VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na lyžích chce sjet osmitisícovku: Dobrodružství je víc, než být někde první

Brno /ROZHOVOR/ – Někteří lidé skuhrají, když si mají odnést lyže od auta k vleku. Brněnský skialpinista Jiří Švihálek k nim nepatří. S lyžemi na zádech totiž hodlá vylézt až na na vrchol himalájské hory Dhaulágirí. Tedy do výšky 8 167 metrů nad mořem.

2.9.2014
SDÍLEJ:

Brněnský skialpinista Jiří Švihálek.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

„Je to jedna z posledních osmitisícovek, které ještě nikdo na lyžích nesjel. A možná poslední taková, která vůbec sjet jde," řekl pětadvacetiletý extrémní lyžař před svým středečním odletem do Nepálu.

Pokusil se už někdo sjet na lyžích tuto sedmou nejvyšší horu světa?

Hodně lidí. Ale stále odolává. Třeba další Čech David Fojtík, nebo jeden Švéd už byli blízko úspěchu, nakonec se ale až na vrchol s lyžemi nedostali.

Co je zastavilo?

Fredrika Erikssona zastavil moc hluboký sníh na vrcholové pláni. Je problém se pak přes ni dostat úplně nahoru. Takže Švéd sice sjel až do základního tábora, ale nejel z vrcholu. Ještě blíž byl v roce 2009 Fojtík, který došel až nahoru. Ale v jedné pasáži byl místo sněhu tvrdý led, takže nemohl lyžovat ale musel ten kus i dolů sejít.

Jak dlouho se na takovou expedici připravujete?

To je celoroční záležitost. I včetně sehnání sponzorů, bez jejichž pomoci bych nikam nejel. Výprava stojí asi 200 000. Sportovní trénink je dlouhodobý. Mezi horolezci se říká, že osmitisícovka se vás neptá, co jste dělal poslední tři měsíce, ale co jste dělal poslední tři roky.

Těšíte se, nebo jste nervózní z toho, jak celá expedice dopadne?

Teď už se jen těším. Všechno je připravené, takže se můžu soustředit jen na samotný výstup.

Kolik členů vaše výprava má?

Deset. Jede s námi jeden lékař, šest horolezců a jsme tam tři lyžaři. Kromě mě jedou ještě dva kolegové ze Slovenska.Brněnský skialpinista Jiří Švihálek.

Plánujete spolupracovat, nebo půjdete každý za sebe?

Jedeme tam takhle spolu, abychom mohli postavit tábory a zbyl nám dostatek sil na samotný vrcholový pokus. Na něj se člověk vydá, až se bude fyzicky cítit v pohodě a nahraje mu počasí.

Do Himalájí se většinou vydávají zkušení borci, vám je pětadvacet. Cítíte to jako nevýhodu?

Lékaři prokázali, že nejvyšších výkonů dosahují v horách lidé kolem pětatřiceti. Ale to neznamená, že uspět nemůžou dvacetiletí kluci.

Jak nebezpečný je váš sport?

Bohužel se při něm i umírá. Při těch sklonech, na kterých jezdíme, je to tak, že když člověk spadne, už nedokáže zabrzdit. Spadnete několik stovek metrů dolů. V Himalájích jsou ještě nebezpečné ledovcové trhliny.

Už jste se někdy dostal do skutečně kritické situace, kdy vám šlo o život?

Osobně zatím ne. Ale už se mi stalo, že jsem na vlastní oči viděl, jak umřel kamarád. To byl černý moment.

Co vám na takový koníček říká okolí?

Zvyklo si. Snažím se být co nejvíc zodpovědný. A mám dobré výsledky, takže si můžu dovolit říct, že už je něco moc riskantní a zabalit to.

Před rokem jste lyžoval na šestitisícovce v Peru. Jsou Himaláje výrazně prestižnější?

Určitě. Toto by byl skutečně prvosjezd osmitisícovky, jeden z posledních velkých problémů v našem sportu.

Jaký může případný úspěch vyvolat ohlas?

Myslím, že docela velký. Na hlavních horolezeckých serverech se takový úspěch objeví. A třeba bych potom jel promítat do Kanady, což mě láká.

Je pro vás hodně přitažlivá možnost být první na světě?

To právě ani ne. Baví mě být v horách. Jsem tam svůj vlastní pán a dělám to, v čem jsem dobrý a co mě baví. Samotný zážitek je daleko větší motivace, než být první na světě.

Do Nepálu odlétáte už nyní, na horu se však chystáte až v říjnu. Jaké tam bude počasí?

Říjen je tam asi nejstabilnější, září ještě bývá divoké. Na Dhaulágirí je specifické, že leží v údolí, ze kterého odpoledne stoupá nahoru opar a zahaluje horu do mraků. Bývá tam tedy mlha.

Počítáte s variantou, že vám nemusí dovolit ani zahájit výšlap?

Stát se to může. Ale máme v blízkosti připravenou ještě náhradní variantu, kterou v případě, že to na Dhaulágirí nepůjde, sjedeme určitě.

Jste vystudovaný bakalář v oboru geografie. Vnímáte vaše cesty i jako studijní?

Svým způsobem ano. O hory se zajímám odmalička. Studium mi otevřelo obzory a dívám se na ně i z jiného úhlu pohledu.

Stihnete se při lezení i kochat krajinou, nebo už to nejde?

Myslím, že ve výšce nad 7 00 metrů se už nikdo kochat nemůže.

Jak jste se vlastně k extrémnímu lyžování dostal?

Nikdy jsem závodně nelyžoval, ale odmala mě to bavilo. Potom jsem spíš podlehl horolezectví. Před pár roky jsem to zmixoval.

DAVID NEKVINDA

Autor: Redakce

2.9.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dvě hodiny zůstali v neděli na dálnici D1 stát řidiči, kteří se rozhodli pro noční cestu do Prahy nebo Brna. Na 169. kilometru ve směru na Prahu totiž skončila dodávka po dopravní nehodě na boku.
AKTUALIZOVÁNO
3

Nehody na D1: šest vybouraných vozidel a šest zraněných

Zdeňka Procházková.
1 6

Děti na internetu prodávají své nahé fotky a nabízí i sex, říká policistka

Brno v roce 2050? Podobu určí obyvatelé i akademici

Brno - V Brně je na 350 tisíc obyvatel. Za třicet let jich může být o 50 tisíc méně. Radní se rozhodli shromáždit data o obyvatelstvu, dopravě a dalších oblastech, aby pomocí nich vytvořili Strategii Brno 2050.

Glyfosát? Povolujeme jej, sdělila Unie. Zemědělce to potěšilo

Jižní Morava - Herbicidní látka glyfosát, která se používá například na hubení plevele, není rakovinotvorná a zemědělci ji mohou dál používat. Definitivně to potvrdila Evropská agentura pro chemické látky.

Pomohla mi odhodlanost, věří úspěšná žena

Brno - Ve svých osmatřiceti letech pracuje jako ředitelka největšího prodejce německé automobilky Mercedes Benz v Česku a na Slovensku Hošek Motor. Příběh Brňanky Andrey Ungerové si ve středu vyslechli hosté jedné z přednášek Ladies Business Week v Brně. Události, na které vystupují úspěšné ženy.

Parníky obsadily přehradu. Provázely je fanfáry, tleskot i troubení

Brno /FOTOGALERIE/ – Po Brněnské přehradě se rozléhá troubení parníků a stovky přihlížejících vykřikují nadšením. Dopravní podnik zahajuje jedenasedmdesátou plavební sezónu a vypouští svých šest lodí zpátky na přehradu. „Loni jsme přeplavili 240 tisíc cestujících, letos je náš cíl ještě o deset tisíc víc, i proto plavební sezónu prodloužíme až do konce října," slibuje přihlížejícím generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies