VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Motocyklový závodník Zdeněk Gottvald: Nebezpečný Dakar? Zabít se můžu kdekoli

Brno – Pomalu ztrácel naději, nakonec se však dočkal. Na začátku už své třicáté motoristické sezony se konečně endurový motocyklový závodník Zdeněk Gottvald postaví na start slavné Rallye Dakar. Jižní Morava tak bude mít v jezdci z Ježkovic na Vyškovsku po pěti letech opět zastoupení na legendární akci, která byla před šesti lety přesunutá z Afriky do Jižní Ameriky.

18.12.2014 1
SDÍLEJ:

Motocyklový závodník Zdeněk Gottvald.Foto: Archiv

Minulý ročník mu na poslední chvíli unikl a i letos hrozilo, že se na Dakar nepodívá. Naštěstí ho zachránil jeho portugalský kamarád, který se závodu již několikrát účastnil. Zajistil mu motorku i týmové zázemí. „Když jsem řekl klukům od motorek, na kolik mě účast vyjde peněz, nechtěli mi uvěřit, že je to tak málo," usmívá se čtyřiatřicetiletý matador.

Představuje účast na slavném Dakaru váš životní sen?

Letos se jede už 26. ročník. Takže jsem Dakar sledoval už jako děcko. Jednou jsme dokonce dostali společně s bratrem a strýcem nabídku, abychom ho jeli. Stalo se to po Korsické rallye, kterou organizoval stejný pořadatel jako Dakar. V té době mi však bylo lehce přes dvacet let a na účast jsem se ještě necítil. Ani peněz jsem na účast moc neměl. Je ale pravda, že tehdy nebyl Dakar tak známý.

Věřil jste, že se kultovní akce jednou zúčastníte?

Pořád jsem závod sledoval, ale postupem času jsem přestával doufat. Sehnat tolik peněz není vůbec jednoduché. Žádná exkluzivní nabídka na účast nepřišla, tak jsem se začal pomalu smiřovat s tím, že se na Dakar nepodívám.

Jak se tedy přihodilo, že se v lednu objevíte na startu?

Měl jsem jet už loni. Tým TM, za který jezdím, vyvinul speciální motorku přímo na Dakar. Odjeli jsme na závody do Itálie testovat a seznámit se s motorku. Ale vše bylo narychlo a nestihli jsme včas podat přihlášku. Chtěli jsme se tedy zúčastnit dalšího ročníku. Jenže vedení společnosti TM si další Dakar nakonec rozmyslelo a sešlo z něj.

Nakonec přece jen startujete…

Zavolal jsem kamarádovi Pedru Bianchimu Pratovi z Portugalska, který už Dakar několikrát jel a má na něj svůj tým. Nabídl mi skvělé podmínky. Zajistil motorku, veškeré zázemí týmu. Také zařídil přihlášení na závod, které bývá složité. Jen mi oznámil sumu peněz, kterou ode mě bude chtít.

Na kolik peněz vás účast přijde?

Startovné na Dakar je 14800 euro. (přes čtyři sta tisíc korun – pozn. redakce) Ostatní věci jako motocykl a mechanici přijdou na dalších 30000 euro (přes osm set tisíc korun – pozn. redakce). Dohromady to vyjde zhruba na milion a čtvrt v českých korunách.

Je tento obnos za účast malý nebo velký?

Když jsem to řekl klukům z České republiky, nechtěli mi věřit, že se za tak málo na Dakar podívám. Navíc se starám jen o shánění peněz. Ostatní věci za mě řeší tým Bianchi Prata. To mi naprosto vyhovuje.

Máte z něčeho, co vás může při Dakaru potkat, strach?

Největší respekt mám z vysoké nadmořské výšky, ve které se rallye jede. S ní nemám moc zkušeností. Bude to tím pádem mnohem náročnější na fyzickou kondici. Snad to udýchám. Další neznámá spočívá v délce závodu. Čtrnáct dní jsem ještě nejel. Nejdéle, šest dní, trvala Šestidenní.

Na co se naopak těšíte?

Nejvíc mě baví samotná jízda na motorce. Užívám si ji.

Jakou roli hraje při Dakaru navigace?

Velkou, je obtížná. Dostaneme kilometrovník, což je taková rule papíru, kterou postupně odmotáváme. Zároveň přetáčíme ručně i ujeté kilometry na motorce. Kilometrovník musí souhlasit s tím, jak odtáčíme vzdálenost ujetou na stroji. Na určitých kilometrech jsou znázorněné symboly. Například kde zatočit nebo natankovat. Závodů, kde se používá stejný princip, není mnoho.

Máte s tímto typem navigace zkušenosti?

Už jsem si ho párkrát vyzkoušel. Je ale těžké všechno sledovat, musíte umět včas reagovat.

Máte strach, že v Jižní Americe zabloudíte?

Respekt z toho mám, ale navigace mi docela jde.

Jaké podmínky si při závodě přejete?

Čeští jezdci obecně umí závodit v blátě. Mně to také vyhovuje. Kdyby tam tedy čtrnáct dní propršelo, vůbec bych se nezlobil. (úsměv)

Mrzí vás, že se závod jede už jinde než v Africe?

Jsem rád. V Jižní Americe jsem už párkrát závodil a navíc je tam bezpečněji než v Africe.

Co říká na Dakar vaše rodina?

Moje přítelkyně je zároveň i moje manažerka. Na Dakar možná na týden dorazí. Zabít se můžu kdekoli, motorismus není úplně bezpečný sport.

Je vám 44 let. Cítíte na motorce pokročilejší závodní věk?

Trochu jo. Býval jsem rychlejší, ale je to spíš tím, že už tolik netrénuju. Vytrvalost snad ještě nějakou mám.

Kladete si na Dakaru nějaký cíl?

Jediný úkol je dojet. Víc si snad ani při své premiérové účasti nemůžu přát. Loni velké množství motorek nedokončilo. Myslím, že to bylo zhruba půl na půl.

Kolik se postaví na start českých závodníků?

V kategorii motocyklů je včetně mě přihlášených pět jezdců.

Jaký jste při závodě prožil nejkrizovější okamžik?

Při Šestidenní v Brazílii jsme jeli s kolegou po šotolinové cestě. Abychom si neprášili, tak jsme jeli vedle sebe. Za jednou zatáčkou se proti nám zjevilo nákladní auto. Naštěstí pro mě mělo dost vysoký podvozek. Zaparkoval jsem totiž motorku pod něj. Měl jsem velké štěstí.

Jak jste se k motocyklovému závodění dostal?

Na motorkách závodil můj otec i s jeho dvěma bratry. Odmala jsme se na ně jezdili dívat. Já začínal jako malý kluk na bikrosovém kole. Pak jsme začali blbnout na pionýrovi. K závodění pak už bylo blízko.

Spousta závodníků, kteří absolvovali Dakar pak prohlašuje, že jsou na něm závislý. Bojíte se toho?

(smích) Už teď spřádáme plány pro ročník 2016.

zdeněk gottvald
Věk: 44 let
Bydliště: Ježkovice (okres Vyškov)
Sport: motorismus – motocykly (enduro, motokros)
Největší úspěchy: 23 x mistr České republiky jednotlivců, 5 x mistr České republiky družstev, 4 x mistr Slovenska družstev, 2 x mistr Evropy jednotlivců, 5 x mistr Evropy družstev, 2. místo na mistrovství světa v juniorském trophy týmu 1994, 3. místo na Šestidenní v trophy týmu 2005

Autor: Jan Pařík

18.12.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Šéfkuchař David Viktorin z brněnské restaurace Rynk.

Od sporáku chystá hokejový turnaj. Jednou ho chce pořádat i na náměstí Svobody

Lidem se v sobotu otevřel areál za Lužánkami, kde se uskuteční Hokejové hry.
AKTUALIZOVÁNO
1

Tribuny Hokejových her? Schválené jako cirkusový stan, vadí úřadu ombudsmanky

Zákaz vjezdu starým autům. Brno zvažuje nízkoemisní zónu uvnitř velkého okruhu

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ – Změnit trasu při cestování po Brně budou muset řidiči starých automobilů pokud magistrát zavede nízkoemisní zóny. Jejich studii v úterý brněnští radní schválili. Auta s vysokým množstvím škodlivin ve výfukových plynech podle plánu čeká zákaz vjezdu do významné části města.

Lepší podmínky pro starší lidi: v domovech přibude 200 míst, rozšíří Seniorbus

Brno - Zlepšení životních podmínek starších lidí slibují brněnští radní. Letos proto rozšíří Seniorbus, spustí službu Tísňové volání nebo proškolí praktické lékaře. V budoucnu navýší kapacity domovů důchodců o dvě stě míst. Shodli se na tom v úterý.

Zimní údržba lodí: téměř 300 kilogramů barvy. Na přehradu vyjedou 22. dubna

Brno /VIDEO/ – Devětačtyřicet kilogramů barvy spotřebuje brněnský dopravní podnik na zimní údržbu každé z šesti lodí plující v sezoně po hladině Brněnské přehrady. V zimním období plavidla natírají jejich posádky a lodě získají nátěr v bílé, černé, modré a červené barvě.

Byl jsem uťáplý, přiznává Nečas. Po pauze se konečně cítí takový jako předtím

Brno – Škola, autoškola, reprezentační a extraligový hokej. To je i pro osmnáctiletého mladíka zápřah. Útočník brněnské Komety Martin Nečas nyní zvládá několik věcí zároveň a do extraligových zápasů získal novou chuť, poté co v prvním únorovém týdnu před reprezentační přestávkou vynechal dvě utkání Komety.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies