VYBERTE SI REGION

Plavec Vítek: Silný vítr, velké vlny? Vím, do čeho jdu

Brno /ROZHOVOR/ - Výletní cesta trajektem z ostrovního Capri do italské Neapole zabere turistům necelou hodinu. Pak je tu jiný způsob „přepravy“. Rok co rok si skupinka plaveckých maratonců střihne stejnou trasu. Přímo ve vysokých vlnách.

14.6.2011
SDÍLEJ:

Brněnský dálkový plavec Rostislav Vítek.Foto: DENÍK/Attila Racek

Při porci šestatřiceti kilometrů se dosyta nalokají slané vody, svádí lítý boj a nakonec se vysílení vyškrábou na břeh. Ti nejlepší za sedm hodin.

„Záleží na psychické odolnosti každého plavce,“ má jasno pětatřicetiletý Rostislav Vítek z brněnské Komety. Nejlepší český dálkový plavec o víkendu okusí proslulý závod počtvrté v kariéře. A rád by oživil dva roky staré vzpomínky. Tehdy totiž připlaval do Neapole jako vítěz. Ve druhém nejlepším čase historie.

Vítek letos absolvuje známou akci jako předkrm před mistrovstvím světa v Šanghaji, které jej může katapultovat na olympijské hry. „Čeká mě velký boj,“ ví moc dobře nejrychlejší český pokořitel kanálu La Manche.


Jaké vzpomínky se vám vybaví při vyslovení Capri-Neapol?
Startoval jsem tam třikrát. Jednou jsem doplaval dvaadvacátý, jednou jsem doplaval… vlastně nedoplaval. (smích) Po pěti hodinách jsem vzdal a naposledy jsem vyhrál. Mám docela málo vzpomínek, ale všechny jsou záživné.

Poslední účast zakončená vítězstvím byla asi nejpříjemnější…
Pořád na ni vzpomínám. Vždyť je to můj jediný triumf ve Světovém poháru. Bylo to v úspěšném roce, kdy jsem se připravoval na kanál La Manche, a všechno mi přálo.

Dá se srovnávat vaše současná forma s tehdejší?
Ambice mám stejné jako před dvěma lety. Už měsíc přemýšlím, jak tam poplavu, jakou zvolím taktiku. Co se týče formy, nedokážu pořádně srovnat, ale v bazénu jsem o něco rychlejší, i když teď trénuju v jiných plavkách poté, co zakázali celotělové. Ty do časů také dost promlouvají. Pořídil jsem si nové dlouhé bez zipu. Budu je poprvé zkoušet až v závodě. Ale jsem připravený, absolvoval jsem nejdelší tréninkovou porci za posledních deset let.

Říkáte, že přemýšlíte o taktice. Jakou tedy zvolíte?
Je vlastně hrozně jednoduchá. Buď od startu poplavu se skupinou a budu čekat, co se stane, anebo zkusím ujet. Vše se vyvrbí hned po pěti deseti minutách závodu. Dopředu si můžu říct, že jim uplavu a dopadne to úplně jinak. (smích)

Ve vodě vás čeká 36 kilometrů. Jak plavec tráví poslední dny před tak obrovskou zátěží?
V poslední době jsem každý víkend závodil. Začal jsem desítkou, další týden patnáctkou a o víkendu jsem dal dalších patnáct kilometrů. Takže závodní příprava. Teď už budu spíš proplavávat, dám si pořádnou masáž. Chci se připravit, jako by to bylo mistrovství světa. Čeká mě těžkých sedm hodin ve vodě.

O neskutečných zážitcích z různých maratonských závodů můžete vyprávět. Čím je ojedinělá trasa z Capri do Neapole?
Plave se z bodu A do bodu B, stejně jako u některých dalších závodů, ale je specifické, že chybí vedoucí loď, která určuje směr. Zůstává tedy na vás a vaší doprovodné lodi, jakou si určíte trasu. Jediná bójka je asi tři sta metrů před cílem, kam se lodivod nebo plavec musí trefit. Na vývoj závodu má samozřejmě vliv, odkud připlavete. Závodník teoreticky může od startu plavat svým směrem, ale až na pár výjimek většinou všichni jedou pohromadě.

Takže si dopředu na mapě nepropočítáváte ideální trasu?
To nemá cenu. Ve výhodě jsou asi Italové, kteří na vodě mají místní rybáře. Když jsem vyhrál, drželi se ve skupince asi tři nebo čtyři. Přijely k nim loďky a určovaly jim směr, ale ani tak neměli šanci. Druhý Ital doplaval asi čtrnáct minut po mně.

Mluvil jste o dobré formě. Na jaký výsledek letos pomýšlíte?
Chci se umístit do třetí příčky, ale vůbec nemůžu říct dopředu, co se mnou porce kilometrů udělá. Letos jsem zatím plaval nejdéle asi tři a půl hodiny v kuse. Člověk je vždycky před prvním dlouhým závodem v sezoně plný očekávání. Podmínky jsou v Itálii vždycky stejné. Fouká vítr, jsou velké vlny. Vím, do čeho jdu. Je to jen o dřině a o tom, kdo víc vydrží.

Máte přehled, kolik jste už letos naplaval kilometrů ve vodě?
Měl bych si vést evidenci, ale nevedu, protože mě to obtěžuje. (smích) Nejspíš letos opět zvládnu okolo dvou a půl tisíce kilometrů.

To jsou obrovská čísla. Musíte se někdy hodně přemlouvat, abyste do vody vlezl?
Občas určitě. Trasy přes pětadvacet kilometrů nikdy nejdou úplně samy. Záleží jen na plavci, jak je psychicky odolný a jak zátěž zvládne. Nestačí jen fyzická stránka. Když jsem začínal, taky jsem všechno nedával. Stačilo polevit a už jsem nezvládal. Vše závisí na tréninku.

Blíží se také červencové mistrovství světa v Šanghaji, z něhož vede cesta na olympiádu do Londýna. Už o ní přemýšlíte?
Ano, přípravu jsem letos zaměřil na deset kilometrů, i když bojuju i s pětadvacítkou, na které můžu uspět. Loni jsem udělal nejlepší výsledek za poslední léta na Evropě, kde jsem do poslední chvíle bojoval o medaili. (Vítek skončil na evropském šampionátu v Maďarsku na pátém místě s minimálním odstupem – pozn. red.) Olympiáda je olympiáda.

Na tu se na desetikilometrové trati dostane jen deset nejlepších z mistrovství světa v Číně a dalších patnáct plavců z dodatečné kvalifikace. Jak si věříte?
O místo nejspíš budu bojovat s Honzou Pošmourným. Počítám, že pojede jen jeden z nás, protože s velkou pravděpodobností nebudeme dva v desítce na mistrovství světa. Plavci, kteří se nedostanou mezi top ten, mají další šanci v portugalském Setúbalu. V dodatečné kvalifikaci se vybere dalších patnáct závodníků. Z ní už může postoupit jen jeden plavec z jedné země. V Setúbalu už si to s Honzou rozdáme. Šance teď vidím padesát na padesát a věřím, že se budou zvyšovat v můj prospěch.

Asi je velice složité dostat se mezi úzký kruh vyvolených…
Mezinárodní plavecká federace a olympijský výbor uvažovali, že navýší počet startujících na padesát nebo čtyřicet, ale pak se vrátili k 25. Takže nás čeká velký boj.

V minulých sezonách vás trápila bolavá ramena. Teď už vás nezlobí?
Drobné zdravotní problémy člověk pociťuje vždycky. Ale můžu normálně trénovat. Když ramena zlobí, polevím, nebo dělám jinou přípravu. Vesměs jde mé zdraví celou kariéru nahoru dolů, tělo naštěstí nějak drží pohromadě. Snažím se udržovat, abych nemusel končit kariéru operací.

Na internetu koluje vtipné video, na němž děláte legrační rozhovor s plaveckým kamarádem Jiřím Vlčkem. Platíte v Kometě za baviče?
To vůbec nedokážu říct. Občas dělám nějaké blbiny, ale nevím. Nějaký místní šášula asi nejsem. (úsměv)

Jste dvojnásobný otec. Je těžší starat se o malé děti, nebo absolvovat dlouhý plavecký maraton?
Kdybych měl srovnávat nesrovnatelné, starání o děti je hodně náročné, ale krásné. Tento rok byl daleko těžší než u prvního dítěte. Se dvěma dětmi děláte všechno dvojnásob. Člověk si musí zvyknout na nějaký režim, na větší dřinu doma. Na trénink se kolikrát chodí odreagovat, i když tam ho taky čeká tvrdá práce. Každopádně zapomenete na jiné starosti.

Autor: Tomáš Svoboda

14.6.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Vyhnou se kolonám při cestě do Bystrce. Na dvojité fazoli

Brno /INFOGRAFIKA/ – Klidnější jízda a méně dopravních nehod, to čeká v budoucnu řidiče na cestě z centra Brna do Bystrce. Nebezpečnou křižovatku Bystrcké a Kníničské u tamního hobymarketu chtějí starostové městských částí přestavět na mimoúrovňové křížení. Cesta na přehradu, do zoo, či na bystrcké sídliště díky tomu bude plynulejší.

AKTUALIZOVÁNO

Nehoda u Lomničky: zranilo se pět mladých lidí, nezletilou dívku převezli na ARO

Lomnička – Pět zraněných mladých lidí, taková je bilance dopravní nehody ze čtvrtečního rána za obcí Lomnička na Brněnsku. Srazilo se tam nákladní auto s osobním. „Nejvážněji se zranila nezletilá dívka, která utrpěla vážný úraz hlavy. Záchranáři jí poskytli kompletní přednemocniční péči a na řízené ventilaci ji převezli na ARO do Dětské nemocnice v Brně," popsala mluvčí jihomoravských záchranářů Hedvika Kropáčková.

Silnice v Jihomoravském kraji můžou kvůli mrholení místy namrzat

Brno - Silnice v Jihomoravském kraji mohou kvůli mrholení místy namrzat. Do terénu vyjeli silničáři, kteří už provedli chemické ošetření silnic. Ty jsou ve čtvrtek po ránu sjízdné s opatrností, upozorňují na svém webu krajští silničáři. Týká se to zejména silnic první a druhé třídy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies