VYBERTE SI REGION

Motocyklová Velká cena má v Brně už šedesátiletou tradici

Brno – Masarykův okruh míval podobu přírodní závodní trati v okolí Brna, později vedl příměstskými částmi jihomoravské metropole a dnes je klasickým autodromem.

8.9.2010 1
SDÍLEJ:

Velká cena silničních motocyklů na Masarykově okruhu v Brně.Foto: DENÍK/Attila Racek

Zpočátku patřil převážně závodům automobilů, největší slávu mu ale přinesly motorky. Hlavní motoristickou akcí, která se na okruhu už šedesát let pravidelně koná, je Velká cena Československa silničních motocyklů. Poprvé se uskutečnila 10. září 1950.

Původní okruh měřil více než 29 km a sestával ze tří běžně užívaných silnic na trase Bosonohy-Nový Lískovec-Pisárky -Kohoutovice-Žebětín-Ostrovačice-Veselka-Bosonohy. Slavnostně otevřen byl v roce 1930 a od počátku nesl název po prvním československém prezidentu. V rámci závodů tzv. volné formule se po něm proháněli nejlepší automobiloví závodníci své doby jako Nuvolari, Caracciola, Borzacchini. Tři ročníky po sebě ovládl slavný Luis Chiron.

Labutí píseň volné formule zazněla v Brně v roce 1949 už na nové trati, zkrácené na 17,8 km. Závod, jemuž přihlíželo 350.000 diváků, vyhrál Peter Whitehead na ferrari. Hlavní událostí ale byla nehoda italského závodníka Giuseppe "Nino" Fariny, při níž dva diváci zahynuli a 12 jich bylo zraněno. Farina se v následujícím roce stal historicky prvním mistrem světa nově založeného šampionátu formule 1.

Pozvánku do formule 1 Brno neobdrželo. Tamní funkcionáři se přesto rozhodli v tradici pořádání motoristických závodů pokračovat. Vycítili ale nutnost přijít s novinkami, automobilové závody se proto proměnily ve vytrvalostní a přibylo klání motocyklů. Jejich první závod se uskutečnil v neděli 10. září 1950 jako Velká cena ČSSR silničních motocyklů. O dva roky později byl název z politických důvodů změněn a nově zněl Závod družby národů - Velká cena Československa.

Startovní rošt motorek byl oproti autům posunut o 200 m dopředu. Závod byl vypsán na 15 kol a dohromady měřil 267 km. V prvních letech mohli jezdci obsadit tři třídy. Nejsilnější z nich, do 500 ccm, kraloval až do roku 1952 Antonín Vitvar. Dvakrát vyhrál se silným Nortonem, potřetí s Jawou. S Nortonem v roce 1950 ovládl i premiérový závod třistapadesátek.

Prvním vítězem prostřední třídy do 250 ccm se stal Josef Vejvoda na Jawě. Při třetím ročníku se na start postavily rovněž nejslabší stopětadvacítky. Čtvrtý ročník se nekonal, ale v tom pátém se v roce 1954 do listiny vítězů poprvé zapsali dva budoucí slavní českoslovenští závodníci, František Šťastný (250 ccm) a Gustav Havel (500 ccm).

Okruh v průběhu let přicházel o kilometry i pěkné pasáže. V roce 1964 byl vypuštěn úsek u Žebětína a trať měřila 13,9 km, o 11 let později už jen 10,9 km. V roce 1965 se brněnská Velká cena stala součástí mistrovství světa silničních motocyklů.

Trendem doby ale bylo okruhy nejen krátit, ale také přírodní tratě nahrazovat moderními autodromy. Roku 1982 proto Brno z kalendáře světového šampionátu zase na čas vypadlo. Po pěti letech se do něj vrátilo s přibližně 5,4 km dlouhým nově vybudovaným autodromem, situovaným do oblasti Kývalky. Tedy do prostoru uvnitř původního okruhu, na němž vše ve třicátých letech minulého století začalo.

Autor: ČTK

8.9.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Nové kanceláře pro tisíc lidí otevřeli ve Slatině. Investor už plánuje další

Brno – Další kancelářský komplex se otevřel ve čtvrtek firmám i živnostníkům v Brně. Zájemci jej najdou v městské části Slatina kousek od brněnského letiště. Nové kanceláře ve městě rostou díky nízkým nájmům.

AKTUALIZOVÁNO

Zbrojovka po podzimu pouští Lacka či Vávru, přichází rychlonohý Nigerijec

Brno – Nechtějí navázat na bídný podzim. Nejvyšší představitelé brněnské Zbrojovky po skončení podzimní části první fotbalové ligy intenzivně pracují na obměně kádru. V pátek se čtveřice stávajících hráčů dozvěděla, že s nimi klub už dál nepočítá.

AKTUALIZOVÁNO

Nehoda u Lomničky: Držte se! vzkázali spolužáci. Dívka je stále ve vážném stavu

Lomnička – Nezletilá dívka, která si vážně poranila hlavu při čtvrteční dopravní nehodě u Lomničky na Brněnsku, je nadále ve vážném stavu. „Není už bezprostředně v ohrožení života, ale její stav je pořád vážný. Má poraněnou hlavu a je na umělé plicní ventilaci," uvedl mluvčí Fakultní nemocnice Brno Pavel Žára. Dívka leží na oddělení ARO v Dětské nemocnice v Brně. Při havárii se zranilo celkem pět mladých lidí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies