VYBERTE SI REGION

Pátá Rallye Monte Carlo? Radu s Jugasem čekají novinky

Brno, Hustopoče - Některé novinky jsou fajn. U jiných může jít o život. Třeba v motoristickém sportu. Na hustopečského jezdce Martina Radu s navigátorem Jaroslavem Jugasem čeká na legendární Rallye Monte Carlo hned několikanásobná porce premiér, přestože spolu pojedou slavný zimní automobilový závod už popáté. Všechny novoty jsou docela zásadní: nevyzkoušené pneumatiky, přeřazení do nové třídy RC 4 a především odlišné trasy rychlostních zkoušek.

9.1.2014
SDÍLEJ:

Na hustopečského jezdce Martina Radu (vpravo) s navigátorem Jaroslavem Jugasem (vlevo) čeká legendární Rallye Monte Carlo.Foto: DENÍK/Attila Racek

Závod v jižní Francii v okolí monackého knížectví prodělal obří přerod. „Organizátoři se letos rozhodli pro obrovské změny. Letos bude jiné," přiznává Rada, který loni vyhrál svou třídu 8.

Na tu letos musí zapomenout. Nyní se v nové kategorii utká se sedmnácti protivníky. „Je to zase nová výzva. Teď jsme outsideři. Jenže loni se ukázalo, že v těžkých podmínkách nezáleží jen na výkonu motoru. Poráželi jsme i čtyřkolky," poukázal na triumf nad auty s pohonem na všechny čtyři kola.

Se svou červenobílou alfou romeo 147 2.0 TS v novém faceliftovém provedení má z minulých let v paměti pouze 36 kilometrů rychlostních zkoušek. Další jsou pro jihomoravskou posádku nové. „Jde vlastně o úplně nový závod. Třeba slavné slavné Col de Turini letos jedeme obráceně," prohlásil Rada, jehož tým měl minimum času na vyzkoušení nových pneumatik.

Tradiční gumárenská alchymie tentokrát takřka odpadá. Kvůli regulím Mezinárodní automobilové federace musí všichni povinně použít gumy michelin. „Přivezly nám je v úterý. Nejsem z nich moc nadšený. Potřebují jinou geometrii, nastavení auta. Navíc jsou tak nové, že k nim Michelin ještě nedodal ani ceník," vysvětloval Rada novinku.

Nejdelší část z celkových 383,88 kilometru odjede na sadách s hroty. I když na asfaltu se s nimi auto ovládá složitě a klouže. „Jenže jinak nevyjedete to velké převýšení. Tyhle profily bych na kole jet nechtěl," smál se hustopečský pilot.

Počasí a povrch je klasická každoroční otázka. Na Rallye Monte Carlo si jezdci vyzkoušejí všechny povrchy. „Stává se, že začnete na suché silnici, nahoře je sníh, pak led a na druhé straně kopce mlha," popsal navigátor Jugas noční můry obyčejných řidičů.

Proto se závodníci hodlají protrápit s hroty. „I když se tyto pneumatiky rychle opotřebují. Nahoře na sněhu se nám vždycky zdá, že jedeme strašně pomalu, ale pak vidíme ostatní časy a problém vyškrábat se nahoru mají všichni," podotkl jezdec.

Tým Agrotecu se na Azurové pobřeží vydá v pátek. Posádka zamíří pro potřebné dokumenty do Gapu, letošního druhého centra závodu, a poté má tři dny na seznamovací jízdy. Ostrou akci začnou přesně za týden, ve čtvrtek ráno, končí v neděli.

Autor: Michal Čejka

9.1.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

OBRAZEM: Nejvíce potíží v rozjezdech mají revizoři mezi druhou a třetí ranní

Brno – Až devět set lidí dokáží zkontrolovat revizoři brněnského dopravního podniku při rozsáhlém zátahu v nočních linkách, takzvaných rozjezdech. Podobné akce dělají přibližně dva až třikrát měsíčně. Naposledy jízdenky cestujících kontrolovali v noci na neděli.

Divočina v lomu Hády. Studentka navrhla les místo odkladiště

Brno – Jako malá chodívala s rodiči na procházky přírodou. Záliba spolu s touhou měnit svět okolo sebe nakonec rozhodla při výběru oboru studia. Díky tomu se nyní sedmadvacetiletá Pavla Kratochvílová dostala k zahradní a krajinářské architektuře na Mendelově univerzitě. V závěru studia zvítězila v soutěži diplomových prací s tématy životního prostředí. Jako tu nejlepší z dvaceti přihlášených ji ocenila odborná porota minulý měsíc.

Trať mezi Brnem a Prahou? V zisku budeme do dvou měsíců, říká Jančura

Brno /ROZHOVOR/ – Pět let uplynulo od doby, kdy žluté vlaky společnosti RegioJet podnikatele Radima Jančury začaly dělat konkurenci Českým drahám na trati mezi Prahou a Ostravou. Nyní vyjedou i mezi Prahou a Brnem. „Než rozhodnutí Správy železniční dopravní cesty o našem začátku přišlo, trnuli jsme, protože politická moc Českých drah je velká. Ale právo bylo na naší straně," říká o svém vítězství nad státním dopravcem Jančura.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies