VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Při etapě Tour jezdec vypije až pět litrů vody

Brno – Osminásobný účastník a trojnásobný vítěz etapy nejprestižnějšího cyklistického klání Tour de France Ján Svorada popisuje zákulisí závodu.

22.7.2010
SDÍLEJ:

Ján Svorada.Foto: DENÍK

Tři týdny v sedle. Na tachometru najeto přes čtyři tisíce kilometrů. Nejprestižnější a nejnáročnější cyklistický závod na světě Tour de France dá organismu pořádně zabrat.

Jak po tak náročném výkonu jezdci regenerují? Musí si dát alespoň týden pauzu, aby je unavené svaly přestaly bolet? Kdepak. „Pokud je závodník v dobré kondici, extrémní zátěž ho naopak zocelí. Klidně už po dnu pauzy může jet další závod,“ vysvětluje bývalý cyklista Ján Svorada.

Osminásobný účastník Tour a vítěz prestižní poslední etapy na pařížském Champs–Élysées poodhalí čtenářům Deníku Rovnost zákulisí nejnáročnějšího cyklistického závodu.

Před startem. Na vrchol sezony jedou ze všech zúčastněných týmů jen ti nejlepší jezdci. „Všichni mají natrénováno tak, aby byli teoreticky připraveni odjet celou Tour, která je pro každého vrcholem kariéry. Proto se připravují těsně před ní většinou na kratších závodech,“ popisuje Svorada.

Fyzická připravenost. Účastník by měl být stoprocentně fit. Najdou se ale i výjimky. Především u hlavních favoritů. „Dá se začít i s tím, že prvních pár nenáročnách etap se jezdec ještě doléčí. Hrozí ale riziko, že to neustojí a propadne se třeba i hluboko dozadu nebo v nejhorším případě ostoupí. Pak je to velká ztráta pro celý tým,“ upozorňuje osminásobný účastník Tour de France.

Týmová strategie. Záleží na jednotlivých týmech, jejich ambicích a očekáváních. „Pokud mají ve svém středu silnou osobnost, je to jasný lídr, kterého se budou snažit tlačit od začátku dopředu. Ostatní stáje si muže číslo jedna určí až podle vývoje závodu. Samozřejmě jsou i takové týmy, které na celkové vítězství nemohou pomýšlet,“ usmívá se rodák ze slovenského Trenčína.

Potencionální vítěz. Předem jsou z tohoto okruhu vyloučeni spurteři. „Musí to být cyklista, který je kombinací dobrého vrchaře a časovkáře. K tomu musí mít dostatečně silný tým, který ho dokáže podržet,“ tvrdí Svorada. Ve stáji je pak všechno podřízeno jeho úspěchu. Někteří vybraní jezdci mají i „volnou ruku“, takže mohou volně do úniků.

Závodní den. Každý jezdec si ho přizpůsobuje svým potřebám. Nejpozději ale vstávají tři hodiny před začátkem etapy. „Spí se běžně kolem osmi hodin. Někomu ale stačí sedm, jinému zase deset. Jinak je důležité před etapou relaxovat,“ popisuje šéf Merida Biking Teamu. Po dojedzu jdou na masáž a opět regenerují. Spát se chodí individuálně po důkladné večeři.

Těšně před etapou. Není zvykem se zahřívat krátkou rozjížďkou. Většina jezdců sedá na kolo až na startu. „Výjimkou jsou časovky nebo když je brzy po startu náročný kopec. V takovém případě se potřebují trochu zahřát. Jinak to stihnou na začátku etapy na rovinkách,“ vysvětluje vítěz tří etap Tour de France.

Jídlo. Ráno si dají housku s marmeládou nebo třeba jogurt. Pokud je start později, stihnou se i naobědvat. V tom případě jí nejčastěji těstoviny. Při etapě se jezdci dosycují energetickými tyčinkami nebo ovocem, které vezou u sebe nebo si ho vezmou z doprovodného auta. „Je ale důležité střídat stravu. Závod se jede tři týdny a konzumovat pokaždé to samé vás přestane za chvíli bavit,“ upozorňuje bývalý cyklista. Večeře je hodně vydatná, nechybí v ní ani maso.

Pití. Nejčastěji doplňují tekutiny vodou. „Je to nejdůležitější zdroj. Při náročných etapách jí spotřebují klidně až pět litrů. Nejen na pití, ale i na polévání,“ popisuje Svorada. Pro vodu si dojíždí buď do doprovodného auta, nebo na cestě je vždy několik občerstvovacích míst, kde si při jízdě mohou tekutiny vzít. Jezdci si několikrát do dne dají i iontový nápoj.

Při etapě. Jezdci se na trati dorozumívají spolu i s týmem pomocí vysílaček. „Strategii si určují sami, jen v nepřehledných situacích do jejich komunikace zasahuje sportovní ředitel stáje, který má před televizní obrazovkou a na internetu lepší přehled o složitějších událostech,“ líčí jedenačtyřicetiletý šéf týmu horských kol. Cíle jednotlivých týmů se mění podle šancí na celkové vítězství, či zájmy ve vrchařských nebo třeba spurterských kategoriích.

Po konci Tour. Nároky na jezdce jsou ve třech týdnech enormní, ale většina je zvládne. Odstoupí v průměru asi pětina všech účastníků. „Pokud je cyklista v dobré kondici, extrémní zátěž ho naopak zocelí. Klidně už po dnu pauzy může jet další závod,“ konstatuje Svorada. V opačném případě je ale jezdec natolik vyčerpaný, že mu může i klesnout výkonnost a kondice v dalších závodech.

Autor: Tomáš Valaškovčák

22.7.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Robert Gottwaldu Krajského soudu v Brně. Podle obžaloby nevrátil několikamilionovou půjčku.
4

Půjčka na Devět křížů? Miliony byly pro drnovický klub, odmítá Gottwald obžalobu

Ilustrační foto.

V Masné srazila dodávka chodce. Muž utrpěl těžká zranění

AKTUALIZOVÁNO

Obžalovaná mi hrozila vytrháním vlasů, řekla žena, kterou nutili k prostituci

Brno – Chtěla si v Rakousku vydělat peníze úklidem, místo toho skončila na chodníku mezi prostitutkami. Před brněnským krajským soudem ve středu vypovídala žena, kterou obžalovaní Ján Dirda a Marta Hudcová údajně nutili k sexu za peníze. „Po cestě do Rakouska mi v autě říkala, že se budu mít dobře a že nesmím být blbá. Potom jsme zastavili a ukázala mi, kde mám stát na chodníku. Odmítla jsem a chtěla jet zpátky. Marta mi ale pohrozila, že pokud nevystoupím z auta, vytrhá mi vlasy ještě víc. Měla jsem je zrovna na krátko ostříhané,“ uvedla poškozená.

Reakcí na bodnutí přibývá. Hmyz útočí i na lékaře

Brno /ANKETA/ - Nejprve pobodali sršni mladého muže, poté zaútočili na dvě posádky záchranářů a kolemjdoucí. Scéna jako z hororu se odehrála v neděli večer v brněnské Bystrci. Výjezdů k lidem, u nichž se projeví alergická reakce na bodnutí včelou, vosou či sršněm, je podle odborníků v létě výrazně více.

Rezidentní parkování? Zavedení město znovu odsouvá. Až na rok 2019

Brno – Původně mělo fungovat už na jaře letošního roku, pak projekt město odsunulo až na podzim. Jenže podle zjištění Brněnského deníku Rovnost se plán na zavedení rezidentního parkování dál odkládá. Vedení brněnské radnice nepřímo přiznalo, že revoluční bod v brněnské dopravě nejspíš spustí až nové vedení radnice v roce 2019.

Dva řidiči v jeden den zapomněli na kola na střeše a poškodili vjezd parkoviště

Brno – Častější nehody řidičů s připevněným jízdním kolem na střeše auta řešili policisté v Brně na přelomu července a srpna. Nepozorností při vjezdu do obchodního centra způsobili v jeden den řidiči škodu za více než padesát tisíc korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení