VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Námořní rallye: Brňané ujeli za 6 dnů přes 200 kilometrů

Brno – Stejné podmínky, stejné prostředí, stejné lodě. Rozhodují jen zkušenosti šestičlenných posádek. Nejlepší tuzemští jachtaři už čtrnáct let končí sezonu Českou námořní rallye. Letos včetně pěti brněnských posádek.

4.11.2010
SDÍLEJ:
Fotogalerie
12 fotografií

Česká námořní rallye.Foto: Pavel Nesvadba

V etapovém souboji desetimetrových plachetnic bojovalo koncem září na chorvatských mořích osmnáct domácích týmů o neoficiálního českého krále moří. „Jde o nejstarší českou regatu, která se pravidelně jezdí v Chorvatsku a patří k nejpočetněji obsazeným závodům,“ vysvětlil hlavní brněnský pořadatel Tomáš Stejskal ze společnosti TPS centrum.

Z posádek největšího jihomoravského města si nejlépe vedl tým Hyveco vedený Ladislavem Smutným, který skončil druhý. „Jako vítězové loňského ročníku jsme přijížděli se snahou obhájit titul. Mrzí nás, že to nevyšlo, ale konkurence byla tentokrát překvapivě ještě silnější,“ hodnotil účast kapitán druhé posádky v cíli Ladislav Smutný.

Letošní ročník absolvovalo více než sto nadšenců. Na ty čekalo šest dnů na moři včetně jednoho volného. Dohromady za tu dobu ujeli kolem 120 námořních mil (asi 220 kilometrů – pozn. red.). „Trasa se každý rok obměňuje, ale stále se držíme u chorvatských břehů,“ řekl Stejskal.

Každý den začíná v devět hodin ráno poradou kapitánů o nadcházející trati. Poté vyráží posádky do boje na předem určenou trasu. „Závodníky hlídají čtyři doprovodné lodě, které dávají pozor na dodržování pravidel, například otočných bodů,“ doplnil organizátor. Účastníci používají stejné lodě, které si před začátkem celého klání losují. „I když pro oko laika se může zdát každá jachta stejná, existuje několik detailů, které ji dělají unikátní. Příkladem je třeba náklon stěžně,“ uvedl Smutný. „Rozdíly sice jsou, ale tak malé, že nikdo nemá zásadní výhodu, která by ho posunula automaticky o několik příček nahoru startovním polem,“ doplnil kapitán brněnské posádky Hyveco.

I když jsou lodě, které mohou využívat pouze síly větru, vybavené motory, závodníci je mohou použít jen v případě nejvyšší nouze. V tom případě totiž dochází k diskvalifikaci posádky v daném dni.

Trénink na náročné námořní podmínky? Pro většinu účastníků pouze přání. „Jsou tací, kteří jsou čistokrevnými námořníky. Dost účastníků ale žádný trénink neabsolvuje. Mohou si jen na Brněnské přehradě nacvičit taktiku. Manévry na otevřeném moři jsou ale často dost odlišné,“ nastínil Stejskal.

Přihlásit do příštího ročníku České námořní rallye se může jakýkoli tým. Ve svém středu musí mít alespoň jednoho účastníka s kapitánskými a radiovými zkouškami. Jachting není pouze výsadou mužů. Letošního ročníku se zúčastnily i ženské posádky. Brněnská Mercedes – Benz skončila na šestém místě o osm příček před další.

NEJSTARŠÍ ČESKÁ REGATA

- etapový souboj desetimetrových totožných plachetnic, který uzavírá českou jachtařskou sezonu

- posádka složená ze šesti členů (minimálně jeden s kapitánskými a radiovými zkouškami)

- 5 závodních dnů + 1 den volna, za které účastníci ujedou kolem 220 kilometrů

- 14. ročníku se zúčastnilo 5 brněnských posádek – nejlépe si vedla Hyveco (kapitán Ladislav Smutný, Tomáš Karas, Jan Hykrda, Petr Novák, Petr Sokol, Jakub Hykrda), která dojela na 2. místě

Smutný zažil grilování na palubě

Brno - Někdo sbírá známky, jiný podpisy slavných sportovců. Vášní Ladislava Smutného je proplouvání vodní hladinou na plachetnici jen za pomoci větru a vlastních schopností. Brněnský kapitán patří k vyznavačům jachtingu.

Kromě klidných vod Brněnské přehrady se každoročně vydává také do boje s rozbouřenými vodami chorvatských moří. Jako třešničku na konci sezony. „Jedná se o pěkné zakončení plavebního roku. Fascinuje mě především prostředí Kornatského souostroví,“ zasní se při vzpomínce.

Rok co rok, už třináct let, absolvuje na přelomu září a října nejstarší český regatový závod Českou námořní rallye. „Vynechal jsem jen první ročník. Se současnou posádkou jsem letos jel už popáté,“ popisuje kapitán týmu Hyveco.

Obhájci vítězství projeli cílem letošního závodu na druhém místě. „Nikdy jsme dopředu netrénovali společně. Až při převzetí totožných lodí jsme pilovali souhru. Na vítězích bylo poznat, že spolu předtím pár dní nacvičovali,“ vysvětlil Smutný, který má na svém kontě už několik druhých a třetích míst z předchozích let.

Rozhodujícím faktorem pro jachtaře je vítr. „Když nefouká, skoro se nepohneme. Denní trasa proto může trvat od tří hodin až téměř přes celý den,“ směje se.

Díky nedostatku pohonné síly zažil Smutný i komické situace. „Třeba posádku, která si v takové situaci grilovala ulovenou rybu,“ usmívá se.

Práce na jachtě mají účastnici rozdělené. „Úkoly jsou předem dané. Například jsme letos měli v týmu parťáka, který není původem jachtař, takže jsme z něho udělali našeho kuchaře,“ vysvětluje.

V šesti dnech najedou jachtařští nadšenci přes 220 kilometrů. Noci tráví v kajutách lodi a většinu dne na palubě.

Za třináct let zažil kromě hromady veselých i několik nebezpečných situací. „V loňském roce přišla nečekaně silná bora (vítr z pevniny – pozn. red.), která s sebou nesla bílou clonu vodní tříšti. V takovém případě loď hrozí převrácením, i když máte stáhnuté plachty,“ upozorňuje brněnský kapitán, kterého stojí každoroční účast okolo patnácti tisíc korun.

Autor: Tomáš Valaškovčák

4.11.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

SOUTĚŽ: Ve hře jsou lístky na zápas Zbrojovky proti Dukle Praha

Tradiční již devatenáctou přehlídku ohňostrojů festivalu Ignis Brunensis zakončil pompézní ohňostroj z hradu Špilberk.
AKTUALIZOVÁNO

Ignis Brunensis: přibude jeden ohňostroj, povinnou skladbou bude Bugatti step

Kino Art se přesune do bývalého lihovaru. Kvůli opravám

Brno /FOTOGALERIE/ – Rozsáhlé opravy za miliony korun čekají budovu brněnského Kina Art v Cihlářské ulici. Kvůli rozšíření vestibulu či zřízení bezbariérového přístupu proto od května do září kino přemístí do bývalého lihovaru v Pekařské ulici.

DOTYK.CZ

Největší poslanečtí snaživci? Na špici jsou Kalousek i Okamura

Už více než dvě stovky zákonů předložili současní poslanci. Sice jich protlačili jen 26, ale nesmutní z toho. Hlavně, že jsou vidět.

Nový ředitel Povodí Moravy dřív vedl mlékárny a lihovar

Brno – Z mléka a alkoholu přesedlá na vodu nový ředitel Povodí Moravy. V Brně ho v pondělí představil zaměstnancům podniku ministr zemědělství Marian Jurečka. Václav Gargulák přejde na pozici generálního ředitele společnosti zvenčí a ujme se jí už v úterý.

AKTUALIZOVÁNO

Účtenky za pivo? Sorry jako i agent Bureš

Brno /ANKETA/ – Bureš, Andrej Bureš. Účtenky s takovýmto textem a podobiznou ministra financí Andreje Babiše stylizovaného do postavy Jamese Bonda dostávají už od prosince návštěvníci Pivní burzy v brněnské Veveří ulici. „Na účtence máme obrázek jen z recese a původně jsme ho chtěli po týdnu odstranit, ale lidem se líbí. Měli jsme jen jednu negativní reakci, lidé se spíš smějí," uvedl majitel restaurace Jakub Seďa.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies