VYBERTE SI REGION

Na velodromu se psala slavná historie

Brno - Dres Favoritu Brno oblékala nejedna legenda. Dnes je tradiční cyklistický oddíl často farmou Dukly Praha.

21.5.2009
SDÍLEJ:

NA DRÁZE. Mezi tradiční závody, které pořádá Favorit Brno, patří 500 + 1 kolo.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Velodrom. Slovo, které zná v Brně snad každý. Mladší generace si však pisárecký areál budov svírající oválnou dráhu spojuje spíše se zábavou a hudbou. „Večer jdeme na Favál,“ nese se celoročně především studentským prostředím.

V areálu velodromu se totiž konají různé hudební akce a v květnu tu tradičně propukne Majáles. Výraz „Favál“ ale vychází z názvu cyklistického klubu TJ Favorit Brno, který je doma právě na velodromu. Na místním ovále se psala a píše historie. „Cyklistika do Brna prostě patří. Ne nadarmo se říkávalo, že Brno je městem tohoto sportu,“ je si vědom tradice předseda Favoritu Brno Pavel Havránek.

Myšlenka založit cyklistický oddíl se zrodila v Pivovarské restauraci v Brně. Právě zde se v roce 1957 začala psát historie Tělovýchovné jednoty Favorit. U kolébky oddílu stál Ladislav Šmíd a Richard Reiter, který se stal prvním předsedou. Jednota sdružovala osm brněnských cyklistických oddílů, 103 cyklistů, funkcionářů a příznivců. Název Favorit byl pak odvozen od továrny na výrobu závodních kol v Rokycanech. „Letos máme už dvaapadesát let. Všechny naše závody tak mají dlouhou tradici,“ pokračuje Havránek.

Předchůdcem dnešního velodromu byla Baeurova rampa s hliněnou a antukovou dráhou, která dostala postupně asfaltový a betonový povrch. Vybudováno bylo osvětlení, bariéry a další zázemí. Střechu pak velodrom dostal ku příležitosti mistrovství světa v roce 1969. „Vybudování zastřešení bylo pro Favorit jedním velkým milníkem. V roce 1968 se kvůli rekonstrukci na dráze nemohlo závodit,“ připomíná předseda Favoritu.

Nejtradičnějším závodem brněnského klubu je Šestidenní dvojic, která se koná od roku 1961, a to vždy v době Mezinárodního strojírenského veletrhu. Cyklistickou sezonu však otvírá jiný závod, Brno – Velká Bíteš – Brno. Z dráhových závodů je pak nejvýznamnější 500 + 1 kolo a Přilba Moravy. „Brno – Bíteš – Brno má vždycky velkou účast. Na tomto prvním závodu sezony se sjede až 140 jezdců. Na posledním závodě jich bývá třeba jen ke třiceti. Z hlediska dobrého obsazení bylo šťastným tahem přesunutí etapového závodu 500 + 1 kolo ze září na květen. Tento krok přilákal opravdovou dráhařskou špičku,“ pochvaluje si Havránek.

Minusem pro brněnskou cyklistiku zůstává exodus špičkových jezdců zejména do Dukly Praha. Hegemon české dráhové cyklistiky nedává republikové konkurenci žádnou šanci. Vždyť v barvách Dukly působí taková esa jako Petr Lazar, Jiří Hochmann nebo Martin Bláha, všichni odchovanci brněnského Favoritu. „Dřív bylo na Favoritu mnohem víc závodníků, kteří se zaměřovali jak na silnici, tak na dráhu. Na trénincích nás jezdilo až kolem patnácti. Dnes je situace bohužel jiná. Každopádně Favorit odchoval hodně výborných závodníku,“ říká lehce posmutněle Andrea Jonášová, bývalá cyklistka a pozdější úspěšná bikerka týmu Rocky Bikes. „Pro Brno je tento odliv škoda,“ dodává.

V této sféře mají rozhodující slovo finance, protože vychovat a udržet závodníka jsou dvě rozdílné věci. „Musíme vytvořit pro juniory takové podmínky, aby nám zůstali aspoň do věku dvaadvaceti let, ale i dál. Zkrátka aby nám neutekli,“ přeje si Havránek.

Po pravdě řečeno dráhová cyklistika v Brně zaostává. Ale výkonnostní propad zaznamenal tento sport celkově. Dukla Praha sbírá úspěchy na poli bodovacích závodů, ale ve stíhačkách a sprintech to už taková sláva není. „Pavel Buráň byl v těchto disciplínách poslední hvězdou, bez něj jsme o dost zpátky,“ upozorňuje šéf Favoritu.

Klub s velkou tradicí, jehož barvy hájily legendy typu olympijského vítěze Jiřího Dalera nebo čtyřnásobného mistra světa Vladimíra Vačkáře, se ale o budoucnost bát nemusí. Ve své stáji má minimálně čtveřici nadějných juniorů, perspektivu v podobě trenéra Josefa Regece a finanční zajištění by nemělo být ohroženo. „Spolupráce s městem je na dobré úrovni. Na radnici na nás myslí a jsou schopni nám pomoct s financemi na mládež, významné akce i údržbu areálu,“ dodává Havránek. Navíc závod Přilba Moravy by se měl do budoucna stát reprezentativní vlajkovou lodí TJ Favoritu Brno.

Před dvaceti lety Miroslav Berger vyhrál MS v kolové. Devítinásobný mistr republiky brázdí na furtšlapu palubovky dodnes

Problém je dostat ke kolové mladé kluky

K Favoritu Brno neodmyslitelně patří kolová. Za časů bratrů Pospíšilových byl právě tento sport úhelným kamenem brněnské cyklistiky. Na tradici tohoto sourozeneckého dua navázal o několik let později také Miroslav Berger, který získal v letech 1989 a 2003 titul mistra světa. Poprvé s Miroslavem Kratochvílem, podruhé s Jiřím Hrdličkou.

Na kolovou a na Favorit Brno Berger zdaleka nezanevřel ani nyní. Na „furtšlapu“, jak hráči říkají svému speciálnímu kolu, dál brázdí palubovky extraligy. A nutno říct, že úspěšně. „Trénuju teď dvakrát týdně a se synem jsme třetí v soutěži, a to je celkem solidní,“ říká devítinásobný mistr republiky.

Jaká je v současnosti úroveň české kolové?
Konkurence schopní jsme. To dokázali teď kluci (Hrdlička, Hasoň, pozn. red.), když vyhráli mistrovství světa. Ve světě mají ale mnohem větší základny, u nás hraje kolovou osm klubů v celé republice. Třeba Němci jsou v tomhle úplně jinde. Teď začne světový pohár, takže uvidíme, jak na tom letos jsme.

A v extralize je situace jaká?
Je to docela vyrovnané. V čele je teď Svitávka, za ní Skoták se Šmídem z Favoritu. Potom jsme už my.

Nemáte strach, že by kolová zmizela ze sportovní mapy?
To asi ne. Ale je velký problém dostat ke kolové mladé kluky. Mladí mají úplně jiné zájmy, hrají fotbal, hokej. Na kolovou není čas a prostor. V tomhle ohledu je to hodně špatné.

V kolové hrají prim malé obce jako Šitbořice, Svitávka nebo Němčice. Čím to?
To je přesně o tom, že ve velkých městech mají mladí úplně jiné zájmy. Tady mají kluci míň možností, takže hrají kolovou. V těchto menších obcích má kolová taky tradici a hrají ji i otcové. Největší základnu má právě Svitávka a bude z toho hodně těžit.

Spolupracujete v současnosti s Favoritem?
Tak předně jsem člen Favoritu a hrajeme za Favorit ligu. A samozřejmě tam spolupráce pořád je.

Jak vidíte postavení brněnské cyklistiky jako celku?
Podpora ze strany města tady určitě je. Favorit má silnou silniční cyklistiku. Začal tam trénovat Josef Regec, což je jedině dobře, že to vzal člověk, který kolům rozumí. Určitě to bude ku prospěchu. Do budoucna si myslím, že dobré výsledky budou. Určitě v Brně cyklistika půjde nahoru.

Na Favoritu byla výborná parta, vzpomíná dráhař Bláha

Jak se cyklista z Favoritu do stověžaté Prahy za slávou vydal. I tak by se mohla jmenovat pohádka o tom, jak Favorit Brno vychová nadějné závodníky, kteří si pak nabalí buchty a přilbu, sednou na bicykl a vydají se bojovat za Duklu Praha.

Příběh lehce přetažený za vlasy, ale mohl by se vyprávět třeba o Martinu Bláhovi. Nadějný brněnský jezdec, jako jeden z mnoha, odešel z Favoritu do Dukly Praha a její barvy hájí dodnes.

„Na Favorit občas zavzpomínám a vždycky se mi vybaví hlavně výborná parta lidí, která tam byla,“ říká jedenatřicetiletý dráhař, který letos v dubnu přivezl z mistrovství světa v Polsku bronzovou medaili z madisonu. „Určitě je to můj dosavadní největší úspěch kariéry, prostě úplná bomba,“ zdá se být z umístění na stupni vítězů unešený úplně stejně, jako jeho parťák z bodovacího závodu dvojic Jiří Hochmann. „Jirka je hodně v euforii, ale já to beru v tomhle trošku střízlivěji. Samozřejmě mám radost, ale teď se vezu na trošku jiné vlně, protože se přítelkyni narodilo malé, takže jsem úplně jinde,“ září nadšením z radostné události.

V Brně Bláha na kole začínal pod trenérem Pavlem Krejčím a byl jedním z výjimečné generace, kterou trénoval Jaroslav Bláha, Martinův otec. „Nejvíc jsem se toho naučil právě v dorostu, kde nás trénoval můj táta. Tohle období mi dalo asi nejvíc,“ vzpomíná jezdec, který loni opanoval prestižní závod 500 + 1 kolo na brněnském velodromu. Letos už tak úspěšný nebyl a minulý týden se nevešel ani do první desítky. „Nešel jsem do toho závodu s nějakými konkrétními cíly, spíš jsem se chtěl rozjet po delší pauze,“ nedělá si s výsledkem hlavu.

V Brně se český reprezentant vyskytuje docela často, takže, jak sám říká, sentimentálním pocitem při závodech na velodromu netrpí.
Bláha je komplexním dráhařem. Nechybí mu chuť zajezdit si bodovačku, ani taktické závody družstev. „Nejraději mám asi madison, ale baví mě i ostatní disciplíny. Mám rád družstva, i když se moc nejezdí a nejsou na ně podmínky,“ potvrzuje.

O kvalitách české cyklistiky si nedělá iluze. Moc dobře ví, kde jsou její silná, ale i slabá místa. „Není to nic extra. Samozřejmě Dukla Praha je úplně jinde, než ostatní. Sprinty má výborné Dukla Brno. Potom už se najde jen pár dobrých jedinců a víc nic,“ uvědomuje si.

Současná dráhová cyklistika se v domácích luzích a hájích orientuje především na bodovací závody. Ostatní disciplíny oproti letům minulým lehce pokulhávají. Nadějnými cyklisty ovšem tuzemské stáje disponují, o tom není sporu. „Srovnání se světem máme, nevedeme si úplně špatně. Jeden talent se mnou jel nedávno dvojice,“ směje se a připomíná kvality mladého Hochmanna. „Myslím, že dobří mladí závodníci u nás jsou, ale uvidíme, jestli se budou chtít věnovat právě dráze,“ uzavírá Bláha.

Galerie slavných

Jiří Daler
Byl členem Favoritu Brno od roku 1957. Jako první československý cyklista vybojoval na olympijských hrách zlatou medaili. Cenný kov se mu povedlo získat v Tokiu v roce 1964 ve stíhacím závodě jednotlivců. Získal také stříbro na mistrovství světa v roce 1966 a bronz v letech 1964 a 1967. V roce 1967 zajel v Mexiku světový rekord na čtyřkilometrové a pětikilometrové trati. V roce 1964 přešel do Dukly Brno.

Pavel Doležel
Úspěšný brněnský silničář startoval v letech 1964 – 1967 čtyřikrát na mistrovství světa. Od roku 1965 vedl reprezentační družstvo ČSSR jako kapitán na Závodě míru. Ve svém nejslavnějším ročníku v roce 1965 obsadil celkově druhé místo.
Z Favoritu Brno nikdy nepřestoupil a startoval v mnoha velkých etapových závodech. Doležel byl historicky prvním zvoleným vítězem ankety Král cyklistiky. Je členem Sportovní síně slávy města Brna a působí jako sportovní diplomat.

Vladimír Vačkář
Ve dvojici s Miloslavem Vymazalem dokázal celkem čtyřikrát ukořistit titul mistra světa v tandemovém závodě. Oba cyklisté nenašli konkurenci v letech 1973, 1974, 1977 a 1978. K těmto úspěchům přidali v téže disciplíně ještě stříbro z roku 1975. Sbírku medailí pak kompletuje bronz z roku 1979.

Ivan Kučírek

Majitel zlatého hattricku v tandemech s Pavlem Martínkem z mistrovství světa v letech 1980 až 1982. V této disciplíně byl také dvakrát stříbrný, a to v letech 1976 a 1983. Mimo to si z mistrovství světa 1971 Kučírek přivezl i bronz ze sprintu.

Milan Puzrla
Bronzový medailista ve stíhačce družstev z mistrovství světa 1974. Čtyřnásobný vítěz etapového závodu 500 + 1 kolo.

Závody favoritu brno
• Turnaj mistrů světa v kolové
• Brno – Velká Bíteš - Brno
• Český pohár mládeže na silnici
• Závod míru nejmladších
• 500 + 1 kolo - mezinárodní bodovací závod na dráze
• 300 + 1 kolo, 230 + 1 kolo, 130 + 1 kolo - bodovací závody na dráze
• Přilba Moravy
• Mistrovství České republiky dvojic
• Merida Sport Life Cup

O nejcennější vavříny se jelo i v Brně

Konec šedesátých let minulého století se v jihomoravské metropoli nesl ve znamení cyklistiky. Už v roce 1968 brněnští cyklisté ovládli mistrovství republiky na dráze. Jezdci Favoritu vyhráli sprint, pevný kilometr, stíhací závod jednotlivců i tandemy. Tyto úspěchy byly předzvěstí blížícího se mistrovství světa v cyklistice amatérů.

Tato prestižní akce se konala na brněnském velodromu v roce 1969. Hostitelské město a pořádající klub TJ Favorit Brno jako hlavní organizátor soutěže obstály na výbornou. Podstatným prvkem pro kvalitu soutěže bylo zastřešení velodromu, které proběhlo v předešlém roce. Světového šampionátu se účastnilo rekordních jedenatřicet států. Cyklistů a účastníků soutěží dorazilo do Brna 617. Pokud připočteme dalších téměř tři sta osob doprovodu sportovců, účastníky souběžně konaného lékařského sympózia a významné hosty oslav stého výročí konání prvního cyklistického závodu v Brně, dospějeme k celkovému počtu přesahujícího 1 500 oficiálních účastníků.

Šéfem organizačního výboru mistrovství se stal Ladislav Šmíd, legenda československého světa cyklistiky. K úspěchům Favoritu je potřeba přičíst i zásluhy při organizaci další trojice šampionátů, z nichž ty v roce 1979 a 1991 byly v kolové.

Marek Těšík a redakce sportu

21.5.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Odejde Zbrojovce snajpr? Útočník Škoda je v kurzu

Brno - Na podzim nastřílel deset branek, vyšvihl se do čela pořadí kanonýrů vedle renomovaného Davida Lafaty. Brněnský fotbalista Michal Škoda se v zimním přestupovém období patrně stane horkým zbožím. Už kolem něj také někteří zájemci krouží. „Mám nějaké informace od manažera, ale spíš čekám na něco konkrétního, zatím je to jen oťukávání, což moc neřeším," odvětil Deníku Rovnost útočník Zbrojovky.

Předvánoční brigády? Je jich více. A za lepší platy

Brno - Vánoce rodiny stojí mnoho peněz, velká část lidí si tak hledá alespoň dočasný přivýdělek. Je to i případ Lukáše Nezhyby. „Mám sice svoji stálou práci, ale chceme s přítelkyní strávit Vánoce v zahraničí na horách, proto máme oba od začátku prosince ještě brigádu," vysvětlil Nezhyba.

AKTUALIZOVÁNO

Jihomoravský kraj si chce pořídit vlastní vlaky. Zaplatí za ně 5,5 miliardy

Jižní Morava – Vlaky v Jihomoravském kraji jsou staré, kraj je nahradí novými. Vypsání výběrového řízení na dodávku schválila ve čtvrtek krajská rada. Do roku 2019 plánuje pořídit pětadvacet souprav pro alespoň 310 sedících cestujících a dalších šest posilových jednotek po 140 místech dohromady za pět a půl miliardy korun. Kromě toho chce v soutěži získat také servis objednaných vlaků. Za třicet let má stát šest miliard korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies