VYBRAT REGION
Zavřít mapu

MotoGP vs. superbiky? Elita proti motorce z obchodu

Brno – Fanoušek přijde do obchodu a koupí si podobnou motorku, se kterou před pár hodinami bojoval na trati jeho oblíbený jezdec. „Závodit v neděli, prodat v pondělí," zní jednoduché heslo šampionátu. Přiblížit lidem závody – s takovou vizí vzniklo mistrovství světa superbiků, které o tomto víkendu okupuje brněnský Masarykův okruh.

21.7.2012
SDÍLEJ:

Mistrovství světa superbiků na Masarykově okruhuFoto: DENÍK/ Drahomír Stulír

Druhý nejprestižnější motocyklový šampionát na světě používá stroje vycházející ze sériové produkce. Navíc předtím, než mohou na trať, musí jejich továrna prodat minimálně tři tisíce kusů. „Pro fanoušky jsou závody při mistrovství světa superbiků v určitém pohledu zajímavější. Mohou si říct, že třeba tamtu konkrétní motorku mohou mít doma v garáži, nebo se na ní prohánět na silnicích," vysvětluje kuřimský Ondřej Ježek, který závodí v superbikové třídě superstock 1000.

Motorku Maxe Biaggiho a ostatních závodníků ale běžně nekoupíte. Jedná se totiž o stroje, které sice na první pohled vypadají jako z obchodu, ale používají například lepší a účinnější brzdy. „Když to řeknu obecně, jedná se o motorky jezdící v běžném provozu, akorát jsou hodně vytuněné," naznačuje brněnský závodník Karel Abraham z mistrovství světa třídy MotoGP.

A právě to odborníci i fanoušci považují za vrchol motocyklového sportu, kdežto superbiky jsou až druhořadý seriál. Královská kubatura těží z využívání nejmodernějších technologií, jezdci sedí na unikátních motorkách. Jedná se o něco jako formuli 1 na dvou kolech. „MotoGP je vrchol, nejlepší soutěž. Superbiky jsou oproti ní trochu podřadné," tvrdí rohatecký jezdec Jakub Kornfeil z kubatury Moto3.

Elitní světovou třídu překonávají superbiky třeba povoleným využitím vyššího objemu motoru, až 1200 kubických centimetrů. Ale například na Masarykově okruhu dosahují na cílové rovince asi o pět až deset kilometrů nižší rychlost, necelých tři sta kilometrů v hodině.

Obě nejprestižnější světové kategorie spojuje využívání čtyřtaktních motorů, které od letošní sezony ovládly i všechny třídy mistrovství světa. „Ze zatáčky vás motor vytáhne daleko rychleji, ale dvoutakty byly víc agresivnější," porovnává Kornfeil z vlastní zkušenosti.

Kromě superbiků se při víkendovém programu v Brně představí i třídy supersportů nebo superstocků. V jejich případě je povolený počet vylepšení na motorkách ještě menší.

TECHNICKÉ DETAILY OBOU ŠAMPIONÁTŮ

TŘÍDY MOTOCYKLOVÉHO MS

MotoGP

čtyřtaktní motoryobjem motoru: max. 1000 ccmpočet válců: max. 4min. váha: 153 kgb Moto2

čtyřtaktní motoryobjem motoru: max. 600 ccmpočet válců: max. 4min. váha: 135 kgb Moto3

čtyřtaktní motoryobjem motoru: 250 ccmpočet válců: 1min. váha: 136 kg (stroj + jezdec)TŘÍDY MS SUPERBIKŮ

Superbike

čtyřtaktní motoryobjem motoru: max. 1200 ccmpočet válců: max. 4min. váha: 165 kgb Supersport

čtyřtaktní motoryobjem motoru: max. 750 ccmpočet válců: max. 4min. váha: 161 kgb Superstock

čtyřtaktní motoryobjem motoru: max. 1200 ccmpočet válců: max. 4min. váha: 165 kg

Autor: Tomáš Valaškovčák

21.7.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
1

Stavbě nové autobusové zastávky Tichého brání zaparkovaná auta s přívěsy

Kanadský trenér, expert na techniku bruslení, Shawn Allard.
EXKLUZIVNĚ

Unikátní jako Pavel Bure, říká expert na bruslení Allard o Martinu Eratovi

Výročí povodní. Podělte se s námi o vzpomínky!

Jižní Morava – V roce 1997 i pět let nato zasáhly jižní Moravu ničivé povodně. Stoletá voda na mnoha místech v kraji napáchala stamilionové škody a zabíjela. Podělte se s námi o své vzpomínky. Redakce jihomoravských Deníků Rovnost hledá fotografie a svědectví z letních povodní v letech 1997 a 2002.

Říkají mi děda. Pozvání na pivo ale odmítám, povídá výčepní z otevřené garáže

Brno - Za dědou do garáže na jedno, říkají stálí hosté, kteří už bezmála dvacet let chodí do brněnské kníničské Rekreační ulice za dobrým pivem. V otevřeném garážovém výčepu je tam téměř každý letní večer přivítá František Tesař. „Dopoledne vyrábím zmrzlinu. Odpoledne se potom věnuji hostům a načepuji jim pivo podle jejich přání," říká pětaosmdesátiletý výčepní Tesař.

OBRAZEM: Poslední ohňostroj ukázal Nebe na Zemi. V jazzovém rytmu

Brno /VIDEO, ANKETA/ – Nebem tancují miliony pestrobarevných jisker. Vlní se vesele do jazzového rytmu, rozsvítí se a zase mizí. Oblohu nad Špilberkem v sobotu prozářil závěrečný nesoutěžní ohňostroj festivalu Ignis Brunensis. Podívaná nesla název Nebe na zemi podle slov známé skladby Jaroslava Ježka.

Parní vlak na šestiproudé silnici? Dopravní nostalgie připomíná historické linky

Brno /VIDEO, REPORTÁŽ/ – Nádražím v Králově Poli se v sobotu linou oblaka husté tmavé páry. K plným vagónům přibíhají poslední opozdilci. Průvodčí pronikavě zapíská, poté se zvolna zesiluje skřípot kolejí. „Už jede!" křičí děti a utíkají k oknům. Historický vlak, který je součástí akce Dopravní nostalgie, se právě rozjíždí. Cílová stanice? Brněnské Výstaviště.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies