VYBERTE SI REGION

MotoGP vs. superbiky? Elita proti motorce z obchodu

Brno – Fanoušek přijde do obchodu a koupí si podobnou motorku, se kterou před pár hodinami bojoval na trati jeho oblíbený jezdec. „Závodit v neděli, prodat v pondělí," zní jednoduché heslo šampionátu. Přiblížit lidem závody – s takovou vizí vzniklo mistrovství světa superbiků, které o tomto víkendu okupuje brněnský Masarykův okruh.

21.7.2012
SDÍLEJ:

Mistrovství světa superbiků na Masarykově okruhuFoto: DENÍK/ Drahomír Stulír

Druhý nejprestižnější motocyklový šampionát na světě používá stroje vycházející ze sériové produkce. Navíc předtím, než mohou na trať, musí jejich továrna prodat minimálně tři tisíce kusů. „Pro fanoušky jsou závody při mistrovství světa superbiků v určitém pohledu zajímavější. Mohou si říct, že třeba tamtu konkrétní motorku mohou mít doma v garáži, nebo se na ní prohánět na silnicích," vysvětluje kuřimský Ondřej Ježek, který závodí v superbikové třídě superstock 1000.

Motorku Maxe Biaggiho a ostatních závodníků ale běžně nekoupíte. Jedná se totiž o stroje, které sice na první pohled vypadají jako z obchodu, ale používají například lepší a účinnější brzdy. „Když to řeknu obecně, jedná se o motorky jezdící v běžném provozu, akorát jsou hodně vytuněné," naznačuje brněnský závodník Karel Abraham z mistrovství světa třídy MotoGP.

A právě to odborníci i fanoušci považují za vrchol motocyklového sportu, kdežto superbiky jsou až druhořadý seriál. Královská kubatura těží z využívání nejmodernějších technologií, jezdci sedí na unikátních motorkách. Jedná se o něco jako formuli 1 na dvou kolech. „MotoGP je vrchol, nejlepší soutěž. Superbiky jsou oproti ní trochu podřadné," tvrdí rohatecký jezdec Jakub Kornfeil z kubatury Moto3.

Elitní světovou třídu překonávají superbiky třeba povoleným využitím vyššího objemu motoru, až 1200 kubických centimetrů. Ale například na Masarykově okruhu dosahují na cílové rovince asi o pět až deset kilometrů nižší rychlost, necelých tři sta kilometrů v hodině.

Obě nejprestižnější světové kategorie spojuje využívání čtyřtaktních motorů, které od letošní sezony ovládly i všechny třídy mistrovství světa. „Ze zatáčky vás motor vytáhne daleko rychleji, ale dvoutakty byly víc agresivnější," porovnává Kornfeil z vlastní zkušenosti.

Kromě superbiků se při víkendovém programu v Brně představí i třídy supersportů nebo superstocků. V jejich případě je povolený počet vylepšení na motorkách ještě menší.

TECHNICKÉ DETAILY OBOU ŠAMPIONÁTŮ

TŘÍDY MOTOCYKLOVÉHO MS

MotoGP

čtyřtaktní motoryobjem motoru: max. 1000 ccmpočet válců: max. 4min. váha: 153 kgb Moto2

čtyřtaktní motoryobjem motoru: max. 600 ccmpočet válců: max. 4min. váha: 135 kgb Moto3

čtyřtaktní motoryobjem motoru: 250 ccmpočet válců: 1min. váha: 136 kg (stroj + jezdec)TŘÍDY MS SUPERBIKŮ

Superbike

čtyřtaktní motoryobjem motoru: max. 1200 ccmpočet válců: max. 4min. váha: 165 kgb Supersport

čtyřtaktní motoryobjem motoru: max. 750 ccmpočet válců: max. 4min. váha: 161 kgb Superstock

čtyřtaktní motoryobjem motoru: max. 1200 ccmpočet válců: max. 4min. váha: 165 kg

Autor: Tomáš Valaškovčák

21.7.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

OBRAZEM: Mikuláš rozdával dobroty odvážným dětem na náměstí Svobody

Brno – Děti v centru Brna po roce opět přivítaly Mikuláše spolu s jejich pomocníky anděly a čerty, kteří dorazili na náměstí Svobody v pondělí krátce po setmění. „Akce začala na Zelném trhu, kde byl velký sraz Mikulášů. Odtud se spolu vydali na náměstí Svobody, kde farář Tomáš Koumal dětem vysvětlil třeba to, proč si svatého Mikuláše připomínáme," řekla mluvčí brněnského turistického informačního centra Gabriela Peringerová.

Na Orlí v nákupní galerii vyrostl Strom splněných přání

Brno – Malá Rozálie z Domova svaté Markéty pro matky a děti v tísni si přeje letos k Vánocům mluvícího medvídka. Splnit přání jí a dalším třiašedesáti dětem z tohoto domova mohou zájemci prostřednictvím Stromu splněných přání v Obchodní Galerii Orlí. „Lidé, kteří přicházejí do galerie, mohou přáníčko ze stromu vzít a zakoupit na jeho základě dárky dětem z rodin, které si je nemohou dovolit. Dárky pak přinesou zpět pod stromeček," uvedla vedoucí domova Monika Žewucká.

Sjezdovka u přehrady: pozemek stále chybí

Brno - Lyžařská sjezdovka snadno dostupná z Brna a sportovní vyžití pro děti a mládež versus snaha zachovat lesní porost v už tak přetížené rekreační oblasti v době boje se suchem. Podnikatel Pavel Trčala plánující vybudovat lyžařský areál na kopci Chochola nad Roklí u Brněnské přehrady a majitel pozemku Lesy České republiky ani více než rok od představení záměru nenašli společnou řeč. Brňané se tak sjezdovky u přehrady zatím nedočkají. Trčala se snaží získat podporu Brna i kraje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies