VYBERTE SI REGION

Navigátor Ouředníček: O závodech se mi zdálo 61 nocí v kuse

Brno /ROZHOVOR/ – Brněnský rodák Tomáš Ouředníček se připravuje na lednovou Dakarskou rallye, kterou pojede podruhé v životě.

27.12.2009
SDÍLEJ:

Brněnský navigátor Tomáš Ouředníček vyráží na svou druhou Rallye Dakar.Foto: Offroadsport

Písek, duny, koryta řek. Tam všude se musí orientovat a najít tu správnou cestu. Jeho zaváhání či chyba může posádku připravit o šanci bojovat na čele nebo pokračovat v závodě. Brněnský rodák Tomáš Ouředníček je rallyový navigátor. Od druhého ledna ho čeká nejtěžší zkouška v roce. Pro svého řidiče Miroslava Zapletala musí najít cestu, která českou posádku Offroadsport přivede do cíle nejprestižnějšího motoristického závodu na světě, Dakarské rallye.

Jak jste se připravovali na letošní ročník?
Do poslední chvíle jsme nevěděli, jestli pojedeme. Přestože máme za sebou historicky nejúspěšnější sezonu, neměli jsme dost peněz. Letos klesl počet automobilových účastníků ze 177 na 151. Víme o řadě špičkových týmů a jezdců, kteří kvůli ekonomické krizi nemohou jet. Dakar je atraktivní, ale velmi drahý.

Co vás přesvědčilo, že do Jižní Ameriky nakonec odjíždíte?
Když jsme oznámili naši neúčast, pořadatelé nás kontaktovali a nabídli nám obrovské finanční úlevy na startovném. Tak jsme si řekli, že do toho musíme jít a pokusit se upevnit naši pozici ve světové třídě.

Kolik stojí zúčastnit se nejprestižnějšího motoristického závodu?
Tovární týmy, které mají více vozů, do toho vrážejí ohromné prostředky. Například zástupci Volkswagenu přiznali, že kolem stošedesáti milionů euro. To je ale extrém. My samozřejmě jedeme úplně v jiných číslech. Dáváme dohromady prostředky od našich partnerů a pak taky něco z vlastní kapsy. Proto letos pojedeme ekonomickou verzi, kdy nebudeme mít ani rychlou asistenci.

Rychlá asistence, o co se jedná?
Kamion přihlášený do soutěže, který ale jede pouze proto, aby nám pomáhal. Letos budeme pravděpodobně jeden z nejmenších týmů. Jen já, řidič Míra Zapletal plus dva mechanici. To je vše.

Jak velká je to ztráta?
Může nám velmi chybět v okamžiku, kdy budeme mít technickou poruchu na trati nebo zapadneme. Může nás někdo vytáhnout z kamarádství, ale nebude to žádný z předních jezdců, protože rivalita je obrovská a bojuje se o každou vteřinu. V okamžiku, kdy bude závažnější závada na trati, tak automaticky končíme bez šance na opravu.

Kolikrát jste loni využili jeho služeb?
Ani jednou. To byla obrovská výhoda. Díky tomu jsme mohli zachránit třeba Aleše Lopraise. My jsme byli tak rychlí a neměli žádný problém, že nás nedojeli. Skoro jsme se ani neviděli. (směje se)

Nebojíte se, že vás loňské štěstí může opustit?
Máme obavy. Teď teprve zjišťuji, že udělat výsledek, který nikdo neočekává, je daleko snazší než ho teď obhájit.

Je mezi českými týmy dohoda o vzájemné pomoci?
Existuje sice gentlemanské gesto, ale vypravení asistenčního kamionu stojí neskutečné prostředky. Tým, který ho má, do toho dal vlastní peníze a nemá ani zájem ani potřebu pomáhat jiným posádkám. Mohou nás vytáhnout z písku nebo pomoci opravit auto, ale nedá se na to spolehnout. Pokud budeme mít závažnější poruchu, tak jejich pomoc nám bude stejně k ničemu. Bohužel nemáme s sebou ani náhradní motor, což může být problém. Je nový, tak doufáme, že vydrží.

Pokud nastane výraznější problém, můžete už druhý den skončit.
Ano, riziko je obrovské. O to opatrněji budeme asi startovat. Zase ale nemůžeme jet moc pomalu, protože v tom okamžiku nám celé pole ujede. Začínáme na začátku mezi deseti nejlepšími závodníky z celého světa, což je ohromná prestiž. Tlak, abychom se drželi vepředu, bude obrovský. V ostrém tempu nesmíme udělat žádnou chybu. První den je náročný v tom, že si zvykáte na prostředí, tempo. Riziko chyby je tedy extrémní.

Loni jste mezi automobily překvapili a dojeli na sedmém místě. Jak těžké bude obhájit tento výsledek?
Ve skrytu duše mi zůstává naděje, že bychom mohli dobře dojet. Pro fanoušky by bylo dvacáté místo možná zklamáním, ale pro nás úžasné. Na Dakaru je krédem vidět cíl. A pokud se k tomu přidá dobré umístění, tak je to něco navíc.

Jak těžké bude prosadit se proti závodníkům s továrními auty?
Bude mezi nimi panovat obrovská rivalita, boj na ostří nože. My můžeme jen doufat, že se tím navzájem vyruší. Jedou v tak ďábelském tempu, že sebemenší chybička je pro ně fatální. V tom okamžiku vzniká šance pro nás, privátní týmy, abychom se posunuli nahoru. Konkurence je velká. Loni jsme měli výhodu, že pro všechny byla Jižní Amerika úplně novým prostředím. Loňský Dakar je navíc považován za jeden z nejtěžších v historii. Čím byla zkouška těžší, tím více se nám dařilo. Naše auto nemá takovou obrovskou maximální rychlost jako tovární vozy. V rychlých pasážích nám ostatní hodně ujížděli, zatímco jsme je doháněli v technicky náročných úsecích, kde jsme zúročili naše zkušenosti. Čím horší a těžší Dakar, tím větší šance pro nás.

Kudy se letos pojede v Jižní Americe?
Trasa povede jako loni, ale v obráceném pořadí. Dvakrát budeme překračovat Andy ve výšce kolem čtyř tisíc metrů nad mořem. Hodně času se má strávit také v chilské poušti Atacama, kde byly extrémně těžké úseky.

Strávíte více než dva týdny v extrémních podmínkách. Kolik kilogramů přitom asi zhubnete?
Minulý rok pět kilo. Mám teď docela špatnou fyzickou kondici, protože se nestíhám připravovat. Jediné, co mám perfektně procvičené, jsou prsty od klávesnice. (směje se) Při Dakaru je poměrně nepravidelná životospráva. Ráno něco málo dáme do žaludku. Nesmíme moc pít, protože osm až deset hodin nemáme šanci jít na záchod. Smíme jen pomalu popíjet. Do cíle rychlostní zkoušky přijedeme pozdě večer a pak se snažíme hodně najíst. Naší životosprávě to příliš nesvědčí.

Odlétáte ze zimy do tepla, nedělá vám to problémy?
Moc času na aklimatizaci letos nebudeme mít, ale musíme se s tím vyrovnat. Nejhorší je první náraz po příletu, kdy je v Argentině ve stínu třicet stupňů. To je šok. Většinou to odneseme škrábáním v krku a posmrkováním, ale dá se to přežít. Atmosféra je před startem tak vypjatá, že to skoro ani nevnímám.

Co kdybyste před závodem onemocněl?
To by byla katastrofa. Pokud by to bylo závažné, tak bych zůstal doma. Báli jsme se chřipkové epidemie, proto jsme se snažili dodržovat hygienické návyky, nechodit do rizikového prostředí. Jakýkoliv výpadek z našeho malého týmu by znamenal, že nikdo nemůžeme jet.

Proč je tento závod považován za nejprestižnější?
Fenomén Dakaru vznikl asi před třiceti lety. Je specifický tím, že jedou amatéři i profesionální týmy a účastní se ho obrovské množství posádek z celého světa. Snoubí se v něm závodní prostředí s dobrodružstvím a je velmi náročný na orientaci a navigaci.

Jak se těšíte, cítíte předzávodní nervozitu?
Ještě jsem neměl čas začít se těšit. Měl jsem hodně práce, protože jsme rozjížděli nový web pro fanoušky, kde budeme pravidelně informovat o našich výsledcích na Dakaru.

Nemíváte v noci třeba noční můry z toho, že jste zabloudili?
Zatím ne. Je to pro mě malinko lepší, než loni. To jsem z toho byl úplně vyjukaný. Když jsem začínal navigovat, tak se mi přesně šedesát jedna nocí v kuse zdálo o závodech.

Bude pro vás navigování v něčem jiné než loni?
Snad snazší. Vím, do čeho jdu. Už si nepřipadám jako vyjukaný kluk, který se stále dívá kolem sebe a neví, co si o tom všem má myslet.

Byla letošní příprava v něčem jiná?
Poučili jsme se. Hlavně co se týká relaxace, která mi loni hodně chyběla. Zbytečně si taky nepovezeme zimní bundy nebo čepice. Raději si vezmeme každý tři zubní kartáčky, protože se může stát, že jeden nebo dva se v tom shonu ztratí. Je to detail, ale pomáhá to, abychom se psychicky nerozhodili zbytečnou drobností.

Celou sezonu jste brázdili se Zapletalem závody v Evropě nebo Asii. Přiučil jste se v navigování ještě něčemu novému?
Určitě. Na každém závodě se najde situace, kdy si říkám, že to příště musím udělat jinak. Spoléhám se totálně na roadbook (knížka, ve které má navigátor popsánu cestu – pozn. autora). Na Dakaru je perfektně napsaný. Na začátku si jen musím zvyknout, jak moc je přesný. Každopádně zkušenosti se pořád počítají.

Loni jste neminuli ani jeden kontrolní bod, na což jste byl hrdý.
Je to noční můra navigátorů. Považuji to za moji první povinnost a proto tam jedu. Nesmím dostat ani minutu penalizaci. Stále si musím hlídat, abychom nikde nezabloudili. To bych totiž považoval za velkou osobní ostudu. Stát se to ale samozřejmě může.

Pokud minete některý kontrolní bod, máte ještě šanci bojovat na čele?
Někdy je penalizace i několik hodin. To je opravdu hodně. Když vynecháme více než čtyři body, tak jsme automaticky diskvalifikovaní.

Při Dakaru zemřelo už několik závodníků. Je při něm riziko větší než na jiných závodech?
Určitě. Jezdí se v obrovských rychlostech. Každý den se závodí osm až deset hodin v extrémních podmínkách, takže organismus je už unavený. V tom okamžiku se riziko chyby ještě zvětšuje. Stačí jediná a auto se může převrátit a shořet. Loni se to stalo čtyřikrát, ale naštěstí se nikomu nic nestalo. K Mirkovi mám obrovskou důvěru. S ním se nebojím, věřím mu.

Jak se k zálibě staví vaše rodina?
Pro maminku je to nejhorší, co může být. Manželka už rezignovala. (usmívá se) Podporuje mě, i když z toho nemá radost. Určitě ji ale těší naše úspěchy.

Staráte se o firmu s hudebními nástroji. Jak těžké je najít si čas i na závodění?
Hrozně moc. Závazků ve firmě mám hodně a skloubit obě věci dohromady a rodinu je náročné.

Letos se opět pojede v Jižní Americe. Jak se vám zamlouvá k pořádání Dakaru, který se dříve jezdil tradičně v Africe?
Nedávno jsme vyplňovali dotazník od pořadatelů, ve kterém se ptali, kam by měl Dakar směřovat. Argentina a Chile jsou nesmírně atraktivní, protože projevují obrovský zájem, aby tam závod byl, a platí za to nemalé prostředky. Minulý rok se jim to vysoce vrátilo. Četl jsem, že Argentině to přineslo asi dvě miliardy dolarů. Státy se proto perou o pořádání Dakaru. Pořadatelé nyní zvažují, co dál. Jsou náznaky, že by se mohl jet v Rusku nebo třeba v Asii.

Pro jakou variantu jste hlasovali?
Nám je to úplně jedno. (směje se) Důležité je, aby byl nejtěžším závodem, co existuje. Nejzajímavější bude, když se místa prostřídají. Tratě budou nová výzva a i pro nás je to výhoda.

TOMÁŠ OUŘEDNÍČEK
věk: 40 let
rodina: ženatý, tříletá a jedenáctiletá dcera, s manželkou nyní čekávají další dítě
místo narození: Brno
bydliště: Velké Meziříčí
ze života: narodil se, vyrůstal a studoval v Brně. V roce 1993 se přestěhoval do Velkého Meziříčí. Odmalička se věnoval hudbě. Ta je doposud jeho největším koníčkem. Založil firmu, která se věnuje prodeji hudebních nástrojů
zajímavost: jeho sousedem je několikanásobný motocyklový účastník Dakarské rallye Ivo Kaštan

Autor: Tomáš Valaškovčák

27.12.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Převadeč vecpal do auta 6 migrantů. Na hranici u Mikulova je chytili policisté

Mikulov – Šest mladíků íránského a iráckého původu a jednoho převadeče zadrželi cizinečtí policisté na bývalém hraničním přechodu v Mikulově na Břeclavsku. Zkontrolovali osobní auto značky Hyundai pětadvacetiletého Rumuna a jeho pět spolujezdců. „V zavazadlovém prostoru policisté našli další ukrytou osobu. Muži ve věku sedmnáct až jednadvacet let neměli u sebe platné doklady," informovala v pátek o kontrole z úterý policejní mluvčí Štěpánka Komárová.

Záhadu oslabené imunity odhalili brněnští odborníci

Brno – Proč jsou někteří lidé náchylnější k infekcím a alergiím? Na tuto otázku možná našli odpověď vědci z Masarykovy univerzity a Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně. „Zhruba dva z tisíce Evropanů mají poruchu imunity s názvem selektivní deficit IgA. Kvůli němu častěji onemocní autoimunitními chorobami. Doposud nikdo netušil, jak nemoc vzniká," popsala Ema Wiesnerová z tiskového odboru univerzity.

Před 70 lety začal proces s prominenty Slovenského štátu

Pro umírněného ľuďáka, kněze a prezidenta Jozefa Tisa provaz, ale pro radikálního ministra vnitra Alexandera Macha pouhé vězení. Verdikt soudu s předáky Slovenského štátu, který byl zahájen 2. prosince 1946, byl ovlivněn mocenskými zájmy nastupujících komunistů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies