"Program je velmi rozmanitý. To je podle mě největší lákadlo víkendu. Jindy po okruhu celé dny krouží stále stejná auta. Tentokrát diváci uvidí pestrý průřez historií motorismu," láká Karel Kupka z Československého autoklubu pro Moravu a Slezsko, který spolu s Automotodromem GP Revival pořádá.
Na brněnské trati pojedou i vozy formule 1, které závodily mezi roky 1966 až 1985. Na jihu Moravy absolvují závod série FIA Masters. „Formulí 1 přijede nakonec dvanáct. Na první rok je to velmi slušné číslo. Na východ od německého Nürburgringu se žádná podobně velká akce nepořádá," informuje Kupka.
Na trať ale vyjedou i auta, která pro ni nebyla původně vyrobená. V seriálu HAIGO se představí stroje vyrobené ve východním bloku za doby studené války. „Vyjedou žigulíky, trabanty a taky třeba hodně polských Fiatů," popisuje Kupka netradiční závody.
Do Brna se také dvacet let po ukončení aktivní kariéry vrátí bývalý formulový jezdec a zároveň konstruktér Václav Lím. „Těším se, až si zase Masarykův okruh projedu. Víkendové závody jsou výborný nápad. Akorát musím ještě zprovoznit auto. Několik let jen stálo v garáži a tím trpí víc, než ježděním. Ale v sobotu i v neděli se snad na trať dostanu," říká držitel Zlatého volantu z roku 1979.
Okruh obkrouží při exhibiční jízdě ve formuli vlastní výroby. „Jedná se o Avii AE3. Je to jediný exemplář. Ani nevím, do kolika závodů vyjela a kolik z nich vyhrála. Naposledy závodila v roce 2008," představuje čtyřiasedmdesátiletý Lím svůj výrobek.
Na brněnský automotodrom má spoustu vzpomínek. Nejen ze samotných závodů. „Ještě, než na okruhu položili poslední vrstvu asfaltu, pozvali mě a pár dalších jezdců, abychom se po něm svezli. Jezdili jsme okolo dělníků, kteří při pohledu na silná auta dostali novou motivaci pro práci," vzpomíná Lím s úsměvem.
O víkendu ale nevyjedou pouze auta, prostor dostanou i historické motocykly. „Je pro nás velká čest, že pozvání přijal Jim Redman, šestinásobný motocyklový mistr světa," říká Kupka.
Program začíná v pátek vzpomínkovou jízdou na novináře Amose Krejčího, který zesnul přesně před dvěma roky. Večer budou auta vystavená na náměstí Svobody. O víkendu pokračuje na okruhu.
První ročník může odstartovat novou tradici historických závodu na Masarykově okruhu. „Brno je největší motoristická mekka v České republice. Je pro nás ctí, že tady závod můžeme uspořádat. Uvidíme, jak se vydaří, třeba i po divácké stránce. Podle toho se rozhodneme, jestli budeme pokračovat v dalších letech," dodává Kupka.
DAVID NEKVINDA