VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Námořní rallye: Brňané ujeli za 6 dnů přes 200 kilometrů

Brno – Stejné podmínky, stejné prostředí, stejné lodě. Rozhodují jen zkušenosti šestičlenných posádek. Nejlepší tuzemští jachtaři už čtrnáct let končí sezonu Českou námořní rallye. Letos včetně pěti brněnských posádek.

4.11.2010
SDÍLEJ:

Česká námořní rallye.Foto: Pavel Nesvadba

V etapovém souboji desetimetrových plachetnic bojovalo koncem září na chorvatských mořích osmnáct domácích týmů o neoficiálního českého krále moří. „Jde o nejstarší českou regatu, která se pravidelně jezdí v Chorvatsku a patří k nejpočetněji obsazeným závodům,“ vysvětlil hlavní brněnský pořadatel Tomáš Stejskal ze společnosti TPS centrum.

Z posádek největšího jihomoravského města si nejlépe vedl tým Hyveco vedený Ladislavem Smutným, který skončil druhý. „Jako vítězové loňského ročníku jsme přijížděli se snahou obhájit titul. Mrzí nás, že to nevyšlo, ale konkurence byla tentokrát překvapivě ještě silnější,“ hodnotil účast kapitán druhé posádky v cíli Ladislav Smutný.

Letošní ročník absolvovalo více než sto nadšenců. Na ty čekalo šest dnů na moři včetně jednoho volného. Dohromady za tu dobu ujeli kolem 120 námořních mil (asi 220 kilometrů – pozn. red.). „Trasa se každý rok obměňuje, ale stále se držíme u chorvatských břehů,“ řekl Stejskal.

Každý den začíná v devět hodin ráno poradou kapitánů o nadcházející trati. Poté vyráží posádky do boje na předem určenou trasu. „Závodníky hlídají čtyři doprovodné lodě, které dávají pozor na dodržování pravidel, například otočných bodů,“ doplnil organizátor. Účastníci používají stejné lodě, které si před začátkem celého klání losují. „I když pro oko laika se může zdát každá jachta stejná, existuje několik detailů, které ji dělají unikátní. Příkladem je třeba náklon stěžně,“ uvedl Smutný. „Rozdíly sice jsou, ale tak malé, že nikdo nemá zásadní výhodu, která by ho posunula automaticky o několik příček nahoru startovním polem,“ doplnil kapitán brněnské posádky Hyveco.

I když jsou lodě, které mohou využívat pouze síly větru, vybavené motory, závodníci je mohou použít jen v případě nejvyšší nouze. V tom případě totiž dochází k diskvalifikaci posádky v daném dni.

Trénink na náročné námořní podmínky? Pro většinu účastníků pouze přání. „Jsou tací, kteří jsou čistokrevnými námořníky. Dost účastníků ale žádný trénink neabsolvuje. Mohou si jen na Brněnské přehradě nacvičit taktiku. Manévry na otevřeném moři jsou ale často dost odlišné,“ nastínil Stejskal.

Přihlásit do příštího ročníku České námořní rallye se může jakýkoli tým. Ve svém středu musí mít alespoň jednoho účastníka s kapitánskými a radiovými zkouškami. Jachting není pouze výsadou mužů. Letošního ročníku se zúčastnily i ženské posádky. Brněnská Mercedes – Benz skončila na šestém místě o osm příček před další.

NEJSTARŠÍ ČESKÁ REGATA

- etapový souboj desetimetrových totožných plachetnic, který uzavírá českou jachtařskou sezonu

- posádka složená ze šesti členů (minimálně jeden s kapitánskými a radiovými zkouškami)

- 5 závodních dnů + 1 den volna, za které účastníci ujedou kolem 220 kilometrů

- 14. ročníku se zúčastnilo 5 brněnských posádek – nejlépe si vedla Hyveco (kapitán Ladislav Smutný, Tomáš Karas, Jan Hykrda, Petr Novák, Petr Sokol, Jakub Hykrda), která dojela na 2. místě

Smutný zažil grilování na palubě

Brno - Někdo sbírá známky, jiný podpisy slavných sportovců. Vášní Ladislava Smutného je proplouvání vodní hladinou na plachetnici jen za pomoci větru a vlastních schopností. Brněnský kapitán patří k vyznavačům jachtingu.

Kromě klidných vod Brněnské přehrady se každoročně vydává také do boje s rozbouřenými vodami chorvatských moří. Jako třešničku na konci sezony. „Jedná se o pěkné zakončení plavebního roku. Fascinuje mě především prostředí Kornatského souostroví,“ zasní se při vzpomínce.

Rok co rok, už třináct let, absolvuje na přelomu září a října nejstarší český regatový závod Českou námořní rallye. „Vynechal jsem jen první ročník. Se současnou posádkou jsem letos jel už popáté,“ popisuje kapitán týmu Hyveco.

Obhájci vítězství projeli cílem letošního závodu na druhém místě. „Nikdy jsme dopředu netrénovali společně. Až při převzetí totožných lodí jsme pilovali souhru. Na vítězích bylo poznat, že spolu předtím pár dní nacvičovali,“ vysvětlil Smutný, který má na svém kontě už několik druhých a třetích míst z předchozích let.

Rozhodujícím faktorem pro jachtaře je vítr. „Když nefouká, skoro se nepohneme. Denní trasa proto může trvat od tří hodin až téměř přes celý den,“ směje se.

Díky nedostatku pohonné síly zažil Smutný i komické situace. „Třeba posádku, která si v takové situaci grilovala ulovenou rybu,“ usmívá se.

Práce na jachtě mají účastnici rozdělené. „Úkoly jsou předem dané. Například jsme letos měli v týmu parťáka, který není původem jachtař, takže jsme z něho udělali našeho kuchaře,“ vysvětluje.

V šesti dnech najedou jachtařští nadšenci přes 220 kilometrů. Noci tráví v kajutách lodi a většinu dne na palubě.

Za třináct let zažil kromě hromady veselých i několik nebezpečných situací. „V loňském roce přišla nečekaně silná bora (vítr z pevniny – pozn. red.), která s sebou nesla bílou clonu vodní tříšti. V takovém případě loď hrozí převrácením, i když máte stáhnuté plachty,“ upozorňuje brněnský kapitán, kterého stojí každoroční účast okolo patnácti tisíc korun.

Autor: Tomáš Valaškovčák

4.11.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jakub Zejda u Krajského soudu v Brně.
AKTUALIZUJEME
1

Krajský soud potvrdil podmínku policistovi, který zfackoval sprejera

V pátek 18. srpna vjela u železniční stanice Olbramkostel na Znojemsku na železniční přejezd Octavia v době, kdy tudy projížděl motorový vlak. Při srážce zemřeli dva lidé, dítě ve vážném stavu transportovali záchranáři vrtulníkem do Brna.
24

Smrt na přejezdu: policie dál vyšetřuje. Zraněná dívka je stabilizovaná

AKTUALIZOVÁNO

Habanec ve Zbrojovce končí, hráče po výprasku na Hané stihly pokuty

Brno /FOTOGALERIE, ANKETA/ – Tenhle primát by si fotbalová Zbrojovka zřejmě ráda odpustila. Svatopluk Habanec se totiž v pondělí stal prvním odvolaným trenérem v prvoligové sezoně, brněnský klub jeho konec oznámil v odpoledních hodinách. V sobotním domácím střetnutí proti pražské Spartě povedou tým dosavadní asistenti Richard Dostálek a Lukáš Přerost.

Brněnští studenti v architektonické soutěži navrhli pavilon za jeden den

Brno – Přesně za čtyřiadvacet hodin vytvořit návrh dočasného pavilonu pro oživení veřejného prostoru s využitím šesti dopravních kontejnerů. Tak znělo zadání letošního ročníku architektonické soutěže pro studenty Superstudio. Své projekty museli před publikem představit za dvě stě vteřin.

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

I relativně nízká finanční gramotnost Čechů může za to, že čas od času skočíme na „supervýhodnou“ nabídku zhodnocení peněz, která se nakonec promění v totální fiasko. Pokud byste rádi investovali svoje úspory, nevynechejte následující tipy. 

AKTUALIZOVÁNO

V Líšni našli padesátikilovou bombu. Pozůstatek z války pyrotechnik odpálil

Brno - Padesátikilovou leteckou bombu, která v brněnské Líšni zůstala patrně ještě z dob druhé světové války, museli v pondělí odpoledne řešit policisté i s pyrotechniky. Z bezpečnostních důvodů proto při kontrole dočasně uzavřeli Náměstí Karla IV. Poté nález zajistili.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení