtaktním stroji Kawasaki, což není úplně obvyklé. Jak se hodláte poprat s těžším motocyklem na brněnském výstavišti?
Lépe mi zatím jdou triky směrem dozadu od motorky. Za nejtěžší kousek, který jsem udělal, považuji samozřejmě back flip. Zatím jsem jich na hlíně dotočil málo, ale do Brna to chci ještě dohnat.

AMOS KREJČÍ

27.1.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Talentovaný útočník Komety Brno Martin Nečas (vlevo) si podává ruku se šéfem zámořské NHL Gary Bettmanem.

Nečas? Centr budoucnosti, věří u Hurricanes. Sezonu možná ještě stráví v Kometě

Vlakové nádraží v Brně-Židenicích.
AKTUALIZOVÁNO
40 18

Dopravní uzel? Židenické nádraží může převzít část vlaků z přetíženého hlavního

Jihomoravští policisté převezmou nový luxusní supersport. Měsíc po nehodě

Brno – Nový supersport BMW ve středu převezmou jihomoravští policisté. Potvrdil to policejní mluvčí Bohumil Malášek. „Dnes jej převezeme do Brna. Budeme ho mít za stejných podmínek jako ten minulý," řekl mluvčí.

Uber bude jezdit hned, jak dostane písemné rozhodnutí soudu. Ten má na to 30 dnů

Olomouc, Brno – Řidiči Uberu vyjedou opět do brněnských ulic. Deníku Rovnost to potvrdil ředitel společnosti pro Českou republiku a Slovensko Tomáš Peťovský. „Čekáme na rozhodnutí v písemné podobě a doufáme, že budeme moci co nejdříve obnovit provoz. Rozhodnutí vítáme vzhledem k našim řidičům v Brně a tisícům cestujících," řekl Peťovský.

Hořící cisterna s asfaltem: před příjezdem hasičů zkrotil plameny řidič auta

Sentice – Pět jednotek hasičů vyjíždělo ve středu před sedmou hodinou ranní k požáru cisterny u Sentic na Brněnsku. Podle mluvčího hasičů Jaroslava Mikošky ovšem řidič auta zvládl vůz uhasit ještě sám před jejich příjezdem. „Většinu jednotek jsme nakonec odvolali, řidič si poradil s příručním hasicím přístrojem," komentoval případ Mikoška.

Mizérie. Úroda ječmene je oproti loňsku poloviční, schnou i další obiloviny

Jižní Morava – Mizerná. Tak označil letošní sklizeň ozimého ječmene předseda Okresní agrární komory na Břeclavsku Antonín Osička. V okrese odhaduje kvůli velkému suchu propad v průměru o čtyřicet procent. „Máme posečených asi padesát hektarů a výnos se pohybuje mezi dvěma a třemi tunami na hektar. U jarních ječmenů to nebude lepší. A podobně špatné to bude i u pšenice. Obilí nedozrálo a uschlo," řekl Osička s tím, že loni byl v okrese průměrný výnos ozimého ječmene 5,1 tuny na hektar.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies