VYBRAT REGION
Zavřít mapu

MotoGP vs. superbiky? Elita proti motorce z obchodu

Brno – Fanoušek přijde do obchodu a koupí si podobnou motorku, se kterou před pár hodinami bojoval na trati jeho oblíbený jezdec. „Závodit v neděli, prodat v pondělí," zní jednoduché heslo šampionátu. Přiblížit lidem závody – s takovou vizí vzniklo mistrovství světa superbiků, které o tomto víkendu okupuje brněnský Masarykův okruh.

21.7.2012
SDÍLEJ:

Mistrovství světa superbiků na Masarykově okruhuFoto: DENÍK/ Drahomír Stulír

Druhý nejprestižnější motocyklový šampionát na světě používá stroje vycházející ze sériové produkce. Navíc předtím, než mohou na trať, musí jejich továrna prodat minimálně tři tisíce kusů. „Pro fanoušky jsou závody při mistrovství světa superbiků v určitém pohledu zajímavější. Mohou si říct, že třeba tamtu konkrétní motorku mohou mít doma v garáži, nebo se na ní prohánět na silnicích," vysvětluje kuřimský Ondřej Ježek, který závodí v superbikové třídě superstock 1000.

Motorku Maxe Biaggiho a ostatních závodníků ale běžně nekoupíte. Jedná se totiž o stroje, které sice na první pohled vypadají jako z obchodu, ale používají například lepší a účinnější brzdy. „Když to řeknu obecně, jedná se o motorky jezdící v běžném provozu, akorát jsou hodně vytuněné," naznačuje brněnský závodník Karel Abraham z mistrovství světa třídy MotoGP.

A právě to odborníci i fanoušci považují za vrchol motocyklového sportu, kdežto superbiky jsou až druhořadý seriál. Královská kubatura těží z využívání nejmodernějších technologií, jezdci sedí na unikátních motorkách. Jedná se o něco jako formuli 1 na dvou kolech. „MotoGP je vrchol, nejlepší soutěž. Superbiky jsou oproti ní trochu podřadné," tvrdí rohatecký jezdec Jakub Kornfeil z kubatury Moto3.

Elitní světovou třídu překonávají superbiky třeba povoleným využitím vyššího objemu motoru, až 1200 kubických centimetrů. Ale například na Masarykově okruhu dosahují na cílové rovince asi o pět až deset kilometrů nižší rychlost, necelých tři sta kilometrů v hodině.

Obě nejprestižnější světové kategorie spojuje využívání čtyřtaktních motorů, které od letošní sezony ovládly i všechny třídy mistrovství světa. „Ze zatáčky vás motor vytáhne daleko rychleji, ale dvoutakty byly víc agresivnější," porovnává Kornfeil z vlastní zkušenosti.

Kromě superbiků se při víkendovém programu v Brně představí i třídy supersportů nebo superstocků. V jejich případě je povolený počet vylepšení na motorkách ještě menší.

TECHNICKÉ DETAILY OBOU ŠAMPIONÁTŮ

TŘÍDY MOTOCYKLOVÉHO MS

MotoGP

čtyřtaktní motoryobjem motoru: max. 1000 ccmpočet válců: max. 4min. váha: 153 kgb Moto2

čtyřtaktní motoryobjem motoru: max. 600 ccmpočet válců: max. 4min. váha: 135 kgb Moto3

čtyřtaktní motoryobjem motoru: 250 ccmpočet válců: 1min. váha: 136 kg (stroj + jezdec)TŘÍDY MS SUPERBIKŮ

Superbike

čtyřtaktní motoryobjem motoru: max. 1200 ccmpočet válců: max. 4min. váha: 165 kgb Supersport

čtyřtaktní motoryobjem motoru: max. 750 ccmpočet válců: max. 4min. váha: 161 kgb Superstock

čtyřtaktní motoryobjem motoru: max. 1200 ccmpočet válců: max. 4min. váha: 165 kg

Autor: Tomáš Valaškovčák

21.7.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Kvůli nehodě nemohli v pondělí od půl deváté projet řidiči po dálnici D1 170. kilometrem u Domašova ve směru na Prahu. Srazily se tam kamion, dodávka a osobní auto.
AKTUALIZOVÁNO
4

Dálnici D1 ve směru na Prahu u Domašova hodinu blokovala nehoda

Ilustrační foto
5

Třídní ponižuje děti, tvrdí někteří rodiče. Pochybení zjistila i inspekce

V Mikulovské ulici hořel sklep. Požár likvidovalo deset jednotek hasičů

Brno – S požárem sklepa panelového domu v Mikulovské ulici v Brně v neděli krátce před jedenáctou hodinou večer vyjely bojovat jednotky jihomoravských hasičů. „Nahlásili nám druhý stupeň požárního poplachu, na místo proto vyjelo deset jednotek. Ty z domu zachránily dva lidi, které předaly do péče zdravotnické záchranné služby," popsal mluvčí krajských hasičů Filip Venclovský.

V Kníničské ulici už jen padesátkou. Snížení povolené rychlosti řidičům vadí

Brno – Nemilé překvapení v podobě snížení povolené rychlosti zažili nedávno řidiči v Kníničské ulici ve směru z Bystrce do centra města. Okolo cyklostezky nově musí jezdit padesátikilometrovou rychlostí oproti původní sedmdesátce.

Tour de Brno. S pohárem jsme chodili po hospodách, směje se kapitán mistrů

Brno – Spánek a odpočinek není na pořadu dne. Hokejisté brněnské Komety po zisku extraligového titulu neúnavně oslavují a dle jejich slov jen tak neskončí. Doma se objevují spíš sporadicky. „Za tři dny jsem přišel jednou. I to je myslím úspěch," smál se útočník Martin Zaťovič.

Nemůžeme doma dostat tři góly, zlobil se Zavadil po prohře Zbrojovky

Brno /ROZHOVOR/ – Ta rána neměla chybu. Brněnský kapitán Pavel Zavadil si došel pro faul v těsné blízkosti pokutového území a pak se tradičně postavil k rozehrání přímého kopu. Míč poslal neomylně do levého horního rohu a zařídil vyrovnání fotbalistů Zbrojovky v domácím duelu s Mladou Boleslaví. „Gólman na té straně stál, ale tohle asi nemohl chytat," utrousil brzy devětatřicetiletý záložník. Jenže Zbrojovka prohrála 2:3.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies